Forbereder Fred Olsen seg på salg av Bollette Dolphin?

Slettet bruker
FOE 28.08.2018 kl 19:03 6894

Det må da ligge litt i kortene eller?Prisen for Bolette fra 2013 er sannsyligvis 115 mill usd høyere da kjøper får med Belford Dolphin fra 2000 på kjøpet til 1 kr.
Skal ikke spekulere i prisen,men for 2019/2020 er den helt sikkert i kontrakt og det vil en kjøper sikkert også verdilegge.
Trolig vil et salg skje uansett om de sikrede lånetakerne ønsker det også.Kanskje ønsker Bonheur også en sånn løsning.
Det finansielle vil da være mye sterkere i foe og de vil ikke ha flere problemer med cash om prisen er overkommerlig.
Regnskapene sier at de ikke ser verdiene og heller markedene sine innen dypvanns borringer og det vil da bli et avsluttet kapittel.
Dette vil være en løsning uten emisjoner eller andre finansielle endringer.
Om sjansene for dette salget er det større nå som situasjonen krever det enn om de ikke trenger penger.
Med utstyr i begge borreskipene kan prisen for bolette bli 350-450 mill usd .Borring på dypt vann er økende 2019-2020.
Driftskostnadene er sterkt forbedret også.
Sjansene for salg kan være høyere enn mange regner inn nå som alt kun handler om re finans.

Redigert 18.01.2021 kl 23:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.08.2018 kl 20:12 6683

Ledelsen nekter og kommentere salg av Bolette.Kan Fred O overaske markedet igjen?
Transocean og Ensco er på jakt etter moderne drillship og de tar sikkert begge to.
Risikoen for et salg er der.
really
29.08.2018 kl 23:17 6553

Om de vil begå harakiri er det en bra løsning.
Slettet bruker
30.08.2018 kl 22:06 6322

Det gjenstår og se,nedskrivningen var og er helt ekstraordinær.Har prøvd og ringe IR men de er i møter hele tiden.De må da svare når jeg tar kontakt.
Jeg vil spørre de om dette og at de foretar så enorme nedskrivinger før et bedret marked.Dette er et spill,og det er og Bolette.som mange trolig er interisert i.De informerer ikke riktig så lenge er nedskrivningene ikke henger sammen med markedsforholdene fremover i tid.Bonheur og styreleder Olsen er ikke helt på nett om hun ikke snakker om realitetene.Pissunge med sølvskei i munnen som vanlig for aksjonærer.
Slettet bruker
31.08.2018 kl 06:46 6200

Det sikre lånet var i sin tid ment for kjøp av 2 borreskip ,der et ble terminert,og bolette var eneste som ble levert og med kontrakt Anarcardo.
Nå bør de derfor selge Bolette som er sikkerheten i det sikre lånet.Fredriksen kjøpte det andre skipet for 400 mill usd.

Fredriksen sikret seg også en opsjon på den halvt nedsenkbare "Bollsta Dolphin" som tidligere ble kansellert av riggselskapet Fred. Olsen Energy på grunn av forsinkelser.

Northern Drilling har gjennom Seatankers en opsjon på kjøpe riggen for 400 millioner dollar i år og en forkjøpsrett frem til utgangen av 2019, ifølge Tradewinds

Bolette er det mest moderne borreskip i verden og med utstyr og bemanning verdt det samme og Belford til 1 kr da bør være et kupp for kjøper.
Storm i et vannglass eller vil ikke Bonheur selge?De har fortsatt god tid til det og markedet for bolette er der og det vet Fredriksen ser det ut til.For 2 år siden var markedet dødt nå er det ganske hot og verdien er høyere.Regnskapene ble blodrøde og krisemaksimeres mens verdiene er der.
inference
31.08.2018 kl 08:43 6071

Seppuku er vel mer politisk korrekt ordbruk, Really? ?
really
31.08.2018 kl 10:07 5996

Trengte ikke være så klinisk korrekt, poenget er at selger de Bollette har de bare skrot igjen og er på sikker vei mot avvikling. Får de refinansiert og får Bollette i arbeid har de en basis å utvikle videre.

