B2H- kepler nedgraderer til 5,50

Slettet bruker
B2H 06.05.2020 kl 10:03 8855

I går ble B2H nedgradert til 5,50.
Kilde: infront

B2H: KEPLER KUTTER KURSMÅL TIL 5,50 FRA 9,50, GJENTAR KJØP

Oslo (TDN Direkt): Kepler Cheuvreux nedjustere sitt kursmål på B2Holding-aksjen til 5,50 kroner fra tidligere 9,50 kroner. Kjøpsanbefalingen fastholdes, ifølge en oppdatering tirsdag.
Meglerhuset venter at lands nedstengninger vil påvirke B2Holdings innkreving av gjeld negativt i 2020, noe som gir behov for å redusere investeringene i nye porteføljer.

Inntjeningsestimatene for selskapet reduseres med 80 prosent i 2020, 62 prosent i 2021 og 44 prosent i 2022.

Ettersom Kepler Cheuvreux venter at B2Holding vil hente seg inn i 2021-2022, mener de verdsettelse av aksjen basert på 2021-estimater med en P/B på 0,35 tilbyr attraktiv risiko/avkastning-forhold og fastholder en kjøpsanbefaling.

ØT, finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Bassefix
15.05.2020 kl 11:37 2194

LINDORFF: VENTER EN INKASSOTOPP I LØPET AV HØSTEN OG VINTEREN

10:58
Oslo (TDN Direkt): Lindorff venter at høy arbeidsledighet og rekordgjeld hos nordmenn vil føre til en kraftig økning i inkassosaker utover høsten. Så lenge samfunnet gradvis blir gjenåpnet venter de en inkassotopp i løpet av høsten og vinteren.

Det fremgår av en Lindorff-melding fredag.

-Vi forventer en økning i inkassosaker som vil bli høyere enn under finanskrisen, da det på det meste var en dobling av inkassobeløpene. Dette er fordi gjeldsnivået i Norge er betydelig høyere nå, og aller viktigst: Mange flere er permitterte og arbeidsledige, sier Morten Trasti, gjeldsøkonom i Lindorff, Norges største inkassoselskap, i en kommentar.

Lindorffs data viser at nordmenn har nesten 10 prosent færre inkassosaker i april i år sammenlignet med april i fjor.

- Akkurat nå er det stille før stormen, og utviklingen vil bli en helt annen utover året. Flere bedrifter og husholdninger vil merke et større økonomisk press og det vil føre til mer mislighold av gjeld og flere inkassosaker, sier Trasti.

Historiske tall fra tidligere kriser og sjokk i økonomien viser at det kan ta inntil et år før inkassotoppen nås. Dette skyldes blant annet at det typisk tar rundt 45 dager før en ubetalt regning går til inkasso. I tillegg har mange oppsparte midler og kredittlinjer å tære på.

- Så lenge samfunnet gradvis blir gjenåpnet forventer vi en inkassotopp i løpet av høsten og vinteren, sier Trasti

ØT, finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Ingvester
15.05.2020 kl 12:29 2162

Jeg er ganske fersk på inkassobransjen så bær med meg om dette blir for simpelt spørsmål. Har jeg forstått dette rett at inkassoselskaper som B2H normalt går bra i nedgangstider? Om inkassosaker går opp så går vel omsetning og inntekt til B2H opp også. Men samtidig kan de vel få endel tap om gjeld ikke kan innfris?
børst
15.05.2020 kl 12:58 2139

Hva er egenlig poenget med å "kjøpe tilbake sitt eget obligasjonslån" for å eie det? Er ikke det det samme som å betale ned og kvtte seg med dyr gjeld? Man skal vel ikke tulle med internfakturering for å betale renter til seg selv?
Turbo
15.05.2020 kl 13:50 2102

Nedbetale gjeld før tiden er jo alltid posestift i mine øyne. De kan låne penger i dagens marked til mye lavere rente eller fokusere på nedbetaling av lån. Er det noe markedet har hatt fokus på i B2H er det gjelden og den kuttes nå.
Så fra mitt syn er dette meget bra.
monopol
17.05.2020 kl 19:00 1929

Jeg er selv positiv til selskapet. Men jeg tror nok ikke de kan låne til en mye lavere rente i dag. Da ville selger av obligasjonen heller solgt de til andre for over 100. Men de forventer å drive inn mye penger i år, samtidig som de kjøper lite nytt. Så balansen bør se betydelig mer solid ut ganske snart, gitt at de ikke må ta større nedskrivninger. Da vil de nok få lånt billigere penger.