NAS - Norweginan med aller, aller siste tilbud

Slettet bruker
NAS 01.05.2020 kl 14:40 3190

I følge kildene mine er det bare kaos i NAS nå. Hard ball planen med ultimatum og fristen i går kl. 23.00 slo helt feil. Nå må de krype tilbake med enda ett tilbud. Og de aner ikke hva som skal til for å få dette gjennom.

Silberman
Redigert 20.01.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 14:44 3167

Tipper at aksjonærene må hoste opp ny EK ASAP og NAS må stille nødvendig sikkerhet til kreditorer, ellers regner jeg med NO DEAL!
svestnes
01.05.2020 kl 15:26 3026

Kua er snart tom for melk. Kreditorer og leasingselskaper må finne seg en annen ku å melke. Akkurat nå er det ingen ledige kuer, så enten tørker de ut eller aksepterer det de får.
Slettet bruker
01.05.2020 kl 15:35 2958

Du er aktiv i dag Svettnes, har du funnet svar på spørsmålene?

Når jeg leser brevet fra NAS til kreditorene er det tydelig hvem som forsøker å melke hvem, kun krav og ikke noe tilbud til kreditorene.

Trist at aksjonærene i NAS ikke utstyrer sine krigere med annet enn løskrutt.
Slettet bruker
01.05.2020 kl 15:38 2917

Har ikke fått noe å stemme over 🙈
Bearwizard
01.05.2020 kl 15:40 2879

Blir du aldri lei av å spy ut akkurat det samme budskapet på alle tråder....? Herregud hvor lei jeg (og 98% av resten av forumet) er av å lese gnålet ditt. Ser ut som dette er heltidsbeskjeftigelse for deg siden slutten av mars (ingen hadde hørt om dette nicket før). Modus operandi minner svært mye om det tidligere nicket Frodon. Absoulutt alle tråder greier du å spamme ned, bortsett fra den som er lukket (veldig forståelig at man ønsker en tråd der det går an å ha en diskusjon uten tullballet ditt).
Slettet bruker
01.05.2020 kl 15:44 2840

Så fint du engasjerer deg, hva er ditt bidrag i å løse krisen NAS står i?
svestnes
01.05.2020 kl 15:45 2830

Du gir inntrykk av å være verdensmester, Mr Aborigen.

Ser ut at du har tilgang til både aksjonær gruppen på Facebook og tilgang til kreditorer og leasingselskaper sine brev.

Helt klart at kreditorer og obligasjoneiere skal få krav og ikke berike seg på bekostning av vanlige folk. Må stramme ytterlig på kravene, sånn at det er utenkelig å få takk i pengene til almennheten.

Redigert 01.05.2020 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
Longline
01.05.2020 kl 15:48 2801

E nesten slik eg gleder med til dette er over.Håper går dundrende konkurs så slepper vi noe mer tull,slik dette har utviklet seg så er de rene parodien,,Tar tapet med glans.Så går livet videre,surt men slik er de,heldigvis får jeg igjen på skatten.
Slettet bruker
01.05.2020 kl 15:49 2792

Eneste som forsøker å beriker seg er aksjonærene, som ikke vil være med på dugnaden og krever at alle andre skal spytte inn milliarder i selskapet de har aksjer i.

Meg bekjent er det ingen kreditorer som krever mer enn å få dekket sine krav.

svestnes
01.05.2020 kl 15:54 2749

Har du solgt deg ut, så er du ferdig med saken. Folk med familie og liv, bruker ikke mer tid på saken. Det tyder på at du er står fortsatt fast.
Slettet bruker
01.05.2020 kl 15:57 2710

🙈 hva mener du kreditorene har krav på?

Det er ikke kreditorene som ber om å veksle inn tilgodehavende til verdiløse aksjer i NAS.

Selv aksjonærene vil ikke putte penger i NAS, hvorfor skal kreditorene da gjøre det?
Slettet bruker
01.05.2020 kl 15:57 2703

Leasingselskapene tar tilbake flya sine, sies det. Høres smart ut av dem.
Slettet bruker
01.05.2020 kl 15:58 2698

Kilde?
pedro1
01.05.2020 kl 16:04 2639

Din egen uttalelse....»Meg bekjent er det ingen kreditorer som krever mer enn å få dekket sine krav.». Da spør jeg igjen....hvorfor skulle de be om noe mere ??
svestnes
01.05.2020 kl 16:06 2632

Aksjonærene har investert, bygd opp bedriften og vært gjennom flere emisjoner. Aljsonærene er ryggen, mens kreditorene er bare støtteapatt for funksjonalitet.
Slettet bruker
01.05.2020 kl 16:09 2608

Virker mer som om NAS har lånt penger til forbruk.

Bare å betale gjelden, intet ville glede kreditorene mer.
Null
01.05.2020 kl 16:13 2573

For det første skal jeg si at jeg ikke eier aksjer i NAS
Har vurdert det noen ganger, men ikke i det siste.
Jeg synes synd på de som har kjøpt seg inn på spekulsjon nå i det siste om at alt skal gå bra og at kursene skal doble seg, det har skjedd i XXL

Men for meg så virker det som NAS er et tapt slag.
Jeg tror ikke det kan reddes med aksjonærverdier, de aksjene som eies nå er verdiløse, utover muligheten til å være med videre gjennom en emisjon i et "nytt" restrukturert selskap.
Eiere av gjeld, vil ikke være med på å konvertere til aksjer som kanskje kan gi noe i fremtiden, leste vel også noe om at andre flyselskap hadde kjøpt noe av gjelden og dermed kan blokkere for det som er Statens redningsplanke.
Det har de vel gjort for å hindre det, det er noen der ute som helt klart har fordeler av at NAS slik det er i dag går konkurs.
Det at Staten skal gå inn med penger i dagen NAS synes jeg er feil, om ikke de som eier i dag og de som eier gjelden til selskapet i dag er i stand til å ordne opp, så mener jeg at Staten bør la det gå som det går.
Det må være bedre for "Staten" å komme inn med friske penger i et nytt selskap som kan bygges på nytt, som har en kjerne struktur som gjør at de ivaretar det NORSKE behovet for sikker transport.
Både innenlands persontrafikk og transport av varer ut for eksempel fisk og annet

Men dagens selskap som grunder og hovedeiere har gitt opp og rømt, det tror jeg er et historisk selskap om noe tid.

Er de 3 milliardene som løsningen? eller er det bare en utsettelse av problemet?
Om det ikke er løsningen mener jeg vel Staten bør bruke de i et "nytt selskap" så får dagens eiere og kreditorer ta kostnaden med det som har vært.
Og Statens penger gjør det bedre i noe nytt

NULL
pedro1
01.05.2020 kl 16:19 2543

Din egen uttalelse....»Meg bekjent er det ingen kreditorer som krever mer enn å få dekket sine krav.». Da spør jeg igjen....hvorfor skulle de be om noe mere ??
FunTrade
01.05.2020 kl 16:21 2528

HP17 skrev Et godt trekk
Et godt trekk for hvem?

Hvis de gjør så, i stede for den foreslåtte konverteringen fra styret i nas, da vil nok leasingselskapene hente tilbake og male om flyene, og samtidig bruke kalkulatoren godt etter å ha finlest breach of contract-bestemmelsene i avtalene med NAS, for så å sende krav. Blir det konkurs så blir det vel krav i boet, blir det ikke konkurs så blir det vel å ta av ny kapital som hentes inn til nas i emisjoner.
Redigert 01.05.2020 kl 16:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 16:23 2518

Kan noen av eierne her informere om status i forhandlingene? For eksempel denne Svettnes?
Slettet bruker
01.05.2020 kl 16:34 2427

Ja ikke sant, når en ser forslagene på Facebook gruppen til Helge & Jarle oser det av desperasjon med det ene eventyrlige forslaget etter det andre.

Hjelper ikke NAS da kassa er tom og aksjonærene vil ikke putte inn mer penger for å sikre videre drift 🙈
Bearwizard
01.05.2020 kl 16:39 2392

Tja, hva skal man svare på sånt...Mitt "bidrag" har vært å tape ca. 1 mill. kroner på denne aksjen (vel, det blir vel ca. 700.000,- etter at moder stat har bidratt via skattefradrag). Kom meg ut på kurs 13,30 (før alt var tapt), men jeg klager ikke. Det var en risiko og da må man tåle å tape. Mitt poeng er at å tåle å tape..ja det må gjelde obligasjonseierne også (banker låner ut penger og DnB alene har en tapsavsetning på 6,5 milliarder så langt..). Det er ikke rimelig at kreditorene skal komme ut av dette uten tap..de har tatt en risiko på linje med aksjonærene. Forøvrig har jeg en mikropost igjen slik at jeg kan skrive på forumet med "god samvittighet).
pedro1
01.05.2020 kl 16:39 2391

Din egen uttalelse....»Meg bekjent er det ingen kreditorer som krever mer enn å få dekket sine krav.». Da spør jeg igjen....hvorfor skulle de be om noe mere ??
Slettet bruker
01.05.2020 kl 16:45 2352

Kapitalstrukturen i AS/ASA er slik at aksjonærenes aksjer ryker først, urimelig at de skal få beholde eller ha noe som helst rettigheter dersom de ikke sprøyter inn nødvendig EK for å sikre videre drift.

Selv har jeg også en aksje i NAS, tror dessverre at det ikke blir noen GF på mandag 4. mai
pedro1
01.05.2020 kl 16:55 2292

Kreditorene kan få mere tilbake hvis NAS kan generere inntekter på sikt. Skal det skje må det være et samarbeid mellom långiver og eier. Har ikke problemer med at NAS slås konkurs, men da må kreditorene ta til takke med de aktiva som er i selskapet til dagens verdi. vet ikke om det vil det lønne seg. Skal det investeres så må også lånepakkene være mulig å betjene slik at alle parter tjener noen kroner på det. Man putter jo ikke mere penger inn i selskapet hvis alt skal gå til avdrag og renter....det tror jeg alle skjønner
Redigert 01.05.2020 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
svestnes
01.05.2020 kl 17:02 2260

Ja, her kommer oppdatering.

Aksjonærene er ikke enige med forslaget om å konvertere gjeld til aksjer og ser fram til en bekreftelse på at regjeringen kommer på eiersiden og sparker kreditorer i r*** seinst på Mandag. 04.05.
Redigert 01.05.2020 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 17:06 2242

Et av problemene er at NAS ikke kommer til å generer inntekter på lang tid, selskapet håper selv på en normalsituasjon sommeren 2022.

Nå er det aksjonærene igjennom GF har lagt premissene for den strategi NAS har fulgt. Høy gearing og høy risiko og uten buffer til å tåle svingninger.

Dersom aksjonærene ikke oppkapitalaserer NAS kommer selskapet til å gå konkurs, obligasjonseiere og leasing selskaper har alt tatt svært høy risiko ved å la NAS få kreditt, kredittkostnaden de betaler er også svært lav iforhold til risiko.

Dersom selskapet mener at kredittkostnaden er for høy står de fritt til å finne noen andre som vil låne NAS penger til lavere kredittkostnad, kanskje noen av dagens aksjonærer er villige?

svestnes
01.05.2020 kl 17:42 2159

Flyselskapene internasjonal vil ikke generer inntekt, ikke bare Norwegian.

Kreditorene må skjønne en ting at verden roterer ikke seg rund dem. Noen land setter pris på kreditorer og prioriterer personner med dype lommer, andre land ivarater samfunnet sine interesser.
Talent
01.05.2020 kl 17:53 2110

Her blir det ikke mye igjen lykke til