Nel som stor konsern i 2028 ?

oppvigår
NEL 26.08.2018 kl 19:16 3330

Vi vet at Nel er en av dem som vil påvirke vårt samfunn i fremtiden ved at vi går over fra olje til hydrogen. Hvor stor Nel kan bli, avhenger av hvor raskt ledelsen i Nel klarer å utvide bedriften. Dette er viktig fordi :
-Det blir flere konkurrenter.
-Overgangen til hydrogen skjer mye raskere enn det man kunne ane.
-Vi nærmer oss etter hvert når Paris avtalen skal være innfridd.
-Konkurranse løpet mellom el og hydrogen. Utfallet?
-Hvis det kommer forbud mot elbiler p.g.a. at batteriene er blitt den nye miljøbomben, eller at man innser at det vil skje fremover i tid. Hvordan vil da Nel klare å være med på å løse det store problemet som oppstår, hvis de da er et selvstendig konsern?

For å bli et mektig konsern, så må man kanskje kjøpe opp en og annen bedrift. Noen tanker om dette??? Hvis jeg nevner Rec? Noen seriøse meninger motas med takk.
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2018 kl 20:25 3098

Det aksjonærene i NEL bør håpe på er at et eller annet selskap byr 5 kroner aksjen og kjøper selskapet. Alle andre alternativer vil være verdireduserende.

- NEL har ikke kapital til å vokse raskt nok og erobre markedet, og vil tape kampen mot enhver form for seriøs konkurrent
- NEL er ikke teknologiledende

REC? Hva i all verden skal NEL med REC? Den eneste likheten mellom disse to selskapene er at de aldri har gått med overskudd, og slik vil det nok brått fortsette.
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
NEL20
26.08.2018 kl 23:58 2587

EricSimpsonjr,

Lykke til med god inngang i NEL
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
JosefK
27.08.2018 kl 00:11 2551


To påstander som ikke henger på greip:

-om ikke Nel er ledende på teknologi, hvem leder da? (Begrens svaret til elektrolyse av vann)

-Ja, det koster å vokse, men er vedtatte planer (som gjør Nel størst i sitt segment) finansiert, eller er de det ikke?

Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
27.08.2018 kl 01:19 2459

Ja ikkesant, 5 kroner for NEL slik det står seg i dag. Det er ikke bare i boligmarkedet man kan snakke om skambud da. Selv om politikere og kanskje tildels oljenæringen sover litt i timen har heldigvis universitet som driver med fornybar energi satt både sol og hydrogen på agendaen. Teknologien er relevant, enkel å forstå og mange ingeniører har et forhold til den. NEL blir ikke alene om, og har selvfølgelig ikke eneretten til å videreutvikle teknologien til å bli mer anvendelig, men er på lang vei til bli en solid og stor aktør som mange vil samarbeide med i fremtiden. Hydrogen teknologi kan ta mange retninger som en mulighet for langtidslagring/buffertank av energi. Nøkkelen til de fleste konsepter er at hydrogen kan lagre energi merkbart lengre enn batteri. Mulighetene til å utvikle "Smart Grid Systems" uten hydrogen blir litt som å ikke anvende kondensatorer i strømkretser eller f.eks ikke ha dempere i et mekanisk system. Er man villig til å se systemet under ett er det lett å skjønne at hydrogen vil gi et mer dynamisk og ønsket energisystem. Jeg ser for meg at NEL på sikt satser på ulike segmenter. -slik som integrerte smart grid løsninger til boliger mm. Det må ikke glemmes at det finnes andre muligheter enn Nikolas lastebiler og nettverk for personbiler i Korea. Jeg kan tippe at NEL blir ledende innen maritim hydrogen. Det vil starte med pilotprosjekter slik som nå og eskalere etter hvert. NEL har en unik mulighet i Norge fordi det er en stor maritim nasjon med høy kompetanse innen maritim virksomhet.

