OCY - Nytt stup


Tipper denne skal videre ned.
Bakgrunn:
- Skipene leaset til Solstad vil aldri mer generere cash
- D-1 vil verken bli solgt eller leaset ut. Blir skrapjern
- Connector vil aldri komme på langtidskontrakt. Fortsetter å være tapssluk
- Hoegh Autoliners sliter og vil ikke kunne betale for seg. Kontrakter enten reforhandles med store tap, eller kanselleres. Skipsverdier med nedskrives
- Msc. Sammme som Hoegh.

Tipper vi ser massive nedskrivninger. Ek borte og ny må hentes inn. Aker bidrar med dette men med utvanning som nærmest utraderer alle småaksjonærer.
Slår alt dette til, og det ser det ut som at det gjør, så skal denne langt ned.

Redigert 07.05.2020 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Hirulen
12.05.2020 kl 20:44 2463

Dette her ordner seg på sikt, OCY er ingen mygg som konker pga dette her. I verste fall får de ikke leie ut D1 og må skrive den av jevnt og trutt over flere kvartal. Ser ingen grunn til at de skulle velge å skrape den her og nå.

Klarer de samtidig å unngå trøbbel med andre motparter så vil de sitte med cash som kan brukes til å investere i nye skip samtidig som de gjør avskrivninger. Etterhvert skal utbytte opp igjen på rundt 15 cent som var varslet før corona smalt.
fersk1
12.05.2020 kl 21:12 2411

Endelig en med fornuften i behold.
milk
13.05.2020 kl 06:19 2198

Bare å skygge unna alle selskap som har med Røkke å gjøre! Får bare håpe han holder seg unna oppdrett! Han er heldig vis ute av hvitfisk......
milk
13.05.2020 kl 08:29 2060

REC vil også gå i det store sluket etter mange år med ørkenvandring.....

Å putte REC og OCY i samme båt er mildt sagt interessant.. At REC går i "vifta" har jeg ingen problemer med å si meg enig i, OCY derimot.. No way!

OCY har pr 1Q2020 en ek-grad på 27.8% (877/3153). Skulle FSPO bli nedskrevet til skrap over et kvartal (som jeg vurderer som lite trolig vil EK-andel falle til:

877-140 (ny EK - FSPO 150 verdi - 10 skrap) = 737 / 3013 (ny total balanse) = 24.5%

Covenant er 25%.

Med andre ord at skal komme en massive utvannende emisjon basert på dette kan man utelukke. (1: behovet er marginalt; 2: sannsynlighet for full nedskrivning er marginal)
desirata
13.05.2020 kl 09:05 1934

Enig i det, men problem kan bli dersom Høegh, MSC eller andre kommer med reforhandlinger eller non-payment. Som igjen fører til ytterlegere nedskrivninger. Da er OCY på tynn(ere) is.
fersk1
13.05.2020 kl 09:11 1910

Her sitter alle meglerhus med kjøpsanbefalinger,og det selges over en stor sko. Ufattelig.
milk
13.05.2020 kl 09:12 1908

Jeg legger alle aksjene som Røkke selskapene er involvert,i samme kurv.... De sliter hele røkkla! Hvem vil bli prioritert til å bli med videre. Noen må ofres for å få balanse i regnskapet til Mr K.R.
fersk1
13.05.2020 kl 09:15 1891

Nå snakker du mye bullshit
fersk1
13.05.2020 kl 09:21 1862

Denne er oversolgt nå, når kommer rekylen?
Bullen
13.05.2020 kl 10:20 1755

Ikke lett å vite fremtiden til OCY. I det korte bildet vil ikke ¨oljebåtene¨ bidra bortsett fra Connector. Vanskelig er det også å beregne motpartrisiko. CEO hadde ved presentasjon av Q1 ikke fått noen meldinger om problemer meg betaling fra kundene. Likevel er han usikker ved å redusere utbyttet kraftig, men likevel kjøper han 40000 aksjer. Så hva skal man tro? Er risikoen stor for at OCY får problemer med noen av sine kunder?

Det enkle svaret er vel ja, og markedet ser ut til å forvente et slikt utfall. Og det blir som oftest hva markedet antar. I så fall skal vi videre ned.
milk
13.05.2020 kl 15:35 1520

Kan du fortelle meg hvor OCY skal hente penger fra når leietakerne ikke greier å holde seg flytende? Å ikke kom med viss vass om at "alt tyder på at de klarer sine forpliktelser" Snart er det ingen som greier å holde avtalene!! Analytikerne må bare spå idet blå. De tenker kun på seg selv og huset sitt.... De snakker opp kursen og er de første til å selge like etterpå. Intet nytt under solen i så måte........................

Salgssignal i bøtter og spann
milk
13.05.2020 kl 18:54 1344

Jeg er stygt redd for at du har rett! OCY er totalt avhengig av langsiktige avtaler. De største aksjonærene skjelver i buksene. OCY er avhengig av det "andre ledd" .Når det leddet svikter,hva skjer da? Utbytte ble redusert til "Nada" Det hjelper null. Jeg er enkel i min retorikk. Jeg trenger ikke side opp å side ned for å presisere enkle element for aksjekursen videre... Vh Milk.
Matsern
13.05.2020 kl 19:34 1294

Kursen stiger når de som sitter tungt lastet skal kjøpe flere ocy aksjer for utbyttepengene

Flere analytikere har pekt på muligheten for konkurs i Hoegh (bilskip) og MSC (container).
Men OCY sitter også på en rekke tørrlastskip. Der er det full krise.

Fullstendig kollaps i skadeskutt tørrlastmarked: – Får dramatiske konsekvenser

https://e24.no/boers-og-finans/i/dOV26z/fullstendig-kollaps-i-skadeskutt-toerrlastmarked-faar-dramatiske-konsekvenser
Redigert 13.05.2020 kl 20:24 Du må logge inn for å svare

Kan virke til at problemene står i kø her ja.

Nettopp tørrlast som Sieberman omtaler.

OCY har 4 andre container skip utenom MSC.

Så har Dei 11 bulkskip. Nå har ikke verdien på bulkskip stupt enda, men likevel kan dagens marked påvirke betaling til OCY.

I hele tatt ser OCY litt risky ut dette året, men Dei er dyktige å snue seg rundt. Dette er grekere og US baserte, som er drevne. OCY vil nok strekke seg langt for å unngå å ta pantekrav. Likevel kan det bli tøfft framover. Vil ikke utelukke en dip under 20 ?

Især bulk, men også resten av shipping er jo enormt påvirket av virus. Jeg forstår ikke at leasingmarkedet ikke har fått mer juling. Det kommer nok, når realitetene slår inn. Vi snakker jo ikke bare om EU og USA, men det globale markedet vil slite i minst ett til to år til, og shipping vil bli skadelidende lenge, om det noe er bulk, eller andre segmenter. Problemet er å vurdere risikoen OCY er utsatt for, og den anser jeg for stor; leasingtagere sitter på makta og ikke OCY. De fkeste avtaler er ugunstige, og en snarlig bedring er ikke sannsynlig. Stor risiko
Matsern
14.05.2020 kl 07:29 820

Er du korket? 50 øre utbyttet er snart på konto, da blir det kjøp av nye OCY aksjer. Mange sitter med store tap og vil bruke utbyttepengene på å snitte ned

CEO får ca 800.000kr i utbytte som han vil reinvestere. Det blir ca 36.000 aksjer på dagens kurs
Redigert 14.05.2020 kl 07:59 Du må logge inn for å svare

Matsern og hvor går smertegrensa, ved kurs 20 - 15. Har du hørt om Stop loss. Istedet for å snitte ned, burde en gjerne Shorte ned ?

Frosken tåler mye dersom gradvis -
Matsern
14.05.2020 kl 08:20 712

På dagens kurs vil nok svært mange reinvestere utbyttet. Søtt å se hvordan du hyler Milk :)

Tviler veldig sterkt på at dette utbytte blir noe som kan drive kursen opp Matsern. OCY har en del fundamental usikkerhet rundt seg som påpekt av mange over. Jeg tror riktignok ikke alt går i dunken. Disse kontraktene er Hell & High Water som betyr at selskapene må gå konkurs, det er ikke bare å reforhandle uten videre.
- MSC holder hodet over vannet
- Hoegh - her ender det nok med en reforhandling - priset inn.
- Bulk svinger voldsomt også historisk. Motpartene er relativt store, og kan igjen ha lange kontrakter mot sine kunder. Ikke så bekymret for dette segmentet, selv om det ser ganske mørkt ut nå.
Matsern
14.05.2020 kl 12:22 453

De som ligger med 50-60% tap og har eid aksjer i årevis, de kommer til å reinvestere alt uten å mukke.
Kursen til Bouvet-aksjen, er ene og alene drevet opp av eksisterende investorer, som har reinvestert utbyttet.
Redigert 14.05.2020 kl 12:25 Du må logge inn for å svare