ADSC, underpriset tankselskap

tuja
ADSC 06.05.2020 kl 14:20 66759

Vist vi nå tar for oss analysen på hammerinvesting, der verdivurderingen så langt i 2020 vurderes til 22kr pr aksje(kjente faktorer). Da er spørsmålet, hva med resten av 2020, og videre framover. Om vi oppnår 60k usd i snitt resten av 2020, kan selskapet og dets aksjonærer plusse på 12,6 ekstra kr oppå de 22. Det som er kjent , er at PAGE oppfyller det kravet iht 60k usd pr dag ut mesteparten av året(69k pr dag), og at det nå kommer mange on subs i det rateområdet. Da bør en kunne forvente at ADSC oppnår liknende rater for Stratus og Serenade. En ukjent faktor er corona-pandemien. Kommer ett kraftig tilbakeslag og nye lockdowns? Mange tror det. Og da stuper oljeprisen igjen. Så mye kan tale for fortsatt ok rater. Så får vi se hva den resterende levetiden for selskapet bringer til bords. De har også muligheten for salg. Så det er flere muligheter. Men bare for 2020 sett under ett vil utbyttene bare øke i omfang. Minst nå i kv1(2-3kr?), og sannsynligvis minimum 10-12 kr til utover året, dersom de oppnår +/- 60k usdresten av året.

Valuation

So what we know for sure is 13 NOK is in the bank for 5.5 months out of 30. This number is the most important of all because of the certainty of it and it is the basis of the whole safety thesis.

4 NOK for scrap value+working capital-debt. And 5 NOK for optionality. Those are both my fair value estimates and neither are close to being bankable.

In total: 22 NOK.

What then is the value of the remaining 24.5 months of vessel days? Again, remember this is a period with a lot of uncertainty in a space that is already known for high volatility so whatever estimates one arrives at will be extremely uncertain. At some point the current steep contango will no longer be in play and rates will go lower. Judging from analyst reports and adding a layer of conservatism I arrive at the following estimates for TCE rates going forward.

$60,000/day average for the remaining 6.5 months of 2020. OCF 12.60 NOK/share.

https://hammerinvesting.wordpress.com/2020/04/17/ads-crude-carrier-the-low-risk-play-in-a-sea-of-uncertainty/


Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 22:52 4231

Desverre så feilet Ads stort på toppen,trolig den viktigste toppen i Ads sin eksistens der de virkelig kunne gjordt storeslem, nå ble det ikke sånn og man må leve med rater lavere en i januar, bra det men hvor ligger oppsiden her, jeg kan ikke finne den, tidevannet renner.

Grylls
12.05.2020 kl 23:03 4202

Er du her fortsatt?

Leser du i det hele tatt rapportene deres?

"Backlog estimated for around 70% of vessel days in Q1 2020 booked at an average TCE per day of approximately USD 85,000"
alan
12.05.2020 kl 23:04 4192

Forsiktig nå Bulken. Man erter ikke på seg ADSC kara ustraffet. Det har jeg sett ved flere anledninger. :-)
CapitaL
12.05.2020 kl 23:22 4152

Er ikke vanskelig å tolke det faktum at Serenade fortsatt går i spotmarkedet dithen at bunnen er i ferd med å falle ut av både contangoen, og av lageroppbyggingen på vannet.. Det positive med det, er at de negative fremtidsutsiktene for tank i kjølvannet av contango og lageroppbygging, neppe vil bli så langvarige som enkelte pessimistiske analytikere har spådd;) IMO 2020 vil nok også få fornyet aktualitet fremover og favorisere skip med scrubbere i et mer balansert fraktmarked. Økte oljepriser vil også dra i gang mer US produksjon og økt eksport derfra vil binde opp flere VLCCs .. Jeg tror tiden for en TC er mer enn overmoden for Serenades del, det toget har nok gått nå?
Slettet bruker
12.05.2020 kl 23:27 4147

De "tror" som meg.
1 Markedet flommer over av olje og man venter en urolig oljepris, mulig en større oljepriskrasj igjen (jeg tror det) og rederiene håper på enda bedre langtidskontrakter senere i juni.
2 Har nå sett spådommer på at rundt 25% av verdens tankflåte er på lagring i juni.
3 Omtrent ingen nybestillinger av skip de neste årene.
4 Hvis man ser større bevegelser i frakt vil det presse spotrater og contango ytterligere igjen grunnet alle båtene som er tatt ut på lagring.

