VOW - Oljefondet kjøper i cruise + annet SNADDER!

Hammers
HAMMER 03.05.2020 kl 16:26 2071

Cruiseskipenes død ser ut til å være "en smule" overdrevet "sannhet" blant småinvestorene.
Renseanlegg til denne industrien er VOW's hovedgesjeft inntil landbasert begynner å overta.

Vårt suksessfulle Oljefond øker nå sin andel innen Cruise. Altså en OVERDREVET frykt blant "småfolket"!
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/05/03/7523639/oljefondet-oker-eierandelen-i-cruise

Oljefondet ser på Covid-19 som en midlertidig bremsekloss - og benytter næringens kursnedgang til å øke egen eksponering.
Når alt igjen er på stell vil fondet gjøre store penger på den frykten som nå råder. Det er i hvert fall planen.
_______________________________

Ellers kan jeg for "nye lyttere" gjenta noen vesentlige faktaopplysninger om VOW.
- Ordrereserven er pr dags dato like under 1 MRD (975 mill) + options for 680 mill.
- Q1/20 kom ut på overraskende positiv siden - med en EBITDA vekst på ca 18% i forhold til kvartalet før.
- De skip VOW i dag jobber med er slike som etter planen skal være i drift fra 2022 og utover.
- Altså ikke noe prekært i forhold til dagens Covid-situasjon. Alt går som planlagt - med mindre justeringer - i følge selskapet.
- Vedlikeholdsleveringer til allerede monterte anlegg blir noe redusert ved at de fleste skipene i dag er dokket.
- Likevel forventer VOW at 1H/20 vil bli bedre enn 2H/19 pga større leveringer utover året.

Landbasert renseutstyr (plast, trevirke, rent søppel, mm) er forventet å overta den ledende rollen i selskapet som Cruise i dag har.
Om 4 år estimererer DNB at Cruise kun vil bestå av ca 1/3 av det totale selskapet.
DNB estimerer også at de totale inntektene vil DOBLE SEG fra 2020 til 2021 - til ca 1,5 MRD (ref 15;09 i dette innslaget fra mars);
https://www.youtube.com/watch?v=b5QPJJ4pIKI&t=17s

Til slutt kan ta med at årets TV-aksjon er tillagt bekjempelse av plastforsøplingen i verdenshavene. https://www.wwf.no/engasjer-deg/tv-aksjonen
Her sitter VOW via sitt datterselskap ETIA midt i smørøyet. Det å gjøre plast og annet problemavfall om til ren energi!

Hilsen Hammers..........som lurer på hvor mye publisitet og TV-tid VOW egentlig kommer til å få under innsamlingsaksjonen.
Neppe LITE...... kjenner jeg NRK rett.......🤭🤭🤭!
Redigert 19.01.2021 kl 22:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2020 kl 16:39 2028

Kunne ikke finne noe teknisk i nevnte innlegg, fra HO sin selvutnevnte tekniske guru.

SS legger i all beskjedenhet noen funn:

Pass på 50, 100 og 200 DMA - her ligger 50 dma på 22,78 og 200 dagern på 21,04. Brudd på disse gir et solid salgssignal, særlig det siste.
Videre har kursen slått ned fra overkjøpt RSI, og ligger nå på 53. Går den under 50 er det også et signal om at sueflokken går lavere ned i pris for å bli kvitt sine aksjer.....!

Til slutt, for nye lesere, tar jeg med at DNB sist uke startet tungt salg i VOW, og siste kjente informasjon viser tungt salg på nesten 6% av sin beholding i VOW. Nye lister i morgen, som muligens viser at DNB selger mer, eller andre - ettersom VOW onsdag og torsdag var direkte svak, målt opp mot Oslo Børs som var i pluss.

Hilsen SS som skal finne sin plass oppe på tribunen, med popcorn, cola zero, og sola i fjeset og observere saueflokken i manesjen her i fortsettelsen. En ting er sikkert, man blir ikke rik av å kjøre VOW heisen opp, og ned igjen. Rik blir man av å realisere gevinst, før det er for sent. .......!
Slettet bruker
03.05.2020 kl 16:57 1979

Skjønner ikke hva oljefondet har med dette å gjøre, de kjøper ikke norske aksjer. Annet "snadder" fant jeg heller ikke.
Buffet solgte alt i fly aksjer nå, og cruise industrien ligger nede med brukket rygg.

Før criuse industrien skal reise seg, så må flyene fly. Det blir restriksoner lenge, og flyselskaper vil ikke fly med 1/3 av nettoen borte. Da må prisene langt opp, og da velger folk andre alternativer. Folk husker også, om smittebombene med 6000 mennesker på 12 dekk.

