En inhabil næringsminister bedro oss i mars.
I mars ble støttepakke på 6 mrd. kr. til flyselskap lansert.
3 mrd. til NAS. 1,5 til Widerøe og 1,5 til SAS.
Samtidig lovet Sverige og Danmark å støtte NAS tilsvarende.
Men hva skjedde ? Sverige og Danmark fant på en finte om hovedkontor,
og lusket ut bakdøra uten å betale.
Har ikke staten stilt krav om norsk eierskap til NAS for å yte støtte.
Og gjelder lånet bare i 2 år. Denne detaljen har det vært stille om.
Dvs. høy risiko for at staten ikke får pengene tilbake. Etter 2 år
bortfaller plikten til å innfri lånet.
Men verst er kinesisk kontroll over norsk infrastruktur. Det er en
katastrofe på sikt. Kina kan ikke få operere fly med Norwegian på.
Det må jo alle skjønne. Og det er den kinesiske stat altså. Ikke
kinesiske privatfirma.
Næringsministeren har permisjon fra et advokatfirma som er fast
advokat for Norwegian.
Hele dette opplegget virker veldig rigget. Og dette har vært en
meget langsiktig plan kan jeg fortelle dere.
3 mrd. til NAS. 1,5 til Widerøe og 1,5 til SAS.
Samtidig lovet Sverige og Danmark å støtte NAS tilsvarende.
Men hva skjedde ? Sverige og Danmark fant på en finte om hovedkontor,
og lusket ut bakdøra uten å betale.
Har ikke staten stilt krav om norsk eierskap til NAS for å yte støtte.
Og gjelder lånet bare i 2 år. Denne detaljen har det vært stille om.
Dvs. høy risiko for at staten ikke får pengene tilbake. Etter 2 år
bortfaller plikten til å innfri lånet.
Men verst er kinesisk kontroll over norsk infrastruktur. Det er en
katastrofe på sikt. Kina kan ikke få operere fly med Norwegian på.
Det må jo alle skjønne. Og det er den kinesiske stat altså. Ikke
kinesiske privatfirma.
Næringsministeren har permisjon fra et advokatfirma som er fast
advokat for Norwegian.
Hele dette opplegget virker veldig rigget. Og dette har vært en
meget langsiktig plan kan jeg fortelle dere.
Redigert 20.01.2021 kl 18:48
Du må logge inn for å svare
Emblemet
04.05.2020 kl 20:22
751
Når NAS nå sier de har sikret likviditeten fram til påske neste år, er det et godt tegn. De har i tillegg alle mulige tillatelser som kreves, og ikke minst kompetansen.
Et nytt flyselskap vil ikke klare å få alle tillatelsene, samt kompetansen iløpet av en måned. Det tar år å utvikle. Ergo vil det bli umulig å starte et nytt selskap, som plutselig skal fly alle rutene til NAS inn og ut av Norge.
I tillegg har Staten flere ganger gjort det klart at de ikke ønsker eierskap i flyselskap, jfr. SAS.
Et nytt flyselskap vil ikke klare å få alle tillatelsene, samt kompetansen iløpet av en måned. Det tar år å utvikle. Ergo vil det bli umulig å starte et nytt selskap, som plutselig skal fly alle rutene til NAS inn og ut av Norge.
I tillegg har Staten flere ganger gjort det klart at de ikke ønsker eierskap i flyselskap, jfr. SAS.
Redigert 20.01.2021 kl 18:48
Du må logge inn for å svare
Staten bør ikke opptre på en måte som skaper så stor usikkerhet rundt dette.
Det er nok med 10 - 15 mrd. kr. i egenkapital for å starte et nytt norsk hovedflyselskap pr. mai 2020. Og det kan være nok at staten tar 1/3 av dette.
Vi ser INGEN garanti for at kontrollen i Norwegian ikke er utenlandsk nå og senere. Sånn kan vi ikke ha det.
Det er nok med 10 - 15 mrd. kr. i egenkapital for å starte et nytt norsk hovedflyselskap pr. mai 2020. Og det kan være nok at staten tar 1/3 av dette.
Vi ser INGEN garanti for at kontrollen i Norwegian ikke er utenlandsk nå og senere. Sånn kan vi ikke ha det.
Redigert 20.01.2021 kl 18:48
Du må logge inn for å svare
Emblemet
04.05.2020 kl 19:45
861
Hvis du tror obligasjonseierne og leasingselskaper vil ha aksjer i et flyselskap på sikt, må jeg nok skuffe deg. Eneste årsaken til at de tok avtalen, var fordi alternativet deres var dårligere.
Eierstrukturen som nå er i NAS, vil se helt anerledes ut om et halvt år. Mark my words.
Eierstrukturen som nå er i NAS, vil se helt anerledes ut om et halvt år. Mark my words.
Redigert 20.01.2021 kl 18:48
Du må logge inn for å svare