OCY - Nytt stup


Tipper denne skal videre ned.
Bakgrunn:
- Skipene leaset til Solstad vil aldri mer generere cash
- D-1 vil verken bli solgt eller leaset ut. Blir skrapjern
- Connector vil aldri komme på langtidskontrakt. Fortsetter å være tapssluk
- Hoegh Autoliners sliter og vil ikke kunne betale for seg. Kontrakter enten reforhandles med store tap, eller kanselleres. Skipsverdier med nedskrives
- Msc. Sammme som Hoegh.

Tipper vi ser massive nedskrivninger. Ek borte og ny må hentes inn. Aker bidrar med dette men med utvanning som nærmest utraderer alle småaksjonærer.
Slår alt dette til, og det ser det ut som at det gjør, så skal denne langt ned.

Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Kenevil
07.05.2020 kl 14:57 7693

Lurt å snakke ned prisen i dag! I morgen er det for sent...

Key information relating to the cash dividend to be paid by Ocean Yield ASA
Dividend amount: USD 0.05 per share

Declared currency: USD
Last day including right: 7[th] May 2020
Ex-date: 8[th] May 2020
Record date: 11[th] May 2020
Payment date: 20[th ]May 2020
Date of approval: 5[th] May 2020
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Siderius
07.05.2020 kl 14:58 7683

Du skisserer worst case scenario. Det er en reell mulighet at det kan skje. Men jeg har ingen tro på at det skjer.

Jeg tror på en middelvei, hvor noe av det du skisserer skjer, men ikke alt på en gang. Og så komme nye skip i drift osv.
Og etterhvert vil OCY øke utbyttene igjen og da følger kursen etter.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Matsern
07.05.2020 kl 15:29 7571

Det er en fordel å se presentasjonen fra i går, før man begynner med baisseinnlegg

-FAR skipene til Solstad er forventet å generere cash i Q2
-D-1, er i samtaler med kunder om oljelagring og to prosjekter
-Connector er på kontrakt i Q2
-Hoeg har kun ett skip i opplag og verden åpner igjen nå


Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

Her tror jeg du er for pessimistisk
1. Tja, noe vil de generere basert på den nye avtalen - reflektert i aksjekurs
2. Enig - reflektert i aksjekurs
3. Kan generere noe i spot markedet - reflektert i aksjekurs
4. Enig, tror også disse vil be reforhandlet med Hoegh. OCY blir presset til å godta ny og betydelig redusert hyre. Kansellering tror jeg ikke, da må Hoegh gå konkurs (hell and high water konktrakt)
5. Nei, MSC klarer seg. Dette er vel verdens største cont. rederi.

Dette impliserer 10 skip totalt (D-1, 2x solstad + connector + 6x Hoegh). De har tross alt over 60 andre. Hoegh skipene begynner jo å bli noen år nå så disse er vel nedskrevet en del alt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Matsern
07.05.2020 kl 15:40 7488

• In March, the subsea construction and cable lay vessel Connector commenced a 175-day time charter with Ocean Installer for subsea installation work in China.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

Har sett litt på chartet for de siste tre årene. Kursmessig var den fallende før korona angrep verden. Til tross for godt klima på Oslo Børs.

KursInnhentingen siden det store korona- stupet i mars har vært svært begrenset.

Slet før Korona og sliter etter korona. Svært få triggere. Begrenset oppside.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Matsern
07.05.2020 kl 22:35 7088

Kursen begynte å tikke nedover, når det skled inn i markedet at FPSOen ikke fikk noen kontrakt i nærmeste framtid, sammen med fallende oljepris. Så kom korona og kursen stupte 50%. Mange ble tvangssolgt, derfor ble det brutal nedgang på 3 dager.

Hovedmarkedet til OCY er ikke oljeservice, men de har fire skip direkte knyttet til oljeprisen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Kenevil
08.05.2020 kl 09:07 6730

De som kjøpte i går, gjorde et veldig godt kjøp!
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Aramis
11.05.2020 kl 13:40 6310

Ingen grunn til at dette skal generere noe nytt stup.

9.5.2020, 12:20 · Cision
Ocean Yield: Restructuring Implementation Agreement with Solstad Offshore for the vessels Far Senator and Far Statesman
Reference is made to Ocean Yield ASA's ("Ocean Yield") stock exchange notice on 31 March 2020 where Ocean Yield informed that its fully owned subsidiary, F-Shiplease AS, had agreed on a plan to finalize the negotiations for an agreement in relation to the financial restructuring of Solstad Offshore ASA ("SOFF") and its subsidiaries for the vessels Far Senator and Far Statesman.
F-Shiplease AS has entered into a Restructuring Implementation Agreement ("RIA") with SOFF on the same terms as disclosed in Ocean Yield's stock exchange notice of 31 March 2020.

The effectiveness of the RIA is conditional on credit committee approvals with the senior finance parties of SOFF. The implementation of the restructuring of SOFF is further subject to the approval of its general meeting, relevant bondholders' meetings, agreement on long form documentation and related customary condition precedent documentation. The closing of the restructuring is expected to take place in July 2020, however, the RIA has a long stop date which can be extended to 8 November 2020 if more time is required.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Joppe84
11.05.2020 kl 13:50 6264

Litt enig her. Jeg bryr meg fint lite om det tekniske, men rent fundamentalt så sliter jeg med å se oppsiden.

Selskapet er jo bygget for å være transparent og forutsigbart som investering, og akkurat dette gjør at man heller ikke kan forvente noen store endringer fremover. Mulig den rusler mot 30 kroner før Q2, men om det er gunstigere å investere i OCY på dette tidspunktet enn et annet selskap, det er jeg veldig usikker på. Skulle jeg plassert 100 laken i noe i dag hadde jeg foretrukken veldig mange selskaper på OSE før OCY.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Aramis
11.05.2020 kl 15:45 6073

Noen som har abonnement på E24 og som kan fortelle hva denne artikkelen handler om?

https://e24.no/boers-og-finans/i/AdyxVM/e24-soendag-kl-18-naa-er-det-vaere-eller-ikke-vaere-for-roekke-selskapet-ocean-yields-forretningsmodell
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

#helsetröja
Du skriver väldigt apokalyptiskt. Armageddon är inte här än.
Det tar tid både att vända skutan till rätt kurs och att får fart på EK till tidigare värden.
Verksamheten rullar på även om det kan se besvärligt ut för tillfället. FAR-båtarna och Connector har ju jobb! D-1 är fortfarande sorgebarnet men något är på G.
Det finns verksamheter som har det värre i dessa tider men tron finns där trots allt än så länge.
Vi får se tiden an och rapporterna Q2-Q3 ger oss bättre underlag för bedömningar.
Det tar tid och är man otålig och kurskåt så går det bra att byta bolag att placera sina pengar i annat (utbyttet är ju OK trots allt elände).
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
desirata
11.05.2020 kl 16:25 5961

Aker-konsernets tidligere utbyttemaskin Ocean Yield varslet tirsdag kveld en kraftig reduksjon i utbyttet for første kvartal tirsdag kveld. Det er ikke så rart. Selskapet har i noen tid holdt utbytte-nivåene på et nivå den løpende inntjeningen egentlig ikke har forsvart. Med corona-krise og flere problemengasjementer, er det tid for å holde på så mye tørt krutt som mulig.

Ocean Yields forretningsmodell er egentlig ganske enkel. Selskapet bruker sin finansielle styrke til å kjøpe skip som blir leid ut til leietagere på svært lange kontrakter. Leietagerne tar alle operasjonell og kommersiell risiko. Gitt et premiss om at leietagerne er solide og vil betale leien til Ocean Yield som avtalt, kan selskapet ha en ganske høy belåning og tillate seg høye utbytter.

LES PÅ E24+ (FOR ABONNENTER)
Nå kan Røkkes gullkalv bli tung å bære for Ocean Yield
De siste månedenes dramatikk i markedene som følge av corona-krisen og det dramatiske oljeprisfallet, gjør at spørsmålet om leietagernes soliditet, eller motparts-risiko som det heter på fint, er blitt langt mer aktuelt.

Det store spørsmålet er hva som skjer om noen av Ocean Yields store kunder havner i problemer av den typen som Norwegian nå har vært gjennom. Ocean Yield har for så vidt opplevd det tidligere. Far Shipping leide to offshoreskip fra Ocean Yield som det i 2018 var klart at de ikke kunne betale for. Leien ble gjort om til aksjer og når Far Shippings nye eier Solstad Offshore nå går gjennom en ny finansielle restrukturering, belaster de to skipene Ocean Yields resultater negativt.


Ocean Yield sier selv at de vurderer at motpartrisikoen har utviklet seg positivt for selskapet innen tankskip-segmentet, mens det har gått den andre veien i andre segmenter. Det er et øyeblikksbilde. Hva de mer langsiktige effektene av sjokkene verdensøkonomien er utsatt for blir, vet vi i dag heller lite om.

Utfordringen for Ocean Yield er at det kanskje ikke skal så veldig mange nye problemkunder til, før det kan begynne å knake i sammenføyningene. Da vil selskapet fort kunne få utfordringer som følge av den samme faktoren som tidligere ga selskapet suksess, nemlig den høye gjelden.

Ved utgangen av første kvartal hadde Ocean Yield vel to milliarder dollar i kortsiktig og langsiktig rentebærende gjeld. Justert brutto driftsresultat (EBITDA) var på knappe 82 millioner dollar. Av sammenhengen tilsier det at det skal ikke så rare fallet i inntjening til for at det kan bli krevende å betjene gjelden.

På den andre siden må det jo sies at dersom Ocean Yields kunder klarer seg og selskapet opprettholder en god finansiell kapasitet, så vil det åpenbart dukke opp nye gode forretningsmuligheter i tiden som kommer.

Men enn så lenge er det nyheter om Ocean Yields kunder aksjonærene bør følge mest med på. Her finner du kundelisten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
fersk1
11.05.2020 kl 18:34 5758

Jeg føler meg ganske sikker på at denne kommet til å vake rundt dette nivået frem til 20 for at de store kan reinvestere utbytte,for deretter å bevege seg oppover mot 30.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Matsern
11.05.2020 kl 18:38 5741

Det er storfiskene som styrer kursen ja. Må si jeg hadde håp om en raskere rebound, når jeg så kursen opp over 7% intradag. Jeg tror også at storfiskene har nok med å holde hodet over vannet i sine egne selskaper.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

DH1 med skrog bygd i 1977 kommer aldri i arbeid.

Snart må OCY skrive ned verdien på 1,2 mrd. i balansen. Da blir det brudd i lånebetingelsene og ny emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

Den er allereie nedskriven! Les rapporten
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

Her har du hva de oppgir i rapporten. Neste gang får du sjekke selv.

Included in the USD 156.3 million is the book
value of the FPSO at USD 146.1 million
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Hirulen
11.05.2020 kl 20:26 5497

Du må jo shorte OCY da Silbermann, hvis du er sikker på at det kommer en emisjon så er det jo en no brainer.

Fort gjort å misforstå, FPSO'en har de gjort nedskrivninger på flere ganger. Jeg vil tro at mesteparten nå er tatt, men det er klart at om de skraper den og da må skrive med hele det resterende på en gang så vil det svi, men tror ikke det skjer med det første.

Der viktigste er at EBITDA stadig øker. Det og at utbytte kutt skjer litt proaktivt. Motpartsrisiko vil synke etterhvert som verden starter opp igjen, og dersom det ikke dukker opp mer trøbbel med andre motparter vil ocy ha litt rom for å foreta investeringer som igjen øker inntektene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Matsern
11.05.2020 kl 21:01 5411

Spiller ingen rolle hva du sier, baissere her vil lese OCY regnskap som fanden leser bibelen
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Nataz
11.05.2020 kl 21:40 5311

Den som ikke anser DH1 som en teknisk føring på nåværende tidspunkt, burde vel strengt tatt ikke hatt aksjer i OCY.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Hirulen
11.05.2020 kl 22:36 5183

Det er virker iallefall åpenbart at den ikke kommer til å brukes som FPSO igjen. Det kan hende de kan modifisere den til oljelagring som det nå snakkes mye om, men så teknisk godt kjent med skipene er jeg ikke at jeg tør å spå hvor realistisk det det er.

Asset for sale designasjonen er iallefall lite realistisk.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
milk
12.05.2020 kl 06:12 4967

Også omtalt som "svarteboka"i de kristne miljøer....
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
desirata
12.05.2020 kl 08:50 4751


Jeg synes viktigst dette Silberman skriver:

DH1 med skrog bygd i 1977 kommer aldri i arbeid.
Snart må OCY skrive ned verdien på 1,2 mrd. i balansen. Da blir det brudd i lånebetingelsene og ny emisjon.

DH1 er listed til $146m i regnskap, ingen tvil. Dei prøver å holde den utenfor som Assets for sale, men 2+2 gjelder vel likevel.
Hva mener folk om emisjonsfare, utvanning o.l. bare risken kan presse aksjekursen i lange tider. Dei Kan Jo ha den for salg i 2 år, men eventuell må de face d music -
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
fersk1
12.05.2020 kl 09:30 4643

Alt dette har meglerhusene også tatt høyde for. Så hvorfor har de kursmål fra 28 og langt oppover . Nå den siste på 40kr etter q. De ser kanskje noe annet som dere ikke ser da eller?
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
milk
12.05.2020 kl 09:37 4615

Du følger ikke med! Det er tatt to nedskrivinger av DH1......
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
desirata
12.05.2020 kl 10:16 4526

De kan ha nedskrivet den så mange ganger som helst. Rokker ikke ved det faktum at DH1 er bokført til $146m og har skrapverdi $8m !
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Nataz
12.05.2020 kl 10:45 4467

Da må du ta høyde for det når du regner på casen selv?
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
milk
12.05.2020 kl 15:10 4227

Ikke helt stødig på regnskap du "desirata... Hvis man kjøper en fiskebåt til 1 mill og nedskriver den over ti år,noe som er normalt i næring. Da vil båten ha liten å ingen verdi i regnskapet etter ti år. Tar man 250 tusen i avskrivning,vil båten være avskrevet i regnskapet men fremdeles ha en viss verdi.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
desirata
12.05.2020 kl 15:52 4144

Milk, Jan du tygge på denne:
Samt skip bli avskrevet annual til null når Dei blir 30års alder. Du kjøper vel 20 års gamle fiskebåter og skriver av på 10 år, men ikke relevant til shipping.

Ocean Yield Ends Third Quarter in Red. Impairments related to the FPSO Dhirubhai-1 have pushed Oslo-listed Ocean Yield into the red during the third quarter of 2019. ... Following the impairment, the book value of the FPSO is USD 150 million as of the end of the third quarter of 2019.30. okt. 2019
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare

Her er det nok desirata som har rett.

"Tabben" OCY gjorde var at de utbetalte mye mer i utbytte fra charteret DH1 var på med Reliance i 10 år, enn den ble avskrevet med i perioden. Det hadde gått fint, bare de hadde fått leid den ut videre til en pris som i alle fall dekket de videre avskrivningene. Men må den skrapes blir det back clash.

Silberman
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare

Milk, tror det er lite eller ingen ting i industriell shipping som avskrives over 10 år. Sannsynlig mellom 20-25 år (= forventet levetid)

Før øvrig helt enig med desirata, hvor mange nedskrivninger (antall) som er tatt er irrelevant. Hvis eienedelen ikke består ‘impairment test’ må den skrives ned. At fspo’en skal være verdt 150 mUSD i dagens klima er heller tvilsomt.

Jeg tror dog at dette er mer eller mindre fullt ut reflektert i dagens aksjekurs. Med andre ord liten nedside igjen fra denne eiendelen. Samme for båtene til SOFF.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
Nataz
12.05.2020 kl 18:04 4097

Denne kan godt avskrives (og nedskrives/Impairment) "kontrollert" uten å komme i konflikt med covenants. Dette er noe de fleste allerede har gjort i sin helhet i sitt eget regneark, men for all del gjerne diskuter snøen som falt i fjor. Ingenting i §5-3 som kan forskuttere oljeprisen, ei heller erklære en FPSO for verdiløs. Tipper selskapet er villig til å ta noe kost for ikke å komme i brudd med betingelsene.

Når det er sagt så er ikke OCY i en posisjon til å betale utbytte og skulle ha redusert utbytte fra den dagen FPSOen blei tatt ut av drift (gjerne før).
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
milk
12.05.2020 kl 18:56 4000

Avskrivningstid spiller ikke så stor rolle. Dette er implisert i aksjekursen for lenge siden... Avskrevet er avskrevet. Jeg prøvde bare å belyse hvordan dette fungerer i et regnskap.... Jeg skjønner ikke at DH1 skal være noe stort tema. HALLO.....
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare

DH1 er et tema fordi den er verdsatt til 150 musd.
Får de ikke solgt eller leaset ut må den nedskrives såpass at selskapet vil være i brudd med lånebetingelsene - noe som vil innebære høyere rentekostnader.

Nedskrivningen vil imidlertid uansett ikke skje før andre halvår 2021 ettersom diskusjonene som er bakgrunn for dagens verdivurdering baserer seg på disse.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare

DH1 blir verken solgt eller hugget opp i år. Vi kan ta en ny status neste år.

I mellomtiden ligger den der og tapper kassa til OCY.

Noterer meg for min egen del hva kursen er i dag, 23.40.

Silberman
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare

Dette er ikke en aksje man skal eie nå, enkelt og greit, her er risken for høy.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare

Virker som om det bare er bekymringer i dette selskapet. Da er det mye hyggeligere å sitte i AkerBP, også mer lukrativt økonomisk.
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
milk
12.05.2020 kl 20:01 3843

Oj!! OCY er et "kjeltring" selskap i god Røkke ånd med andre ord.... Kun konstruert for å lure kapitalister som ønsker bedre rente en banken..... Da selger jeg rubbel å bit i morgen. Samtidig ønsker jeg alle Dere dårer der ute,LYKKE TIL!!!
Redigert 21.01.2021 kl 02:12 Du må logge inn for å svare