Hvor kommer æresdrap fra?

nabai
02.05.2020 kl 16:34 1008

Spør du et menneske i Norge, så er svaret, fra muslimske land. Dette vitner om historisk sløvhet.
Antikkens familiedrap hadde mye til felles med vår tids æresdrap, står det i en artikkel i siste nummer av Tidsskrift for kjønnsforskning.

Mens dagens æresdrap oftest ser ut til å ramme ulydige døtre, er det flest mannlige ofre i sakene forsker har undersøkt.

– Som i L. Brutus-saken dreier det seg om menn som har brakt skam over familien sin gjennom politiske svik eller militære feilvalg. Som oftest er det far, pater familias, som dreper.

Man lett kan overse at familiedrap på menn også kan være æresdrap, fordi begrepet i så sterk grad har blitt assosiert med seksualitet.

– Men mennenes forbrytelser er også krenkelser mot det som ble betraktet som ærefulle dyder for romerske menn: tapperhet og lojalitet i militære stridigheter og troskap mot staten og korrekt fremtreden i politikken.

Æresdrap på kvinner var imidlertid da som nå knyttet til seksualitet. Én kvinne ble for eksempel drept av sin far fordi hun hadde hatt sex med lærerslaven sin, og dermed ikke var jomfru lenger.

En annen ble straffet med døden for utukt, stuprum. Hva hun egentlig hadde gjort forteller kildene ikke, ordet for utukt skiller ikke mellom voldtekt og ulovlig, men frivillig sex.

– De æresdrepte kvinnene hadde forbrutt seg mot det som ble betraktet som de fremste dydene for kvinner, kyskhet og anstendighet. Å beskytte seksualiteten til familiens kvinner var svært betydningsfullt og man satte inn ekstreme tiltak for å lykkes med dette, forteller forskeren.

Gå gjennom rettshistorien i Norge gjennom tidene, så vil du få sjokk hva gjelder æresdrap. Skriftlige kilder viser at æresdrap også pågikk i den vestlige verden, og at det var akseptert.
Slettet bruker
02.05.2020 kl 16:42 1000

Vel, du skriver igjennom tidene.
Vi er nå i 2020.
Og den vestlige sivilisasjon, har da sluttet med dette?
Mens den muslimske, bruker det for alt det er verdt, for å holde kontroll over folket?
En annen ting som vi fra vesten ikke er så veldig glade i er at det står innfelt i boken deres at dere skal drepe,stjele fra oss som ikke er muslimer.
Har du noen tanker rundt dette?
Slettet bruker
02.05.2020 kl 16:50 993

« står det i en artikkel i siste nummer av Tidsskrift for kjønnsforskning.»

Ær du kjønnsfosker, eller er du bare abbonent?

Slettet bruker
02.05.2020 kl 16:53 985

Æresdrap tilhører fortiden. For dem som har kommer seg videre i alle fall. Nå er æresdrap del av den sosiale kontrollen blant muslimer.

Muslimske familier som har datter/sønn som vil ut av islamflokken, påfører seg selv et innbilt ærestap, der løsningen er -som vanlig innen islam - å løse saken med bruk av vold. Vold er islams DNA, og alt som står i den forbindelse settes i sammenheng med et inhumant menneskesyn.

Noen har med rette hevdet at islam er ideologi hentet fra helvete, og alt tyder på at det er en riktig anskuelse. Derfor er muslimer og deres hjemland i hovedsak lutfattige, mislykkede tapere.
Redigert 02.05.2020 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 17:01 977

Hvor kommer æresdrap fra?

Har du lest snorre sturlason?
nabai
02.05.2020 kl 17:12 968

"Vi er nå i 2020"
Utviklingen historisk har en tendens til å gjenta seg. Vi ville aldri få tilbake bombing av sivile, ble det sagt etter 2.verdenskrig. Vi ville aldri oppleve hva tyskerne gjorde med sivile lengre. Men så kom krigen i Bosnia, og vi var tilbake til de samme tilstandene. Bruk aldri begreper som, "muslimene gjør dette, vi gjør det ikke lengre". Jens Stoltenberg bombet uskyldige sivile i Libya over 650 ganger, er ikke dette også drap, er ikke dette også å stjele livet til små barn?

Jeg får si som det står skrevet i Bibelen, "du ser splinten i andres øyne, men ikke bjelken i dine egne".
nabai
02.05.2020 kl 17:21 964

Jeg kjenner problemet med æresdrap, men gjør du?

Hvor mange kvinner drepes i Norge av sine etnisk norske menn fordi kvinnene vil skille se, har funnet en annen osv. Dette er også æresdrap som bunner i skam over å bli forlatt, eller å bli sett på som hanrei. Vi har nettopp en mann som er dømt for drap på sin sønn fordi han fryktet å bli utskjemt for sine handlinger, også æresdrap. Skal jeg bruke din definisjon, lever vi i Norge i det samme helvete du beskriver den Islamske ideologien er hentet fra.
Slettet bruker
02.05.2020 kl 17:42 945

Kan være du har et poeng, med den bjelken der.
Kan ikke utelukkes helt.
Muslimene, begraver sine egne slektninger levende om de ikke gjør som de får beskjed på.
Det gjør ikke vi.
Og så var det dette med å lyve,stjele,drepe de som ikke har rette troen da.
Der kom bjelken susende tilbake du.
Når det gjelder bulkejens,skulle han vert stilt for folkerettsdomstolen i Haag,for sin innsats i Libya.
Derom hersker det ingen tvil.

Slettet bruker
02.05.2020 kl 17:47 941

Her er du nok ute å kjører aldri så lite for å si det forsiktig.
Dette er en fyr som har misbrukt sin egen adoptivsønn, og drept ham for å holde ham tyst om det.
Altså en skikkelig syk jævel.
Har ingenting med æresdrap å gjøre.
Nice trye, men sorry.
Den får ikke passere.
nabai
02.05.2020 kl 19:24 923

Pussig? Når en muslim begår æresdrap så blir han også kalt "en skikkelig syk jævel" hva er da forskjellen?
Slettet bruker
02.05.2020 kl 19:46 918

Jeg skal gi Nabai rett i en ting, når det gjelder æresdrap, må alle samfunn ta sin del av skylden, for dette finnes så vel i vestlige land som i muslimske. Forskjellen er at vi kaller det, "drap" når det er en ikke-muslim som dreper sin familie, og "æresdrap" når det er en muslim som gjør det.
Redigert 02.05.2020 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 19:59 907

Kanskje han ikke har rævpult ungene sine,men agert utifra hva han blir fortalt av koranen?
Men at de begge er spik spenna gærne,det er hevet over en hver tvil.
Fjordgubben
02.05.2020 kl 20:28 896

Greit at man hadde mer æresdrap i det norske samfunnet for 1000 år siden enn i dag, men hadde man i Norge for 1000 år siden en kultur der kvinner ikke hadde lov til å gå ute uten at de hadde en mannlig «verge» til å passe på?

Nei, mye annet også som muslimer praktiserer i dag, og som er så ekstremt at det hadde blitt ansett som ekstremt i Norge til og med for 1000 år siden.

Du forstår??
Slettet bruker
02.05.2020 kl 22:06 880

Betyr dette at jabbe synes at dette er helt i orden?
Slettet bruker
02.05.2020 kl 23:06 863

Uten tvil. Men lek muslim et amnet sted er du snill.
nabai
02.05.2020 kl 23:08 861

Du skal ikke gå så mange år tilbake for å finne æresdrap i Norge. Det har vært flere den tiden jeg har bodd i landet mitt, men du har oversett dette. Man kaller det for mord, og er det fordi æresfølelse ikke lengre eksisterer i Norge?
nabai
03.05.2020 kl 15:25 820

Igjen ber jeg deg svare på mitt spørsmål til deg siden det du hevder ikke er sant.

Du skal ikke gå så mange år tilbake for å finne æresdrap i Norge. Det har vært flere den tiden jeg har bodd i landet mitt, men du har oversett dette. Man kaller det for mord, og er det fordi æresfølelse ikke lengre eksisterer i Norge?
Fjordgubben
03.05.2020 kl 23:08 799

Kan ikke sammenlignes i det hele tatt, og det veit du jævla godt.

Blir som å sammenligne selvmordsbombere med guttunger som skyter med sprettert.
nabai
03.05.2020 kl 23:46 779

Javel???
Så du omdefinerer et drap til å bli skutt på med sprettert? Nå skjønner jeg hvorfor man sier at Norge er blitt så sivilisert.
Drap er drap, et liv er tatt.
Slettet bruker
03.05.2020 kl 23:47 776

I mange arabiske land stammer praksisen med æresdrap tilbake til før-islamsk tid da arabiske nybyggere okkuperte en region ved siden av Sindh, kjent som Baluchistan (i Pakistan). Disse arabiske nybyggerne hadde patriarkalske tradisjoner som levende begravelser av nyfødte døtre. Slike tradisjoner sporer tilbake til de tidligste historiske tidene i det gamle Babylon, hvor det overveiende synet var at en kvinnes jomfruelighet tilhørte hennes familie.
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Balochistan
https://www.justice.gc.ca/eng/rp-pr/cj-jp/fv-vf/hk-ch/p3.html

Eldgammel praksis altså...
Antageligvis enda eldre, tilbake til tidene med jeger- og sankertilværelse hvor hver enkelt stamme hadde sitt revir.
Også et økonomisk spørsmål da de kunne bytte/gi en datter til en annen stamme for f.eks. få rettigheter til å drive jakt eller sanking i et område.

Om denne dattera stakk av og fann seg en kjekkas i nabostamma på eget initiativ ville det medføre et økonomisk tap for faren/stammelederen, som forståelig nok ble furten, og ikke minst tapte ansikt og aktelse. Og selvsagt ære.
_____________________________________________________________________________

Også i sjimpansesamfunn er det vanlig at gjenger av en sjimpanseflokk herjer, voldtar og røver med seg hunner fra en annen flokk.....
nabai
03.05.2020 kl 23:50 775

Så du og Fjordgubben er en og samme person, godt å vite, du svarte nemlig på mitt spørsmål til Fjordgubben, eller som jeg skjønner nå, Magoo.
Slettet bruker
03.05.2020 kl 23:58 769

Oi, har vi en Sherlock Holmes her inne? Les heller linken og drit i hvor den kom inn i tråden.
nabai
04.05.2020 kl 00:04 764

Hvis du ikke er Fjordgubben, så klarer forhåpentligvis han å svare på spørsmålet selv. Det er dårlig kutyme å svare på andres spørsmål.
Slettet bruker
04.05.2020 kl 00:07 762

Det er fort gjort å legge inn noe på feil sted vet du. Dessuten tror jeg at din vrede over feilplassert innlegg skal prøve å overskygge muslimsk steining av kone og barn.
fabian2
04.05.2020 kl 00:19 756

...................Intens skrivekløe er nok plagsomt for trådstarter........ Voldsomme skriveraptuser kan iblant være et kjennetegn på sykdom.
Redigert 04.05.2020 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
sus1
04.05.2020 kl 00:47 745

Kan du ikke heller spørre hvem som holder på med æresdrap?
Fjordgubben
04.05.2020 kl 00:48 744

Svarte på det jeg.

Du påstår at æresdrap er «like utbredt» blant nordmenn som muslimer, er det det du sitter der og skriver?

Var en sak i enten Nettavisen om en muslimsk fyr i Danmark som hadde steinet som kone og var det sønn eller datter? Husker ikke, men dette skjer bare ikke i siviliserte nord-europeiske land, dvs det skjedde ikke før muslimene begynte å innvandre.

Dette skjedde i Syria, men fyren det er snakk om er «danske» såkalt dansk altså.

Dersom man lar muslimene holde på tar det nok ikke lange tiden før de krever at man skal «respektere dem», og innføre sharialover med alt det medfører av bestialsk galskap.
Redigert 04.05.2020 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
sus1
04.05.2020 kl 01:01 738

Ville bare ha sus1 inn i dette skolearbeidet til nabai.
nabai
04.05.2020 kl 02:32 724

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese hva jeg skrev Magoo..obs Fjordgubben, så skrev jeg: "Du skal ikke gå så mange år tilbake for å finne æresdrap i Norge. Det har vært flere den tiden jeg har bodd i landet mitt, men du har oversett dette. Man kaller det for mord, og er det fordi æresfølelse ikke lengre eksisterer i Norge?".

Dette er alment kjent, men kanskje du lever i en boble, hva vet jeg, men kanskje du kunne svare meg om æresfølelse ikke lengre eksisterer i Norge?
børst
04.05.2020 kl 08:16 694

Det er helt korrekt at æresdrap og andre former for kulturbetingede drapshandlinger forekom i Norge og andre europeiske land også. Men Europa gjennomgikk både en reformasjon av Kristendommen og en opplysningstid på 1600-tallet. Den muslimske verden mangler dette, og befinner seg derfor fortsatt på 1200-tallet.
Fjordgubben
04.05.2020 kl 08:53 687

Poenget er ikke om du kan finne dette i nær sagt alle kulturer i alle land, poenget er at muslimene er mye mer ekstreme på dette.

Poenget er at muslimer f.eks setter fyr på kvinner på kjøkkenet, kaller det «uhell», men at dette egentlig er et drap, joda, et «æresdrap».

At man setter fyr på norske kvinner i Norge fordi de har «sett på nabogutten»:forekommer ikke, det forekom heller ikke for 1000 år siden dersom du lurer på det.
nabai
04.05.2020 kl 13:44 660

Igjen, du er en meget dårlig dikter, dine ord står ikke til troende.
Fjordgubben
04.05.2020 kl 13:50 655

Jente i Bangladesh rapporterte om seksuelt misbruk, ble brent av en mobb:

https://www.bbc.co.uk/news/world-asia-47947117

Du mener BBC «dikter» også?
Redigert 04.05.2020 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 21:47 633

muslimer er gærninger fra morgen til kveld
Redigert 04.05.2020 kl 21:48 Du må logge inn for å svare