ADSC, underpriset tankselskap

tuja
ADSC 06.05.2020 kl 14:20 66754

Vist vi nå tar for oss analysen på hammerinvesting, der verdivurderingen så langt i 2020 vurderes til 22kr pr aksje(kjente faktorer). Da er spørsmålet, hva med resten av 2020, og videre framover. Om vi oppnår 60k usd i snitt resten av 2020, kan selskapet og dets aksjonærer plusse på 12,6 ekstra kr oppå de 22. Det som er kjent , er at PAGE oppfyller det kravet iht 60k usd pr dag ut mesteparten av året(69k pr dag), og at det nå kommer mange on subs i det rateområdet. Da bør en kunne forvente at ADSC oppnår liknende rater for Stratus og Serenade. En ukjent faktor er corona-pandemien. Kommer ett kraftig tilbakeslag og nye lockdowns? Mange tror det. Og da stuper oljeprisen igjen. Så mye kan tale for fortsatt ok rater. Så får vi se hva den resterende levetiden for selskapet bringer til bords. De har også muligheten for salg. Så det er flere muligheter. Men bare for 2020 sett under ett vil utbyttene bare øke i omfang. Minst nå i kv1(2-3kr?), og sannsynligvis minimum 10-12 kr til utover året, dersom de oppnår +/- 60k usdresten av året.

Valuation

So what we know for sure is 13 NOK is in the bank for 5.5 months out of 30. This number is the most important of all because of the certainty of it and it is the basis of the whole safety thesis.

4 NOK for scrap value+working capital-debt. And 5 NOK for optionality. Those are both my fair value estimates and neither are close to being bankable.

In total: 22 NOK.

What then is the value of the remaining 24.5 months of vessel days? Again, remember this is a period with a lot of uncertainty in a space that is already known for high volatility so whatever estimates one arrives at will be extremely uncertain. At some point the current steep contango will no longer be in play and rates will go lower. Judging from analyst reports and adding a layer of conservatism I arrive at the following estimates for TCE rates going forward.

$60,000/day average for the remaining 6.5 months of 2020. OCF 12.60 NOK/share.

https://hammerinvesting.wordpress.com/2020/04/17/ads-crude-carrier-the-low-risk-play-in-a-sea-of-uncertainty/


Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
tuja
12.05.2020 kl 11:04 4289

Ja, enig. Etter kv1 blir det meget gode utbytter resten av 2020. Ingenting av det er innpriset pr i dag. Her ligger vi nå:

Valuation

So what we know for sure is 13 NOK is in the bank for 5.5 months out of 30. This number is the most important of all because of the certainty of it and it is the basis of the whole safety thesis.

4 NOK for scrap value+working capital-debt. And 5 NOK for optionality. Those are both my fair value estimates and neither are close to being bankable.

In total: 22 NOK.


Alt annet av inntjening de resterende 2,-2,5 år før eventuell skraping er priset til null, nada, nothing.

Utrolig, men sant. :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Pervorisk
12.05.2020 kl 11:24 4201

NOK 22,73 hvis vi Serenade blir sluttet.......
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 11:27 4185

Hode skulder kne å tå, se ned
huffhuff
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 11:35 4151

Det er nå man skal kjøpe, så selger man til deg på 30 når du har åpnet øynene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 11:35 4161

Fosser å fosser, opp 5k

Lagrene avtar

Olje- og tank-analytiker Ole-Rikard Hammer i Arctic Securities skriver i en rapport tirsdag at det vil bli vanskelig å vende tilbake til de høye ratene man så i april.

«Det er kommet tegn på at oppbyggingen av lagre avtar, noe som gjør et massivt flytende lagring-case mindre sannsynlig. Det betyr at produksjonskutt, inkludert det seneste fra Saudi-Arabia, vil ha en påvirkning tidligere», skriver Hammer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
tuja
12.05.2020 kl 11:39 4145

Tror du virkelig at kuttene som er avtalt, og det SA tar på egenhånd er fysisk reelle? Da er du rimelig naiv. De har aldri etterfulgt egne kutt, og flere land har enda ikke kuttet ett fat olje fra 1 mai som var avtalt. Nei, fusk og fanteri, det er det sanne bakbildet i OPEC+.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Pervorisk
12.05.2020 kl 11:44 4107

"Problemet" i tankmarkedet nå er at folk ikke forstår hva som faktisk foregår "på bakken" - media forstår aller minst.
Se f.eks på slide 19 her...eller...les hele:
https://www.euronav.com/investors/company-news-reports/presentations/2020/investor-presentation-annual-general-meeting/

Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 11:47 4094

Nå prises aksjene til en rate på 18-22k
Vi lever fiiiint med rater mellom 50-100k
Det vil gi 3-4 dollar i årlig utbytte i OET og FRO.
Ca 20 kr i årlig utbytte i ADS
Hvordan går det i bulk?
Taper penger hver eneste dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
hogan
12.05.2020 kl 11:53 4071

Kina er i gang og der kjøres det bil igjen med rushtrafikk så oljekonsumet går oppover, satser på at tank skal ned på kort sikt pga usikkerhet
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Nummer20
12.05.2020 kl 11:57 4041

Massive inntekter uansett da, hvordan er det i tørrbulk? sist jeg sjekket var break even for GOGL 13 000 $
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Kjelrensaren
12.05.2020 kl 11:57 4058

Spendt på hvordan markedet reagerer på Q1-tallene til tank. OET skal vel release 14. mai, og ADS/Hunter 28. mai. Markedet har en tendens til å våkne når de får tallene svart på hvit.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Struts
12.05.2020 kl 12:03 4064

Tørrlast går som fosser flest - og i min verden faller vannet fortsatt nedover. Media burde kanskje heller ha omtalt tank som: "Full steam ahead - again!" Men, det blir jo bare flisespikkeri det hele, den ene dagen er det ene rett, den andre er fasiten motsatt - blant disse anal-ytikere som er like troverdige som julenissen rundt sankthans. Faktisk et kompliment, for da er nissen ganske taus. Hm, burde jeg også muligens lære noe av … Nuvel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
hogan
12.05.2020 kl 12:10 4033

Spent på hvordan markedet reagerer
Eurn og Dht leverte glimrende resultater og
markedet svarte med å sende kursen ned
Blir ikke noe forskjell der på de andre, det som kan få opp tank er rater
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Grylls
12.05.2020 kl 12:32 3979

Redd du har rett, hogan. Men sitter man og sanker utbytter så spiller det ikke så stor rolle, det er bare at kapitalen er fastlåst på litt kortere sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 12:49 3922

Cargo skip fremme med Stratus. Hmmm. Lurer på hva som skjer. Manskap?
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 12:57 3885

Håper ikke det er noe galt med balja Stratus.

Massive kutt og en olje som stiger er ingen god melodi for tank

Crude Oil
+1.32(+5.47%)
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 13:00 3873

Det kan det jo være, men tviler på den hadde vært uten besøk i 3 dager da.
Enten mannskap eller inspeksjon med tanke på kjøp er mitt tips, siden 2 av 3 skip nå er i singapore kan det være en god anledning for kjøper å sjekke begge skipene.

Spekulasjon men ikke urimelig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
tuja
12.05.2020 kl 13:13 3811

Det er lov å spekulere. Tenk om det materialiserte seg ett salg av Stratus, og gjelda plutselig ble nullet. Da ville kursen gått bananas med den inntjeningen de har, og har hatt så langt i 2020. Hvem vet???????

:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.05.2020 kl 13:17 3802

Er visstnok en havn for forsyninger og sånt der Stratus ligger. Mannskapet er nok allerede byttet i Spore. Kan være deler, nødvendig materiell eller noe sånt de har ventet på...
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Struts
12.05.2020 kl 13:42 3714

Syntes det hadde vært pussig, med det konseptet de har kjørt helt siden start i 2018. Lav inngangsverdi på skip, utbytte når markedet er bra (mao alt over USD 15,000 p/d), skraping i 2022 (med mindre da markedet forsvarer ny klassing) og likvidering. Men for all del, og som du sier: hvem vet?

Ville for øvrig fremdeles anslå verdien til hver og en av skutene til USD 33.7 Mill, men alt er jo for salg. Skal ikke si noe særlig om eks svigermødre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 13:46 3702

Litt påfallende at det kommer skip inn til Stratus samme dag som neste fartøy ankommer, følger med om samme fartøy om noen timer reiser til Serenade, da er det noe på gang.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 14:00 3633

Selges 1 skip for 34-36 og man sitter igjen med ett gjeldfritt selskap som soper penger i 2 år samtidig som man får rundt 10 pr aksje utbetalt ved skraping.
Ja takk.
Selger du alle skip til en pris 35 vil det tilsvare ca 65k i rater i 2 år på alle skip.
Sier ja takk og hiver heller alle peng inn i OET og FRO
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Struts
12.05.2020 kl 14:12 3591

Prøvde egentlig bare å se det ut fra rederiets ståsted. Selv sett har jeg et pragmatisk forhold til både det ene og det andre, være seg salg, spot og T/C. Fasiten for Stratus er vel uansett nær forestående. Får man tro.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
tuja
12.05.2020 kl 14:22 3559

Olja i retur igjen. Uansett hva som blir status iht spot, TC, salg etc, vil vi snart få en indikasjon på om Stratus kommer i bevegelse og satt en kurs, eller det kommer en børsmelding fra selskapet. Spennende blir det okke som.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 14:42 3493

Den bunkret utrolig mye, venter 3 dager på cargo skip. Lukter lang tur og god rate her.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
tuja
12.05.2020 kl 15:45 3351

Contangoen lever i beste velgående:

https://www.hellenicshippingnews.com/oil-market-turbulence-pivots-focus-on-floating-storage-technical-needs/

Unlike 2014 and 2015, when floating storage was last at significant levels, most tankers aren’t being used for contango plays. When the spot price is higher than the future price oil traders can buy oil on the physical market, take out a futures contract and store and later sell the oil at a profit.

Although anecdotal research suggests that a number of crude and product tankers are being used for this purpose, most storage is enforced as a result of the demand collapse and surplus now flooding the market. Discharge delays and bottlenecks at the port of Singapore were running to three weeks, rather than the normal three days at the end of April.

Based on latest forecasts between 30 and 114 Aframax tankers alone will be needed to accommodate accelerating clean floating storage demand until early June, an extraordinary number that will further push rates to fresh records if realised. The largest product tankers are securing spot charter rates that equate to earnings above $170,000 daily, nearly three times levels seen at the beginning of April, before the size and scale of the surplus emerged. Meanwhile VLCCs are averaging $150,000 daily, well above breakeven levels of around $25,000 daily for a modern ship of this size.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 15:51 3338

Ser ikke sånn ut på tank aksjene i USA
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Struts
12.05.2020 kl 15:56 3321

Ja, men den siste kommentaren om at VLCC'er har et gjennomsnitt på USD 150' om dagen må vel i beste fall (gjerne mitt) sies å være gitt av en som a) enten ikke følger med, b) repeterer noe som var tilfelle et par uker (minst) tilbake i tid, eller c) som har hørt noe revolusjonerende i dag. I disse dager er anekdoter tydeligvis ikke forhistoriske!
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Struts
12.05.2020 kl 15:59 3305

Gled oss gjerne med dine bulk-aksjer! Har du noen?
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
tuja
12.05.2020 kl 16:17 3242

Nå kjøres small cap selskap som har negativ bunnlinje opp 40-50% i ren trading, og selskap som bøtter inn cash, går ned. Verden er rar av og til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Struts
12.05.2020 kl 16:33 3195

Så enig, så enig - den er jo befolket av mennesker! Som Sigbjørn Obstfelder bemerket i sin diktsamling fra 1893: "Her er så underligt!"
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
tuja
12.05.2020 kl 16:44 3154

Mange on subs rundt 60k usd i dag:

DHT Leopard (2016 - Modern VLSFO) On Subs AG/Korea WS 56.00 S-Oil May 27-29 DHT Management (TCE: RV USD 58.54K @ 45.32 days / Actual USD 74.06K @ 37.47 days) 0.81 idle days

Nissos Antiparos (2019 - Modern Scrubber) On Subs WAfr/China WS 57.50 Unipec London Jun 13-15 Koch (TCE: RV USD 59.95K @ 70.97 days / Actual USD 58.25K @ 72.79 days) 0.39 idle days

Starlight Venture (2004 - +15 Years VLSFO) On Subs AG/Korea WS 55.00 Hyundai Oilbank May 27-29 Heidmar [+15 years old vessel] (TCE: RV USD 52.94K @ 46.67 days / Actual USD 38.91K @ 63.23 days) 16.18 idle days

Elandra Everest (2020 - Modern Scrubber) On Subs AG/East WS 60.00 Stasco May 29-31 Vitol [Oil Company or Trader Relet] (TCE: RV USD 58.2K @ 27.28 days / Actual USD 42.27K @ 34.66 days) 0.33 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
tuja
12.05.2020 kl 18:11 2950

Tror nok sanfunnet får ett skikkelig tilbakeslag iht pandemien, og ny økonomisk lock down. Da vet alle hvor oljeprisen skal.

i dag 17:06
NTB
Tyskland sliter med å stanse smittespredningen

Tyskland har ikke lykkes med å stanse spredning av koronaviruset og det såkalte smittetrykket har på nytt steget til over 1.

Nærmere 173.000 har fått påvist smitte i Tyskland, som har registrert 7.667 koronarelaterte dødsfall.

Den siste uka er det påvist mellom 700 og 1.300 nye smittetilfeller daglig, og mandag ble det meldt at ytterligere 1.000 hadde testet positivt.

Det såkalte smittetrykket, også kjent som reproduksjonstallet, har på nytt passerte 1. Det er en kritisk grense som viser at epidemien akselererer.

– Viruset har ikke forsvunnet, konstaterer Lars Schaade, som leder det statlige Robert Koch-instituttet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
NOELLE
12.05.2020 kl 18:36 2913

Ser ikke bra ut for longsitinbulk : " UPDATE: After plunging 21% on Monday to $3,842/day, which was awful enough, Capesize #drybulk #shipping rates have just crashed down another 25% on Tuesday, to $2,893/day. What does that say about global industrial demand and #coronavirus rebound? $BDI"
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
tuja
12.05.2020 kl 19:58 2803

Og SA hjelper drillers i USA til å åpne opp igjen. De skyter seg selv i foten. Bare å le av.

(Bloomberg) -- Some drillers in the biggest North American oil field are reopening wells shut in response to the pandemic-driven price collapse, according to pipeline giant Energy Transfer LP.

In the Permian Basin’s Midland region, about 8% of oil volumes that feed Energy Transfer’s pipe network had been shut at the start of the month, Mackie McCrea, the company’s chief commercial officer, said during a conference call on Monday.

“As of today, we’ve seen about 25% of that turned back on,” McCrea said.


Saudi kutter, US øker. :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
12.05.2020 kl 22:10 2623

Hvorfor går Ads da for spot til 58k$??
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
HP17
12.05.2020 kl 22:15 2613

Godt spm og hvor blir det av de lange kontraktene?
Tiden er jo overmoden for å sikre 6/12 mnds kontrakt og forutsigbarhet fremfor spot.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 22:23 2584

Dette er politisk. SA er alliert med US, og SA ønsker ikke å havne i bråk med både russland og usa. Det vil være økonomisk og militært selvmord på sikt.

Redigert 21.01.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare