NEL - Hva HVIS også Nikola varsler problemer.....?

Hammers
HAMMER 05.05.2020 kl 01:13 2935

Hva som holder NEL flytende må "gudene vite"!
Er det denne potensielle ordren på 10 MRD fra Nikola - eller hva er det for noe?
Selskapets resultater kan det I HVERT FALL ikke være!

Under disse Coronatider selges det knapt et eneste kjøretøy - uansett størrelse.
Selskap etter selskap lukker dørene - og hele bransjen sliter voldsomt. Innen stort og smått - og også for underleverandører!

Hva er da realismen i at Nikola skal gi en kontrakt på 10 MRD til lille NEL?
Sliter også Nikola? Ingen vet - for ingen har hørt noe.
Man kan kun "tenke seg til" hva som skjer med NEL dersom dette inntreffer.
At Nikola - som de fleste andre innen industrien - varsler om trøbbel.

I mine øyne er det FRI FANTASI å håpe og tro på noen MRD-ordre under dagens forhold!

Hilsen Hammers.........som også advarte fra ca kr 4, men jeg har selvsagt ingen kontroll på hva aksjonærene foretar seg!
Advarselen fra ca 4 var 100% korrekt mtp NELs inntekter/drift........men 100% feil mtp dagdrømmernes urimelige handlemåte.

Resultatene har ALDRI vært så ille som i dag - selv om kursen stiger av ukjente årsaker!
Akkurat som i NAS - der "tullinger" sendte kursen 30% opp ila dagen, når den BURDE gått på minussiden fra første stund.
Redigert 21.01.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Restplassno
11.05.2020 kl 22:01 1558

If ifs and buts were candy and nuts, we'd all have a merry Christmas.

Var selv med på reisen fra mellom 1,70-2,40 og opp til 9 kr.

Det var vel nettopp de som våget å tenke "hva hvis" på de nivåene - og så bortfra et bittelite regnskap og underskudd - som gjorde store gevinster. At ikke du så potensialet den gangen er selvsagt leit, men får håpe du gjør en kule i Vow.

Kjenner ikke VOW men det er vel noe visjonære, fremtidsrettede greier det også. Hvordan er P/E der per i dag, og utsiktene for vekst og marginer? Den har vel allerede gått mange-gangeren, så jeg regner egentlig med at en del av potensialet er regnet inn allerede - slik det også er med NEL.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
JosefK
11.05.2020 kl 19:31 1694


Litt faglig her. Hvilket problem indikerer den formasjonen her:

https://www.tradingview.com/x/UDuPSLh0/

???

Til opplysning, er det tickern' nikola kommer til å bli merget inn i.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Gaute3
08.05.2020 kl 01:18 1963

Kursen til Nikola skyter hvertfall i været😉
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.05.2020 kl 00:42 1985

I grunnen litt "morsomt" med NEL!

Selskapet som i Q1 taper ENDA MER på driften enn ALLE tidligere kvartaler.
Selskapet som fra tidenes morgen har en "eksponentiell kurve" med stadig økende MINUSRESULTATER på driften.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=eksponentiell

Selskapet som "skryter" av null gjeld og 1,3 MRD på bok, men som har fått ALLE pengene fra emisjoner!
Ja, for driften går verre en noen ganger tidligere - og verre blir det. Den eksponetielle kurven VISER dette!
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/05/07/7525242/ikke-skremt-av-coronakrisen

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2020 kl 08:56 2147

Hammers like misunnelig på andres gevinster.
Så synd du ikke evner se forbi din snevre logikk.
Kos deg med TA og P/E......

Vi andre surfer grønn bølge og fryder oss over deg som knapt har hørt på makan til elendighet....
😂😂😂
🤡
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.05.2020 kl 08:47 2192

Så var Q1 klart, og elendighetene har aldri vært større enn i dag!
https://www.dn.no/bors/nel/oslo-bors/tomra/stadig-millionunderskudd-for-borsfavoritten-nel/2-1-803750

Ja, det reneste "Resultatet fra Helvete" er det som ble presentert - etter at hele 68,7% av driften er RENT TAP!
Likevel har vel aldri kursen vært særlig høyere.

At man kan sminke over de verste skavankene med "tryllekunster" fra valutamarkedet har ikke noe med driften å gjøre.
Driften er verre enn noen gang tidligere - og slik kommer det til å fortsette å være!

Hilsen Hammers........som knapt har hørt på makan til elendighet av et selskap som skal framstå som et seriøst!
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
kaliber
05.05.2020 kl 16:15 2344

Hammer, Hva Hvis Vow melder om problemer eller verden går under i år!?
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
05.05.2020 kl 16:11 2353

Logikk? NEL er grønn energi,som er i vinden om dagen, å blir drevet av det, å forventninger om kontrakter å stort inntjeningspotensial. I løpet av mine snart 20år på børs har jeg vel tilgode å se at aksjer blir drevet av logikk, er sikkert litt logikk i det men så langt kan ikke verdisettingen av NEL forsvares av inntjeningen og lønnsomheten som er i dag. Forventninger og fremtidsutsikter er drivkraften. Så kommer en og annen melding om kontrakt som hjelper litt på. Kjøpte mine første aksjer i NEL på 1.99kr, lastet så opp mer på 2.19kr, noe jeg synest var helt galskap, med tanke på inntekter og lønnsomhet da. Fremtidsutsiktene var der, så var ikke så dumt alikevel ;) Synes kursen har gått for mye ifht. reel verdi, så har tradet litt for å gått i + vertfall om de plutselig en dag skulle stå i 0kr, så bekymrer meg ikke :) Helt enig med deg ang NAS, virker helt utrolig med kursen der om dagen, men drømmen om å unngå konkurs å en dag å få luft under vingene igjen er større enn reelle verdier viser seg igjen, attpåtil vil dagens aksjonærer bli så utvannet, helt ned i 5% etter konvertering av gjeld og emisjon har jeg lest. Forstå det den som kan. Jeg ser bort fra logikk. Logikk på børs virker ikke logisk for meg.
Tap og vinn med samme sinn :)

Tvi tvi :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Mega
05.05.2020 kl 15:07 2411

Jeg synes ikke din "analyse" er til å tro på. Noen av oss har tjent penger som gress på denne aksjen. Det ser du helt bort fra.
Det gjelder å føle aksjemarkedet på pulsen, være lydhør og ta riktige avgjørelser hele tiden.
Jeg tror torsdagens resultatfremleggelse blir et signal om ytterligere oppgang, men jeg er ikke sikker. Så da selger jeg meg ut på onsdag og vil vurdere å kjøpe meg inn igjen på torsdag formiddag.. Jeg vil tape litt på en eventuell oppgang torsdag morgen, men det er best å være ute så lenge kursen kan gå begge veier.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
oivindl
05.05.2020 kl 10:06 2540

Så sunn fornuft, i hvert fall i din versjon, er ikke å stole på når det gjelder kursutvikling.
Hva med TA, ville den fulgt sunn fornuft eller baserer den seg mer på "dagdrømmernes urimelige handlemåte"?
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.05.2020 kl 10:00 2568

På 4 uttalte jeg meg ikke på bakgrunn av TA, men ut fra sunn fornuft.
Hvorfor i alle dager skal et selskap som historisk sett ÅRLIG går med tap på ca 40-50% (av egen omsetning) verdsettes til NOK 12 mrd -
og dessuten ha fått injeksjon mot den uroen som ellers preger verden? Det som kommer på toppen av egne problemer?

Hilsen Hammers.......som har problemer med å skjønne logikken!
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2020 kl 09:28 2627

Hammers ..... du er full av ........

The presentation will be supplemented by a guest speaker, Jorgo Chatzimarkakis, who is Secretary General of Hydrogen Europe, the European Hydrogen and Fuel Cell Association. Mr. Chatzimarkakis will present a recently launched European initiative which aims to deploy 80 GW of green hydrogen production in and around Europe by 2030.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
oivindl
05.05.2020 kl 09:26 2638

"Advarselen fra ca 4 var 100% korrekt mtp NELs inntekter/drift........men 100% feil mtp dagdrømmernes urimelige handlemåte."

Godt gjort å få rett når du bommer fullstendig. Hammers baserer sine analyser på TA, som igjen er basert på kjøp og salg som markedet foretar.
Da er det selvfølgelig markedet som tar feil når ikke analysen stemmer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
interferensen
05.05.2020 kl 09:10 2685

Det er all grunn til å være skeptisk og forsiktig, men for de av oss som har tenkt å sitte lenge i Nel er det ikke så viktig hva som skjer underveis så lenge det ikke ender med konkurs, og den risikoen ser veldig liten ut, selv med noen år med samfunnet på sparebluss. Personlig tror jeg på en omstyring av offentlige midler til grønn sektor i det meste av den siviliserte verden, slik at blant annet Nel kan gjøre det bra selv i vanskelige tider.

Likevel må jeg si at akkurat med denne setningen tar du feil:
"Sliter også Nikola? Ingen vet - for ingen har hørt noe."
Vi *har* hørt noe. Nemlig at Nikola ansetter høykvalifiserte ressurser som har blitt sagt opp fra andre produsenter. Så det er ikke radiostillhet fra den kanten og det ser ikke akkurat ut til at de har tenkt å stenge ned med det første.

Samtidig, denne Nikola-kontrakten må aldri bli en hvilepute for aksjonærene. Den er en pen backdrop, men det er andre ordre som må få fokus. Trevor Milton høres til tider ut som en like stor tullebukk som Elon Musk, dog uten mad genius-genene til Musk.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Mega
05.05.2020 kl 09:04 2713

Det er forventningen om et teknologiskifte som holder NEL flytende. Bort fra kull, bensin og diesel, i større grad over til hydrogen.
For mange er det tiltalende å satse på fremtidsvisjoner i stedet for å kjøpe aksjer trauste selskaper med solid økonomi. Innen industri og transport. er vekstpotensialet i NEL og hele hydrogenbransjen enormt. NEL er en av markedslederne og vil nok holde seg i tetskiktet selv når det blir flere aktører.
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2020 kl 08:56 2745

Du har ikke tenkt tanken da- at i begge dine eksempler er det for å tjene noen slanter. :-)
Redigert 20.01.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare