Styret forhandler for eierne (Aksjonærene)

Strategi
NAS 01.05.2020 kl 11:55 8207

Styret forhandler på vegne av aksjonærene og 1000vis av ansatte.
De har samtidig et ansvar for gjeld.
Konkurs er ikke et alternativ, styre må oppnå en fair deal for alle parter og samtidig påse at egenkapitalkravet innfris slik at midler fra staten kommer inn.
Mitt inntrykk er at ledelsen gambler,i dette selskapet har det vært gamblet nok.
Nå må en bærekraftig struktur på plass og jeg tror Norwegian står i en særstilling når det gjelder god økonomisk drift fremover dersom de kommer til en bærekraftig løsning hit. gjelden, alle må bidra.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
eivind37
01.05.2020 kl 15:36 3869

Vet ikke hva du legger i begrepet "nasere", men er ganske uenig i din vurdering. Helt ok det egentlig :) . Vi får bare se hva som skjer med "zombiehesten" :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
Null
01.05.2020 kl 16:12 3846

For det første skal jeg si at jeg ikke eier aksjer i NAS
Har vurdert det noen ganger, men ikke i det siste.
Jeg synes synd på de som har kjøpt seg inn på spekulsjon nå i det siste om at alt skal gå bra og at kursene skal doble seg, det har skjedd i XXL

Men for meg så virker det som NAS er et tapt slag.
Jeg tror ikke det kan reddes med aksjonærverdier, de aksjene som eies nå er verdiløse, utover muligheten til å være med videre gjennom en emisjon i et "nytt" restrukturert selskap.
Eiere av gjeld, vil ikke være med på å konvertere til aksjer som kanskje kan gi noe i fremtiden, leste vel også noe om at andre flyselskap hadde kjøpt noe av gjelden og dermed kan blokkere for det som er Statens redningsplanke.
Det har de vel gjort for å hindre det, det er noen der ute som helt klart har fordeler av at NAS slik det er i dag går konkurs.
Det at Staten skal gå inn med penger i dagen NAS synes jeg er feil, om ikke de som eier i dag og de som eier gjelden til selskapet i dag er i stand til å ordne opp, så mener jeg at Staten bør la det gå som det går.
Det må være bedre for "Staten" å komme inn med friske penger i et nytt selskap som kan bygges på nytt, som har en kjerne struktur som gjør at de ivaretar det NORSKE behovet for sikker transport.
Både innenlands persontrafikk og transport av varer ut for eksempel fisk og annet

Men dagens selskap som grunder og hovedeiere har gitt opp og rømt, det tror jeg er et historisk selskap om noe tid.

Er de 3 milliardene som løsningen? eller er det bare en utsettelse av problemet?
Om det ikke er løsningen mener jeg vel Staten bør bruke de i et "nytt selskap" så får dagens eiere og kreditorer ta kostnaden med det som har vært.
Og Statens penger gjør det bedre i noe nytt

NULL
eivind37
01.05.2020 kl 19:39 3772

Hvis vi ser ting litt i retrospekt her, så vi unngår å gå i fella hvor det historieløse tar overhånd her, så må vi jo huske på at Statoil var statseid, Det var også Norsk Hydro og Telenor. blandt annet. DnB vår også i praksis stateid en periode. Vårt styresystem er sosialdemokratisk med parlamentarisme som grunnsten. At vi har et stekt statsapparat er ingen hemmelighet. Vi har lange tradisjoner for dette. NAS har blitt en brikke i vårt moderne Norge, og dette har også med nasjonalisme å gjøre. Nordmenn har trykket Norwegian til sitt bryst. Det har blitt en stor og viktig del av vår infrastruktur. Ved tidligere kriser så har SAS fått hjelp fra den norske stat, og det tilsier nok at Norwegian vil få hjelp. Jeg tror ikke at den norske stat ønsker å sette et punktum for NAS. Hvem ville tjene på at NAS ville bli historie? Konkurrentene kanskje. Det vil medføre en betraktelig økning i priser for flyreiser generelt. RIngvirkningene ved å la NAS gå til skifteretten vil være store i det norske samfunn....Ikke bare de ansatte som direkte jobber i NAS, men turistnæringen og eksportnæringen vil føle dette på kroppen. De samfunnsøkonomiske kostnadene vil bli store. Dette handler ikke om kun om følelser eller nostalgi. Dette handler om viktig infrastruktur i den norske samfunn.Kreditorer har vært fullt klar over risikoen ved å være med på dette. Coronakrisen kunne ingen forutse, og dette har vært et hendelig uheldighet for NAS, og må følgelig bli betraktet som dette. Noen påstår at Kjos, som må betraktes som grunder i NAS har "forlatt skuta". Det er ikke naturlig at grundere er med fra begynnelse til slutt! En grunder har en visjon, og skaper. Driften og ferden videre er det naturlig at andre tar seg av, og dette har jo også skjedd. Det er et sunnhetstegn at Kjos og Kise har sett sin besøkelsestid. Norwegian har en moderne profil i alle ledd, og er et bærkraftig selskap. Man må heller se på muligheten til å omstrukturere Norwegian noe, og kvitte seg med ikke så fullt lønnsomme satsingsområder, og heller lage seg en grunnbasis for lønnsom drift videre, for så å utvide i et kanskje ikke så ekspansivt tempo. Å skynde seg litt langsommere kan nok være nøkkelen for videre lønnsom og sunn drift. Så var det aksjekursen, og hva NAS er verd. Hva er egentlig verdien på NAS pr dags dato? Hadde den vært verdiløs, så hadde det nok gjenspeilet seg i dagens aksjekurs. Hva er merkevaren "Norwegian" verd? Et veldig vanskelig spørsmål å svare på. Tror ikke det er lett å komme til et svar man kan sette to streker under her. En banal digresjone er å spørre seg; Hva er merkenavnet Rolex verd. Hvor lang er et tau liksom :). Caset Norwegian er komplekst. Ingenting er sort / hvitt her. Jeg tør ikke spå utfallet av dette. Det er jeg ikke kvalifisert til, og det tror jeg veldig få som innehar den kvalifikasjonen. Det som vi står igjen med her tror jeg er en ren cost-benefit. Enten så har man tro på dette, eller ikke. En ting som er helt sikkert er at dette blir veldig spennede fremover. Hva utfallet bir her kommer uansett til å bli diskutert i lang tid fremover.
bj111
01.05.2020 kl 19:56 3730

Den norske staten med sin eierandel i SAS kunne ikke velte selskapet når deres to medeiere gikk for å redde det. Danmark og Sverige reddet SAS, den norske stat lagde kriseplan for hvordan de skulle frakte pasienter dersom SAS med Widerøe gikk konkurs. Kanskje skulle du lese historie.
DNB med flere andre banker ble statseide da aksjene ble nullet etter krisen som ble startet med hjelp fra staten høsten 1987. Litt viktigere med et bankvesen enn et ekstra flyselskap. Color Air ble slått konkurs ved at SAS dumpet prisene, staten var del eier i SAS sammen med Sverige og Danmark.
Statoil var statlig eid for at Norge skulle ha kontroll på oljeressursene i Nordsjøen, se dokumentar på NRK.
Norge hadde i sin tid noe som minnet om en planøkonomi. Den tiden er forbi og det vil være veldig spesielt dersom staten går inn i NAS som eier for noe mer enn kr 0 pr aksje. En kan vise til Tyskland som går inn i Lufthansa og det er fint nok. Det er imidlertid enkelt å vise til selskaper som ikke ble reddet, swizzair, Sterling, air Berlin, panAM, Spantax osv. Listen er lang over flyselskaper som har gått konkurs. Konkurser i flyselskaper er ikke noe nytt og det er ikke noe unikt om NAS går konkurs. Jeg håper ikke det skjer men det er greit å ha beina plantet på bakken og ikke sveve rundt i en rosa sky slik mange aksjonærer har gjort over lengre tid. På tide å våkne opp.
eivind37
01.05.2020 kl 21:44 3645

Litt forenklet historieleksjon, men fornøyelig var den! Coronakrisen er en unik krise som overhode ikke kan sammenlknes med konkurser i andre flyselskaper. De gikk konkurs fordi de ikke hadde livets rett. Slik er ikke tilfellet med Norwegian.Coronakrisen kunne ingen forutse, og er en uheldig hendelse som vil forandre luftfarten fremover.Et moment som taler til Norwegian og statlig støtte er at vi ikke har noe norsk flyselskap, hvis vi ser bort fra Widerøe som er en miniputt i forhold til Norwegian. Norwegian står derfor i en særstilling. Følgene safunnsøkonomisk vil være betydelige. Hmm.....Når mente du at Norge hadde en "tilnærmet" planøkonomi? Vet du hva planøkonomi er? I vårt sosialdemokrati har vi alltid hatt markedsøkonomi i Norge.
Zaih
01.05.2020 kl 22:07 3615

og hva mener du med dette.
Nas er i forhandling med kreditorer nå om aksjonærene vil støtte med egenkapital betinges av en enighet her.
Og så bør man mulig tenke på at långivere har ytt lån til Norwegian
Mener du at de bare var lånt ut penger uten å se sannsynligheten for at dette var drivverdig.
Du hogger på aksjonere e i alle dine setninger du burde heller gå inn i tanken på hva er grunnen til at lån er blitt gitt.
Strategi
02.05.2020 kl 08:03 3475

Det er lørdag 2 mai og Norwegian er nesten i mål med sine forhandlinger.
Mye ser positivt ut nå.
Når det gjelder lånene er det slik at de mangler noen bekreftelser i forhold til NAS 07, de har ikke oversikt over hvem som sitter på de siste % om jeg forstår det rett.
Det har vært mye om dette bondholder møtet i media Globalt, har ikke disse siste lånegivere ansvar til å selv ta kontakt når lånestrukturen er så komplisert.
Om jeg har skjønt det riktig er lån splittet og solgt videre av lånegivere for å sikre, slik vi også kjenner det fra forsikringsbransjen.
Om det er svært vanskelig å få kontakt med denne siste gruppen i NAS 07 må det vel være noe som regulerer slik at de må følge majoriteten i bondlånet.
Låne givere har vel også et ansvar for å holde seg orientert rundt sine disposisjoner.
Bare noen tankler rundt noe jeg ikke har greie på.
Redigert 02.05.2020 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 08:34 3439

Ser alt positivt ut?
Skal ikke du stemme nei uansett og håpe staten kommer inn med emisjonskurs xxx?
Om de ikke gjør det, noe de ikke gjør så har du ihvertfall noen å hate.
Slettet bruker
02.05.2020 kl 08:35 3436

Nesten i mål med forhandlingene?

Hva vet du som ikke er made public to the market?

Resultatet fra obligasjonsmøte er blant de som møtte, det er ikke krav om å møte/stemme hverken på GF eller obligasjonseiermøter.

Tik tak tik tak, forfall på obligasjonene nærmer seg og manglende oppgjør utløser brudd på lånebetingelsene.

Vi vet alle hva det betyr 🙈
eivind37
02.05.2020 kl 18:54 3272

Det begynner å danne seg et lys i tunnellen for NAS. Store deler av obligasjonseiere er med på veien videre for Norwegian. Den store utfordingen er å få endret leasingavtalene, noe som er en vanskelig oppgave, men styret i NAS har tatt grep, og kommet langt i prosessen. Uttlalelser fra samferdelsesminister virker også positive. NAS har laget et solid fotavtrykk i flyfarten, og jeg tror IKKE det er ønskelig å gå tilbake til forholdene som hersket før Norwegian. Tilbudet for norske borgere blir vesentlig dårligere uten Norwegian. Det er et høyt spill, men jeg tror at myndighetene sitter på gjerdet og venter på utfallet på mandag. Det er vesentlig at majoriteten av aksjonærene skal stemme "ja" til styrets forslag, noe som medfører til utvanning av aksjene til de som sitter og har sittet som aksjonærer over tid. Det ryktes at mange aksjonærer vil velge å svare "nei" på forslagene til styret. Det er forsåvidt forståelig, da dette vil være med på å utvanne verdiene på eksisterende aksjer. Blir det stemt "nei", så er det egentlig kroken på døra for Norwegian. Blir dette resultatet, så tror jeg at myndighetene kommer med en hjelp. NAS vil nok ikke bli et statlig flyselskap. Jeg kan egentlig ikke se for meg det scenarioet. Jeg tror at hjelpen vil bli av samfunnsmessige interesser for Norge, og med begrunnelse i at dette er en krise som selskapet har blitt pålagt av myndighetene. Myndighetene vil ikke at folk skal reise! . Situasjonen er unik i seg selv, og må behandles deretter. Det har ikke vært noe liknende situasjon tidligere. Jeg kommer til å stemme "nei", og jeg blir med til bunns hvis det skulle bli utfallet. Her spilles det høyt, så.....let the game begin! Dette blir spennede!!
Slettet bruker
03.05.2020 kl 09:42 3122

Når du kjøper en aksje i et selskap, kjøper du retten til det som blir igjen når alle andre har fått betalt.
dreamliner
03.05.2020 kl 13:00 3047

Blir det "nei" på generalforsamlingen i morgen, så er Norwegian konkurs. Hva som skjer videre med boet er usikkert, men en ting er absolutt 100% sikkert og det er at dagens aksjonærer sitter igjen med absolutt NULL.
TomW
03.05.2020 kl 13:28 3013

Det er ikke restruktureringen som er problemet. Det er mengden som ledelsen ønsker restrukturert som jeg tror mange er uenig i. Nas trenger under 3 mrd for å kvalifisere seg til støtteordninger som må og vil komme. Konverteringen vil ei heller ha en stor likviditetseffekt i det korte bildet. Så de burde kanskje heller valgt å prioritere å få inn cash isteden for å bare øke ek
Slettet bruker
03.05.2020 kl 13:31 3004

Hva vet du om at de kun trenger 3 milliarder?
bj111
03.05.2020 kl 13:32 3002

Får håpe de klarer seg med penger fra aksjonærene og good will fra greie kreditorer så de slipper staten. Det kryr av konkurser i Norge nå og staten gjør ikke mye for å hindre det. At de vil hindre en konkurs i NAS tror jeg ikke på. Husker godt politikerne lovet gull å grønne skoger da fabrikker i Østfold og Telemark var truet med nedleggelse.
Det var bare prat.
Slettet bruker
03.05.2020 kl 13:45 2963

Men EK er jo i bestefall null-0, holder ikke med å øke med 2,7 %.

2,7% er i forhold til urevidert status etter Q4 2019, nå er vi i Q2 2020.

Obligasjonseierne stiller krav om både cash og EK i gjeldsavtaler
Redigert 03.05.2020 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
TomW
03.05.2020 kl 13:46 2957

Staten har allerede kommet med sin pakke så den er vel åpenbar?
Og skal man tro Hareide så jobbes det med ytterlig pakke og med tanke på pakke nr 1 så er det vel ingen grunn til og tro at det ikke kommer mer da krisen har blitt større en det de la til grunn for den første
TomW
03.05.2020 kl 13:48 2948

Tror du har misforstått kravene i denne pakken. Det er fortsatt q4 tallene som ligger til grunn.
Slettet bruker
03.05.2020 kl 13:49 2944

Det er korrekt, men det er de reviderte tallene som teller. De er ikke presentert.

Kreditorer har andre krav, hjelper ikke å bruke gamle tall hos de
Zaih
03.05.2020 kl 13:53 2922

Jeg har mere tro på at styret og obligasjonseiere har full kontroll på fakta en det du spyr ut.
Hvordan i alle dager tror du at 3 av 4 stemte ja om dette ikke var mulig å gjennomføre.
Du har et og annet bra Glimt innimellom men det er sikkert ubevisst .
Det viktigste for deg er at absolutt ingen løsninger finnes og da stiller jeg en sterk tvil til din agenda
Slettet bruker
03.05.2020 kl 14:12 2873

Nei, men så vet du heller ikke status etter Q4, NAS har valgt å holde igjen disse tallene.

Om det så hadde vært korrekt, hjelper det ikke NAS da selskapet uansett ikke tilfredsstiller kravene i låneavtalene etter Q1, hvorfor tror du ellers Styret vil konvertere mer?

Når vi nærmer oss halvveis i Q2 2020, kan vi ikke forholde oss til urevidert Q4 2019 tall.
Redigert 03.05.2020 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
Zaih
03.05.2020 kl 14:25 2843

Q1 trenger ikke å være helt borte da driften ikke stoppet før på slutten.
Slettet bruker
03.05.2020 kl 14:27 2827

første hinder passert nå kommer det vanskelige

tror det er mulig å få leasingselskapene til å få konvertert utestående gjeld + renter men bare å glemme at NAS skal få kloa i flyene.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/norwegian-melder-om-nok-stotte-fra-langivere-i-samtlige-lan/2-1-801671
TomW
03.05.2020 kl 14:32 2801

Må være ekstremt slitsomt å være så kverulant som det du er? Det er uvesentlig hva status er pr nå i forhold til krisepakken. En konvertering på 3-4 mrd + støtten fra staten ville gitt godt pusterom. Å konvertere titalls mrd i luftindustriens største krise virker helt fjernt.
Slettet bruker
03.05.2020 kl 14:36 2775

Du fårstår vel at Styret i NAS ikke kun vil tilfredstille kravene i krisepakken og dagen etter må overdra selskapet til kreditorene for brudd på lånebetingelsene?

Uansett er det bare spekulasjoner i fra deg, da NAS ikke har levert et revidert regnskap pr. 31.12.2019, som alle vet forholder Staten seg kun til offisiellle regnskapstall.

Har du aksjer i NAS siden du mener det er fjernt å tilfredstille lånevilkårene?
eivind37
03.05.2020 kl 14:36 2767

En ting som er helt sikkert, er at ingenting er sikkert! Å la Norwegian gå til skifteretten har en meget høy pris....så får vi se om det er ønskelig om et være eller ikke være for Norwegian. Situasjonen er meget spesiell, da dette har vært et pålegg å sette flåten på bakken fra sentrale myndigheter. Norwegian har satt tydelige spor i luftfarten som en stor og viktig aktør. En flyfart uten Norwegian vil ha store ringvirkninger i luftfarten både konkurransemessig, prismessig. Tilbudet til norske kunder vil da bli redusert med 50%. Den samfunnsøkonomiske kostnaden vil også bli beydelig. Så får vi se hva som veier tyngst på vektskålen.. Caset her handler ikke om detaljer. Det handler om være eller ikke være!
bj111
03.05.2020 kl 14:39 2750

Aksjonærene sender ikke NAS til skifteretten i morgen. Det blir ja på GF og aksjen til tross for utvanningen kommer nok til å starte rett opp i morgen. Svært mange som ønsker å betale kr 10 for kr 1 det har vi sett den siste måneden.
TomW
03.05.2020 kl 14:45 2713

Hva tror du skjer med feks 3 -4 mrd i konvertering og 3 mrd gjennom støtteordningen? Går den brudd da mener du?

Spekulasjoner? Du tror q4 rapporten avviker veldig fra den reviderte? Se på tidligere års rapporter så ser du hvor stort dette avviket var.

Hvor har jeg skrevet at det er fjernt å tilfredstille lånevilkår?



Slettet bruker
03.05.2020 kl 14:54 2656

My Good, du har fått med deg at 3 mrd, (2,7mrd i lånegaranti fra Staten) er ytterligere låneopptak.
Mener du at opptak ev gjeld bedrer EK?

Forøvrig tror jeg ingen ting, forholder meg kun til fakta.
TomW
03.05.2020 kl 15:05 2604

Nei sier du det???

Nei kan ikke se at jeg har ment det?
Slettet bruker
03.05.2020 kl 15:09 2595

Mener du at ved å konvertere 3-4mrd i gjeld og låne 2,7mrd at NAS har NOK EK til å tilfredstille kravene i låneavtalene etter Q1 2020?
TomW
03.05.2020 kl 17:06 2510

Jepp, ikke du? Kravet var 1,5 mrd i EK og 500 mill i cash. Om dette endres da deler blir konvertert og lånet blir mindre er jeg usikker på, men det kan kanskje kverulanten svare på?

Nå har jeg heller aldri sagt at de kun skal konvertere 3-4 mrd, da dette kun var et eksemple på hva de "måtte" ha for å kvalifisere seg for støtteordningen. Utgangspunktet i mitt innlegg var ledelsens store ønske om å konvertere titalls milliarder. Så ser det forøvrig ut som at det ikke blir tilfellet uansett


Slettet bruker
03.05.2020 kl 17:11 2499

Selvsagt må der konvertere mange milliarder, bare å stemme ja i morgen, slik at dere får deltatt i den første 400 mill. emisjonen.

Satser på at emisjonskursen blir på kr 40.-
FAR100
03.05.2020 kl 17:15 2489

mest tro på 3 enn 40 dessverre
Slettet bruker
03.05.2020 kl 18:42 2431

Savner en løypmedling i fra Helge & Jarle på hvor mange fullmakter de har fått, ser at de ikke har sendt noen børsmelding så da er det nok under 5 % av aksjekapitalen de representerer.
dreamliner
03.05.2020 kl 19:01 2395

Kamikaze gjengen har vel gått i oppløsning. Det er sikkert noen av dem som kan tenke fornuftig når de får tenkt seg om.
Slettet bruker
03.05.2020 kl 19:02 2392

Ser at NRK melder at Helge & Co snur 180 grader.