Jeg tror virkelig JH og Cleaves har driti på draget i det kortsiktige bildet (gjelder også dry bulk), selv om de har vært noe diffuse kort og ganske bastand på lengre sikt.
Problemet til cleaves var at de gikk høyt og sa at kursene kollapset. De gjorde i realiteten ikke det. Ratene gikk fra unormalt høyt med mange cancellerte slutninger til likevel svært gode rater med mange slutninger. Hvis man ender opp med et snitt på 50k gjennom sommeren er det meget bra.
tuja
12.05.2020 kl 23:41 4093

API

Crude +7.58MM
Gasoline -1.911MM
Distillates +4.712MM
Cushing -2.216MM

7 weeks build total +115.69 million barrels, average 16.53 million barrels per week


Nå begynner det å gå opp for folk at pandemien tar tid, og at ny smittebølge vil komme. Noe som igjen vil forsterke lagerbygging, og contangoen får ny opptur.
oppturen
12.05.2020 kl 23:57 4072

Var ikke forventningene +3,5 på Crude ?
CapitaL
12.05.2020 kl 23:57 4076

Tror folk flest er klar over at pandemien tar tid.. Det har nok liten betydning allikevel, ettersom land etter land "åpner opp" igjen, noe de må gjøre, Corona eller ei.. Det er nemlig en hårfin balansegang mellom å berge 80-åringer og å berge nasjonens økonomi....
Din teori om at nye smittebølger vil fornye contango og lageroppbygging må jo inneholde forutsetninger om nye lockdowns og innskrenkninger, som man, etter min mening, ikke vil ha råd til å gjennomføre. Tiden vil vise;)
nordnes
13.05.2020 kl 00:05 4057

Graden av contago og underforstått oljeforbruk vil bero på om folk vil la seg eksponere for viruset. Kanskje kommer folk til å reise mindre, jobbmøter blir med video fremfor fly etc. Folks vaner kan endres og påvirke oljetterspørsel. Det at en åpner opp betyr ikke at en er tilbake der en var

Det kan fort vise seg å være mer enn 80 åringer som blir alvorlig syk. Hvor syk en blir kan gå på graden av eksponering ? Og menn blir sykere enn kvinner. Det er ikke gitt at en blir frisk, en kan få hjerte nyre og lungeskader, kanskje forkortet levealder ?

Derfor er det mulig at folks vaner og reisevaner er endret.

Redigert 13.05.2020 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
CapitaL
13.05.2020 kl 00:13 4049

Gode poenger.. man kan selvsagt aldri si for sikkert når det gjelder sånne ting.. Det jeg tror, er at folk vil forflytte seg uansett.. og om ikke med fly så med biler. Ingen vil vel utsette seg for offentlig transport mer enn nødvendig fremover. Jeg ville iallfall ikke ha gjort det.. Biler er altså noe av svaret, og ettersom biler er mindre energieffektive enn fly så tror jeg oljeetterspørselen vil ta seg opp ganske bra etter hvert.
Redigert 13.05.2020 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 00:16 4062

Smittede idrettsfolk begynner og bli nervøse for varige skader på lungene da det viser seg at enkelte som tilsynelatende har blitt friske, har pust som ikke fungerer som før. Det er enda vanskelig å si fordi kroppen blir generelt ganske nedbrutt av sykdom i ukesvis, og tar generelt tid å trene seg opp igjen. Hvis det er tilfellet, at man får varige skader, vil jeg anta at vi får en helt ny situasjon i samfunnet inntil det kommer en vaksine.
NOELLE
13.05.2020 kl 01:27 3994

Norske tankselskaper nevnes spesielt her som meget attraktive/ store utbytter. Ellers om markedet fremover. :

https://seekingalpha.com/article/4346764-opportunities-in-tankers-interview-calvin-froedge
Struts
13.05.2020 kl 07:43 3837

Sikkert tåpelig, men føles ikke helt komfortabelt at etter ett døgn i Spore, så har STRATUS snart oppholdt seg 5 døgn i Batu Ampal like ved. Første døgn antok jeg mannskap/bunkring/victualling osv fant sted. At mannskapet nå har kjøpt inn solkrem og tar en etterlengtet ferie tviler jeg sterkt på (for det gamle mannskapet har vel dratt hjem for lengst). Så da er alternativene (slik jeg ser det), spotslutning (da hadde vel også skipet forlatt BAmpul retning AG for et par-tre døgn siden), T/C eller salg. Nå ser det ut som ratene (spot) har stabilisert seg (sånn noenlunde) rundt USD 55-60' pr dag, og det innebærer vel at ratene som evt kan oppnås for T/C vil ligge korrelerende lavere alt etter lengden på perioden. Ved salg forstår jeg så lang vente-periode, det må helt sikkert (innbiller jeg meg da) være styreforbehold som må løftes/avklares, og ingen selger vil vel annonsere et salg før i det minste depositum (vanligvis 10%) er inne på joint account. I min tid var det vanligvis 3 "business days after MoA signed" osv som gjaldt i den forbindelse. På den annen side, ved salg vil nok kjøper foretrekke levering AG, så igjen tilbake til utgangspunktet. Hvorfor er ikke damen på vei? Jaja, jeg har nok de samme dumme spørsmålene hele tiden. Får vel stikke hodet tilbake i sanden, vente og se.
Redigert 13.05.2020 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 07:53 3815

I går var prisen på 1 år T/C kontrakt på 55k$ per dag. https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/12/7527003/vlcc-ratene-fosser-fremover
Met1976
13.05.2020 kl 08:12 3780

Hadde vi fått 50k/dag et år haddde vel ingen klagd på det :-)
Mdg1
13.05.2020 kl 08:13 3788

Man har ikke råd til å utsette helsepersonell for det presset de har hatt i smitteområder over tid heller. Jeg er helt sikker på at det blir sakte åpning alle steder med mye smitte fordi man ikke kan risikere at helsesektoren kollapser.

Norge og andre land med spredt befolkning kan helt sikkert åpne opp, men folkerike stater der ikke befolkningen overvåkes 24 timer i døgnet har ikke sjanse. De klarer det i Kina og Korea fordi 100% av befolkningen spores hele døgnet. Blir en smittet er det lett å ta ut data på alle som har vært i kontakt med personen og sette dem i karantene. Det gjøres i mange tilfeller automatisk av algoritmer. I land som har GDPR direktiver er det helt utenkelig å vite så mye om personer, da får vi heller ikke kontroll på smitten.
Mdg1
13.05.2020 kl 08:17 3762

Hvor skal du gjøre av bilen da om du kjører inn i en storby? Du tror vel ikke man bare kan sette den midt i veien. Det finnes ikke parkering til 1 promille av arbeidstakerne engang. Prising i ADS har jeg ingen peiling på, men børsen tror jeg skal ned å teste ny bunn igjen rundt 600 blank. Folk har vært altfor optimistiske i forhold til økonomiske konsekvenser av corona
Redigert 13.05.2020 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Struts
13.05.2020 kl 08:29 3702

