REC - mest shortede aksje i Norge forrige uke

Sa2ri
REC 28.08.2018 kl 10:31 24049

SB1M er ute med sin ukentlige rapport som viser shortinteressen for de ulike aksjen på OBX. I følge deres telling er REC forrige ukes vinner (den mest shortede aksjen i norge) med nesten 268 mill aksjer.

REC NO: 0.50% SI chg. last week
Days to cover = 16.4, quantity on loan = 267.73m

Dette er en god del mer enn hva som fremkommer på den synlige listen hos FInanstilsynet (faktisk en del mer enn dobbelt så mange aksjer short).

I tillegg ser vi nå at 0,75-nivået, som har sett ut til å danne en viss støtte den siste tiden, er i ferd med å bli testet. Ryker dette nivået og vi får et etablert brudd, ja da er nedsiden ganske solid. Og, det er nok dette de som sitter short gambler på for øyeblikket.

Ønsker alle lykke til videre med sine investeringer/posisjoner i REC (og andre aksjer).
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Skrik
28.08.2018 kl 11:02 12023

Må alle utlånte aksjer stå i short posisjon?

Shorten 17/7 var på 6,60% og har falt jevnt til 5,02% 22/8 .
Sa2ri
28.08.2018 kl 12:00 11878

@skrik:

Nei, alle aksjer som er utlånt MÅ ikke være solgt i markedet. Men, hva er vitsen med å låne inn aksjer dersom du ikke selger dem? Aksjer innlånt på konto må man betale et etableringsgebyr for, og løpende renter. Den eneste grunnen til å låne aksjer er vel nettopp for at de skal gi en gevinst, ikke utgifter. Tror ikke noen låner et par/noen millioner aksjer fordi andre ikke skal få tak i dem, eller?

Den synlige listen viser kun netto posisjoner som er 0,5% eller høyere (EU-regulativ). SB1M sin rapport viser alle aksjer utlånt til shorthandel og har vist seg å være et nyttig verktøy for mange investorer i lang tid. Den har også vist seg å treffe bra med hva som ser ut til å være faktum. Sist uke viser deres oppsummering at shorten økte med 0,5%.

Du, og andre, må gjerne ha en mening om at dette ikke er riktig, men inntil det motsatte er bevist stoler jeg mer på denne rapporten enn det listen til Finanstilsynet viser.
InnerTier
28.08.2018 kl 12:09 11817

0,75-nivået viser ingen betydelige tegn til støtte så langt.
0,60-nivåer forventes - faktisk.

* VIKTIG Å HENSYNTA NÅ:
Investtech opererer med en egen «hold-deg-unna-portefølje». Formålet med porteføljen er å vise investorer hvilke aksjer man (ifølge Investtechs analyser) bør holde seg unna.
Dette kan være aksjer med høy risiko i forhold til mulig oppside, negativt teknisk bilde, negative innsidere og/eller at aksjene vurderes vesentlig svakere enn markedsindeksen. Porteføljen oppdateres én gang i uken.
Hold-deg-unna-porteføljen:
Dof
Telenor
Gaming Innovation Group
Fred. Olsen Energy
Targovax
REC Silicon
XXL
Utvalget er basert på de tekniske indikatorene som Investtech legger mest vekt på, henholdsvis trend, formasjoner, støtte og motstand, og volum.
Trend er det aller viktigste og den porteføljeansvarlige forsøker å finne aksjer som ligger i fallende trend på mellomlang eller på kort sikt. For å kunne få en enda bedre timing på kjøpene, analyserer Investtech også formasjoner, støtte- og motstand og innsidehandel.
Eksempler på aksjer som kan tas inn i porteføljen:
Fallende trend
Brudd ned gjennom motstand
Salgssignal fra formasjon som varsler at en fallende trend begynner
Sa2ri
28.08.2018 kl 12:39 11724

@InnerTier:

"0,75-nivået viser ingen betydelige tegn til støtte så langt."

Siden det ser ut til at du har tilgang til Investtech sine analyser, kanskje du skal sjekke REC på kort sikt (eller har du ikke abo som gir tilgang til dette?). På kort sikt er det helt klart dannet solid støtte på 0,75 et nivå som nå ser ut til å bli smadret. På lang sikt indikerer bruddet ned gjennom 0,95 (for en stund siden) et fall til 0,59 eller lavere, dette til orientering.

"Aksjen ga salgssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet ned gjennom støtten ved 0.95 kroner. Videre nedgang til 0.59 kroner eller lavere er signalisert."
gopilots
28.08.2018 kl 15:29 11447

Drop TA, der er jo NUL volume, 12 mill, herregud, der er flere enkelt personer her som har det dobbelte.

Det er ikke et spørgsmål om der kommer en aftale på plads med Kina, men hvornår, og så er det jo dumt at sidde udenfor når Rec stiger 50% på en dag.;)

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/2018/08/28/usa-danske-mexico-kan-bruges-som-loeftestang-til-kina-usa-aftale/13883832
Sa2ri
28.08.2018 kl 15:36 11413

"12 mill, herregud, der er flere enkelt personer her som har det dobbelte."

Det bør du kunne dokumentere for det er ingen på listen over topp-20 som er i nærheten av det antallet du indikerer. Det er en investor som har ca. 12 mill aksjer, en annen har 10 mill (Lion Holding AS og Ørn AS). Resten av aksjonærene ligger under dette nivået.

Interessant også at du mener TA ikke fungerer ved lavt volum. TA er vel nettopp en indikator på hvordan markedet utvikler seg, også i forhold til volum. Det er ikke en styrke at aksjen faller under 0,75 men hvis du mener det er bra, er det jo bare å kjøpe med begge henda.

Ellers ser det ut til at dagens liste over synlig short er uendret.
gopilots
28.08.2018 kl 15:37 11368

KRONER!
Sa2ri
28.08.2018 kl 15:43 11332

He, he. 12 MNOK er i dag ca. 16 mill aksjer, men du mener sikkert de som har brukt 12 MNOK på aksjen tidligere. Vel, de som fortsatt sitter etter å ha brukt så mye på REC, har en utfordring akkurat nå (mener jeg).
specc
28.08.2018 kl 15:45 11287

Jeg har solgt meg ut. Jeg har nødt å holde meg til en strategi, som var under 75 øre i dette tilfellet. Tar ikke risken lenger. Kommer tilbake når den har fått en skikkelig indikasjon på oppgang...

Tar heller profitt i SAS fra nå av. KOM DERE INN I SAS !
Randers
28.08.2018 kl 15:48 11252

Sa2, 12:00 - "Nei, alle aksjer som er utlånt MÅ ikke være solgt i markedet".

-Det var derfor jeg (når jeg fulgte opp dette tidligere), konsekvent brukte uttrykket POTENSIELL shortandel

----

-For noen var dette svært vrient å forstå. Det var et rent helvete å skulle forklare noen ganger, spesielt når
folk gikk i kveruleringsbunkers og sutret.
Men det er jo helt logisk at shortposisjoner også kan fyke inn&ut.
Tror ikke alle opererer med longposisjoner, akkurat. Og antallet til utlån er neppe det samme fra dag til dag.

Jeg måtte lage en beregningsmodell også - siden info (tidligere) bare kom som prosentvis "utlånt". Det kunne
sikkert vært greit, men antallet det ga kunne ikke stemme. Praktisk talt ALLE, unntatt meg, trodde (for en tid tilbake)
at det var 500.000 aksjer som lå ute i aktiv shortposisjon. Det virkelige antallet var laaaaangt lavere.

Sa2 kan sikkert bekrefte (hvis han har øvrig info også), at oppgitt %-andel ikke stemmer med de 268 mill han
nevner i TS-innlegg. Jeg tipper (kjapt regnet), rundt 13-14% - noe som ville vært opp mot ca 356 mill ute som short.

-Vi kan jo "lage" en modell for hva som (sånn ca) FAKTISK ligger ute som short i markedet. Da med utgangspunkt i
268 vs 128(fra shortreg). Differansen er 140. Av dette burde 50% ligge ute hele tiden, raskt antatt. Vi bør da
være ganske sikre på at minst 198 mill ligger ute som AKTIV/FAKTISK shortposisjon.

Kom gjerne med innsigelser - tenker da på dette siste (som jeg tok kjapt på sparket) ?

Redigert 28.08.2018 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
28.08.2018 kl 16:40 11114

@Randers:

Ja, det er ikke like greit for alle å forstå dette med shorthandel, synlig short, utlånte aksjer, og faktisk solgte aksjer. Sistnevnte er det nok ingen som har oversikt over. Jeg mener SB1M sin ukentlige oversikt er (som nevnt ovenfor) det beste verktøyet p.t. Jeg tror derimot ikke at det er mange som låner aksjer de ikke selger i markedet. Men, ja, det de har lånt kan selvfølgelig selges/kjøps tilbake etter som kursen endrer seg (som du korrekt påpeker).

I følge SB1M er andelen utlånt litt over 14%. Jeg er enig med deg i at dette ikke helt stemmer med aksjebeholdningen. Jeg undersøker dette (hva som ligger bak tallene) og kommer tilbake når jeg får svar.
Sa2ri
28.08.2018 kl 17:01 11011

@Randers:

En ting vet vi med sikkerhet, og det er at de aksjene som er listet i det synlige registeret er solgt i markedet (hvis ikke hadde de ikke vært rapporteringspliktige - netto shortposisjon).

Hvis du da mener at det kun er 50% av de resterende som er solgt, ja da tror jeg faktisk du bommer litt. Hvem er det som ønsker å ha 70 mill aksjer på konto som de skal betale renter av (ca. 5%) uten at de får noen gevinst tilbake? De som er registrert på den synlige listen kan selvfølgelig ha aksjer tilgjengelig (aksjer de ikke har levert tilbake etter et eventuelt tilbakekjøp), men det er det kun de og den som låner ut aksjer som vet.

Jeg tror ikke antallet som ikke er solgt er så stort som du indikerer, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Hvis jeg bestemmer meg for å shorte REC (eller en annen aksje) ønsker jeg å selge aksjene så dyrt som mulig, og gjerne i området hvor det utløses et salgssignal. Men, jeg ønsker også å selge på tidspunktet for når jeg mener det er lurt å låne aksjer da dette jo gjerne henger sammen med en vurdering av flere forhold. Nå har ikke jeg de samme finansielle musklene som Marshall & co og de kan godt ha en annen strategi (eller tåle å betale for innlånte aksjer de ikke selger), men de er nok også ute etter profitt på sine investeringer.

Dette er et dessuten "chicken game" hvor det nok er de finansielle musklene som er dirigenten (sett hen mot oss vanlige dødelige). Selv om man skulle greie å mobilisere noen aksjonærer er det nok slik at REC, slik jeg ser det, er relativt død som investeringsobjekt for øyeblikket, og i hvert fall så lenge sil-prisene oppfører seg slik de gjør (har gjort). Personlig tror jeg aksjen vil fortsette å være "død" inntil det kommer nyheter som kan trigge en reprising av REC, men jeg ser ikke helt hva det skulle være i det korte bildet.
Jerome Kerviel
28.08.2018 kl 23:15 10600

Selg Moses Lake, bruk pengene til å kjøpe seg opp til 49% i Yulin. Noen som vet om REC SILICON kan kjøpe seg større andel i Yulin nå eller må de vente til de tre årene fra avtalen om opsjon på å kjøpe ytterligere 34% har gått.

Forøvrig kan finansnæringen reise til helvete...
Randers
28.08.2018 kl 23:20 10577


*Sa2, 16:40 - "I følge SB1M er andelen utlånt litt over 14%".

-Da traff jeg omtrent bullseye med beregningen på "rundt 13-14%" ? ..utgangspunktet var altså 268 mill (10,54%) ?

Beregningsmodellen funker (ikke overraskende) dermed begge veier. Dette var jo noe jeg fant ut av, siden jeg
bestemt mente at %-andelen måtte være feil. Det er jo greiere nå, når det oppgis et eksakt antall aksjer.
(..hva de mener med 14% - når det egentlig er 10,5% - aner jeg ikke.
Kan hende det er til en slags modell SB1M bruker til et-eller-annet..)


*Sa2, 17:01 - generelt

-Du er innom beregningen som ble tatt "kjapt på sparket" på tampen av min forrige kommentar. Ja, jeg ba jo om
innsigelser, nettopp av den grunn. Det bunner i grunn kun på hvilken %-andel man tror står på "sidelinjen".
(..det er balansert det du skriver. Men en del av det, er likevel svært likt det som kom fra folk den
gangen vi f.x bare ville hatt 14% å forholde oss til. Og jeg altså påsto noe annet..)

Okay, det er bare å høyne. Men man må se det fra andre siden. "Negativ" trading og posisjoner, fra summen
av store og små nisser - foregår nok ikke fullstendig ulikt "normal" handel. De store holder kansje igjen
noe av kruttet. Og det går (som vi har vært innom) inn&ut i en strøm som all annen handel.

Jeg har (selv om vi kan høyne), likevel rett i at vi "bør være ganske sikre på at minst 198 mill ligger ute
som AKTIV/FAKTISK shortposisjon". Men vi kan høyne til 75% - som da betyr at det kansje
ligger 233 mill ute som AKTIV/FAKTISK shortposisjon. Det ville gitt 35 mill på sidelinjen - og det ville
ikke være de samme 35 mill konstant. Det vil jo være skiftende. Som et jævla fotballag med tillatelse
til å bytte folk inn&ut kontinuerlig gjennom hele kampen ⚽

#Shortreg 5,02% (128 mill)
#SB1M 10,54% (268 mill)
#198 mill faktisk short(50%-beregning) - gir 7,78% (hvor shortreg sine 128 mill er innbakt)
#233 mill faktisk short(75%-beregning) - gir 9,15% (hvor shortreg sine 128 mill er innbakt)

-Fortsett å legge ut info om antall utlånte aksjer - det er topp ! ?
Redigert 29.08.2018 kl 00:40 Du må logge inn for å svare
milk
29.08.2018 kl 05:53 10421

REC fremstår nå som et enkelt bytte for "gribbene" som bare venter på konkurs. Ikke lenge før vi får en ny runde som vil til forveksling ligne på kasuset Norske Skog....
nemi's
29.08.2018 kl 09:57 10085

REC og TT har null tillitt i markedet. REC har vært i dødsspiral under TT's ledelse. REC betaler blodrente på Bond23 fordi ingen tror på historien om at Butte er verdt hva TT hevder. Ingen tror på TT når han på Q2 sa det ikke blir emisjon innen få månder, for å finansiere driftsunderskudd i ML, og SB1 sendte da også ut umiddelbar analyse på at emisjon nå var base-case for å holde ML flytende inn i 2019. REC og TT har siden 2015, siden Paris.klima-møtet, sagt gjentatte ganger at de regner med (!) en snarlig slutt på handelskrigen mellom USA-Kina. Ingen vet hva REC gjør i Kina - REC kan ikke forklare REC's forretningsmodell eller hvordan de legalt noensinne skal få overført ev. utbytte (fratrukket byggegjeld) for sin lille eierpost i JV i Kina. TT har forklart aksjonærene i juli at REC er 100% avhengig av 1 kunde i Taiwan for å å kunne selge polysil til Wafer. I det hele tatt. Etter alle disse år! Legg så til at styrets formann dumper store volum aksjer på innside-informasjon om nedskaleringer når det passer. TT subber rundt i sin egen avføring, men tjente vanvittige 15mill i året og hvor belønningsmodellen er helt fristilt for verdiskapning for aksjonærene. REC's ledelse er løgn og fakter.

REC sier at uten Trumps hjelp ila. av svært kort tid er det slutt på polysil-produksjon fra ML. Tidlig i 2019, altså. Har det noensinne slått dere at nårhvis import-tariffer en gang reduseres eller avvikles mellom USA-Kina, så er det faktisk ikke sikkert at polysil står høyest på den lista. Tenk på det.

REC produserer nå 1200MT polysil i kvartalet. I Kina var produksjonsvolum og importert volum på 380.000MT i 2017. REC er en ubetydelig produsent som alle driter loddrett i. REC sin FBR trengs ikke lenger!

REC som produsent av materiale til fornybar industri er under avvikling. Det skjer nå. Det sier REC selv. Her ser dere hvordan andre har lært av REC's fullstendig mislykkede vekst og fall ved å gjøre seg avhengig av marked i Kina:

Jeg er veldig imponert over hva Nel har klart å få til, og tankegangen til ledelsen.
De har god erfaring fra RECs opptur og nedtur, noe de tydeligvis anvender på en god måte nå, skriver Mølsæter.
http://kvinner.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/08/First-Generator-solgte-storpost-i-Nel

– Vi har solgt utstyr til Kina fra USA i mange år, men vi vil også se om vi kan komme inn i Kina på fyllestasjonsiden.
Så er det hele problematikken om man skal selge den nyeste versjonen, slik at du må passe på teknologien din, eller forrige generasjon.
Det er krevende å gå inn i Kina, man må finne riktig modell, sier Løkke.
https://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/nel-satser-stort-paa-oekt-kapasitet-naa-ser-han-mot-kina/24421994
milk
29.08.2018 kl 10:05 10003

Dessverre så vil det Nemis" skriver,ikke sige inn hos aksjonærene..... Når tror investorene at de skal tjene penger på aksjene i REC??? Anyone!!
Slettet bruker
29.08.2018 kl 10:09 9966

Usikre tider, dette. Selv er jeg såpass låst med min aksjebeholdning at jeg har tatt en pause. Har såpass stort papirtap nå, at jeg like gjerne blir med helt ned. Ingen grunn til å selge. Tror mange er i min posisjon, derav den lave omsetningen i aksjen.
Sofafilosof
29.08.2018 kl 10:28 10066

Jeg har snitt på ca 0.77 på dette tidspunktet, og er også låst - mest av overraskelse over siste dagers nedgang. Istedet for å ta tapet sitter jeg videre, siden rekylen i en situasjon som dette typisk blir sterk og rask. Men det blir en utholdenhetsøvelse.
milk
29.08.2018 kl 10:49 9989

Hva skal gi rekyl? Jeg satt i NSG og ventet på rekyl. Den kom da Sveaas kjøpte seg opp og ble styreleder. Like etter var konkursen et faktum. Jeg fikk solgt litt på rekylen med fortjeneste,men tap var unngåelig. Lærte en liten lekse den gang og solgte ned 80% av REC beholdningen til 1,40 med grei fortjeneste. Går REC konk,er jeg i null.....REC trådene,med AB i spissen,fremstår nå som en farse!
InnerTier
29.08.2018 kl 10:53 9968

Du leverer her kalde fakta, nemi`s.
Tragisk lammende krysspress REC erfarer over tid, kan det bli havari...… - d` e` muli`, men egentlig ikke truli` :)
REC optimisme krever også realisme.
REC subber soon på knærne, så...… emi blir nok 2019-løsning for å ikke forvitre i det fjerne.
Håper femtiøringen med hull i holder - etter hvert.
Siste stoppen før NØDEN, må vel være tjuefemøringen, den gamle - også med hull.
Aldara
29.08.2018 kl 10:54 9948

AB må ha hatt shortinteresser og snakket de fleste rundt!
Kan ikke skjønne noe annet,,,
Og hvor er han nå..?
Under hvilket nick..?
Sofafilosof
29.08.2018 kl 10:57 9925

shareville.no, under samme nick

Han har vært optimistisk i REC 98% av tiden (inkludert nå), så jeg kan ikke se noen indikajson på at han skulle være shorter, nei.
Redigert 29.08.2018 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.08.2018 kl 11:54 9786

Denne kan komme til å snu på rundt 70øre, da bunnen kan komme til å testes igjen.
Sa2ri
29.08.2018 kl 13:12 9628

Jeg har nå fått svar fra SB1M ref. kommentaren i tråden over vedrørende prosentandel. De sier at deres tall er "justert for fri flyt".

Registrerer ellers at pvinsights.com rapporterer om minus denne uken også (om enn marginalt), og at kursen i REC ser ut til å følge signalene TA ga i går i forbindelse med bruddet ned gjennom 0,75.
Redigert 29.08.2018 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
29.08.2018 kl 13:43 9527

Vente - vente - vente. Når skal man starte inndekning av short - mer kjøp. Det er jo en del shortede aksjer som skal inndekkes i følge oversikten, og således kan det fort komme mer vann på mølla og bli noe trangt ut døren når alle bestemmer seg at nå starter vi + alle tradere som da hiver seg ivrig på karusellen for å trille inn noen ører til kontoen. Dette minner meg nesten om å vente på at "Mannen" skal rase ut....men skuffen er fortsatt lukket - loooong :)
Redigert 29.08.2018 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
stinkapiano
29.08.2018 kl 15:32 9385

EnergyTrend viser en liten oppgangi dag på "Global polysilicon (USD)".
Flatt på de andre kategoriene poly.
LukyStokwalker
29.08.2018 kl 15:52 9327

Er ute av REC siden juli etter at siste meldingen kom. Jeg tok min tap og gikk videre, trader olje nå og har nesten tjent igjen tapet. Jeg synes det er deilig å slippe AB. Tok en titt nå på kommentarfeltet i Shareville - der er han ja.... gud så slitsom denne mannen er. Jeg tror han er gal faktisk.
Record
29.08.2018 kl 16:40 9207

Som den optimisten jeg er , handlet jeg REC også i dag :-)
Blodrød på mine urealiserte lister , men en gang snur det vel :-)
ergotamin
29.08.2018 kl 16:52 9157

Jøss, hva skjer med Rec? Vært ute en stund, men nå klarte jeg ikke dy meg og lastet opp.

Nedsiden kan vel ikke være stor nå, eller?
Sa2ri
29.08.2018 kl 16:52 9158

Kursen har sluttet på dagens laveste de tre siste dagene. I min verden er nok ikke dette et kjøpssignal, men heller et aldri så lite varsku.
peterdawn
29.08.2018 kl 17:09 9061

Teknisk er jo aksjen kjørt. Investtech spår den nord og ned. Men er ikke det ganske vanlig siden det er så høy short-andel? Det har blitt solgt veldig mye aksjer liksom. Uansett, dette er jo halmstrået vårt: https://www.pv-tech.org/news/us-agrees-to-consultations-with-china-over-renewables-subsidies-and-duties

The US has accepted China’s requests for consultations on its 30% import tariffs on solar cells and modules as well as its renewable energy subsidies.

China made the request on 14 August, while filing a complaint at the World Trade Organisation (WTO) against the two US renewable energy policies, claiming that they distort the global PV market – a move which came as part of a wider trade battle between the two global powers.

China’s Ministry of Commerce said these US policies “have seriously damaged China's trade interests".

A communication from the delegation of the US, posted on 28 August, stated: “We stand ready to confer with officials from your mission on a mutually convenient date for these consultations.”
Record
29.08.2018 kl 17:10 9049

I min verden kjøper jeg på røde dager , selger på blå , ikke alle handlene går like godt ,men kommer rimelig bra ut av det til slutt allikevel :-)
Rec er harselert med over tid , kanskje en dag snur det , Få om noen selskap har tilpasset seg til markedet WW ,holdt seg flytende igjennom storm over meget lang tid , en prøvelse for aksjonærene men allikevel ett selskap med gode produkter som oppdateres i takt med endrede behov , kanskje en dag :-)
Om ikke går jeg på en smell ?
Sofafilosof
29.08.2018 kl 17:18 9010

PeterDawn, linken din forklarer nok hvorfor solar stiger så sterkt i USA ikveld!

"The US has accepted China’s requests for consultations on its 30% import tariffs on solar cells and modules as well as its renewable energy subsidies.

China made the request on 14 August, while filing a complaint at the World Trade Organisation (WTO) against the two US renewable energy policies, claiming that they distort the global PV market – a move which came as part of a wider trade battle between the two global powers.

China’s Ministry of Commerce said these US policies “have seriously damaged China's trade interests".

A communication from the delegation of the US, posted on 28 August, stated: “We stand ready to confer with officials from your mission on a mutually convenient date for these consultations.”"
Redigert 29.08.2018 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
29.08.2018 kl 17:29 8968

Skal vi endelig se en fornuftig utgang på PV-tariffkrigen mellom Kina og USA?
"China made the request on 14 August, while filing a complaint at the World Trade Organisation (WTO) against the two US renewable energy policies, claiming that they distort the global PV market ".
"They" gjelder selvsagt både Kina og USA, selv om Kina her refererer til USA. Nå ligger RECs Kinadør på forhandlingsbordet - endelig!
- Skal bli spennende å følge med på åpningen på RECkursen imorgen tidlig...
Sa2ri
29.08.2018 kl 18:33 8841

@Sofafilosof:

"They" i denne sammenheng henviser til de to tariffene, section 301 0g 201, ikke de to landene slik du mener. En annen artikkel om dette ble postet litt tidligere. Den finner du her: https://www.pv-magazine.com/2018/08/28/china-files-section-201-301-wto-complaints-against-us/

Jeg er ikke så sikker på at dette vil resultere i en avtale hvor straffetollen REC sliter med vil bli opphevet da det på ingen måte er signalisert at Kina sin klage også skal omfatte deres egen straffetoll som jo var implementert lenge før Trump administrasjonen kom med section 201 og 301. Kina ønsker ikke at handelskrigen skal opptrappes, hvilket jo er noe Trump har signalisert (ref artikkelen klippet inn over).
Sofafilosof
29.08.2018 kl 19:06 8759

Mitt poeng er at USA naturlig/opplagt vil forlange Kinas straffetoll på polysil fra USA må fjernes når det diskuteres å fjerne USAs toll på celler og moduler fra Kina. Det er en slik tit-for-tat vi venter på. Riktignok gjelder dette formelt sett WTO og med hvilken rett USA hadde til å legge på denne tollen, men her er det en sak hvor de to partene kan fjerne tariffene med win-win-resultat. Klart det blir hovedfokus bak lukkede dører når denne WTO-saken ført er i spinn.

Regner med det er dette som har fått fart på solaraksjene i USA ikveld. http://www.macsolarindex.com/

EDIT: Jeg minner om Q2-rapporten side 20:

Section 201 Announcement Noted “The U.S. Trade Representative Will Engage in
Discussions…that could lead to positive resolution of the separate antidumping and
countervailing duty measures currently imposed on Chinese solar products and U.S.
polysilicon...

Redigert 29.08.2018 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
04.09.2018 kl 08:15 8182

Denne uken er REC slått av MHG som den mest shortede aksjen, men det er fortsatt en god del aksjer utlånt. Tallet fra SB1M denne uken er :

"Days to cover = 17.7, quantity on loan = 256.03m"
Redigert 04.09.2018 kl 09:29 Du må logge inn for å svare