Hareide har talt: Restrukturering av Norwegian må fortsette
De vil nok ikke la Norwegian gå under nå uansett, men de holder igjen pengesekken til Norwegian har restrukturert selskapet, er det man får fra dagens nyhet.
"Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier at han avventer resultatet av Norwegians arbeid.
– Jeg tror en restrukturering er klokt og viktig for Norwegian. Selskapet, med den inntreden de har hatt i det norske markedet, har betydd så mye for konkurransen og for tilbudet vi har i Norge, sier han.
NHO luftfart har forståelse for at man vil avvente situasjonen med Norwegian."
www.tv2.no/nyheter/11418964/
"Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier at han avventer resultatet av Norwegians arbeid.
– Jeg tror en restrukturering er klokt og viktig for Norwegian. Selskapet, med den inntreden de har hatt i det norske markedet, har betydd så mye for konkurransen og for tilbudet vi har i Norge, sier han.
NHO luftfart har forståelse for at man vil avvente situasjonen med Norwegian."
www.tv2.no/nyheter/11418964/
Redigert 21.01.2021 kl 09:28
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
cinet
02.05.2020 kl 16:16
5524
Jøss, en meget klok uttalelse fra Hareide . Her er det bare å vente , og så all in
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
nima
02.05.2020 kl 16:18
5488
Det var da voldsom, har Hareide våknet fra dvalen, i så fall ikke for tidlig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
NHO har tatt til ordet for at luftfarten bør få kontantstøtte, slik mange andre bedrifter får.
– Det er ikke sikkert det er det beste virkemidlet i denne bransjen, men vi ser på mulighetene, svarer Hareide og fortsetter:
– Det er også naturlig at en del selskaper restrukturer seg og blir bærekraftige for fremtiden, sier han.
– Det er ikke sikkert det er det beste virkemidlet i denne bransjen, men vi ser på mulighetene, svarer Hareide og fortsetter:
– Det er også naturlig at en del selskaper restrukturer seg og blir bærekraftige for fremtiden, sier han.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Dette lover bra. Ville jo vært helt uhørt å gripe inn i en pågående restrukturering. For NAS trenger egenkapital for å overleve.
Det kan tenkes at Regjeringen stiller med større lån og garantier så snart kampen mellom egenkapital og gjeld er avgjort.. Regjeringen vil aldri gå inn på eiersiden.
Det kan tenkes at Regjeringen stiller med større lån og garantier så snart kampen mellom egenkapital og gjeld er avgjort.. Regjeringen vil aldri gå inn på eiersiden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
OleR77
02.05.2020 kl 16:26
5406
Får håpe at Norwegian trykker til og fjerner mye gjeld nå når de har sjansen. Ikke ofte man får muligheten til å bli kvitt dødlast på mange milliarder, og aksjonærene er nødt til å bli med på det. Blir et særdeles sterkt Norwegian når dette er ferdig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Strategi
02.05.2020 kl 16:28
5388
Det er vel få selskaper (og da snakker jeg Globalt) som har hatt en så god restruktureringsprosess som norvegian hadde siste halvår 2019.
Fra "vekst til lønnsomhet".
Dette gjelder også starten på coronakrisen, Norwegian var meget raskt ute med tiltak i form av permiteringer i Norge , oppsigelser i Danmark og Sverige på grunn av at det ikke er mulig å permittere der.
Nå er de i full gang med å strukturere selskapet for fremtiden med reforhandlinger med alle lånegivere , fly produsenter samt leasingselskapene,
Jeg mener Norwegian ligger langt fremme i forhold til de fleste andre.
Fra "vekst til lønnsomhet".
Dette gjelder også starten på coronakrisen, Norwegian var meget raskt ute med tiltak i form av permiteringer i Norge , oppsigelser i Danmark og Sverige på grunn av at det ikke er mulig å permittere der.
Nå er de i full gang med å strukturere selskapet for fremtiden med reforhandlinger med alle lånegivere , fly produsenter samt leasingselskapene,
Jeg mener Norwegian ligger langt fremme i forhold til de fleste andre.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Strategi
02.05.2020 kl 16:32
5365
Jeg er veldig klar i mitt hode på en ting.
Hareide nevner at alle flyselskaper skal likebehandles.
Det mener jeg er helt feil når det gjelder SAS, med mindre Danmark og sverige kommer på banen med støtte til Norwegian.
Haper de setter dette som et krav til Svenske og Danske myndigheter.
Hareide nevner at alle flyselskaper skal likebehandles.
Det mener jeg er helt feil når det gjelder SAS, med mindre Danmark og sverige kommer på banen med støtte til Norwegian.
Haper de setter dette som et krav til Svenske og Danske myndigheter.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Hariede er Statsråd i en norsk regjering, hva Sverige og Danmark gjør får nesten bli deres Business .
Regner med at opprørerne er like aktive mot andre nasjoner, er vel kun 20 % av NAS sin virksomhet som er i Norge
Regner med at opprørerne er like aktive mot andre nasjoner, er vel kun 20 % av NAS sin virksomhet som er i Norge
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
svestnes
02.05.2020 kl 17:04
5199
Nei takk til mer lån.
Staten kan delta i restruktureringen på eiersiden.
Staten kan delta i restruktureringen på eiersiden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
02.05.2020 kl 17:06
5189
Mr. Ekspert.
Hvorfor ville ikke danske investeringsfond godta tilbudet?
Leste det i DN
Hvorfor ville ikke danske investeringsfond godta tilbudet?
Leste det i DN
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Staten er alt en betydelig eier i NAS, mulig de vil delta i neste emisjon, kan øke eierandelen til 15 % dersom Folketrygdfondet mener det er en god investering.
Har mine tvil på at de konkluderer at en investering i NAS er bærekraftig.
Har mine tvil på at de konkluderer at en investering i NAS er bærekraftig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
FunTrade
02.05.2020 kl 18:21
4963
Etter hva jeg forstod så "realitetsorienterte" finans- og næringsdepartementet NAS-ledelsen i forbindelse med at de ble tilbudt lånefinansieringspakken for en måned siden. Ledelsen ser ut til å ha forstått dette, men det som er synd er at de har jo ikke realitetsorienterte småaksjonærer. Hadde de vært det så hadde de jo bladd opp 200K hver og avskjært all problematikken. Og hvis det er så god butikk som småaksjonærene skal ha det til så får de jo avkastning nokså umiddelbart? Bare å låne av Norwegian bank?
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Fjellgutten
02.05.2020 kl 18:21
4958
Det Hareide sier er vel at planen selskapet har planlagt må lykkes og gjennomføres. Så her er vel intet nytt og en forutsetning for ytterligere bidrag fra staten sin side utover lånegarantien. Kanskje i form av kontantstøtte, utvidelse av garantien. Men kan aldri tenke meg at de går ytterligere inn på eiersiden utover det de har gjort.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Kundene til Nordnet, i alle hovedsak småinvestorer, eier rundt 15 prosent av aksjene, ifølge Johannesen.
– De har egentlig bare to valg. Enten stemme for at det drives videre med en ny struktur og balanse. Etter at alle solemerker blir det et mindre selskap med færre fly. Eller stemme nei, og da er det konkurs, mener han.
https://e24.no/boers-og-finans/i/zG20vq/smaaaksjonaerene-kan-avgjoere-norwegians-skjebne-mandag-har-egentlig-bare-to-valg
– De har egentlig bare to valg. Enten stemme for at det drives videre med en ny struktur og balanse. Etter at alle solemerker blir det et mindre selskap med færre fly. Eller stemme nei, og da er det konkurs, mener han.
https://e24.no/boers-og-finans/i/zG20vq/smaaaksjonaerene-kan-avgjoere-norwegians-skjebne-mandag-har-egentlig-bare-to-valg
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
FunTrade
02.05.2020 kl 18:44
4882
Enig. Å gå inn på eiersiden utover Folketrygdens innsats allerede, vil måtte forutsette nulling av nåværende aksjonærer. Ellers skaper man en presedens som blir helt håpløs fremover når andre kriserammede og ikkebærekraftige bedrifter kommer å påberoper seg å være så samfunnsviktige.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Stephen
02.05.2020 kl 19:08
4827
NHO har vel ment at alle bedrifter skal ha støtte, ingen skal betale skatt og tap bør skrives av.
Slik som mange aksjonærer nå roper, forlanger og ber om statlig hjelp er det muligens blitt flere sosialister her i landet.
Mvh Stephen
Slik som mange aksjonærer nå roper, forlanger og ber om statlig hjelp er det muligens blitt flere sosialister her i landet.
Mvh Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Jeg leser virkelig ikke dette som noe plan B. Hareide sier jo selv at selskap må påregne å restrukturere osv. Ei heller sier Hareide at NAS er viktig, han sier like så godt at NAS, Widerøe og SAS betyr noe, men ingen kan særbehandles
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
02.05.2020 kl 20:43
4788
Han sier Norwegian har bidratt med konkurranse, noe som er viktig. Så innslaget på tv2. Levner vel liten tvil om at de vil bidra👍 Men du får styre med ditt
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
Få med deg hele intervjuet. Å innbille folk at NAS vil få egen krisepakke er i bestefall fri fantasi
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
02.05.2020 kl 20:53
4729
Hvem snakker om egen pakke? Det er deg det!
Pakkene vil hjelpe de tre selskapene vi har.
Pakkene vil neppe nulle SAS sine aksjonærer......
Pakkene vil hjelpe de tre selskapene vi har.
Pakkene vil neppe nulle SAS sine aksjonærer......
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
Titentei er populistsisk! For en bombe, håper Norwegian lever om 14 dager, men det er nok mindre sannsynlig enn motsatt!
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
02.05.2020 kl 21:07
4665
Og du kom svømmende fra?
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
Kommer ingen pakke eller hjelp før NAS restrukturerer, vet du hva det ordet betyr og hva det betyr for dagens aksjonærer?
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
Fjellgutten
02.05.2020 kl 21:30
4555
Tror ikke han skjønner det. En klar forutsetning at de lykkes med skissert plan og oppnår en Ek på 8% før eventuelt lånegarantien gis. Og kanskje noe mer enn dette er hva som loves på generelt grunnlag til flybransjen. Noen synes å tro på julenissen her dessverre. Men julen kommer ikke tidlig Iår heller.
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
02.05.2020 kl 21:55
4496
Nei jeg vet ingen ting. Nice at du er her Og lærer fra deg.
Lenge leve voksenopplæringen.
Lenge leve voksenopplæringen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
Regjeringen er jo allerede største aksjonær gjennom Folketrygdfondet. Men redningsplanen får ikke bli for dyr.
Og det må komme et norskkontrollert selskap ut på den andre siden. Det er en forutsetning her. Blir det for
dyrt og vanskelig å redde Norwegian, så må Norge starte en nytt flyselskap. Det høres kanskje litt dramatisk
ut, men det er mulig å gjøre dette nå i disse conanatider. Hvor ting tar litt tid å komme i gjenge igjen. Det fins
mange dyktige luftfarrtsfolk i Norge. Så dette klarer vi. Og et nytt selskap kan bli kjempesterkt. Thinky har
mye makt her i disse tingene, hvis han vil. Så mye kan jeg si.
Og det må komme et norskkontrollert selskap ut på den andre siden. Det er en forutsetning her. Blir det for
dyrt og vanskelig å redde Norwegian, så må Norge starte en nytt flyselskap. Det høres kanskje litt dramatisk
ut, men det er mulig å gjøre dette nå i disse conanatider. Hvor ting tar litt tid å komme i gjenge igjen. Det fins
mange dyktige luftfarrtsfolk i Norge. Så dette klarer vi. Og et nytt selskap kan bli kjempesterkt. Thinky har
mye makt her i disse tingene, hvis han vil. Så mye kan jeg si.
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
Kommet langt med fundingen?
Hva med Banana Airline som navn?
Helge, Tittentei og Jarle er vel bankers i styret?
Hva med Banana Airline som navn?
Helge, Tittentei og Jarle er vel bankers i styret?
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
FunTrade
02.05.2020 kl 22:24
4382
Hører at det er lett å få lån i Norwegian bank så dette burde jo gå fint for aksjonærene. Det er jo bare 23% rente også vel? Men med den oppsiden det fables om så skulle det vel svare seg?
Ikke noe å bry seg om betale renter på lånet heller. Må jo la kreditorene blø litt for en god sak?
Ikke noe å bry seg om betale renter på lånet heller. Må jo la kreditorene blø litt for en god sak?
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
Hartepool
02.05.2020 kl 22:46
4325
Et fond under Danske- paraplyen stemte mot forslaget.
Antar denne stemmegivningen allerede er endret.
Danske har stått NAS last og brast i en årrekke.
Danske bank vil aldri stå som medansvarlig for en så stor konkurs i et viktig nordisk selskap.
Forøvrig var fremmøtet veldig lavt , som det ofte er når man regner med at alt går glatt.
V
Antar denne stemmegivningen allerede er endret.
Danske har stått NAS last og brast i en årrekke.
Danske bank vil aldri stå som medansvarlig for en så stor konkurs i et viktig nordisk selskap.
Forøvrig var fremmøtet veldig lavt , som det ofte er når man regner med at alt går glatt.
V
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
FunTrade
02.05.2020 kl 23:23
4210
Satt selv og tenkte noe i samme baner, ala Coconut Airlines.
Men så skal det jo være litt helnorsk og da kunne jo kanskje Valdresflya passe bedre?
Men så skal det jo være litt helnorsk og da kunne jo kanskje Valdresflya passe bedre?
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
02.05.2020 kl 23:26
4199
Tror banana er tatt allerede. Ingen vits i å sløse penger på nytt navn. Hva tror du merkenavnet Norwegian er verdt?
Hvor mye betaler Bank Norwegian igjen?
Hvor mye betaler Bank Norwegian igjen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
bj111
02.05.2020 kl 23:58
4120
NRK var klare i talen. Får de ikke med lånegiverne så er det konkurs. Slike tråder sol dette lukter det galskap av lang vei. Få flere til å sette sparepengene sine inn i et selskap der en kjøper en aksje for kr 5 som snart er priset til 1 kr om man er heldig. Syntes de aksjonærene NAS har får åpne lommeboken å spytte inn 100% av investert beløp i en emisjon, det er minimum av hva mna bør kunne forvente av investorer som fortsatt sitter i dette papiret. Mine skattepenger skal ikke brukes på å redde kakser med mer enn nok penger mens folk bor på gata.
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
03.05.2020 kl 00:03
4100
Huff da, og du som har vært så positiv til Norwegian hele tiden. Hvor mye bidrar du i skatteinntekter til A/S Norge?
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
Prøver den lille spirrevippen Burgundy å være morsom her ?
Staten får ikke lov å kaste mange milliarder inn i et sort hull.
Og den kommer ikke til å kaste 5 øre inn i noe som ikke er norskkontrollert.
Utlandske flyselskap som måtte prøve seg i steden for Norwegian i Norge vil bli møtt med "Tine melk" lignende boikott.
Og Ryanair går tøffe tider i møte om de prøver seg med noe oppe i det norske opplegget.
Det sannsynlige utfallet her er konkurs. Og at et nytt norsk selskap startes. Der bør coronarammede
norske NAS-aksjonærer gis noen fordeler. På mer enn 5,2 %.
Tegningsinnbydelsesfrist i Juni.
Staten får ikke lov å kaste mange milliarder inn i et sort hull.
Og den kommer ikke til å kaste 5 øre inn i noe som ikke er norskkontrollert.
Utlandske flyselskap som måtte prøve seg i steden for Norwegian i Norge vil bli møtt med "Tine melk" lignende boikott.
Og Ryanair går tøffe tider i møte om de prøver seg med noe oppe i det norske opplegget.
Det sannsynlige utfallet her er konkurs. Og at et nytt norsk selskap startes. Der bør coronarammede
norske NAS-aksjonærer gis noen fordeler. På mer enn 5,2 %.
Tegningsinnbydelsesfrist i Juni.
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
Det er mange gode navn. Så eiere av merkevaren kan ikke regne med særlig utkomme.
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
JordanBelfort
03.05.2020 kl 00:20
4041
Hysterisk med disse NAS-baisserne som vifter med flagget "mine skattepenger skal ikke" som om de liksom har noe bestemmelse over det. Politikerne gjør vel stort sett akkurat som de vil med skattepengene våre i disse tider.
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
Her trengs det titalls av milliarder i gjeldsanering, ellers er ikke Norwegian liv laga. Er ikke utsikten til slik
gjeldssanering tilstede, vil det aktivt bli gått inn for å slå det konkurs. For å bane veien for stiftelse av et
nytt flyselskap. DER gir det mening for staten å satse.
gjeldssanering tilstede, vil det aktivt bli gått inn for å slå det konkurs. For å bane veien for stiftelse av et
nytt flyselskap. DER gir det mening for staten å satse.
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
Nei. De satser DER det er liv laga. Og det er i nytt flyselskap.
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
Den nye
03.05.2020 kl 01:48
3912
Mine skattepenger skal ikke gå til å lønne frisører.
Oh, vent..
Det er jo ikke jeg som bestemmer det, jo?
Oh, vent..
Det er jo ikke jeg som bestemmer det, jo?
Redigert 21.01.2021 kl 05:29
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »