PCIB: hva skjedde først, høna(partner) gikk el. egget(emi) kom?

Hugoil
PCIB 27.08.2018 kl 21:50 4363

Forsøker meg på en trådstart i et selskap jeg ennå ikke har eid aksjer i.

Starter med sommerens kursutvikling. PCIB gikk relativt kraftig ned gjennom juni. Formoder at samtaler om partnerskap ikke lyktes, siden pot. partner ikke var fornøyd med hastighet i pasientrekruttering og så utsettelsen + PCIBs kapitallabehov. Mao. en liten lekkasje. For samtaler om partenrskap har det ganske sikkert vært på dette tidspunktet - ellers ville nok PCIB gjennomført emi. tidligere, noe de håpet å unngå med partnerskap - så forhandlingskortene var ikke de beste når både pengemengden og pasientmengden var manko.

Så tegnes det en OHS i kursen på lavt sommervolum, slik det ble gjort i NANO, bare 2 uker tidligere for PCIB (så formasjonen er altså ikke heeelt rent markedsforskyldt). PCIBs OHS er vanskeligere å ta ut, så DNB pumper inn og øker en god del før og rundt medio juli. (Hva gjør DNB Norge Indeks inne som eier, burde det ikke være DNB Norge SMB??). Antar DNB er tilrettelegger og scanner for garantist.

PCIB slår 2 fluer i en smekk og tilfører med tegningsrettighet et spillmoment i tillegg til nyheten om forsinkelse+pengebehov. Tenk om de bare gikk ut med nyheten, slik NANO gjorde okt.2015 om forsinkelse og kursen falt 42% - dog alt på en dag.

Å slippe nyheten før Q2 og ESMO er spillgodt, for hva kommer da og da.

Emien krevde en garantist, ellers ville usikkerheten og risken for ikke fulltegning øke. Så Nyenberg betales godt. I praksis selger Nyenburgh en opsjon til PCIB. PCIB betaler dyrt for denne, men har muligheten til å selge emiaksjen til N om nødvendig. Både provisjonen og emikursen, som det er N som langt på vei har satt, er betaling for N sitt utførte arbeid og potensielt mulig utførte aksjekjøp. Put-opsjonen har selvfølgelig en tidsverdi - og både provisjon og emikurs settes relativt dyrt for PCIB. Så denne 30-kursen er ikke likegyldig, som Polygon fokuserer på (pedagogisk har han et poeng, men da kun for å beskrive verdien mtp tegningsrett). Etterhvert som vi kommer nærmere put-opsjonens forfall=dagen for å være reg. eier for å deltai opsjonen; så øker graden av det øvrige markedets verdsetting av PCIB. Men rett etter kunngjørelse, så er N som en diktator.
Det er mer interessant enn hva man først tror, det Merlon kom til å skrive 1358 på tråden sin: "Emisjonen er satt på en kurs frem i tid. " hensyntar tidsverdi og eventualiteter fram til da.

Når det gjelder tegningsretter, så kan vi se det som en BULL HARAMI, eller en BEAR HARAMI. hehe, får jeg vel si.
Joda: HARAMI-candlestickformasjonen (som betyr gravid på japansk (candlesticksene ble utviklet i de japanske rismarkedene på 1600-tallet). Selskapskursen går nå gravid med med nye babyaksjer i form av retter. Om det er BULL eller BEAR HARAMI blir sikrere og sikrere etterhvert som vi nærmer oss emisjonen. Så er det å håpe at moren spiser sunt, ikke drikker, blir behandlet pent av sin ledsager og heller ikke får stressfylte opplevelser av det ytre miljø.

Det teller + at mammaen har født vellykkede barn før på denne måten. Men da var hun yngre og kom nedenfra i kurs. Nå er hun eldre og kommer ovenfra i kurs.
Redigert 19.01.2021 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
Durable
27.08.2018 kl 22:19 4286

Takk for interessant og meget velskrevet innlegg, Hugoil.
Det skal ikke ses bortifra at du er meeeeget nærme sannheten, kanskje til og med fullstendig spot-on.
Slettet bruker
27.08.2018 kl 23:30 4137

Hvem vet, det blir bare gjetninger?
fabian2
28.08.2018 kl 10:12 3951

…. og plutselig forsvant de kunnskapsløse baisserne…..
fabian2
28.08.2018 kl 21:19 3800

….men ingen manglende interesse , 9 PCIB-tråder i dag.....det skulle bare en liten emisjon til :)
Hugoil
28.08.2018 kl 21:28 3774

Jeg antydet kanskje feialktig at DNB har noe meg emi å gjøre. I dag kom jo Arctic ut.

Litt av det jeg sier ovenfor er at han ex aksjeanalytikerkaren i ledelsen er god til å sope opp og lage omelett, når det først er knust et egg.

Hvordan var det med emisjonen i 2016, ble det sluppet noe fundamental nyheter da? Hvor mange emiaskjer fikk man pr gammel?
--
Har ikke styret en 10% emisjonsfullmakt? Kunne vært benyttet på 50-60,-.
Redigert 28.08.2018 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
Panis
28.08.2018 kl 22:31 3678

Hugoil,
Man fikk samme antall T-retter pr aksje i 2016 (0,48 pr aksje), og nei det ble ikke sluppet noen fundamentale nyheter i 2016.
Denne type emisjon er mer aksjonærvennelig enn om at styret hadde trykket 10% aksjer som de hadde tilbydt noen få investorer å delta i (som f.eks NANO gjorde når de fikk inn 500 mill på 2 timer).
I PCIB får alle aksjonærene delta uten å bli utvannet (grunnet T-rettene man får pr aksje man eier pr. 14.sept.).
fabian2
28.08.2018 kl 23:27 3590

Ikke mange dager etter 15.september kommer det "garantert" noe positivt. PCIB vet nøyaktig hva de gjør mot oss.
TyrionIV
28.08.2018 kl 23:51 3546

Panis

Er du sikker på det? -- jeg er ganske sikker på at man fikk (ca) 0,67 t-rett per aksje man eide.

Her kan man se mld sluppet av Pcib i den perioden, så får man selv vurdere viktigheten av dem: https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=PCIB:8502&fromDate=2016-10-20&toDate=2017-01-20&market=&messageTitle=
fabian2
28.08.2018 kl 23:54 3538

0.67 i november 2016 er nok rett , synes å huske det tallet
fabian2
28.08.2018 kl 23:59 3526

Det hjelper ikke å overtegne kollosalt , alle fikk litt under tre prosent ekstra , det samme til alle. Lett å bli forelsket i PCIB
SomSa
29.08.2018 kl 00:30 3479


Hør på hva Einarsson sa i dag, garantistene studerte PCIB nøye, de ville ikke betale mer enn 30 kroner per aksje. For å være garantister krevde de 3,5% av emisjonsbeløpet ......
Normalt betales 1,5%. Det beste har PCIB oppnådd er å forlenge evaluerings avtalen med en hemmelig big pharma flere ganger. Folk må snart forstå at ting er ikke slik de ønsker å tro.

Redigert 29.08.2018 kl 00:32 Du må logge inn for å svare
fabian2
29.08.2018 kl 00:34 3467

Det er så få baissere igjen , så dont go back to Bosnia … do your best :)
don_suger
29.08.2018 kl 00:40 3453

SomSa, hvordan blokkerer jeg sånne idioter som deg? Jeg spør bare fordi det kunne jo dukke opp noen i tiden framover ?????????????????????????
fabian2
29.08.2018 kl 00:47 3441

don , du bare går øverst i venstre hjørne , der er det et boss-spann , så trykker du på den røde pedalen...og vips !--- Etterpå trykker du på knappen "No more"
Panis
29.08.2018 kl 00:54 3425

TyrionIV,
Nei, er ikke sikker og som jeg ser av svarene under så ser jeg at jeg husket feil, og beklager det.
Men denne type emisjon er bra, da kan alle som vil være med, og de som ikke ønsker å være med kan jo bare selge sine aksjer...
bateman
29.08.2018 kl 08:04 3271

SomSa,


Hør gjennom podcasten en gang til, prøv å forstå. Beløpet på 30 kroner er ikke tatt ut av luften.

Dette er en regneøvelse basert kursen og markedsverdien dagen før emisjonen ble foreslått og emisjonsbeløpet. Det er ikke beløp som garantisyndikatet har funnet på.


Nå må hylekoret ta dette innover seg!




Og ja, garantistene tar betalt ca 13 millioner for å garantere at de tegner seg for alle t-rettene som ikke blir benyttet.
Redigert 29.08.2018 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
Polygon
29.08.2018 kl 08:21 3209

@bateman

Nei, de 30 kronene er ikke regnet seg fram til. Det eneste tallet påvirker er hvor sannsynlig det er at garantistene må steppe inn. Tallet kunne like gjerne vært 25 eller 20 - da hadde det bare måttes trykkes opp flere aksjer, aksjonærene fått tildelt flere tegningsretter og tegningsrettene hadde blitt mer verdifulle. Den hadde vært like aksjonærvennlig og ivaretatt deres verdier på akkurat sammme måte.

Poenget er at emisjonskursen MÅ VÆRE UNDER markedskursen for å få gjennomført en slik emisjon.

@Hugoil

Når det gjelder TS innlegg, så må jeg innrømme at jeg ikke skjønner hvor du vil. Se på garantien som en put-opsjon? Ja vel, men poenget? Du er sikkert en steike intelligent kar, men jeg tror du bare har *for* mange tanker i hodet samtidig, både for egen del og for å få fram evt. poenger i en tekst.
Redigert 29.08.2018 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
SomSa
30.08.2018 kl 09:37 2937


Per avblåser i dag all spekulasjon om komme partneravtale i nær framtid.
Mange har kastet bort masse tid og energi på å skrive avhending etter avhandling om dette. Alle vet at det ikke er smart å inngå partneravlete i tidlig fase.

Ikke glem at Arctic Security og tilretteleggere ikke skal jobbe gratis. Det er vanlig at de får en provisjon på ca. 3% og kan være mye høyere og litt lavere.
Dersom vi antar at de får minst 2,5% av emisjonen og garantistene 3,5% forsvinner 6% av emisjonsbeløpet eller 21,6 mil.
Får de 3,5% blir totalt: 25,2 mil
Får de 4,5% blir totalt: 28,8 mil
Mange skriver et regnstykke for å sammenlikne PCIB aksjen før/etter emisjonen men de glemmer å trekke dette beløpet fra 360 mil.
Har PCIB nevnt hvor mange prosent skal tilretteleggere få eller jobber de gratis for PCIB? Dette burde ha kommet fram i børsmeldingen.

SuperNurse4U
30.08.2018 kl 09:47 2891

Sjefene sa nå selv at 30 kroner var mattematikk og ikke et tall de har selv har funnet på.