Neppe, hadde vi fått det i 6 mnd heller ei.
CapitaL
13.05.2020 kl 08:35 3690

Jeg sitter ikke med noen fasit, men kan love deg at det blir mye trafikk på norske veier i sommer, med stort oppsving i antall ulykker, køer osv.. Tall fra Østen etter Sars viste kraftig oppsving i trafikk på bakken.. Nærliggende å tro at det samme vil skje denne gangen også. Man ser også at folk protesterer mer og mer mot innførte restriksjoner i de forskjellige land. For oss nordmenn er det lett å glemme at vi har et stort oljefond og NAV, noe andre land ikke har..
Slettet bruker
13.05.2020 kl 08:51 3700

Du glemmer det viktigste.
Den har rate på 78k frem til 16 mai.
Er Laycan på dato slik at den når frem med å vente ut kontrakten, noe som er en selvfølge så venter man ut den avtalen man har.
De bunkret godt opp, så jeg mener det er opplagt at de venter ut og kaster anker den 16/17
tuja
13.05.2020 kl 08:52 3718

Godt poeng :) Thumbs up.
PSI- Investor
13.05.2020 kl 09:11 3654

En dag ble det nevnt på NRK at det også kunne gå ut over hukommelsen.
Jeg tror at det kommer til å være veldig mange som ikke har det aller minste lyst til å sette seg på noe fly på veldig lang tid.
Muligens er det mer spennende enn noen gang å være i syden, men på helt feil måte...

Folk har oppdaget at videokonferanser/ møter funker som bare det.

Men folk er lei av å sitte hjemme nå tror jeg. Var på et kjøpesenter midt på dagen i går, det var nesten ikke ledig parkering, værre enn på black friday
PSI- Investor
13.05.2020 kl 09:11 3661

En dag ble det nevnt på NRK at det også kunne gå ut over hukommelsen.
Jeg tror at det kommer til å være veldig mange som ikke har det aller minste lyst til å sette seg på noe fly på veldig lang tid.
Muligens er det mer spennende enn noen gang å være i syden, men på helt feil måte...

Folk har oppdaget at videokonferanser/ møter funker som bare det.

Men folk er lei av å sitte hjemme nå tror jeg. Var på et kjøpesenter midt på dagen i går, det var nesten ikke ledig parkering, værre enn på black friday
Slettet bruker
13.05.2020 kl 09:18 3671

Da har nok jeg vært smittet, må logge på for å huske hvilke aksjer jeg har, hver eneste dag.
tuja
13.05.2020 kl 09:29 3633

Olja på vei sørover. det skal vel snart rulleres nye futureskontrakter. Kan bli en bra dipp ned om det blir en minireprise fra forrige mnd.
tuja
13.05.2020 kl 09:53 3571

Ny tanker on subs:

Takamatsu Maru (2011 - Modern Scrubber) On Subs AG/East WS 60.00 CSSA May 30-31 JX Demurrage USD 60K (TCE: RV USD 56.2K @ 31.69 days / Actual USD 31.44K @ 53.86 days) 11.49 idle days
Struts
13.05.2020 kl 10:53 3453

Vanskelig å glemme noe jeg ikke visste. Men får de betalt det frem til 16.de, desto bedre og en selvfølge ja.
CapitaL
13.05.2020 kl 11:56 3325

Er vel ikke akkurat sånn det fungerer. Lasten er jo allerede hentet og levert.. ADS får en fast avtalt sum for frakten, og det beregnes en såkalt TCE ekvivalent for tidsbruken. Det faktiske oppdraget starter, slik jeg har forstått det, ved laycan (lastetidspunktet) og avsluttes ved levering.. Seilingstiden på oppdraget vil variere med hvor skipet faktisk befinner seg.. To skip som får samme WS, vil tjene ulikt avhengig av distansen de må seile for å utføre oppdraget. Derfor brukes også begrepet RV (round voyage) som sammenligningsgrunnlag istedenfor faktisk antall dager som jo vil variere med hvor skip befinner seg når oppdraget sluttes..

Derfor gir det ingen mening å si at skipet har rate på 78k frem til 16 mai.. Oppdraget er jo allerede utført.
Struts
13.05.2020 kl 11:59 3315

Var det jeg også undret på. Og dersom det hadde vært slik, burde man jo blitt fortalt det før av vedkommende som presumptivt satt med fasiten.
Slettet bruker
13.05.2020 kl 12:13 3271

Det er feil.
Oppdragsgiver har låst skipet til den 16.
Eier kan kanselere etter utført oppdrag, men begynner man reise fra Hub , Singapore før kontraktsperioden går man over på nytt oppdrag og ut av kontrakt.
CapitaL
13.05.2020 kl 12:35 3218

Jaja, folk får tenke selv sier nå jeg bare.. Folk som baisser når de har solgt seg ut av en aksje og hausser opp den samme når de er inne igjen, er kanskje ikke de man bør lytte så veldig nøye til på forumet... Bare et tips;)
Slettet bruker
13.05.2020 kl 12:56 3172

Jeg har solgt 50% men vil inn igjen med like mye, fakta er uansett fakta
Slettet bruker
13.05.2020 kl 12:58 3164

knegg knegg:-))
CapitaL
13.05.2020 kl 13:00 3192

Det har dukket opp ETA 24. mai i UAE for Serenade.. Laycan "on subs" er 26-28 mai.. tydeligvis Fully fixed.. I følge enkelte her inne skulle den egentlig ligget i ro og ventet ut "kontrakten" til 20 mai... Stratus på sin side ligger fortsatt i ro.. status ukjent.
Pervorisk
13.05.2020 kl 15:27 3000

Opec ute med ny rapport....jeg plukker og plukker...kr 22,80...snittet nærmer seg 27 blank nå (jada...jeg gikk inn for tidlig:-))
NOELLE
13.05.2020 kl 15:42 2979

Arquitos Capital interviews Praetorian Capital's Harris Kupperman.

Kuppy compares the tanker trade with other successful asymmetric trades he has made in his career.

Cash generation in tankers during the first quarter have been incredible and their stock prices are extremely undervalued.

Our second interview in this "Opportunities In Tankers" series is with Praetorian Capital's Harris Kupperman, better known as Kuppy. His investment focus is on sectors and individual companies going through some sort of dynamic change or inflection. Kuppy has a popular blog at Adventures in Capitalism where he has written about tanker stocks extensively.

Link : https://seekingalpha.com/article/4347044-opportunities-in-tankers-interview-praetorian-capital
Struts
13.05.2020 kl 16:47 2840

Nesten som å høre Donald Duck Trump, hos ham er jo alltid HANS fakta nettopp det. Men en større lystløgner skal man lete lenge etter. Det må jo i så fall være den skrantende hest som knegger. Apropos, det var for øvrig like nytteløst å satse på børsen som å bære havre til en død hest iht eks politiker Førde. Uten sammenligning for øvrig. Han var en artig skrue.
Redigert 13.05.2020 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
tuja
13.05.2020 kl 16:56 2811

Blir vel ikke akkurat svekket contangoen med slike tall:

Opec anslår fall i oljeetterspørselen
2 timer siden · Infront TDN Direkt
Opec nedjusterer estimatet for global oljeetterspørselsvekst i 2020 med 2,23 millioner fat pr dag.
Videre anslås det at etterspørselen etter Opec-olje i 2020 vil bli på 24,26 millioner fat per dag. Det er en nedjustering fra 24,52 millioner fat per dag i forrige rapport.
Det fremgår av Opecs månedsrapport for mai 2020.
I 2020 ventes oljeetterspørselen nå til 90,59 millioner fat per dag, mot tidligere 92,82 millioner fat per dag.
Egenproduksjon på 30,4 millioner fat per dag i april
Opec anslår at den gjennomsnittlige råoljeproduksjonen for de 13 Opec-landene var 30,412 millioner fat per dag i april, opp fra 28,614 millioner fat per dag måneden før.
Det fremgår av Opecs månedsrapport for mai, der det vises til informasjon fra annenhåndskilder.