Erfaringer med ETFer siste måneder - Mye rart

AlfaQ
ETF 06.05.2020 kl 17:55 1543

De siste årene har jeg med en mindre del av porteføljen investert i ulike ETFer, hovedsakelig notert i USA. Det har vært interessant å se hvordan disse har oppført seg, særlig gjennom corona-krisen. Tenkte jeg burde dele noen erfaringer, og kanskje få noen innspill. Min konklusjon er at det er Mye Rart knyttet til ETFer, og at det ikke alltid er lett å forstå seg på dem. Her er noen eksempler:

- For noen år siden kjøpte jeg et knippe Ishares (BlackRock) ETFer. Disse ble en periode stengt for ikke-profesjonelle, slik at jeg verken kunne selge eller kjøpe dem. Man måtte i praksis ringe Nordnet for å få solgt dem, og det gadd jeg ikke. Nå kan jeg igjen handle dem. Dette er merkelig, bare surr, og er i praksis et risiko-moment.

- Jeg kjøpte en ETF utstedt av DB X-Trackers (Deutsche Bank). I februar besluttet de plutselig, uten at jeg fikk varsel fra Nordnet offline, å legge ned denne ETFen. Prosessen tok over 1 måned, og det tok tid å få ut pengene. Heldigvis betød dette at investeringen ble avviklet før det verste Corona-fallet. I tillegg betød den voldsomme kronesvekkelsen at jeg fikk en pen sum utbetalt (euro-ETF) når pengene til slutt kom i midten av mars. Sett bort fra min gode timing her, er dette et risiko-moment.

- Jeg kjøpte en India Small Cap ETF fra Vaneck. I slutten av april (uten noen varsel fra Nordnet offline eller online) valgte fondet å endre mandat til All Caps Growth Leaders. Den bare endret navn, og beholdt historikken til det gamle fondet. What? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hadde en tanke bak å velge Small Cap. Må være noen kostnader forbundet med å skifte mandat (og portefølje) midt i en krise. Det er småpenger, så beholdt den foreløpig. Men dette er jo ikke bra.

- Har økt i Global X SuperDividend den siste måneden (denne har hatt dårlig utvikling lenge, og har blitt mørbanket skikkelig i år (-44% YTD)). Problemet til ETFen er åpenbart at i dårlige tider kuttes utbyttene. Denne ETFen er f.eks. tredje største aksjonær i Ocean Yield, og vi ser jo hvordan det går der. Tar med denne som et eksempel fordi den viser at for ETFer med smalt mandat, kan mandatet ofte bli et problem (Skal fondet nå beholde sin portefølje, eller kaste helt om for å jage de selskapene som akkurat nå betaler mest utbytte? - Jeg har sett på porteføljen deres og mener at det ligger eksepsjonell verdi der, men problemet er at jeg vet ikke om fondet vil beholde porteføljen).

Min konklusjon er at det er mye surr med ETFer. I en krise er de også svært volatile. Jeg har derfor nedprioritert ETFer når jeg har kjøpt meg opp under krisen. Har isteden gått for indeksfond (som har vist seg som langt mindre volatile) og veloverveide investeringer i enkeltaksjer. Dette har gitt gode resultater og det er en viss trygghet i å vite HVA du eier. Har beholdt de ETFene jeg hadde og vil se hvordan de oppfører seg videre. Flere har gjort det bra og er fortsatt godt i pluss, selv etter krisen. De har imidlertid alle fått drahjelp av den svake kronen, og uten dette ville ETF-porteføljen se ganske råtten ut. (Svak krone er også en viktig grunn til at jeg ikke har kjøpt ETFer i det siste)

Noen innspill eller erfaringen å høste?

Redigert 19.01.2021 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
AlfaQ
07.05.2020 kl 08:24 1480

BPM
AlfaQ
19.05.2020 kl 15:56 1387

Vil legge til at hos Nordnet synes kun deler av ordreboken når man handler de fleste ETF. Det skaper et inntrykk av at spread er mye større enn den fakstisk er. Har lurt på om ordreboken kun viser market maker/utsteder, men får ikke dette helt til å stemme. Jeg har flere ganger klart å handle ETFer til priser som ikke vises i ordreboken. Min ordre vises som regel ikke i ordreboken. Etter handelen vises den heller ikke i historikken. Noen andre som har erfaringer med dette?
Mildt sagt irriterende å måtte handle i blinde på denne måten.