NAS 🇳🇴 Erna redd Norwegian 🇳🇴

Slettet bruker
NAS 01.05.2020 kl 16:17 8777

Nå må regjeringen ASAP komme med en pressemelding å redde det som reddes kan ! Kan regjeringen virkelig ikke gi en skikkelig økonomisk støtte for å berge tusenvis av arbeidplasser i Norwegian ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
01.05.2020 kl 22:43 4033

Du sier Nas har gjeld tilsvarende 10-15 ganger omsetning. Tar du da utgangspunkt i at 90% av flyene står, eller når alle er i drift?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 23:05 3985

Jeg tar utgangspunktet i det nye markedet som vil være tilgjengelig de neste 2-3 årene det vil være en brøkdel av 2019 markedet.
Det betyr mer og mer kapital må inn fra eiere og ingen mulighet for staten å få igjen sine usikrede lån.
Nas har forpliktet seg til enda flere fly,
Flyene vil ha like store tap i verdi som rigger innen offshorenæringen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
01.05.2020 kl 23:13 3960

Din argumentasjon spriker i alle retninger. Helt utrolig hvordan enkelte skalter og Valter med fakta.
Setter det på kontoen for folkeskikk. I ditt tilfelle er kontoen snart tom
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 23:39 3912

Og når du ikke ser utfordringene for luftfarten de neste 2-4 årene er det ikke rart du kjøpte aksjer i Nas og trodde på rikdom.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
01.05.2020 kl 23:48 3899

Du har tatt utgangspunkt i lav Ek. Nå snakker du om 2-3år frem i tid. Ingen vet hvor lenge krisen varer.
Nas har gjeld tilsvarende 1,5 ganger omsetning, ikke 10-15.
Normalt gir bankene lån til huskjøp på 3-5 ganger inntekt.
Hvorfor vri og vende på fakta? Gjør du det samme i bedriften din? Familien din?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 08:01 3754

Du mener en bedrift er sunn om den omsetter for 10 eller 10 000 milliarder og går med tap?
Jeg mener det er en bedrift som er usunn og ikke har livets rett.
Jeg omsetter for 13-14 og ca 2 mill i overskudd.
Det er ett vesentlig viktig ord du glemmer.
Marginer.
Når vi snakker om fremtiden så er det den som er viktig, ingen lever av fortiden, den som investerer med fortiden som basis vil alltid tape.
Fly, reise og fornøyelse vil bruke 3-6 år minst på å komme opp på 2019 nivå uansett om viruset forsvinner i morgen.
Nas vil ikke klare mer enn 20-25 mrd i gjeld uten massiv pengestøtte fra eiere.
Du mener staten og ikke eierene skal bruke disse pengene
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Pitti
02.05.2020 kl 08:14 3739

omsetning og inntekt er ikke det samme. Litt feil i tankegangen her ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 09:02 3687

Alt, alt er feil med NAS for fremtiden, for lav EK, for stor gjeld, for lite marginer, all driftsoverskudd går til å betale gammel morro, Usikre markeder osv osv osv.
Om jeg vrir på fakta..
Nei jeg ser på hva fremtiden bringer og ikke gårsdagen.
Stordalen sitt imperium med 10 mrd i gjeld, vil i fremtiden tåle maks 2-3 mrd. Skal staten gå inn og redde dette også?
Thon gruppen med kjøpesenter som ikke vil kunne ta den leiemarginen i fremtiden, skal staten gå inn der også?
Bil forretninger som har for stor gjeld mot marginer for fremtiden, skal staten gå inn der også?
Oljeservice selskaper med 50-60% overkapasitet på rigger, omtrent slik som flyselskaper vil ha overkapasitet på fly, skal staten gå inn der også?
Skal du og jeg betale 50% skatt de neste 30 årene fordi staten skal gå inn i alle selskaper og redde disse fordi de satset feil?
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 09:19 3664

Holder ikke med 50 % i skatt de neste 30 årene i Norge dersom man skal støtte alle gode forslag fra dagens eiere i NAS
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
02.05.2020 kl 09:31 3648

Han jeg svarte bruker ofte hus som eksempel mot nas.
Gjeldsgraden jeg prøvde å få frem i denne sammenheng. Vet ikke om det lykkes
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 09:45 3618

Du bør forstå økonomi om du skal være på børs.
Hva er snitt overskudd i NAS siste 5 år?
Med å bruke det tallet til å betale ned gjelden til NAS
Hvor mange år tar det da å betale ned gjelden?
Finn frem kalkulator og regn litt.
Inntekt er rent overskudd.
Omsetning kan være tap, til opplysning.
Vanlig sunn gjeldsgrad hos bedrifter er mellom 3-4 ganger driftsoverskudd.
Regn selv hvor langt NAS er fra det målet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
02.05.2020 kl 09:52 3599

Hverken jeg eller du vet svaret. Du er vel påståelig, mens jeg evner å se at ting kan endres på. Corona var kniv i hjertet
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Vega
02.05.2020 kl 10:50 3538

Er det ikke best om selskapet bare går til skifteretten, så får heller et nytt selskap starte med blanke ark og kjøpe de restene av NAS de trenger for fremtiden. Så får kreditorene bare ta smellen ? Altså gjøre det samme som G-Sport. Årsaken til problemene til NAS er vel de 222 flyene som Kjos kjøpte på spek.
- vega
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 11:45 3489

Om det skal bære seg må staten og folket lage et nytt selskap der de kjøper hele gjelden til 25% av pålydende.
Når det gjelder leasekontraktene må de også refinansieres med en bedre løsning i 1-2 år om ikke en engangskompensasjon.
Aksjonærene nulles men kan kjøpe seg inn i det nye selskapet for tidligere avtalt 400 mill og vil sitte med 2-3% av de nye aksjene i det nye selskapet.
Staten kan så selge ut aksjer til folket som i statoil og sitte på 67% av aksjene og senere ned mot 51%.
Salg av fly i et senere tidspunkt ville betale seg pluss at en har et Norsk flyselskap som konkurerer og samarbeider med allianser.
Dette må isåfall lønne seg for skattebetalerne og ikke bare tidligere aksjonærer som i det siste sikkert er spekulanter.Det gamle selskapet er ikke bærekraftig og verdiene forsvares ikke inntektene før corrona.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 18:32 3409

– Vi er nødt til å komme med virkemidler fremover. Da vi kom med våre første virkemidler, trodde vi at krisen skulle være mer kortsiktig. Nå ser vi at den varer lenger, sier han i et intervju med TV 2 nyhetskanalen.

Fra før har regjeringen gitt bransjen blant annet en statlig lånegarantiordning for inntil seks milliarder kroner, men LO, NHO og Senterpartiet har tatt til orde for en egen kontantstøtteordning for flyselskapene.

Hareide avviser ikke dette, men sier at det ikke er sikkert at en kontantstøtteordning er det beste virkemiddelet.

– Det er også naturlig at en del selskaper restrukturerer seg og blir bærekraftige for fremtiden, sier han.

Den siste uka har SAS varslet at de planlegger en storstilt nedbemanning, og Norwegian er i omfattende forhandlinger på overtid med obligasjonseiere for å hindre at selskapet går konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Treidar
02.05.2020 kl 21:31 3329

Det verste man kan gjøre etter en krise er jo å plastre opp igjen det som viste seg å ikke tåle en krise. Da vet man jo hvordan det går neste gang.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
FunTrade
02.05.2020 kl 22:14 3269

Nettopp.
Når ikke aksjonærene stiller opp så bør NAS konkes.

Bare tull for staten å gå inn i dette med egenkapital. Mye bedre å starte forfra eller slippe andre aktører inn. Etterspørselen vil bruke endel tid på å ta seg opp så det er tid nok. Billige fly blir det også nok av.

Kan jo ikke ha et selskap som styres på denne måten slik NAS er styrt siste årene med ny emisjon oftere enn ordinære generalforsamlinger.

24 forskjellige leasingselskaper.. for et j.... rot.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 22:29 3243

Bare å smøre seg med tålmodighet, når bruddet på lånebetingelsene og manglende tilbakebetaling inntrer om noen dager er aksjonærene wiped out 🤗
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Talent
02.05.2020 kl 22:33 3233

Aksjonærene får bare hoste opp mere penger hvis selskapet skal eksistere. Det er vel ikke Erna sin skyld at dem har 60 milliarder i gjeld.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Treidar
02.05.2020 kl 22:42 3213

En ting som irriterer meg endel er hvordan alle snakker om hva Norwegian har "bygd opp". De har jo nesten ikke bygd opp noe som helst utover egen merkevare. Flyene er bygd av noen andre, flyplassene er bygd av noen andre, store deler av mannskapet er ansatt i bemanningsbyrå. Du trenger jo bare en nettbutikk og nok kreditt, så har du et flyselskap på beina med et par signaturer. Leasingfirmaet tar sikkert ikke så mye betalt for å designe logo for deg. Attraktive slots tar gjerne litt lenger tid, skulle bare mangle.
De har heller ikke funnet opp lavprisflyging. De fleste land har jo minst ett sånt selskap. Det er et markedsfenomen, ikke et resultat av noen enkeltpersons "geniale" idé.
"Hei folkens, hva om det kostet lite istendenfor mye!" "Jøss Bjørn Kjos du er jo den reneste Einstein, hvorfor har ingen tenkt på dette før?".
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Inngangen
03.05.2020 kl 12:13 3018

Sikkert en del teknisk kompetanse her inne...? Tenker det passer å spørre her.

Er det troverdig og sannsynlig at det går med mange semi-trailer tankbiler med drivstoff til hver flytur?
Hvilke av spørsmålene og påstandene her kan umiddelbart forkastes?

Poenget er at hvis det ikke går med så store mengder drivstoff som det offisielt hevdes, så må det jo være en form for fri eller billig energi med i bildet. Noen mener at luft med høyt trykk driver de store turbinene når de først spinner på høy hastighet.

Mange har lagt ned mye tid på å visualisere hva det dreier seg om.
Legger ved et par eksempler fra den store hop.

The Great Jet Fuel Hoax Airbus A380 Sketchup
https://www.youtube.com/watch?v=HqZP9GqQKW8


“The Boeing 747 burns approximately 10 to 11 tonnes of fuel an hour when in the cruise. This equates to roughly 1 gallon (approximately 4 litres) of fuel every second. It can carry up to 238,604 liters [that’s 63,033 gallons according to an online converter I found]. It has a range of about 7,790 nautical miles.”
https://christianobserver.net/the-great-jet-fuel-hoax/

Videre søk:
https://duckduckgo.com/?q=jet+fuel+hoax&ia=videos&iax=videos
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2020 kl 12:27 2996

En mulig løsning er at staten garanterer for deler av obl.lånene slik at nåværende forhandlinger med bondholders kan gå lettere.. Da har NAS større sjanse til å ordne opp selv..
Da behøver ikke staten å kjøpe seg opp.

10mrd til 40kr/aksjen er ihvertfall galskap og drømmer..
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2020 kl 12:35 2975

10mrd og 40.- er ingen drøm, det er i beste fall fri fantasi 🙈

Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
FunTrade
03.05.2020 kl 12:48 2957

De har vært flinke til å bygge gjeldsberg, det skal de ha. Minner litt om et forvokst tilfelle av luksusfellen.

Gjeld overalt hvor en snur seg, ingen reell oversikt over eiendelers verdi som tåler dagens lys, valutatap og fuelhedge tap, you name it.


Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2020 kl 12:51 2945

Må ikke glemme NAS kjøpsforpliktelser fra Boeing og Airbus fremover, 60 milliarder er småpenger.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
paskar
03.05.2020 kl 13:05 2911

Hva spriker ?

Ingen vet hvordan fremtiden blir, men det er ganske mange som tror at antall flyreiser blir kraftig redusert de neste årene. Norwegian har store forpliktelser/gjeld og trenger volum for å overleve. Planen for Norwegian (2019-versonen) var vel å ta imot fly fra Boing og selge de videre til andre flyselskaper med fortjeneste. Hvis antall flyreiser faller dramatisk vil det ikke være noe marked for Norwegians sine overskudds-fly.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
03.05.2020 kl 13:23 2874

Argumentasjonen.
Fakta er at Norwegian ikke kan sammenlignes med noe annet foretak i Norge. Bare å se på engasjementet rundt forbi.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
paskar
03.05.2020 kl 13:27 2863

Hvordan spriker argumentasjonen ?

Engasjementet blir alltid stort når spekulanter vil reddes av skattebetalere.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
FunTrade
03.05.2020 kl 13:27 2860

Det bør ikke sammenliknes med noe heller, å skape det samme blir jo bare å skape et nytt problem.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
03.05.2020 kl 13:39 2835

For hvem? Tror du alle reisende opplever at Norwegian er et problem? Har ennå tilgode å se at du bidrar med noe som helst i denne diskusjonen . Du burde oppgradere tastaturet eller logge av
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Treidar
03.05.2020 kl 13:54 2808

Det er helt troverdig og helt sannsynlig. Det finnes ingen former for "fri eller billig" energi. Synes du 239 000 liter virker usannsynlig mye? Det er 239 kubikkmeter. Du trenger bare en kube på 6.2 x 6.2 x 6.2 meter for å oppbevare så mye. Test selv på kalkulator. 747en har tanker både i kroppen og i vingene. Kabinen er 6 meter bred, vingespennet 68 meter, lengden over 70. Har hørt mye rare internett-konspirasjoner, men akkurat den der var ny. Er vel stort sett diktet opp av folk som ikke kan matte, ikke går mye utendørs, eller som vet bedre men ønsker å få seg noen lulz ved å lure andre.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
FunTrade
03.05.2020 kl 14:06 2793

Jeg kan ikke ta ansvar for at du ikke ser.

De reisende har vel da fått for billige billetter siden det ikke gir marginer nok til at aksjonærene vil spytte inn mer og nå ber staten om å finansiere billigbillettene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
03.05.2020 kl 14:18 2773

Mesteparten av tankene blir - som alle innvidde vet - brukt til å frakte chemtrails.
Så paradokset om "fri eller billig energi" er der fortsatt. Trolig er det strålingen fra alle mobiltelefonene som driver flyet, det er derfor de vil ha oss til å sette telefonen i flymodus slik at vi ikke ser hva de driver med.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
03.05.2020 kl 14:27 2747

Da har NAS kommet til enighet med obligasjonseierne etter å ha ettergitt på et par punkter, tydeligvis. Det blir vel da en utvanning på rundt 95-96% slik at eksisterende aksjonærer taper 95%, men skulle ikke forundre meg om aksjen går opp på mandag. Lenge leve nettløkene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Inngangen
03.05.2020 kl 17:59 2633

Humorsvar fra deg, men jeg kommenterer seriøst likevel.

Geoengineering (fagterminologi for "chemtrails") er bruk av nanopartikler som er super-ør-små partikler og derfor kreves ikke "så" store tanker/beholdere som noen kan finne på å tro. Nå som Cicero/Samset nettopp har meldt (via NRK-artikkel) at selv for lite partikler i lufta er et problem som skaper global oppvarming.
Da kan vi forvente at geoengineering blir tatt i bruk offisielt (pga det "store" (falske) klimaproblemet, slik forskere, bl.a. fra UIO, har forklart om flere ganger. De står klare til å eksperimentere sier de, men det har jo konsekvenser. Næ...så rart at det å spre aerosoler, nanopartikler, kjemi i lufta over oss har konsekvenser altså..???? Snodig....).

Har pågått i mange år og man ser de spesielle stripene hver eneste dag (95% av tiden). De sovende idioter ser ingenting annet enn skjermen sin, det er velkjent.
Omfattende desinfo hvis media _må_ si noe om det, men stort sett sies ingenting. Ingen politiker tør ta i saken.

Ren luft forsterker global oppvarming
https://www.nrk.no/nordland/koronaviruset-gir-forskerne-mulighet-til-a-lose-klimamysterium-om-aerosoler-i-atmosfaeren-1.15002219

Egen tråd om denne artikkelen her på HO.....unnskyld - FA-forum heter det vel nå.
https://finansavisen.no/forum/thread/98299/view
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2020 kl 21:03 2521

leasingselskapene, som eier en rekke av flyene, hadde gitt «sterk støtte» til å konvertere minimum 550 millioner dollar av det utestående til Norwegian-aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:37 Du må logge inn for å svare