ADSC, underpriset tankselskap

tuja
ADSC 06.05.2020 kl 14:20 66594

Vist vi nå tar for oss analysen på hammerinvesting, der verdivurderingen så langt i 2020 vurderes til 22kr pr aksje(kjente faktorer). Da er spørsmålet, hva med resten av 2020, og videre framover. Om vi oppnår 60k usd i snitt resten av 2020, kan selskapet og dets aksjonærer plusse på 12,6 ekstra kr oppå de 22. Det som er kjent , er at PAGE oppfyller det kravet iht 60k usd pr dag ut mesteparten av året(69k pr dag), og at det nå kommer mange on subs i det rateområdet. Da bør en kunne forvente at ADSC oppnår liknende rater for Stratus og Serenade. En ukjent faktor er corona-pandemien. Kommer ett kraftig tilbakeslag og nye lockdowns? Mange tror det. Og da stuper oljeprisen igjen. Så mye kan tale for fortsatt ok rater. Så får vi se hva den resterende levetiden for selskapet bringer til bords. De har også muligheten for salg. Så det er flere muligheter. Men bare for 2020 sett under ett vil utbyttene bare øke i omfang. Minst nå i kv1(2-3kr?), og sannsynligvis minimum 10-12 kr til utover året, dersom de oppnår +/- 60k usdresten av året.

Valuation

So what we know for sure is 13 NOK is in the bank for 5.5 months out of 30. This number is the most important of all because of the certainty of it and it is the basis of the whole safety thesis.

4 NOK for scrap value+working capital-debt. And 5 NOK for optionality. Those are both my fair value estimates and neither are close to being bankable.

In total: 22 NOK.

What then is the value of the remaining 24.5 months of vessel days? Again, remember this is a period with a lot of uncertainty in a space that is already known for high volatility so whatever estimates one arrives at will be extremely uncertain. At some point the current steep contango will no longer be in play and rates will go lower. Judging from analyst reports and adding a layer of conservatism I arrive at the following estimates for TCE rates going forward.

$60,000/day average for the remaining 6.5 months of 2020. OCF 12.60 NOK/share.

https://hammerinvesting.wordpress.com/2020/04/17/ads-crude-carrier-the-low-risk-play-in-a-sea-of-uncertainty/


Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2020 kl 09:52 3899

Hva er det mest lønnsomme for ADS nå? Føler at de er maks uheldig med timingen på ratene. Er det mulig å vente å se om ratene går opp? Noe som er trolig. 50-60k rater er jo veldig bra. Men man har jo vært vitne til mye høyere den siste tiden. Mener på at 67% av båtene til DHT er på kontrakter til 110.000 $. Det hadde vært gull.
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2020 kl 09:57 3877

Om du følger med hva som skjer i pore, så skal Stratus rett ut igjen etter bunkring.
Som nevnt tidligere så er den rett på spot ifølge mine opplysninger
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
tuja
07.05.2020 kl 10:04 3860

Om det stemmer, er det ikke umulig at Stratus har fått en slutning da ratene var høyere, da de ofte blir sluttført en god tid i forveien. Men, er også fornøgd med 60k usd ++.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
CapitaL
07.05.2020 kl 10:09 3822

Har alltid et lite øye på skipenes bevegelser, når det ikke kommer noe info om slutninger, røper skipsbevegelsene en god del allikevel..
Reiser Stratus videre i løpet av noen timer så har de jo et oppdrag.. Håper du tar feil om spot, og at det er en 6 mnd TC Stratus skal på.. Jeg foretrekker visibilitet i usikre tider, men vi får se;) Har du rett om spot så er den i såfall over 100k, da den må være inngått for nærmere 14 dager siden...
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
tuja
07.05.2020 kl 10:26 3788

Jepp. Gode verdier i damene våre. :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
tuja
07.05.2020 kl 10:58 3707

Tror flere ikke ser skogen for bare trær. 22kr er så godt som i banken, og ADSC kommer til å levere gode resultater både kommende og kv2, kv3. Selskapet har faktisk også en fot inn i kv4 med god rate på PAGE. Blir mange kroner ekstra opp på de 22. Men, noen er tydeligvis blindet av artikler i media som spår dommedag. Men sannheten er at tank tjener grasat med pæng, og samfunnet vil være i slow motion lenge enda. Og det vil i andre enden påvirke oljeprisen. Spennende å se hvor Stratus tar veien. Og Serenade nærmer seg vel ferdig losset?
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
tuja
07.05.2020 kl 11:07 3673

EURONAV CEO SAYS GETTING FURTHER REQUESTS FOR TANKERS TO STORE OIL AT SEA AS LAND SITES REACH LIMITS
OVER 100 TANKERS ESTIMATED TO BE STORING CRUDE OIL AROUND THE WORLD - EURONAV CEO
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
riskypick
07.05.2020 kl 11:10 3647

Jeg har ikke hørt at stratus er sluttet. Jeg tror det jobbes med saken nå
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2020 kl 11:15 3632

Det kan da umulig stemme.
DNB markeds har telt opp, regnet ut at OPEC sin kutt avtale på 15 mill fat som de har undertegnet på at de skal kutte med gjør at vi trenger bare 50 båter til lagring.
Da må euronav sin CEO lyve.
Vi må også huske på at konsensus hos DNB er at flyselskaper bruker ca 8 tonn flybensin pr kunde de frakter og at det er bra for flyfrakten.
Kjøp fly. Sier PC analysen til DNB
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2020 kl 11:24 3609

Jeg tør påstå at på børsen har det aldri noen gang vært ett billigere segment enn tank noen gang, målt opp mot årets og neste års inntjening.
Det kan vi takke analytikere som kun leser historien fra slik det var i fjor for.
De er unge og uerfarne og har ingen vurderingsevne på faktor X og Y som har kommer inn i markedet.
X = Corona Y = desperate produsenter som skal øke sitt volum for å klare å overleve som myndighet i de statene de regjerer i.
Dette er faktorer som setter full fyr på tank men som analytikere sier Hææææ? til fordi de ikke skjønner spillet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2020 kl 11:32 3577

Tja.
Den kaster seg rundt og speeder på, kommer 1 døgn raskere til pore enn planlagt, det brenner en del ekstra fuel.
Så går det minutter etter anker er satt så kommer forsyningsskip og bunker skip og de bunkrer olje.
Det koster ekstra med slik ekspress levering der forsyningsskipene står klare og venter.
Så kan du tenke selv.
Jeg har tenkt ferdig for lenge siden..
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
riskypick
07.05.2020 kl 11:54 3503

Håper du har rett. Kjøpte på 23,4 idag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Struts
07.05.2020 kl 12:01 3468

I "vinduet" for sluttede/åpne (expected) VLCC'er i AG ser det slik ut:

Perioden 1-10 Mai; 30 sluttet, 19 expected
Perioden 11-20 Mai; 40 sluttet, 9 expected
Perioden 21-31 Mai; 11 sluttet, 40 expected.

Det er vel i den midterste perioden vi forventer Stratus der ...
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
hogan
07.05.2020 kl 12:02 3468

IEA estimate forbruk på 101,5 mill, det var før corona.
Usa prod øker rundt 2,5-3 % i 2020.
Videre sier industri commentators estimate that shut ins of Us oil prod by around 6 mill. Pluss Opec. Må vel bli mye lagring med disse talla her
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
tuja
07.05.2020 kl 12:27 3387

Ratene litt opp igjen?

@TankersInt·
14m
Maran Athena (2016 - Modern Scrubber) On Subs Brazil/Spore WS 68.45 Petrobras May 23-26 Maran Tankers Management [Fixed direct / No Broker] Demurrage USD 65K (TCE: RV USD 80.55K @ 62.07 days / Actual USD 98.62K @ 52.09 days) 0.37 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2020 kl 12:38 3342

Saudi fortsetter å gi gode rabatter på olje i forhold til brent ice.
Så bare du klarer å skaffe deg skip er det gode penger på å handle Saudi olje og lagre.
Problemet er å få tak i skip.
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
CapitaL
07.05.2020 kl 12:51 3310

JH:

Bloomberg: "The surplus of supertankers in the Middle East in the next few weeks is set to rise to highest since early-March, matching the seasonal average"

Lite positivt fra den kanten i det siste;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2020 kl 12:55 3290

Vurderer å gå all inn i dette caset. 100% av tilgjengelige midler, enten blir de grøt eller hummer til høsten. Jeg ser knapt nedside og en upside på 50-80%.
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
NOELLE
07.05.2020 kl 13:01 3266

Han forsvarer sin posisjon for alt det er verdt, men han forstår vel også hvor godt posisjonert og sikret alt ADS er med det som er i boks til nå. BUY og target 33 NOK. Noe jeg tror han snart må oppgradere betydelig,
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
tuja
07.05.2020 kl 13:10 3227

Litt morsomt å se at det legges ut sperreposter ala 10k på hvert nivå oppover. Tydeligvis noen som vil lokke ut selgere.

You are busted :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Struts
07.05.2020 kl 13:11 3217

Ut fra det bildet jeg fikk (noen få innlegg over) ser det imidlertid slett ikke ille ut. Jaja, den som lever osv...
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
tuja
07.05.2020 kl 14:44 3016

FORVENTER GODE RATER I ANDRE HALVÅR:

NTERNATIONAL SEAWAYS: TCE-INNTEKTER USD 119,7M (94,0M)
Oslo (TDN Direkt): Oljetank-rederiet International Seaways fikk tidscertepartiekvivalente (TCE) inntekter på 119,7 millioner dollar i første kvartal 2020, mot 94,0 millioner dollar i samme periode året før, ifølge selskapets seneste kvartalsrapport.

Justert ebitda i kvartalet endte på 74,2 millioner dollar, sammenlignet med 47,3 millioner dollar i tilsvarende periode året før.

Rederiet skriver videre at de på nåværende tidspunkt tror at andre og tredje kvartal i 2020 sannsynligvis vil se høyere rater for tankskip, på grunn av overskudd av olje og resulterende behov for flytende lagring, enn i 2021.

Selskapet har besluttet å utsette scrubber-installeringen for tre VLCCer til 2021, delvis på grunn av covid-19-effekter og blant annet for å utnytte dagens sterke markedsforhold, opplyses det.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2020 kl 14:59 3025

Da er vi klare for ny tur opp mot 30 igjen,
Tok nå i FRO og ADSC og litt i Oet selv om jeg har mindre tro på den.
Har følgt diskusjonene her og begynner å bli en spennende og god debatt innen tank.
Har vært med på svingningene siden i vinter, truffet ok men går ut for tidlig.
Ikke lett å treffe noe.
Men tank er Spennede siden det svinger så mye og aksjene blir ekstremt billige, så flyr de opp for å treffe ok prising så faller de igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
NOELLE
07.05.2020 kl 15:06 3005

Tankers International
@TankersInt
Maran Athena (2016 - Modern Scrubber) On Subs Brazil/Spore WS 68.45 Petrobras May 23-26 Maran Tankers Management [Fixed direct / No Broker] Demurrage USD 65K (TCE: RV USD 80.55K @ 62.07 days / Actual USD 98.62K @ 52.09 days) 0.37 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
HP17
07.05.2020 kl 16:24 2859

I første omgang bør ADS snarlig tilbake rundt kr 29-30 lik toppen for få dager siden. Kommer det melding om kontrakt eller senest ved fremleggelse av Q1 tallene så er potensialet til en dobling av kursen til stede og det vil ikke være urimelig om ADS snart prises mer etter faktisk inntjening og utbytte. Men den som venter på noe godt osv....
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
oppturen
07.05.2020 kl 16:56 2774

Ads får ikke fantastisk utbytte for Q1, de må betale ned gjeld først.
Selvsagt vil det styrke egenkapitalen, men pengene blir ikke frigjordt før ved skroting om 1-3 år.

For Q1 er det OET som vil gi størst utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
07.05.2020 kl 17:14 2738

Det kan godt være at OET betaler ut større utbytte enn ADS for Q1, men for året som helhet anslår Cleaves et utbytte på 22% for ADS vs 17% for OET. (Tallene er basert på kursen for en drøy uke siden så prosentene blir høyere for begge to etter nedgangen).
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.05.2020 kl 17:39 2684

Der tar du nok feil, gjeldsgraden i OET er veldig høy, så om selskapet har en god ledelse blir mye holdt tilbake som i Hunt for å styrke balansen.
Det er ikke noe galt i det, OET er favoritten min, men har veldig høy gjeldsgrad, nå har 2-3 fartøy vært uten oppdrag og en stund, tipper det er for å bytte mannskap i Corona tider, men det koster driftsdøgm
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
oppturen
07.05.2020 kl 17:45 2660

17% for OET ???!!
Må i tilfelle være 17% pr Q
Basert på dagen kurs vil Q1 alene gi overskudd på nær 30%
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
CapitaL
07.05.2020 kl 18:45 2564

Q1 blir ikke fantastisk all den tid de skal betale ned bl.a rest for scrubbere og klassing $9m.. Jeg tror allikevel de tar seg råd til å betale ut 20-25 cent pr. aksje. Om 3 uker har vi svaret, så vi får se;) Og hva er det våset om skroting om 1 år? Baissing kan du bedrive på en OET tråd...
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
tuja
07.05.2020 kl 19:08 2477

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/05/07/7525703/oljeanalytikere-prisen-oker-for-mye-for-raskt

Oljeprisen har nå steget fem dager i strekk som følge av at det lempes på coronatiltakene verden over.

Investorene jubler og sender oljeprisen rett opp. I skrivende stund er Brent-oljen 4,30 prosent opp til 31,06 dollar.

Analytikerne river seg imidlertid i håret og slår alarm om at de underliggende problemene fremdeles er til stede.

Mangel på lagringsplass

Stadig minkende lagringsplass sendte forrige måned WTI-oljen ned i -37 dollar. Selv om OPEC-kuttene på 9,7 millioner fat pr. dag har begynt å bli iverksatt i oljelandene over hele verden, er kuttene stadig ikke store nok. De er fremdeles på samme nivå som før, men må økes for at regnestykket skal gå opp.

– Det fysiske aspektet går ikke bort med det første, sier Citi-analytikere onsdag.

«Så mye som 83 prosent av lagrene er brukt opp i USA. Den ledige kapasiteten kan være så lav som 13 millioner fat», skrev PVM Oil torsdag.

Lagrene i USA steg med 6,3 millioner fat denne uken.

Ikke store nok kutt

Rystad Energy skrev torsdag at de ser for seg omlag 13 millioner fat per dag overproduksjon i mai og ser for seg at det vil vare til ut i juni.

– Produksjonskuttene har økt, men det er fremdeles ikke nok til å sørge for balanse i regnskapet, sier Bjørnar Tonhaugen, oljemarkedssjef i Rystad.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
CapitaL
07.05.2020 kl 19:08 2475

-Oljeanalytikere: – Prisen øker for mye for raskt
Mener oljeprisen ikke speiler virkeligheten.

- Ikke store nok kutt
Rystad Energy skrev torsdag at de ser for seg omlag 13 millioner fat per dag overproduksjon i mai og ser for seg at det vil vare til ut i juni.
– Produksjonskuttene har økt, men det er fremdeles ikke nok til å sørge for balanse i regnskapet, sier Bjørnar Tonhaugen, oljemarkedssjef i Rystad.

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/05/07/7525703/oljeanalytikere-prisen-oker-for-mye-for-raskt
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
CapitaL
07.05.2020 kl 19:10 2466

Ser jeg ikke var alene om å fange opp nyheten:)) Forresten, gammelt nytt for de som følger ADS-trådene;)
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
oppturen
07.05.2020 kl 19:19 2443

Jeg tror ikke på skroting om 1 år, men slik markedet priser Tank aksjer så må vel flertallet tro at bunnen faller ut om få måneder og at rederiene må frakte med tap i noen år. 😜
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
07.05.2020 kl 19:41 2394

Synes det er rart at ikke selskapet forlengst har meldt nye oppdrag. Med kun tre skip i drift, er alle
nye oppdrag av interesse for markedet, og bør derfor meldes promte.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
HP17
07.05.2020 kl 19:45 2387

Godt poeng.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Grylls
07.05.2020 kl 19:50 2388

De melder ikke spotavtaler, så tror du må vente på kvartalsrapporten om ikke det kommer TC.
Redigert 20.01.2021 kl 22:38 Du må logge inn for å svare