Fikk vsit ikke obl.. med Hva nå

Fred55
NAS 01.05.2020 kl 10:07 4363

Kan se ut som det rett og slett ikke gikk i orden i går kveld og at obligasjonseierne ikke gikk med på forslaget. NAS vil nok komme med en melding i løpet av formiddagen, slik at vi får nødvendig informasjon.
Antar at de opplever tilbudet var for dårlig og dermed tar sjansen at de vil få mer ved en konkurs. Møte skulle være i går kl 16.00 ble gitt nye tilbud fristen forlenget til 23.00. Samtidig har de kjent til dette i flere uker, så har nok vært forhandlinger helt til siste slutt. Mulig de tar en siste runde i dag på formiddagen før børs meldingen må komme.

Obl lånene er ren økonomi og ingen følelser opp mot NAS og Norge som nasjon. Sånn er det og sånn må det nesten være.

Da finnes det kun en eneste mulighet igjen kan det se ut som. Og det er at våre folkevalgte tar ett valg som de må stå for i fremtiden og som kan være avgjørende for landet Norge i mange mange år fremover.
Tenker på alt fra arbeidsledige oppsagte innen fly bransjen, det som følger med fly bransjen og ikke minst infra struktur og sikkerhet strukturen til Norge i mange år fremover.
Det er satt opp regnestykker som viser kostnader med 15 tusen arb ledige direkte knyttet til at NAS forsvinner, om tallene der er riktige utregner eller om tallet arb ledige er riktige vet ingen. Men at vi snakker om 5 til 10 milliarder i rene utgifter pr år bare på 15 tusen er udiskutabelt.( Da regner en NAV stønader, tapte skatte inntekter, arb giver avgifter ++++) er bare å begynne å regne sp ser en enorme utgifter minimalt med inntekter.
En kan så legge til konsekvensene for disse ( la oss si 15 tusen) Dette er kun direkte innen fly/flyplasser/næringen rundt fly plasser. Alt av turisme kommer utenom og da kan en fort begynne å se enda større konsekvenser. Følge konsekvensene for disse 15 tusen vil trolig være enorme. 15 tusen med snitt på 4 pr jobb som forsvinner. Da er vi fort oppe i 60 tusen mennesker. Der sannsynligvis 20 tusen er under 18 år altså barn der foresatte har mistet jobber og ikke har sjanse i tiden som kommer etter denne krisen. Som alle mener vil vedvare lengre en vi tidligere har antatt.
Tall er bare tall og en kan sette opp slik en ønsker. På lik linje som statistikker. En tilpasser det mye likt det en faktisk ønsker og lager ut fra det. Så kan andre lage ut fra det de ønsker. En kan få forskjellige svar, men vil alltid ligge en rød tråd gjennom statistikkene uansett. Denne kommer en aldri seg bort i fra.
Om det taller er 60 tusen eller 50 - 70 etc er usikkert. Fakta er derimot når en begynner å regne da vil en se at kostnader er enorme, så vil det variere hvem som får jobb igjen etter 1 dag, 1 måned, ett år, eller som faller fullstendig utenfor det hele. Det er det som er noe av varabilene. Her har en samtidig noe historikk som en kan hjelpe med. Uansett kommer det økonomiske for Norge bli brutalt uten NAS,
Vi kan selvsagt si vi har denne infrastrukturen og at det vil gå se til. Vi har Viderøe, Noen gamle bombe fly og F 16. Så kan vi jo kjøpe litt fly tjenester ut over det selvsagt, men kan vi leve med dette på sikt. Det er dette som er det store spørsmålet. Hva om det skjer noe sikkerhets kristisk i verden. Hvordan vi andre land da hjelpe til hvordan vil eiere av fly selskap stille seg til dette og ikke minst hva vil det koste Norge.

Mye en kan regne på ang kostander og hva sammfunnsmessige konsekvenser dette vil ha for Norge om NAS nå går konkurs. Politikerne vil si ja vi forslkte. Var tidlig på banen pakken kom 20.03 var planlagt i forkant med det Covid-19 er i dag 01. mai fremfor midten av mars. Det er nærmest som dag og natt og der ci er i dag var trolig utenkelig 20.03. Der vi er 01.07 vet vi ikke i dag.

Finnland eier over 50 % av Finnair. Island sitt icelandair. SAS eies vel rundt 14 % av Danmark og Sverige. Lufthansa av Tyskland med x antall % osv osv.

Norge eier intet i noe fly selskap. Eneste vi har er noen gamle B 52 fly noen jager fly og helikoptere. Der stopper det. Vi har ett lang strakt land. Og er avhengige av denne transporten både internt i Norge og utenfor grensene.

Så håper oppriktig at våre folkevalgte ikke sitter hjemme denne avgjørende helgen, men at de tar de nødvendige sammfunnsmessige grepene som må til for at NAS skal bestå som fly selskap. Ikke bare ut året men i fremtiden. Om det betyr inn på eiersiden gjør det, om det betyr at de må gjøre ting som de ikke trodde var mulig for 1 uke eller 1dag/måned siden så gjør det. Men gjør det nå.

Til slutt. Jeg stemte JA og står for det. Dette er ikke noe desperat jagt for aksjene mine. De anser jeg som delvis tapt. Her dreier det seg om NAS som fly selskap og de konsekvenser dette vil ha for landet Norge.
Har ikke skrevet om monopol situasjoner det kjenner vi allerede til. Vi kjenner også til at det på sikt vil komme fly inn på ruter som NAS drev. Type selkskaper uten tariffer som skatter i paradiser osv osv.

H aen fin helg så får vi se hva 1 mai bringer for NAS og hva våre folkevalgte består av. De vet nok at valgene de tar også vil få konsekvenser politisk også. Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
OleR77
01.05.2020 kl 10:49 4253

Det er ivertfall veldig snodig at vi ikke har fått oppdatering enda. Hvis obligasjonseierne godkjente avtalen, så ville ivertfall Norwegian ha pumpet ut nyheten minuttet etter det skjedde
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
pedro1
01.05.2020 kl 11:13 4148

Tipper Hareide har fått situasjonen på pulten og må gjøre sine valg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
OleR77
01.05.2020 kl 11:21 4082

Fordi de ikke gikk med på avtalen? Noe ala «Dere fikk det som dere ville. Norwegian vil nå erklære konkurs om ikke regjeringen stepper inn med redning i siste liten»?
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.05.2020 kl 12:11 3876

Mulig at styret er rett og slett ombestemt seg etter at obligasjonseiere ble alt for grådige?
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 12:13 3857

Hvordan kan kreditorene bli for grådige?

Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
HP17
01.05.2020 kl 12:16 3821

Klart kreditorene kan bli for grådige. Det er noe som heter aksjeeiere også.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 12:23 3761

Hva bidrar aksjeeierne med?

Kan ikke se at de har fyllt på med ny EK.

Neppe noen kreditorer som higer etter aksjer i NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Strategi
01.05.2020 kl 12:24 3740

Noen av Kreditorene har solgt sin gjeld videre for helt ned mot 14 % om jeg har forstått det riktig.
Dette er vel basert på sikring av lån osv.

Aksjonærene har tapt voldsomt.
Nå må de enes om en rettferdig løsning som alle parter kan leve med.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 12:29 3703

En rettferdig løsning er at NAS gjør opp sine forpliktelser mot kreditorer og ikke forsøker å velte sin dårlige beslutninger over på andre.

Nå må eierne stille opp med friske milliarder, naivt å rope at alle andre skal løse problemene i NAS som kun skyldes eiernes feil valg av strategi for selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 12:29 3697

Den viktigste rollen eiere har er å sikre fornuftig drift og at EK krav er innenfor betingelser for gjeld.
Her har jo det gamle styret og eierene sviktet totalt, det er først de usikrede eierene (aksjonærer) som skal tape rubbel og bit.
Så kan lånegivere og andre forretningspartnere begynne å fordele sin tapsandel.
Du mener vel ikke seriøst at eierene skal ha noe som helst igjen av noe som er tap for alle andre?

Det vil jo være ett ran av forretningspartnere som må ta tap.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
01.05.2020 kl 12:47 3620

Å bekjempe coronakrisen er et felles ansvar.
Styret tilbyr 95% av selskapet til sine kreditorer.
Dersom det ikke er nok, kan kreditorer ta pantet.
Nas er ferdig
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 12:49 3598

Problemet er at Styret ikke tilbyr noe som helst.

Kreditorer har fått et forslag om å konvertere sine krav til aksjer i et flyselskap som er verdiløst.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
01.05.2020 kl 12:52 3574

Stem ja eller nei. Nytter ikke å sitte her inne å rettferdiggjøre sin egen grådighet. Kreditorer får ingen sympati hos eiere som har tapt alt. Skal nas leve videre må alle bidra
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 12:57 3541

Hva skal du stemme på?

Kreditorer er ikke ute etter sympati fra aksjonærne.
Fantastisk at aksjonærene ikke forstår spillereglene.

Dersom du har et lån på huset ditt på 1 million kroner og du ikke betaler renter på lånet kan banken tvangselge boligen.

Får Banken kun 800.000 sitter du igjen med 200. 000 i gjeld og intet hus,
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
01.05.2020 kl 13:01 3516

Tilbudet ligger hos obliganseiere og leasingselskaper. Jeg skal ikke stemme over noe som helst.
Betaler min private gjeld
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 13:03 3495

Jeg har hatt obligasjoner i Norwegian, men solgte alt når jeg leste at det var 500 som var døde av Korona i Kina, regnet med at lysten til å sitte i et stålrør i luften med andre syke vill synke.

Enig med han over som sier at nå har aksjonærene fått det som de ville. Det går mot konkurs og kr 0,00 til aksjonærene om ikke kreditorene aksepterer forslaget. Så det koster å være tøff i trynet og stor i kjeften.

Staten har absolutt ingen interesse av å gå inn med EK i Norwegian. Konker Norwegian, vil det noen dager ettpå gjenoppstå frigjort fra gjeld og aksjonærer, kanskje med et annet navn. Og de som ønsker å jobbe som pilot til de lønninger markedet er villig til å betale vil få jobb. Og de som ønsker å reise, vil ha fly å reise med. Fly og piloter er det nok av i verden. Og grådige aksjonærer som tror det er smarte helt til skifterettens dør smelles igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Strategi
01.05.2020 kl 13:23 3438

Burgundy
Banken tar pant i huset og har du ikke nok EK til å dekke 20% selv gir de deg ikke lån.
Alle kreditorer til NAS eller andre firma har pant i varen til alt er betalt.

En annen ting som ikke har så mye betydning lenger.
En av obligasjons eierne satt som lånegiver og gjør det enda.
I tillegg har han sittet betydelig short i aksjen, forsovet greit.
Det som ikke er greit er at han & hans sønn har brukt media veldig aktivt for å få kursen sterkt fallende.
For emisjonen på 40 spådde han selskapet konkurs.
Så deltok han i emisjonen.
Etterpå fortsatte han krigen mot Norwegian massivt i media.
Er det synd på denne/de personene i dette selskapet som har kostet Norwegian milliarder av kroner i tapt verdi.????
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 13:28 3405

Stilles også krav om EK og cash i låneavtalene til NAS. Mange som har fått låne over 100 % ved huskjøp, så det at man ikke får lån med 20 % EK er feil.

Investorer som lyttet til denne personen når kursen stod i 40.- burde sende en god kasse vin til personene for at han var så snill å bringe til torg fremitden til NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
01.05.2020 kl 13:32 3379

Det strategi beskriver er selve essensen når utrykk som ‘råtne epler’ bringes frem
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Strategi
01.05.2020 kl 13:33 3371

Det kan du ikke mene alvorlig.

Hans motiver var egen vinning.

En ordentlig drittsekk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 13:49 3306

Hans investorer er Happy så han er sikkert fornøyd.

Egen vinning? Han leverer jo fantastisk avkastning til sine eiere, en dyktig forretningsmann, noe dessverre det ikke finnes mange av i NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Den nye
01.05.2020 kl 14:38 3204

Ikke hvis du har et AS som innehar et hus med 1 miljon kroner i lån på, går konkurs og huset selges for 500.000.

Da sitter banken med et tap på et lån for en halv miljon kroner.

Det er dette eksemplet som er aktuell.

Hva er ditt pant? En hangar? Slots? Kanskje fly? Alle av marginell verdi idag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 14:42 3185

Takk for din erkjennelse av at aksjene er verdiløse.

Dette er noe kreditorene har vist i lang tid...
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Strategi
01.05.2020 kl 14:59 3121

Alle vet at leasingselskapene sliter «big time» i markedet som lånegivere og også flyselskaper.
Alle forhandler nå, reforhandler Med lånegivere ,forhandler frem bedre avtaler med leasingselskaper i stedenfor tilbakelevering av fly.
Pandemien rammer alle tilknyttet denne sektoren, ikke bare Norwegian .
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
svestnes
01.05.2020 kl 15:00 3113

Er aksjen verdiløs, så er verdien på gjelden 0.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.05.2020 kl 15:14 3041

Du høres som bestemt men tror ikke en gang selv på det du skriver.
Snakkes Tomorrow
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
pedro1
01.05.2020 kl 15:35 2963

For et liv du må ha....ingen venner og ingen interesser utover å skrive drit hvert 5 minutt gjennom døgnet ? Må innrømme at jeg syntes synd på deg. Hvor mange innlegg er rekorden på en dag??
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Null
01.05.2020 kl 16:14 2890

For det første skal jeg si at jeg ikke eier aksjer i NAS
Har vurdert det noen ganger, men ikke i det siste.
Jeg synes synd på de som har kjøpt seg inn på spekulsjon nå i det siste om at alt skal gå bra og at kursene skal doble seg, det har skjedd i XXL

Men for meg så virker det som NAS er et tapt slag.
Jeg tror ikke det kan reddes med aksjonærverdier, de aksjene som eies nå er verdiløse, utover muligheten til å være med videre gjennom en emisjon i et "nytt" restrukturert selskap.
Eiere av gjeld, vil ikke være med på å konvertere til aksjer som kanskje kan gi noe i fremtiden, leste vel også noe om at andre flyselskap hadde kjøpt noe av gjelden og dermed kan blokkere for det som er Statens redningsplanke.
Det har de vel gjort for å hindre det, det er noen der ute som helt klart har fordeler av at NAS slik det er i dag går konkurs.
Det at Staten skal gå inn med penger i dagen NAS synes jeg er feil, om ikke de som eier i dag og de som eier gjelden til selskapet i dag er i stand til å ordne opp, så mener jeg at Staten bør la det gå som det går.
Det må være bedre for "Staten" å komme inn med friske penger i et nytt selskap som kan bygges på nytt, som har en kjerne struktur som gjør at de ivaretar det NORSKE behovet for sikker transport.
Både innenlands persontrafikk og transport av varer ut for eksempel fisk og annet

Men dagens selskap som grunder og hovedeiere har gitt opp og rømt, det tror jeg er et historisk selskap om noe tid.

Er de 3 milliardene som løsningen? eller er det bare en utsettelse av problemet?
Om det ikke er løsningen mener jeg vel Staten bør bruke de i et "nytt selskap" så får dagens eiere og kreditorer ta kostnaden med det som har vært.
Og Statens penger gjør det bedre i noe nytt

NULL
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
OleR77
01.05.2020 kl 16:35 2848

De som har pant i fly sitter relativt greit med et nei til å redde Norwegian. De som sitter med pant på rettigheter til slots eller hangarer derimot, de vil være enkle å få med. Er det noen som har oversikt av hvor mange milliarder er bundet til fly og hvor mange på det andre tullet?
Hvis det klare overtallet har pant i fly, så er det ikke umulig å tenke at de vil kanskje slå Norwegian konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
svestnes
01.05.2020 kl 16:48 2798

Uhh...det koster mye mer å begynne på nytt. NAS gir ikke fra seg konseptet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Null
01.05.2020 kl 16:51 2784

Det kan vel hende at noen kjøper restene og "konseptet" om de mener det er best,
Det vil i så fall være en stor sort strek med hva som skal være med videre.
Se for øvrig i det siste Gressvik sport, det har vi ikke merket noen utvoer de som eide og de som hadde utestående i selskapet,
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 16:56 2770

bondholders ca 3,7 mrd nok
leasingselskaper ved nyttår 33,3 mrd nok
flyfinansiering ca 22 mrd nok

ingen som vil konvertere vil verdiløse aksjer spesielt de med pant i fly. emisjonen på 400mill nok vil jo bli brent fortere enn svint LOL

beste er å la selskapet gå konk så kan mafiastaten kjøpe et mindre antall kortdistansefly på billigsalg fra leasingselskapene for å ivareta inneriksflyvingen under navnet "das Norwegen" :D

ikke imponert over håndteringen til scam mannen opptrer amatørmessig...



Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Fred55
01.05.2020 kl 17:02 2736

Mye sterke meninger her inne. Hvem som er dum og hvem som har rett. Skyter på enkelt personer obl eiere og aksjonerer. Alle har nok noe rett og noe galt er komplisert satt sammen.
Når vi leser nyheter i dag ser vi at Tyskland vurderer å kjøpe seg ytterlige opp i lufthansa vi leser at BA trolig slutter å fly på GW. Vi ser ut fra alt dette at krisen er fullkommen og kompleks. OMm BA slutter å fly der de har mange slotter, så blir mye slot ledig og prisen panten redusert.
Om Obliga... sier nei til de forskjellige forslag, så kommer en ingen vei med leasing selskapene og dermed blir det ingen EGF på mandag. En skjønner nå når ingen meldinger kommer fra NAS i dag så er situasjonen fullstendig låst og en kommer ikke i mål med obligas... eierne. Da går det enkelt og greit mot en konkurs om det er tilfelle. Eneste er om våre folkevalgte ikke har tatt fri helg og dermed er i stand til å revurdere tidligere redningspakke. Tror eneste løsning er at de går inn på eiersiden får kvittet seg med obligasjonslån gir billig lån type USA og noe rene kompensasjoner. Om ikke er nok NAS historie.
Og slik jeg opplever våre folkevalgte så er jeg tvilende til at de faktisk klarer å samle seg om en pakke løsning før det er for sent.

Antar at motparten SAS nå sitter og håper på at NAS går over enda. Vil da ha fly klare og setter inn personell. Den beste løsningen for SAS sine nærmest like utfordringer er at NAS forsvinner. De får litt støtte fra sine land som er aksjonerer altså Sverige og Danmark. Norge som ikke er eier i SAS er det landet som gir SAS den største støtten. Vel vel vi får se om det kommer noe etter børs slutt i dag. Politikrene er vel rudnt og holder de teoretiske 1 mai talene. Har ikke da tid til praktisk arbeid og hjelpe der det faktisk trengs i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
OleR77
01.05.2020 kl 17:06 2711

Det er så ille ja? Dette var ikke gode nyheter for Norwegian.
Kanskje tvangssalg av fly er mer lukrativt med tanke på at flyselskaper verden rundt ikke tror de kan operere for fullt før 2022-2025 et sted. Vanskelig å sitte med gjeld i Norwegian når du tenker at man ikke får pengene sine før langt frem i tid grunnet skadet marked. På den andre siden, så kan man lure på hvor mange er interessert i å kjøpe fly nå, og er det større sannsynlighet til å få tilbake pengene sine på tvangssalg, kontra et selskap som skal operere i et skadet marked med så mange andre som også har lån i Norwegian og skal ha pengene sine.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
svestnes
01.05.2020 kl 17:11 2682

Det er ikke sikkert på at de får tilattelse å kjøre norske ruter om de får kjøpe konseptet heller. Hvis det var så ennkelt, så skulle Luftahansa ta over alle europeeske ruter.

Etter flere tusenvis av år har mennesket fortsatt ikke klart å utvikle hjerne kapasiteten å respektere alle lands grenser.

Ingen land vil gi fra seg frivillig sitt nasjonall flyselskap. Norge blir i så fall en av de første.
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 18:18 2542

Amen, broder!
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare
skerptiker
01.05.2020 kl 18:30 2495

Dette går veien. Obligasjonseierne i NAS07 gir nok nødvendige tilslutning til slutt. Er det Sissener som er problemet? Eller IAG/British Airways?
Redigert 21.01.2021 kl 05:16 Du må logge inn for å svare