Lån til eget AS, nå insolvent - melde oppbud/tap?

Hei, kanskje noen har lyst til dele av sin kunnskap :-)

Eget AS - jeg har lånt firmaet ca. 200.000 kr. Det går dessverre ikke rundt, av flere årsaker, og jeg ønsker derfor å legge ned raskest mulig. Men dette blir jo oppbud siden firmaet skylder meg penger? Ingen utestående regninger annet enn gjelda til meg.

Ved å melde oppbud, hva trenger jeg utover oppbudsskjema? Årsregnskap 2019 - det koster jo endel å få dette fra regnskapsfører og jeg ønsker ikke å putte MER penger inn i firmaet enn det jeg allerede har gjort.

I tillegg, har noen få varer - kan jeg ta dette som delbetaling (verdi rundt 5-6000 kr).
Samt - mulig å få fradrag for tap av lånet om det blir oppbud?
Super-takknemlig for svar 🤩
Redigert 03.05.2020 kl 17:49 Du må logge inn for å svare

Konverter gjelden til aksjekapital før oppløsning/avvikling.
Det sikrer fradrag.

Njet. Dersom fordringen må ansees tapt ved konvertering til aksjer, skal skattemessig inngangsverdi på
aksjene settes til null.

Vi gjorde dette for en del år tilbake. En av aksjonærene var registrert revisor som alltid «fulgte boka».
Revisor for AS-et hadde heller ingen innvendinger (er ikke sikkert han ble spurt på forhånd)
Mulig andre regler idag. Vi ventet selvsagt noen måneder fra konvertering til avviklingsbeslutningen formelt ble tatt.

Reglene har ikke endret seg, men det har praksis. Skattemyndighetene har blitt mer oppmerksom her og endrer oftere inngangsverdien til 0 i slike tilfeller. Men tenker at hvor lenger tid det tar fra konvertering til avvikling, jo større sjanse for å få dette gjennom. Men da tenker jeg ikke måneder, men år. I hvertfall over årsskiftet. Men ved slik konvertering påløper også kostnader til revisor, samt mulige kostnader for flere årsoppgjør. Så om det er verdt det??