Kurs utvikling ?

altvel
WALWIL 05.05.2020 kl 15:11 2056

Trodde melding i går var utrolig bra. Men reflekteres ikke i kursen. Har noen en forklaring ?
Ser den begynner å løfte seg nå på slutten av dagen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
Tottiz76
06.05.2020 kl 01:51 1936

Har klippet litt om WALWIL fra ferbruar. Altså før vi i Norge hadde innsett alvoret ifbm Koronakrisen, MEN dette var jo også før Gigakontrakten som kom torsdag 30. april.
Nå er markedet på veg tilbake for WILWAL, og kursen skulle nok uansett opp etter å ha falt 85 %. Med den svært innbringende og langsiktige kontrakten fra torsdag skal nok utnyttelsesgraden på skipene en del opp, og kursen tror jeg minst skal tredobles innen 2020 er over.
På kort sikt bør vi se 20-tallet i kursen, når de oppgraderte analysene kommer.
Fra februar:
P/E på 6,5
Analytikerne er optimistiske. Av de åtte meglerhusene som dekker selskapet, opererer seks av dem med en kjøpsanbefaling og kursmål på mellom 35 og 37 kroner. De to andre har en hold-anbefaling og kursmål på 24 og 25 kroner – omtrent der kursen er i dag. Samlet spår de at justert nettoresultat skal ende på 110 millioner dollar i 2019 og 182 millioner dollar i år. Det vil si at rederiet nå prises til 6,5 ganger estimert inntjening i 2020. Vi snakker selvfølgelig ikke om et vekstselskap her, så det er marginene som skal bedre seg. Hvis analytikernes estimater har et snev av sannhet i seg, hadde det vært pussig om ikke aksjekursen skal opp i 2020. I 2021 venter analytikerne at justert nettoresultat skal bli på hele 247 millioner dollar. Dette estimatet er et gjennomsnitt av seks analytikerestimater, ifølge Bloomberg.
STØRSTE AKSJONÆRER
Nr. Aksjonær Eierandel
1 Walleniusrederiet 37,82%
2 Wilh. Wilhelmsen Holding 37,82%
3 Folketrygdfondet 2,34%
4 Aksjefondet DNB Norge 1,67%
5 Danske Invest Norske Int.II 1,51%
6 HSBC Bank 1,48%
7 Aksjefondet Nordea Norge 0,74%
8 Catella Hedgefond 0,70%
9 Storebrand Norge 0,69%
10 Danske Invest Norske Int. 0,63%
Grei utbytteavkastning
Den svenske hedgefondforvalteren Per Johansson i Bodenholm Capital sa denne uken til Finansavisen at det eneste som virker billig i aksjemarkedet om dagen er sykliske aksjer. Det er vanskelig å være uenig i det. I så måte er Wallenius Wilhelmsen et godt eksempel på en billig verdiaksje. Kjøper du aksjer i Wallenius Wilhelmsen får du også en grei utbytteavkastning med på kjøpet. Forventet direkteavkastning er i 2020 ventet til 5,5 prosent.
ANDERS R. KARLSEN, DANSKE BANK
Wallenius Wilhelmsen har en ledende markedsposisjon innen transport av kjøretøy og anleggsmaskiner. Selskapet har slitt med utfordrende markeder over de siste årene. Det globale bilsalget har vært svakt og fraktvolumet har kommet ned. Volumet av tunge anleggs- og landbruksmaskiner har også falt. Videre har det vært press på kontraktsratene for shipping, samt marginene i den landbaserte virksomheten (terminaler). Vi tror dette kan endre seg da selskapet har kuttet kostnader og styrket marginene til tross for fallende volumer. Videre var fornyelsen av en kontrakt med Hyundai mot slutten av fjoråret viktig. Utfallet var bedre enn ventet. Selskapets kontantstrøm er også sterk. Vi tror selskapet vil kunne bedre marginene ytterligere og at de vil ha en sterk kontantstrøm som gjør at vi har en kjøpsanbefaling og et kursmål på 37 kroner.
KJØP, KURSMÅL 37 KRONER
Redigert 20.01.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
okrister
06.05.2020 kl 07:15 1862

Hvordan er WALWIL preget av den svake norske kronen?
Redigert 20.01.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
Stockboy
06.05.2020 kl 08:26 1788

Fin oppsamling av info, og er enig i mye. Litt overrasket over kursutviklingen de siste dagene, da jeg faktisk hadde trodd den skulle enda mer opp.
Men det er vanskelig for markedet å prise denne inn. Vil legge til Hans Thrane Nilsen i Storebrand som i pengepodden for ca. to uker siden syntes Wallenius nå var priset alt for lavt.

De operer dog et beintøft markedet, og har flere skip som både står, og vil stå stille fremover. Men jeg tror absolutt bilsalget vil ta seg opp igjen, og en kurs rundt 20 burde være mulig i 2020. Hva som skjer etter det er vanskelig å vite.
Redigert 20.01.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
IKM-ANSATT
10.05.2020 kl 13:47 1614

WallWIL er robust kjøpte heldigvis denne på tieren bare av rein flaks uten å setta meg inn i det;)))
valge var ganske fornuftig i ettertid;P er bare å lasta opp endå meir. god kontanstrøm å ikkje minst kontrakten så kom nylig.
verden går videre denna gång og. lykke te folkens
Redigert 20.01.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
rogneveien
10.05.2020 kl 14:49 1535

Tottis.
Hva menes med kjøosanbefaling på 24-25 kr. Omentrendt der kursen er i dag. Kursen er vel nå på 13 kr? Eller er det noe jeg ikke har skjønt?
Eller er klipoet fra da kursen var så høy? I så fall er det jo veldig interessant.

Redigert 20.01.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
Tottiz76
10.05.2020 kl 21:30 1354

Ja Rogneveien. Klippet er fra februar, da kursen lå på 24-25 kr. Enig i at det gir et veldig spennende perspektiv, med tanke på at kursen nå et på kr. 13,- og at WILWAL i mellomtiden (30.04) har inngått tidenes kontrakt.
Hvis analytikerne var så positive til WILWAL i februar med kursmål på 30-tallet er jeg spent på hva de oppdaterte analysene sier nå med denne kontrakten i tillegg. At kursen har falt veldig mye under korone-lockdown er vel ikke så rart da bilfabrikkene og dermed bilfrakten stoppet opp.
Nå er imidlertid hjulene i gang igjen og WiILWAlL opptar den aktiviteten som lå i løype før korona, samt at de i tilllegg har denne nye avtalen, med det amerikanse Forsvaret som er verdt 20 milliarder pr. år i 9 år.
En annen ting jeg tror vil være meget gunstig for WILWAL i tiden framover er en økning i frakt av landbruks- og anleggsmaskiner. Når stimulitiltakene i verden for å få fart på økonomien igjen «pøses ut» vil det være behov for mange anleggsmaskiner til utbygging av infrastruktur.
Koronakrisen er nok også en tankevekker i forhold til matproduksjon og nasjonenes behov for å være mest mulig selvberget hva gjelder matforsyning. Derfor også mer frakt av landbruksmaskiner. Så at du Rogneveien kom inn på ca. kr. 10,- og regner med du sitter enda. Her er det vel et kjempepotensial som enda på langt nær er reflektert i aksjekursen. Jeg tenker i alle fall langsiktig i denne, og vil ta dem opp fra kistebunnen om 2 - 3 år, og smile når jeg tenker på at det var mulig å kjøpe WILWAL til både 13 og 10 kroner våren 2020:-)
Ha en fin søndagskveld!
Redigert 20.01.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
IKM-ANSATT
12.05.2020 kl 18:05 1124

WILWAL blir en bra investering fremover, så va godt eg kjøpte på 10 tallet, skal laste meir her;)
bare at den milliærd kontrakten kom seier seg selv`$ grei cashflow det i dessa tier;P
Redigert 20.01.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare