P/E Softox

Slettet bruker
SOFTOX 01.05.2020 kl 18:06 26626

Så på et par andre forum at noen har forsøkt seg på utregning av P/E på Softox. Videreutvikler og poster utregningen her:

La oss først begynne med det vi vet om selskapet og dets inntekter. I desember opplyste selskapet i prospektet i forbindelse med emisjon at ved produksjon av 5000 flasker safedes ville dette gi selskapet en inntekt på 1,2 millioner per uke. På webcast sammen med arctic for kort tid siden ble det opplyst fra CEO Geir Almås at bruttomarginen på Safedes er over 80%. Nøyaktig hvor god ville han av konkurransehensyn ikke opplyse. Videre vet vi at selskapet fra 1. juni vil produsere ikke 5k flasker for dag, men 45k. Om det er korrelasjon mellom inntekt og produksjon vil det si 10,8 millioner kroner per uke ved produksjon av 45k flasker.

Videre vet vi at cashburn var rundt 20 millioner kroner i 2019. Det er gjort nye ansettelser og innleid nye kapasiteter, samt satt i gang større produksjon siden den gang. La oss derfor konservativt doble cashburn til 40 millioner kroner for 2020.

Da det er noe uklart om produksjonen per dags dato er på 5k eller 15k flasker safedes per dag kan vi legge til grunn at regnestykket for inntektsåret 2020 starter 1. juni. Fra 1.6. - 31.12. Er det 28 uker. La oss konservativt si at det produseres i 24 av dem, med fratrekk for ferier og høytider. Da får vi følgende regnestykke:

24 uker * 10,8 millioner ukesbasert inntekt = 259,2 millioner kroner.

Ved 80% sikkerhetsmargin: 259,2 * 0,8 = 207,36 millioner kroner etter utgifter ved produksjon - igjen dette er konservativt da selskapet ikke opplyser nøyaktig margin.

Hva selskapet vil skatte på sine inntekter er noe usikkert med tanke på "Skattefunn" som de er gitt. Igjen la oss konservativt regne med en skatteprosent på 30.

Vi får altså regnestykket (207,36 mill - 40 mill cashburn) * 0,7 = 117,15 millioner kroner i overskudd etter skatt.

117,15 mill kroner / 7,75 mill aksjer gir et resultat per aksje på 15,11 kroner.

Gårsdagens sluttkurs på 91,5 gir en P/E på 6,05 (91,5 / 15,11).

Gitt at en P/E for fornuftig prising ligger i intervallet 14-20 så forteller det oss at P/E 6 indikerer at selskapet er kraftig underpriset - og det ved konservative anslag over hele regnestykket.

Ved P/E 14 får selskapet en aksjekurs på 14 * 15,11kr = 211,5 kr. og med det en MCAP på 1,64 milliarder kroner.

Når dette er sagt så ryktes det at Effectdes vil nå markedet innen veldig kort tid. Vi vet at selskapets sårsalve for dyr kommer i salg ila H2. Dette vil etter alle solemerker øke inntektene videre.

Konklusjonen er altså: Softox er per i dag kraftig underpriset, og fremtidig inntjening er ikke priset inn i caset. Ei heller forskningen og det inntektspotensialet den medfører.

Ha en lovely helg, og lykke til neste uke!



Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 14:17 3893

Det aktive virkestoffet, altså det som desinfiserer, er hypoklorsyre. Det er haugevis med produsenter som bruker samme virkestoff i tilsvarende blanding. Riktig nok ikke nøyaktig samme blanding og produksjonsmåte (ellers hadde ikke SoftOx hatt noen patent), men de selger altså desinfeserende middel med samme virkestoff og egenskaper. Dette er ingen hemmelighet eller nyhet. Det som er bull for SoftOx er at de er eneste med godkjennelse for desinfeserende middel med dette virkestoffet i Norge. Det har uten tvil en verdi og rettferdiggjør noe av prisingen. Når det er sagt, så er det alltid en sjanse for at konkurrenter får godkjent produktene sine i Norge også.

"SoftOx depends in large part on its ability to protects its exiting patents and to obtain new patents, maintain trade secret protection, protect its trademarks and operate without infringing on the proprietary rights of third parties. Third parties may have filed patent applications, or hold issues patents, relating to products or processes competitive with those that have been developed by the Company, and this may impair the Company's ability to do business in a particular area. There can be no assurance that the Company's pending patent applications will be approved, either in a timely manner or at all, that the Company will develop additional products that are patentable, that any patents issued by to the Company will provide the Company with competitive advantages or will not be challenged by any third parties, that the patents or others will not prevent the commercialization of products incorporating the Company's methods, or that existing or former employees, consultants or partners of the Company will not allege that they have rights to the Company's intellectual property. Furthermore, there can be no assurance that other companies will not independently develop similar products, duplicate or reverse engineer any of the Company's products or, if patents are issued to the Company, design around the Company's patents. Filed patents that are not granted may cause the development program can be terminated because of lack of market protection"
Slettet bruker
04.05.2020 kl 14:26 3840

Ikke umulig teknologien blir solgt, i så fall er det bare å ta frem den store gangetabellen. Har vært stille ei stund nå, "frykter" for ei svært utfyllende melding, eventuelt flere i rask rekkefølge, noe research vil jeg absolutt anbefale deg ;-)
Slettet bruker
04.05.2020 kl 14:32 3809

Takk for anbefalinger:)
Pølsmannen
04.05.2020 kl 14:34 3794

Da kom det en melding fra skolen her at etter mye bruk av Antibac har mange unger blitt/fått såre hender og de anbefaler foreldrene til og sende med god/fet håndkrem.

Som nevnt tidligere vil vi gi skolen beskjed om Safdes og de bør prøve å få tak i den!
Slettet bruker
04.05.2020 kl 15:01 3714

Så du tenker at de lyver om testresultatene de har fått på produktet i børsmeldingene/webcasten for å selge inn selskapet til investorene? Sprøtt
Slettet bruker
04.05.2020 kl 15:22 3637

Nei.
Slettet bruker
04.05.2020 kl 15:24 3769

Hva mener du da?
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 15:30 3743

Når du kommer med sånne åndssvake påstander, så bør du begrunne dem. Men regner med du kommer sterkt tilbake til natta, med noe som er minst like "genialt"
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 15:50 3685

"Åndssvak"? Er vi virkelig på det nivået? Trist.

Ingen påstand, bare påpeker at selskap og ledelse i børsnoterte selskap "selger" selskapet sitt, spesielt på investor presentasjoner. Det er jobben deres. Dette gjelder alle selskap, men varierer selvsagt til hvilken grad. Altså at man buller teknologien/produktet. Påstår ikke noe løgn eller slikt i det hele tatt. Det er en ganske spesiell konklusjon å dra ut fra det jeg skrev, men ok. Å utelukkende bruke informasjon fra selskapet, som ikke har noen bokført inntjening/fortjeneste osv, gir nesten alltid best-case. De selger SoftOx som investering til dere og de er åpenbart dyktige selgere, som de fleste i slike yrker. Så er det opp til hvert enkelt å vurdere hvorvidt det er realistisk eller for godt til å være sant. Kanskje det er helt realistisk og sannsynlig, eller ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
rockpus
04.05.2020 kl 16:00 3648

TobbeR

Hva skyldes din personlige interesse i dette selskap? Ser du har skrevet en mengde innlegg over lang tid om Softox.
Vurderer du inngang i aksjen? Er du da av typen som bevisst provoserer for om mulig få avklart egen usikkerhet før investering?
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 16:03 3638

De har henvist til tester der de er overlegende. Tester gjort av noen andre. I tillegg har de avtaler med de ledende innen markedene de skal inn i, det er også bekreftet. Så hvilke ting er det de har skrevet som gjør deg så skeptisk?



Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 16:14 3597

Hei!:) Jeg syns selskapet er spennende, med mye potensiale og har derfor prøvd å danne en vurdering av caset som en potensiell investering. Produktet er bra, de har en unik godkjennelse i Norge og traff eventyrlig på timingen av lanseringen. Jeg vil si at det er enkelte faktorer som gjør at jeg ikke har investert enda, men det kan endre seg. Det kan være et godt tilskudd til den mer spekulative/kortsiktige delen av min portefølje, samt at det er spennende å følge et norsk selskap som dette. Følger masse case og liker å lese meg opp på alt mulig rart.

Jeg er ikke ute etter å provosere, så synd om det blir oppfattet slik. Alle case har flere sider, risiko og nedside som, i mine øyne, bør diskuteres på en noenlunde balansert måte. Det er ikke mulig med dette caset, i alle fall på dette forumet, noe som jeg syns er synd. Det at det finnes risiko og nedside er et enkelt faktum. Når risikoen er høy, da er oppsiden også som oftest høy. Det gjør det interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 16:15 3596

Er ikke "så skeptisk".
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
rockpus
04.05.2020 kl 16:38 3554

Takk for et greit svar. Vil man ikke ta noen form for risiko, bør man selvsagt ikke investere i aksjer.
Nå jeg spør om bevisst provosering, er det på bakgrunn av at du stiller spørsmål som tidligere er klart besvart og som du også finner dokumentasjon hos selskapet på. Dine spørsmål bærer dermed preg av at de skal skape usikkerhet mer enn at de skal skape en fruktbar debatt til nytte for alle..
Om du vurderer kjøp, bør du bestemme deg raskt. Jeg forventer kursdrivende informasjon når som helst. Tror ikke du har så mye mer å hente i disse diskusjonstrådene i hvert fall..
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 17:18 3460

Takk for et greit svar fra deg også.
Tar masse risiko jeg. Kanskje mer enn jeg burde:) Er risk/rewarden attraktiv så vurderes det alltid.

Litt usikker på hva du referer til angående spørsmål jeg stiller som har blitt besvart, men jeg er langt fra feilfri og kan godt ha gått glipp av noe info. Synd at du oppfatter det slik at jeg prøver å skape usikkerhet hos andre. Har ingen interesse av å gjøre det eller noe å tjene på det. Om du har et eksempel hvor jeg prøver å skape usikkerhet så kan det være lettere å adressere. Det er alltid usikkerhet for alt, så blir fort skepsis når det kommer case uten noen usikkerhet og "gratis penger".

Angående kjøp har jeg ikke dårlig tid. Om caset er i nærheten av så godt som det tilhengerne påstår, så er dagens kurs en massiv feilprising uten sidestykke. Mange hopper på enhver aksje som surfer på en hype og dobles i kurs noen ganger. Det skjer hele tiden.
Hvordan kan en gjeng hobby-investorer skjønne noe som markedet og de store gutta ikke skjønner? Og hvorfor driver ikke småaksjonærene kursen ytterligere? Mener de at vi er på en foreløpig fair-value, så kjøpspresset gir seg? Eller er markedet helt irrasjonelt og ineffektivt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 17:25 3432

At du prøver å virke seriøs er tragisk. Hvem kommer inn på en diskusjons side på denne måten?


TobbeR
02.04.2020 kl 04:20
1800
Får lyst til å shorte Softox av å lese denne tråden

TobbeR
09.04.2020 kl 13:54
880

Jeg unner norske investorer og norske selskap alt godt, men liker dårlig når case pushes på uvitende som garantert mangedobling av investert beløp. Bare vær ærlig om risiko og ikke haus hodeløst, så bryr jeg meg ikke.

Jeg har lest det meste av informasjon som finnes om selskapet, ja. Det er ikke mye som selskapet utleverer og det meste er typisk biotek med et «verdensledende selskap», «unikt produkt», «skyhøye marginer» osv. Dette har jeg sett så mange ganger at jeg ikke kan gjøre annet enn å le. At uerfarne investorer ser dette og blir helt revet med av at selskapet sier at markedet er enormt, kan ikke jeg noe for.

Nå er det enormt mye kortsiktig spekulasjon i aksjen. Hver dag ser jeg minst 2-3 spørsmål eller meldinger om hvor man tror kursen går intradag. Det er et sykdomstegn. At du påstår at de fleste her er langsiktig, får være din påstand. Det kjøper jeg ikke et sekund.

Om du synes at folk som ikke hodeløst hausser aksjer og lever i ekkokammeret dere lager skal få si hva de mener, så lykke til videre. Jeg har ingen interesse i selskapet personlig, men jeg er lei av slike case som ender opp i gambling hvor ofte mannen på gaten som hev seg på i siste liten blir rævkjørt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 17:31 3408

Her er 1 eksempel når det gjelder forsøk på å skape usikkerhet, regner med forsøplingen fortsetter utover kvelden og natta, vi nærmer oss som kjent noe.

TobbeR
30.04.2020 kl 17:50 1588
Dette ser ikke bra ut. Kursen går samtidig som det publiseres info fra selskapet som potensielt kan være kursdrivende. Skulle tro selskapet var mer forsiktig etter de siste tabbene. Lurer på om dette blir en ny nyhetssak.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 17:40 3370

Hvis alt jeg skriver bare er tull og tøys, hvorfor gidder dere i det hele tatt å svare, samt å bli så ekstremt defensive. Du trenger ikke å svare, prøve å så tvil om meg som person og latterliggjøre alt jeg skriver. Om det jeg skriver er tull, så skjønner vel alle det?

Vet ikke om jeg skal gidde å svare på det dere har selektivt har gravd frem for å prøve å bevise et poeng. Dere gir ingen kontekst og i motsetning til dere, syns jeg det er lite konstruktivt å grave gjennom gamle tråde for å score billige poeng.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
bj111
04.05.2020 kl 17:40 3401

De store gutta handler vel ikke så mye på Merkur og de kjører det prinsippet du gjør her. Du vil se regnskapet først. Dette har vi nylig sett i Biotec som ikke er Merkur men har vært preget av totalt fravær av større investorer. I dag kom det flaggmelding der for første gang på x antall år og fra SEB. Jeg kan ikke huske at noen bank har flagget i den noen gang. De måtte vise resultater og det samme tror jeg er med Softox. Derfor ligger kursen i et slags vacum. De guidet mye under sist presentasjon men markedet må se at de gjør progresjon.

At markedet med småinvestorer er irrasjonelt har vi vel sett i det siste. Alle har vel fått med seg NAS prisingen og der er det og fravær av større aktører for tiden.

Så ja en fair value er nok i intervallet 90 til 100 i markedet nå frem til det kommer noen nyheter. Ikke noe unormalt at et forventet overskudd kalkulert av hvermansen ikke prises inn samtidig som det ikke er unormalt at hvermansen faktisk regner ganske riktig.

Flyttes aksjen fra Merkur til Access eller hovedlisten så vil det bli mer analyser av selskapet noe som knapt nok eksisterer i dag. Finnes vel en fra et meglerhus som sa kr 100 ved 5000 produserte og solgte enheter pr dag. Dette vet vi at de produserer og selger i dag via Antibac, eid av Kiiltoclean. Produksjonen er forventet å øke i mai og i regnestykkene til hvermansen så er det selvsagt lagt inn at all produksjon selges.

Vil ikke si at selskapet hadde en svært selgende presentasjon overfor aksjonærene når de holdt seg til manuset på en engelsk eller noe lignende som var til å bli flau av. Det var under spørsmålene det skinte tydelig gjennom hva man kan forvente.

Selvsagt er det aldri noen garanti men med enkle saklige kalkyler så ser det bra ut. Med tiden vil det vise seg og da vil og risikoen reduseres.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 17:41 3402

Skjønner heller ikke hvorfor dere syns jeg er så interessant som person. Kan dere ikke heller angripe argumentasjonen? Eller blir det for vanskelig?
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
NeiTakk1000
04.05.2020 kl 17:44 3383

Leser hva du skriver, og stiller meg litt undrende til din agenda. Du gir inntrykk av å ha en aksjeportefølje og følger en masse case. Siste mnd er det kun Softox jeg kan se du følger. Ikke ulovlig det men.men.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
NeiTakk1000
04.05.2020 kl 17:44 3383

Leser hva du skriver, og stiller meg litt undrende til din agenda. Du gir inntrykk av å ha en aksjeportefølje og følger en masse case. Siste mnd er det kun Softox jeg kan se du følger. Ikke ulovlig det men.men.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 17:44 3399

Deilig å lese noe konstruktivt. Du har gode poenger med eksempler og fremlegger dem godt. Takk for dette svaret.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 17:47 3387

Jeg er helt ny på dette forumet og er egentlig ikke på offentlige forum jeg diskutere case og investeringer normalt sett. Tenkte å sjekke det ut. Ikke veldig imponert, men er uansett en erfaring rikere.
Sunt at du er kritisk til min agenda, som du bør være til alle. Helt fair om du velger å ignorere alt jeg skriver. Kan godt være jeg hadde gjort det selv, for å være ærlig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Aaleby
04.05.2020 kl 17:49 3421

"Hvordan kan en gjeng hobby-investorer skjønne noe som markedet og de store gutta ikke skjønner? Og hvorfor driver ikke småaksjonærene kursen ytterligere? Mener de at vi er på en foreløpig fair-value, så kjøpspresset gir seg? Eller er markedet helt irrasjonelt og ineffektivt?"

Selv på kurs rundt 40, etter at den falt fra ATH på ca 70, var salgsviljen så stor at jeg personlig ble grådig og ventet på enda lavere kurs. Som vil si at markedet var helt i villrede. Plutselig fikk den momentum og spratt mer eller mindre rett opp til 100 (hoppet selv inn på 48).

Småaksjonærer får høydeskrekk når den går så mye på så kort tid. Særlig de som kun kjøper på positivt momentum og god tro uten å ty til kalkulatoren. Det er åpenbart bare sunt at den får satt seg litt før neste hopp. Intet går strake veien til himmels. Man kan heller bli imponert over hvordan den har løftet seg på nytt helt uten hjelp av nyheter etter å ha nådd en bunn på 80.

Markedet avventer ytterligere de-risking av caset i form av nye oppdateringer på tingenes tilstand. Verre er det ikke. Knapt noen selger i påvente av nye meldinger, som egentlig sier sitt om hvor kjapt denne vil løfte seg når oppdateringene kommer innen kort tid.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 17:52 3413

Bare gøy å se hvor mye du motsier deg selv. Det har jeg påpekt før. Bare å lese igjennom kommentarene dine fra start til slutt. Score billig poeng? Er ingen konkurranse.

Har ingen interesse i diskutere dine argumentasjonen. Jeg har invester og skal sitte lenge.

La bare merke til opptil fler som kom innom softoxtrådene i ny og ned og kastet rundt seg med kommentarer. Er bare å sammenligne børsmeldinger som ble feiltolket, dårlig medieomtale, og sene søndager før børsåpning og kursnedgang med kommentarer fra deg og et knippe andre luringer, så ser man at de er samtidig.

Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 17:56 3393

Godt svar, og ser argumentasjonen.

Man vet altså ikke at disse meldingene kommer i forkant, men forventer det? Derfor blir bekreftelsen en trigger?

Dersom alle vet at meldingen kommer og hva som vil bli delt, så burde jo egentlig ikke bekreftelsen trigge kursen, tenker jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Domus
04.05.2020 kl 18:00 3373

Alt handler om bekreftelser i dagens marked. Pengene sitter ikke like løst som tidligere. Selv om man vet så vil man ha bekreftelsen før man fyller på.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 18:02 3368

Bra du har gjort din vurdering av caset og står ved den. Hvorfor du er så defensiv og angriper enhver form for "skepsis" vet jeg ikke, men det får være din greie. Om du er så sikker i din sak, så burde det ikke være noe problem å konfrontere konstruktive spørsmål med saklige svar.

Du tegner et bilde av at det er en gjeng som konspirerer mot deg og din kjærlighet (SoftOx). For meg gir det ingen mening og skjønner ikke hva du mener med dette. At jeg skriver en kommentar en sen søndag skal liksom bety at jeg konspirer mot selskapet. Det er veldig spesielt å påstå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 18:04 3369

Er uansett veldig lite konstruktivt og interessant å diskutere meg og deg. Tipper ingen som leser dette har noen interesse i hva du mener om meg og motsatt. Blir som bestemors syklubb denne tråden, med kakkling og drama som er helt irrelevant for caset og formålet med hele diskusjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 18:11 3341

Kakkling og drama er det du som står for, noe annet har du ikke å tilføre. Anbefaler en pause.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 18:33 3278

Bra innspill, tar det til etterretning.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
10PS
05.05.2020 kl 13:22 2827

Passerer vi 100 i dag, ikke umulig med tanke på evt.svensk godkjenning i morgen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Moray
05.05.2020 kl 13:29 2815

Er det snakk om godkjenning i morgen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
bj111
05.05.2020 kl 13:32 2801

Det sies av mange her at svenskene slipper nyheter om godkjenninger på Onsdager. Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
bj111
05.05.2020 kl 13:54 2711

Det burde i det minste komme noen info om økte produksjon snart dersom de har planer om å melde det. Er iallefall noe de skal melde om man ser den mailen som er sendt til en på FB, basert på den bør det komme noe nytt denne uken fra selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
sirwin
05.05.2020 kl 14:00 2680

Er som et evig langt vorspiel dette, håper "dama" er verdt det
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2020 kl 14:06 2669

Har du ikke trua, så er det alltids noen som tar over dama ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:50 Du må logge inn for å svare