Vi hører at flybransjen venter normalisering sommer 2022. og da vil cruise industrien ligge enda lengre etter. Hvem skal finansiere driften der da? aksjonærene i form av utvanning? Kutter dem i innvesteringer, slik at sånne som VOW mister ordrene sine?

Nei dette var et tåpelig innlegg, som best kan karakteriseres som å snakke for sin syke mor. Her må brillene byttes ut med lange briller, og se helheten.

Hilsen SS som tror det ligger bedre muligheter på OSE enn VOW, f.eks AXA hvor man på 6 kr kan få 3 gangen igjen på noen mnd.

SS
Slettet bruker
03.05.2020 kl 17:40 1894

Hammers skrev Innlegget er slettet
Hvem er SO Haugen ?

Du selv har ødelagt min VOW tråd gjennom helgen. Jeg har laget to innlegg her som IKKE går på person, men fakta.
Ryddige innlegg, med info som manglet iht hovedinnlegg.

Å sukkre pillen her med fjas om Oljefond og annet snadder virker veldig villedende, og på kanten til manipulerende.

Men slapp av, jeg har intet mer å tilføye her i denne tråden, så håper jeg du holder deg LANGT unna mine tråder. Å hele tiden bruke admin for at du skal ha minst mulig motstand på forum, og i det minste aldri bli motsagt, er nok din taktikk. Rydde unna alt som er uenig med deg, samtidig som du fremstår som en bajas uten noen selvinnsikt, eller å bli motsagt.


Hilsen SS som anbefaler kjøp i AXA - hvor man nå får gjort 3 gangen på uker og måneder.
Redigert 03.05.2020 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2020 kl 18:45 1751

Hammers:

1. Jeg vet MEGET GODT hvem SO Haugen er, Stein Ove Haugen. Fra Hegnar TV, rå på TA, og han bruker alt i verktøykassa, objektiv, og dyktig. Han sitter ikke med aksjer og meler sin egen kake, trekker frem det positive, utelater det negative. Slik andre gjør. Hva i huleste har han med VOW å gjøre da?

2. Du har da ikke rettet opp i noe i min tråd, det er jo jeg som tilfører debatten nye opplysninger. Her forteller jeg om at DNB har trykket på den røde knappen, og selger tungt - du sur fordi jeg ikke vil gi deg lista.
Videre forteller jeg om et knippe alarmerende salgssignal som er utløst, og som kan bli utløst, som du utelukker mot bedre vitende. Akkurat som du i AXA advarte mot dødsriket, OM noe ble brutt, så må det i anstendighetens navn kunne advares mot 50, og 200 dma som er viktige kjøps, eller salgssignaler. I dette tilfellet ligger dem tett på salgssignaler, noe jeg og bemerker at RSI gjør, med å være overkjøpt, og går ned, og så er spørsmålet om 50 holder der.

VOW var klart svak onsdag og torsdag, noe du selv så, på knallgrønne børser, en uke hvor OSE er opp 5%, er VOW godt ned fra ukens høyeste. Dette vil du følgelig ikke ha snakk om. Klart det kan være hvem som helst som selger, men hvorfor kunne du antyde gjennom 1 år at NEL Løkke kunne være en selger der, og man ikke kan antyde at VOW sjefene kan selge med 4 ganger gevinst ? Det er jo samme argument i NEL som VOW, gått mye, dyr PE, og markedsutsiktene er bearish mtp selve markedet, cruise og reiseliv ligger med knekt rygg lenge.

3. Å josse om oljefond og annet snadder, er så urimelig at jeg ikke eier ord. Alt for å hausse egne aksjer. Så vidt jeg vet, har oljefondet "evighetsperskeptiv" på sine investeringer. De hadde solgt en del før krisa, og kjøper igjen, med DET BETYR FØLGELIG IKKE AT DE SKYTER GULLFUGLEN.
Cruise har en LANG vei å gå, og må nå sette tæreing etter næring, slik Eldar og EQNR må. Første som ryker, er luksus investeringer, ja sånne VOW greier som er kjekk å ha, men ikke et must.

4. DNB har guidet EBIDTA ned 51 %, og den har de ikke endra på. Alle vet at Q1 var forsmaken, Q2 hovedretten på elendigheten. For Cruise og VOW blir elendigheten mye lengre, og dette vet alle som har vert på børs og i gamet, SLIK SS HAR i 2 tiår.

Hilsen SS som har regnet på kostander som kan kuttes under utdanningen, kalkyler for opplag/kutt, vs å seile, og jeg vet at jeg hadde kutta fort i VOW bestillingen om jeg var CFO i RCCL............!