Og siden mitt innlegg var av det retoriske slaget valgte jeg det folkelige uttrykket som også er best kjent.
Redigert 31.08.2018 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2018 kl 10:35 5954

really

Merkelig at du henger med fortsatt når diu forventer at det går mot avvikling og de blir sittende igjen med skrot, du kan langt fra være av de lureste, når du har tid å følge et selskap du ikke har tro på. Å tro at FOE vil gå glipp av oppgangen i denne bransjen som er så vidt begynt, det blir det samme som du tror selv på alt tullet du skriver. Ser ut som enkelt passer bedre å sitte å løse kryssord, enn å være i aksjemarkedet.
Redigert 31.08.2018 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2018 kl 18:03 5852

Det kommer oppdrag for Bolette og i dag var det petro i brazil som har innhentet søknader av ledig kapasitet for 2019,borring og leteprosjekter.
Om bolette får kontrakt eller ei bør den selges,men prisen i dag med forutsetninger on et bedret marked vil gi så mye penger at balansen blir tilnærmet o gjeld og rentebærende gjeld..
Bolette er griunnen til problemet da lånet ble tatt opp pga nybygget.
Nå kan de kvitte seg med problemet,og også by de uusikre gjeldshaverne aksjer som er handlet til 50% av pålydende 30 mill aksjer til 15 kr.
En emisjon på 500 mill alle nåværendde eiere og nye eiere fra usikker gjeld konvertert kan være med på gi solliditet de trenger.Tror emisjonskursen ville blittt ganske høy.
Jeg tror Bonheur vil selge begge borreskipene samlet.

Et av dolphins borre rigger var årets rigg 2013-2014 og 2016 og er oppgradert som ny anno 2000 ved foe verft og er fortsatt kanskje norsjøens beste rigg.les dolphins nettside.
Når det gjelder foe ellers er de kjent for og levere innen tidsfrister og alle deres rigger er av aller kraftigste som tåler enorme påkjenninger og vær.



Slettet bruker
31.08.2018 kl 18:13 5835

Tok et lodd her i dag da,for å være sikker, tror det er mye tørt krutt her !

Dessuten ble aksjen anbefalt solgt på DN investor og det trigger meg, hehe
really
31.08.2018 kl 21:37 5751

Det er godt å se at vi har en debattant her med alle svarene og som med innsiktsfulle innlegg forklarer hvorfor FOE er et utmerket selskap. Troll-Leif vet alt og er raus mot sine meddebattanter.
At han ikke evner å lese, langt mindre forstå det andre skriver trekker litt ned. At han ikke forstår at Bolette er den eneste gangbare riggen FOE har og den eneste å bygge videre på uten store investeringer er kanskje forståelig. De andre er solide rigger som har vært bra lenge. Men les et utmerket innlegg av Delta på ODL tråden i kveld, der kommer det tydelig frem hvorfor mye av FOE flåten ikke kommer i drift igjen.

Og trollet har levert en utmerket søknad for å komme på min not to read list, populært kalt søppellisten.
Slettet bruker
31.08.2018 kl 22:04 5717

really
Jeg er vant med å være på søppelisten, var på denne listen når KITRON var på 1,50 også i 2012, sitter fortsatt godt lastet i Kitron, ser ikke bort fra FOE er anda bedre kursmessig enn enn KIT når vi runder 31.12.2019
really
31.08.2018 kl 22:21 5695

Flott at du har lykkes. Jeg avviser ingen ting, men peker på sannsynlige utfall og hva som kan gi FOE et oppsving.

Og jeg aksepterer som du forstår ikke slike utskjellinger som du skrev lenger oppe i tråden. Den fortjener jeg en unnskyldning for.
Slettet bruker
31.08.2018 kl 22:26 5682

Really.
Haugland i netfounds følger nøye med om hvordan utfallet blir,ikke rar om noen har troen.Det er verdier og fremtid i selskapet om markedet forholder seg.Jeg trr det er lett og undervurdere både flåte og verktøykassen i denne situasjonen.Klikker det inn kontrakter er verdiene på riggene plutselig doblet.Inntjeningen vil aldri bli som før 2014 men flåtens drift er 40-50% bedret så intet er umulig.Top 19 sitter så her er det mye blodige aksjonærer som ikke aksepterer at de blir nullet.
Redigert 31.08.2018 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2018 kl 22:42 5652

really
Ser ingen grunn til å be om noe unnskyldning, fra en som sprer ut tull og tøys. Er f.eks. de gamle oppgraderte riggene til 5 - 6 milliarder totalt verdiløse?
Slettet bruker
31.08.2018 kl 23:32 5611

really
FOE har vel selv uttalt at det gamle riggene er oppgradert for mange milliarder og tilfredstiller 5 generasjons rigger, er det så ille?
Vi vet at det skal plugges et hav av brønner det neste ti talls årene, noe som begynner å haste, og tilgangen til rigger er begrenset, og tror neppe oljeselskapene vil spandere på seg det dyreste og mest moderne til denne kjedelige jobben, men de er uansett også nødt for å skaffe seg et knippe semier til denne jobben, det er vel snakk om ca. 3000 brønner, og noen må ta jobben. Med 60 dager per brønn og 3000 brønner – vil ta 180.000 dager. Med en gjennomsnittlig dagrate på to millioner kroner på en rigg, vil prisen på dette komme opp i 360 milliarder kroner.
Redigert 31.08.2018 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2018 kl 11:18 5467

Det ble stille i fjøset??

Nå er ikke FOE sin flåte kjent for å ha for mye nedetid på sine rigger, snarere tvert imot har oljeselskapene spart mye penger på FOE sin effektivitet.., Det har vært lite fokus og stille med kontrakter rundt Permanent Plugging og forlating av brønner (PP&A), dette må være en glimrende mulighet for FOE sine 5 gen. rigger i tider hvor oljeselskapene helst vi ha det meste «gratis», og har store fordeler med å ta jobbene langt rimeligere, enn en topp moderne som skulle være helt unødvendig til denne type jobb. FOE sine rigger har erfaring med dette, og ingen grunn at oljeselskapene forskyve disse viktige jobbene, og skylde på lav oljepris, dårlige tider og mangel på rigger. Selv med lav oljepris må disse jobbene tas.

"Før den store nedgangen i oljeprisen for 3-4 år siden var det mangel på flyttbare innretninger, og plugging av brønner som ikke skulle benyttes mer ble skjøvet ut i tid. Ledig riggkapasitet ble i stedet benyttet til å bore nye brønner. Dette medførte en økning i antall midlertidig forlatte brønner og en økning antall gamle brønner som hadde stått "midlertidig forlatt i mange år"

http://www.miljodirektoratet.no/Documents/publikasjoner/M1041/M1041.pdf

Hva sier "ekspertene" noen innspill?

Redigert 01.09.2018 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Sjog
01.09.2018 kl 13:13 5397

Du har rett i dette Troll, FOE sine rigger har godt rykte og får etterhvert oppdrag. Først må de imidlertid løse floken med lånekreditorene. Hadde BON villet hadde de løst dette FØR de kom i default-posisjon.
Redigert 01.09.2018 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
really
02.09.2018 kl 02:31 5191

Ser det er mye håp hos enkelte.
Problem en er at uten avklaring av gjeldssituasjonen blir det ikke oppdrag.
Problem to er at alle riggene ligger i opplag. Det betyr store oppstartskostnader.
Problem tre er at det er en del gamle rigger som har oppdrag. Ratene er fra 110 til 200 kusd/d. I øvre enden av dette intervallet tjener de litt penger. Men på grunn av problem to lønner det seg neppe å aktivere rigger på dette nivået med mindre de får lange kontrakter. Varme rigger har en konkurransefordel fordi de kan gå lavere i pris.
Problem fire er at oppdragsgiverne foretrekker nye rigger fordi de borer raskere.

Så hva skal til for at FOE sitt «skrapjern» skal komme i arbeid? For per i dag og med dagens rater er de faktisk skrapjern. De kommer aldri i arbeid igjen om ikke ratene kommer vesentlig opp. Og selv da vil de kunne ha problemer med neste klassing.

For det første må gjeldsproblemet løses. Allerede der kan verdiene forsvinne for dagens aksjonærer.

Dernest må ratene vesentlig opp. Det ser ut som nye toppspekede rigger oppnår rundt 300-350 nå i Nordsjøen. De gamle er på vei opp fra 110 mot 150-200. Vi må anta at denne forskjellen vil holde seg. De riggeierne som uttaler seg antyder et nivå fremover på rundt 400, det kan bety noe over 200 for gamle rigger. Når kostnadene ligger på 150-200 er det ikke mye å tjene på slike oppdrag. Investeringen for neste klassing kan være spikeren i kisten.
Antallet brønner i Nordsjøen som nevnes lenger opp er over flere 10 år. Fordelt på 10 år er det et behov for bortimot 60 rigger. Så mange blir det neppe. De siste to årene har det vært 18–28 aktive semier og 25-31 jackups i Nordsjøen. Det tilsier behov for flere rigger fremover. Men det er mange nybygg på vei til Nordsjøen. Hvor mange avhenger av hvor alle riggene som er under bygging havner. Det sies å være rundt 60 rigger under bygging som er i forskjellig grad av ferdigstillelse, men det er mye usikkerhet rundt tallet. Men det er lite i statistikken som underbygger behovet for gamle rigger.

Jeg utelukker ikke at vi går mot en oljeskvis og at det må settes høyere fart på boring enn det som er konsensus nå. I så fall kan ratene redde FOE. Men blir ratenivåene rundt det som er antydet over er det Bollette som har en sikker fremtid. Resten vil enten bli liggende i opplag eller ha marginal økonomi og neppe overleve neste klassing.



Slettet bruker
02.09.2018 kl 09:07 5094

really

Tiltross for at du ikke tror på selskapet og ønsker kursen opp, legger du enormt mye arbeid ned på trådene til FOE, tror du virkelig på alt arbeid du har lagt ned i alt tullet du skriver?
Er det ikke oppstart problemer med nye rigger, og i tillegg mye usikkerhet rundt ferdigstillelse, og ikke minst barnesykdommer, i tillegg til at de må ha mye høyere rater?
Tror du virkelig at operatørene vil skrote 5 gen. riggene til FOE, når de selv ser at det kan bli mangel på rigger og de vil trenge disse?
Hvorfor kan f.eks. ikke disse brukes til å plugge gamle brønner?
Du skriver som om alle nybygg skal operere i Nordsjøen, tror du virkelig selv på at alle nybygg havner i Nordsjøen?


Redigert 02.09.2018 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2018 kl 10:32 5012

Really
Du skriver :
Varme rigger har en konkurransefordel fordi de kan gå lavere i pris.
Så skriver du lenger ned :
Det sies å være rundt 60 rigger under bygging som er i forskjellig grad av ferdigstillelse,
Er riggen "varm" når den kommer ut fra et verksted,med ukjente sluttkostnader og leveringsforsinkelser etc.etc. tror du disse flotte nybyggene kan gå rett ut å bore uten oppstart problem?
Hvor mange år går det til alle disse riggene operative?

Igjen skriver du mye tull og tøys, og håper du ikke tror på alt tullet du skriver selv.

Ser frem til å høre svarene på spørsmålene mine på de to siste innlegg.
really
02.09.2018 kl 11:38 4953

Jeg har aldri bedt deg be om unnskyldning for at du ikke er enig med meg, trollet. Det er ordbruken jeg reagerer på. At du ikke evner ta inn over deg risikoen som ligger i FOE er ditt problem, ikke mitt. Og skulle markedet snu såpass at du får god avkastning på dine investeringer så er det bra for deg.
Så fortsatt, ordbruken din er ikke akseptabel. Om du ønsker å fortsette å uttrykke deg som en middelmådig dr***sekk så må du påregne å bli oppfattet deretter.
really
02.09.2018 kl 12:10 4924

Hele denne litt håpløse diskusjonen startet med at jeg påpekte at Bollette ikke burde selger fordi det er FOE’s eneste aktivum for fremtiden. De øvrige er svært gamle og selv om de er oppgradert til standarden som gjaldt for rundt 10 år siden og er godt vedlikeholdt er det et tidsspørsmål om og hvor lenge de kan komme i drift igjen. Dette er et syn som deles av mange i bransjen.
Om Bollette selges blir FOE tradernes lekeplass på veien mot graven. Med Bollette i porteføljen er det håp om et comeback for FOE, med en cash flow som på sikt kan være grunnlag for nye investeringer. Men først må selskapet refinansieres med de følger det får for aksjekursen.
Og trollet diskuterer jeg ikke mere med.
Slettet bruker
02.09.2018 kl 14:56 4837

komiske really
I stede for å svare på det enkle spørsmålene mine, velger du det enkleste, å ikke diskutere med meg mer, noe jeg skjønner jeg godt, så du ikke rote deg mer inn i noe du overhode ikke har kunnskap om.
Om ikke regnskapene sier det ser verdier sine på dypvann, ser de kanskje større verdier på sine enheter med plugging av gamle brønner, de tidligere har vært med å bore.
Du skriver dersom Bolette selges blir FOE en lekeplass på vei mot graven. Da har de isåfall cash, og kreditorene må bli fornøyd, hva om en av de andre 6 enhetene får kontrakt, blir da en lekeplass "på vei mot himmelen" for de langsiktige?

FOE må tydeligvis ha noen sterke kort på hånd i og med kreditorene ikke allerede har slått bena under på dem allerede, da de har penger på bok og verdier i selskapet som kunne sikret kreditorenes utestående gjeld for lengst? Mye som tyder på at FOE har skikkelig "balletak" på kreditorene her, og ingenting som tyder på det motsatte?
Redigert 02.09.2018 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2018 kl 20:46 4690

Varmt her,sånn skal det være når strikken strammes og verdier diskuteres.Bolette må selges sammen med Belford så får markedet avgjøre.
really
07.09.2018 kl 10:07 4285

Her er forresten Bassøes syn på harsh environment rigger: (Artikkel publiser 24. august)

Norway has nearly closed the door on old rigs, the UK to follow

Bassoe Analytics shows that virtually all working semisubs in Norway are committed through 2019. There are gaps here and there, but contract extensions and new awards are likely to keep these rigs working well into the next decade.

If you look at the age of the 15 rigs working in the country, only two were built before 2000.

The Transocean Arctic and the Deepsea Bergen, built in the 1980s, are committed at least up until 2020, but, apart from these, the rest of the earlier generation rigs are cold stacked and unlikely to return to service in Norway other than for plug and abandonment or workover projects.

Modern rigs are clearly preferred today, and that trend will continue. Equinor, already with some of the highest environmental and efficiency standards, says that their policies will only become more stringent as they remain steadfast in using the most sustainable and effective rigs in the fleet.

https://www.bassoe.no/this-is-why-the-world-needs-more-harsh-environment-semisubs/news/107/
Redigert 07.09.2018 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
really
07.09.2018 kl 10:14 4278

Det store spørsmålet i FOE er hva refinansiering innebærer. Det må inn ny egenkapital. Spørsmål en er hvor mye til hvilken kurs. Refinansiering av andre selskapene med lignende situasjoner har vært tilnærmet wipe-out eller nulling av eksisterende aksjonærer. Det er en mulighet her også, spesielt siden selskapet nesten ikke har kontrakter. Transocean verdsatte 2 5. Gen rigger som var rundt 15 år gamle til til sammen 150 MUSD og de moderne drillskipene til 296 MUSD pr stk.

Verdsettelsen bekreftes av Bassoe Analytics:
Bassoe Analytics' offshore rig values show a total charter-free fleet value for Ocean Rig of $2.50–2.75 billion (assuming a current value of $295–330 million for the two undelivered drillships at Samsung Heavy Industries). Adding in an estimated present value of $450 million for Ocean Rig’s $743 million backlog and assuming $500 million in capital commitments for the Ocean Rig Crete and spares and equipment costs for both newbuilds, we get to an enterprise value of $2.45–2.70 billion vs. the $2.70 billion that Transocean paid.

Brukes lignende verdsetting av FOE får de negativ egenkapital og er i realiteten konkurs. Og Ocean Rig hadde bedre backlog enn det FOE har.

Jeg ser også at Vladimir Zernov hos Seeking Alfa slakter Ocean Rig handelen og mener en del moderne drillskip bør skrapes. Det er i hvert fall mange av dem uten oppdrag.

Min konklusjonen er entydig, og har vært lenge, FOE er bortimot konkurs og det inntrykket er forsterket av Ocean Rig handelen. Det innebærer at dages aksjonærer bortimot nulles om noen er villige til å redde selskapet. Det skjer neppe uten at långiverne også må gi noe.
Redigert 07.09.2018 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
really
07.09.2018 kl 12:13 4192

I dag kom nedgraderingen hos DNB også, nytt kursmål er kr. 1,-

De skriver bl.a.

Tirsdag 7. august ble det kjent at Fred. Olsen Energy hadde mottatt et indikativt, ikke-bindende forslag til refinansiering av selskapet.

Det var snakk om en ny egenkapitalfinansiering, en full konvertering av selskapets utestående obligasjonsgjeld til egenkapital, så vel som en delvis konvertering av selskapets sikrede gjeld.
Slettet bruker
07.09.2018 kl 21:45 4038

Seadrill er hot etter mange hus som affekterte dritten som et house of hell.Dnb er det råtneste av dem alle da de entn ikke har egenverdi i selskapet eller bare stygge lån de vil ha billige innganger i.SHITHOUSE.
Aksjekursen sank på shithouse analysen og ingen ser vel lys i tunellen,greit.Verdiene er borte,ja uten kontrakter selvfølgelig,men prosessen av det usikre lånet overskygger alt.Dette er et spill,som aksjonærene vil måtte stemme over,og ingen har solgt.Nordea har samme analysen 1 kr.Haren er løs g nedsalg kommer.
really
10.09.2018 kl 16:35 3742

Reality bites.