Fram til 2020 tror jeg vi vil se at NEL får en del kontrakter slik at nåværende produksjonskapasitet går for fullt. For NEL's del er det positivt at hydrogen ikke har tatt av helt ennå slik at de kan få de mest attraktive kontraktene. Ledelsen i NEL vet at de må bygge opp produksjonskapasiteten til det maksimale kontinuerlig og tøyer strikken langt mtp. å investere i produksjons fasiliteter. -dette må de fortsette med uavbrutt så fort de har fått penger. De kan ikke vokse seg fortere eller større enn produksjonskapasiteten og dette er et kappløp med tiden for NEL. Likevel tror jeg NEL kommer dit at de vil miste potensielle kontrakter fordi de har nok å gjøre. Hvis de ikke klarer å vokse fort nok, vil det bli kjøpt opp av f.eks Statoil som vil føre dette opp og frem. Jeg tipper NEL bygger et 1000MW anlegg i 2021 og 2x2500MW i 2025/26. I tillegg tror jeg de har gått inn i andre segmenter; smart grid, maritim osv. --> http://nelhydrogen.com/maritime
kurs i 2028 = 90-120kr -> de fleste vet da hvor dette tar veien videre og er villig til å gå kraftig over "verdien av selskapet".
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
spaggio
27.08.2018 kl 05:41 2340

Sikkert et par andre konkurrenter som også er langt fremme eller..........?


Europa og verden forøvrig
De siste årene har hydrogenstasjonsutviklingen i Europa og verden forøvrig virkelig skutt fart. Tyskland er lengst framme i Europa, men Frankrike, Storbritannia, Nederland, Belgia, Østerrike, Sveits m.fl. kommer etter. I Asia er Japan ledende, fulgt av Sør-Korea og Kina. I USA leder delstaten California an med et svært ambisiøst program, men en nasjonal satsing er gryende også der.
Følg kontinuerlig utviklingen for stasjonsetablering verden over på www.h2stations.org
Tyskland som europeisk foregangsland
Tyskland har satset på hydrogenteknoligi i flere tiår, som del av deres omfattende såkalte "Energiewende". De har den mest ambisiøse satsingen på infrastruktur i Europa med så langt rundt 40 stasjoner i drift, 48 stasjoner under oppføring og ambisjoner om 100 stasjoner i årsskiftet 2019. I 2023 skal hele 400 stasjoner være realisert, gjennom det store konsortiet H2Mobility med bilprodusentene, energiselskaper og offentlig sektor. Av tyske bilprodusenter kommer Mercedes først med sin serieproduserte (plug-in) hydrogenbil i 2017, og BMW og Audi følger etter mot 2020.
Ny slagkraftig hydrogensatsing i Frankrike
Det franske ministeriet for økologisk transformasjon lanserte 1. juni 2018 den storstilte "Plan Hydrogène" som skal satse en knapp milliard kr per år fra 2019, for en storsatsing med 10 års varighet hvor målet er 50.000 hydrogenkjøretøy og 1000 stasjoner, innen 2028. Første steg er 100 stasjoner innen 2023, og 5000 lette samt 200 tunge kjøretøy samme år. Frankrike har rundt 20 stasjoner pr juni 2018. Les mer om Plan Hydrogène her.
Støtteprogram i Storbritannia
UK har så langt 12 stasjoner i drift, men regjeringen i Storbritannia offentliggjorde i mars 2017 at et ambisiøst støtteprogram for stasjoner og hydrogenkjøretøy vil lanseres i løpet av året, med statlig medfinansiering på ca. 230 mill kr. Bilbransjen også i Storbritannia har satset i lengre tid på lav- og nullutslippskjøretøy, og det ventes en betydelig vekst av hydrogenbasert transport også her.
Fyllestasjoner i USA
I USA har det hovedsakelig vært California som har drevet utrullingen av hydrogenstasjoner til nå, med en konsentrasjon av stasjoner rundt San Francisco og Los Angeles, med totalt i delstaten 27 i drift og 20 under utvikling. California Fuel Cell Partnership sikter mot 100 stasjoner i 2018. Det er per i dag også et 15-talls stasjoner på USAs østkyst, men flere er på vei også her. Bl.a har Air Liquide presentert at de vil bygge flere stasjoner i Massachussets, New York og Connecticut. Nikola Motors har videre lansert en svært ambisiøs plan med storstilt hydrogenstasjonsutrulling for å dekke tungtransporten over hele landet med over 350 stasjoner, og vil også kunne dekke personbiler, men det er foreløpig uklart når dette kan være på plass.

Fyllestasjoner i Japan
Japan har verdens mest ambisiøse plan for utrulling av hydrogenstasjoner, naturlig nok siden landet produserer to av de tre masseproduserte hydrogenbiler som i dag er tilgjengelig, nemlig Toyota Mirai og Honda Clarity. Japan har allerede 90 stasjoner i drift og som mål å realisere 160 hydrogenstasjoner innen 2020, som skal forsyne 40.000 biler. Tidspunktet er ikke tilfeldig, da i 2020 vil Tokyo arrangere OL og ønsker å vise seg frem som et "hydrogensamfunn".
Fyllestasjoner i Sør-Korea
Sør-Korea har også en ambisiøs plan for utrulling av hydrogenstasjoner, og sikter mot 500 stasjoner innen 2030 og de 100 første på plass i 2020. Hyundai-konsernet trapper nå opp ambisjonene med flere nye modeller og har planer om å selge 10.000 hydrogenbiler i landet i løpet av tre år, og eksportere ytterligere 14.000 innen 2020. Sør-Korea sikter mot å ha hele 630.000 hydrogenbiler på veiene i 2030.
Kina kom senere i gang men kommer raskt etter
I lys av omfattende byluftutfordringer har det vært en sterk vekst i elektriske kjøretøy i Kina de siste årene, og i november 2016 annonserte den kinesiske regjeringen at de vil styrke betydelig satsingen på også hydrogendrevne kjøretøy, med kraftfulle subsidier på kjøretøy og infrastruktur. De sa at de skal ha 50.000 hydrogenbiler på veiene i 2025 og 1 mill. i 2030. Kina er verdens største bilmarked og de fleste bilprodusenter satser nå på store leveranser av nullutslippsbiler dit de kommende årene, og kjøretøy med brenselceller vil motta større andel subsidier enn andre. Den kinesiske bilprodusenten Broad-Ocean skal alene levere10.000 hydrogenvarebiler mot 2020. For å dekke veksten med tilstrekkelig infrastruktur skal kineserne bygge 300 stasjoner innen 2025 og 1000 hydrogenstasjoner i 2030.
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2018 kl 08:34 2033

mars 2017: Finansavisen: Spetalen har tjent 177 millioner på Nel
Investor Øystein Stray Spetalen har solgt seg helt ut av hydrogenselskapet Nel – og kan bokføre en gevinst på 177 millioner kroner, skriver Finansavisen.
ØSS solgte på kurs kr 2.55,- i mars 2017
-------------------
Mr James Bond sin kommentar: ØSS solgte seg ut etter at høyesterett fikk medhold i å kikke på hans e-poster ifb med den gangens pågående skattesak. ØSS var meget proff og solgt seg ut av Nel med tanke på Nel og aksjonærene i Nel sin identitet. At varemerke Nel ikke skulle bli svekket pga ØSS sin store og sterkt engasjerte eierpost i Nel.
----------------------
1. juni 2015 uttalte investoren til Finansavisen at han gjerne reddet verden så lenge han ville tjene penger på det.
På spørsmål om hva Spetalen skulle ha for aksjene før han solgte dem, svarte investoren:

– Jeg er ikke der i det hele tatt. Dette kan bli verdt 50 milliarder kroner, 100 milliarder kroner, uendelig. Hvis hydrogen tar over i transportbransjen, da er det ikke noen grenser for hvor stort dette kan bli, sa han - for endel måneder siden.
Redigert 20.01.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare