Utleie av studentbofelleskap. Antall enheter/leietakere Næring?

Slettet bruker
01.05.2020 kl 10:07 3347

Hei.

Jeg har nå to eneboliger som inneholder til sammen 10 rom og en leilighet. Dvs jeg har i flg skatteetaten 3 enheter. Dette skal etter alle solemerker gå som kapitalinntkekt - da det er under 5 boenheter og skattlegge som nettopp det.

Jeg blir litt svett av å lese reglene skattetaten har liggene ute. Der står det at selv om du har færre, kan hyppigheten og antall leieforhold gjøre at jeg alikevel blir skattlagt som næring. Hva ser skatteetaten på som få leietakere ?

Det blir nødvendigvis noen leiekontrakter da jeg har kontrakt med hver enkel. og leieforholdene er i snitt å ca et år. Jeg er nå redd for at dette skal påvirke hvordan jeg blir beskattet. Å leie ut til en ansvarlig student pr felleskap ser jeg på som vanselig.

I RF-1189 har jeg samlet alle leietakerene pr hus og kun skrevet bofelleskap med totale leieinntekter. i stedet for å oppgi hver enkelt leietaker. Noen som har erfaring og kan gi meg noen hint om hva som er lurt å gjøre her - evt kun berolige en svett utleier. Jeg lukter også på et tredje hus med plass til fem studenter, men blir meget usikker hvis det skulle ødelegge slik at alt blir sett på som næring.

Takk for tips :)
Redigert 20.01.2021 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Hassan77
02.05.2020 kl 11:03 2911

Veritas79,

Om du prøver veilederen på skatteetaten.no kommer du frem til et ok svar. Punktet om hyppig korttidsutleie står definert som utleie via nett, app etc. Det er myntet mot Airbnb utleie, som skal skattes som næring. Slik jeg tolker innlegget ditt leier du ut til studenter som kanskje bor der 10-12 måneder. Det er ikke slike leieforhold som regnes som næring.

Angående enheter: har du en leilighet/hus regnes det som en enhet. Bygårder eller lignende defineres som næringsutleie. Ideelt, sett med skattemessige øyne, er det beste å leie ut 4 sekundærboliger og sokkelleiligheten i egen bolig. Sokkelleiligheten er i så måte skattefri.

Regelverket er blitt mer gunstig siste årene pga justeringen av skatteprosenten fra 28% til 22%. Det er en glede å betale skatt, men den skal være korrekt etter gjeldende lovverk, og i ditt tilfelle er det 22%.
Slettet bruker
02.05.2020 kl 10:23 2953

Da tror jeg du må lese deg opp på skattetatens regler for når utleie blir næring. Det er på ingen måte så bastant som du hevder. Inntil fire BOENHETER før det blir regnet som næring, men det er et vagt punkt om antall leietakere, kortidsleie osv som gjør at jeg ble usikker.
Slettet bruker
02.05.2020 kl 10:19 2957

Kverulering? Jeg betaler skatten min med glede jeg, men det er litt forskjell på 22 kapitalskatt kontra 49 ved næring. Siden reglene er formulert litt vagt er det jo lov å høre hva andre har erfart! Ha en fin lørdag.
Slettet bruker
02.05.2020 kl 09:32 2999

Takk for konstruktivt svar ! I flg reglene skulle jo dette være godt innafor ja, men litt uklar ordlyd i reglene som gjør meg litt småsvett ;)
Hassan77
01.05.2020 kl 19:08 3138

Veritas79,

Ikke hør på de andre 2 skribentene. De ana ikkje ka de snakka om!

Jeg var i kontakt med skatteetaten i 2017 angående akkurat dette temaet. Jeg leier ut en leilighet som bofelleskap. Det er 5 soverom og alle med egne kontrakter. I tillegg leier jeg ut en 3 roms til 2 personer. De har en kontrakt og en som står som solidarisk ansvarlig for leien og ordner opp seg imellom. Leiligheten har også en ett roms hybel med felles hovedinngang med hovedleiligheten som leies ut til en annen person. I følge skatteetaten regnes dette som 2 enheter og er langt unna å skulle beskattes som næring. Du kan fylle ut RF-1189 med god samvittighet.
Traktor94
01.05.2020 kl 11:18 3268

Om du har mer enn 5 kontrakter blir vel dette per definisjon næring samme hvordan du vrir og vender på det. Og godt er det. Det du holder på med lukter næring lang vei.
Redigert 01.05.2020 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 10:35 3311

Betal skatten din. Å begynne med kverulering og finter med Skatteetaten som motspiller blir fort en hodepine.
Med mindre du har slikt som hobby da.