Presidentvalg i USA - og økt oljepris

Slettet bruker
EQNR 01.05.2020 kl 15:28 1650


Det nærmer seg nytt presidentvalg i USA – og en sterk økonomi med lav arbeidsledighet vil øke sannsynligheten for at Donald Trump blir gjenvalgt som president.

Politikernes håndtering av coronaviruset, kombinert med oljepriskrigen som ble igangsatt av Saudi Arabia i begynnelsen av mars, har imidlertid resultert i at store deler av amerikansk økonomi har kommet under sterkt press. Arbeidsledigheten har steget dramatisk, samtidig som Trumps popularitet er svekket.

De siste årene har USA utviklet seg til å bli verdens største oljeprodusent gjennom stor satsing på skiferoljeproduksjon. Som en konsekvens av coronakrisen og den påfølgende oljepriskrigen, så sliter nå amerikanske oljeprodusenter med å holde produksjonen i gang. For et par uker siden ble eksempelvis kontrakter for amerikansk WTI olje (med levering i mai) omsatt til minus 38,6 dollar fatet. I praksis så medførte dette at amerikanske oljeprodusenter måtte betale 38,6 dollar fatet for å bli kvitt oljen de produserte.

Utfra dert økonomiske kaoset som er oppstått som en konsekvens av politikernes håndtering av coronaviruset, så tenker jeg det ikke er en tilfeldighet at president Trump i forrige uke twittret at han har gitt ordre til den amerikanske marinen om å skyte ned og ødelegge alle iranske marinefartøy som provoserer amerikanske skip i Gulfen. Jeg mener disse truslene må sees i sammenheng med påstandene som nylig er fremkommet om at Donald Trump i forkant av det ekstraordinære møtet i OPEC+ (9-12 april) truet Saudi Arabias kronprins til å avslutte oljepriskrigen med Russland gjennom å trusler om stans i USAs militære støtte til Saudi Arabia.

Uten militærstøtte fra USA, så vil Saudi Arabia vært svært sårbar for terror og militære angrep mot egne oljeinstallasjoner og/eller skipsfarten til og fra disse installasjonene i Gulfen. Militære angrep fra eksempelvis Iran, vil kunne lammet store deler av Saudi Arabias oljeeksport. Et slikt scenario vil kunne resultere i at prisen på olje går i taket, noe som igjen vil ha stor betydning for amerikansk økonomi – og Trumps muligheter for å bli gjenvalgt for fire nye år.


https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/04/30/7523406/reuters-trump-stilte-oljeultimatum-til-saudi-arabia

Redigert 20.01.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
nordnes
01.05.2020 kl 15:51 1606

Jeg tror valgkampen i USA blir temmelig skitten og det kan bli at andre land kommer med motreaksjoner mot Trump i valgkampen. I så fall vil det legge en demper på hans muligheter til å bli gjenvalgt. Samtidig kan Koronaviruset vare i lang tid fremover og det vil i så fall dempe oljeforbruket.
Joeybane
01.05.2020 kl 16:04 1570

Skjønner ikke at noen tar den vitsen seriøst lenger.
Slettet bruker
01.05.2020 kl 16:11 1555

Så lenge Joe Biden er Trumps eneste utfordrer, så er jeg ganske sikker på at Trump vil vinne presidentvalget - og jeg tror Trump vil vinne uavhengig av hva den økonomiske situasjonen vil vise seg å være i USA på valgtidspunktet.

Begrunnelse: Den økonomiske nedturen USA skyldes faktorer som i stor grad har vært utenfor Trumps kontroll, samtidig som Biden åpenbart har mye grums knyttet til sin forhistorie, kombinert med at han tidvis fremstår som noe dement.

Personlig håper jeg at Justin Amash kan bli en utfordrer til Trump, men det er kanskje ikke realistisk?


https://www.forbes.com/sites/andrewsolender/2020/04/28/justin-amash-takes-step-toward-presidential-run/#7be1d0af7146
Redigert 01.05.2020 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
Nåtiden
01.05.2020 kl 16:49 1504

Jeg kan vanskelig se at Biden kan bli USAs neste president. Den 77 år gamle Biden har jo ved flere fremtredener fremstått som lettere dement. Men dette er jo en annen historie.
nordnes
01.05.2020 kl 17:25 1455

Joe Biden vant nominasjonen hos Demokratene, selv om den ble amputert av Korona. Så helt bortreist er han ikke. At Biden er 77 år kan være problematisk, siden alle svekkes ved høy alder. Men i media har professorer og andre, stilt medisinske diagnoser fra sofaen foran tv-en. Disse professorene har heller ikke sagt hvilket fagfelt de er professor i og har nødvendigvis ikke bedre forutsetninger for sin oppfatning om Bidens helse enn andre. En sykepleier vil normalt ha bedre forutsetninger for å se demens, en en professor i geologi.

Jeg ser på valgkampen som relativ åpen så langt, og tror faktorer som kandidatene ikke er herre over, vil avgjøre valget. Jeg tror økonomi og korona blir avgjørende. Noe annet er at Michael Bloomberg hjalp Demokratene å vinne tilbake Kongressen.

Så det blir et spennende valg

Redigert 01.05.2020 kl 18:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 19:25 1366

Russerne får skylden om Trumph vinner igjen,eller at Biden er tukler,eller er litt bobob noen ganger.
Usa vil nok etter pengetrykking og vekstnedgang fremover begynne og slite med dollaren om skattene avtar ut over.
De som har lånt usa penger har hatt en eventyrlig avkastning mot dollar men kan begynne og ville selge seg ut når de hele tiden må trykke nye lån.Er det en obligasjonsboble snart?
Ron Jeremy
01.05.2020 kl 19:32 1354

Trump vinner, og han kontrollerer Saudi Arabias kronprins som en teater-dukke
nordnes
02.05.2020 kl 10:45 1190

Bretton Woods avtalen var med på å danne et utgangspunkt der olje blir handlet i amerikanske dollar som ble verdens reservevaluta. Derav navnet petrodollar. Tilbake fikk Saudi Arabia at USA skulle sikre trygghet for det saudiske kongehuset.
Hva kan skje hvis forholdet mellom Saudi og Trump surner ?
Redigert 02.05.2020 kl 10:49 Du må logge inn for å svare