Kalera - Doblingskandidat med solid businesscase

Slettet bruker
KALERA 08.05.2020 kl 11:38 154453

Hei alle,

vil dele en skikkelig godbit jeg fant som nå også er notert på OTC, Kalera AS.

Det er i mine øyne rett og slett framtiden det å dyrke slik de gjør. De dyrker innendørs med innhøsting 12 ganger i året, produksjon i høyden, 5 % av vannforbruket til tradisjonelt landbruk, 14 dager lengre holdbarhet i butikkhyllene, ingen sprøytemidler eller uønskede organismer / kjemi, bruker 99% mindre landareal, og 80% mindre gjødsling. Sikker produksjon året rundt uten risiko.

Selskapet har 20 - 40 MNOK i EBITDA pr. anlegg, og 29 anlegg planlagt, hvorav ett er bygd og i produksjon med solide kunder, og ett er under bygging.

Selskapet er nylig notert på 7,85, ligger nå på 10,-, og Arcit (dekker selskapet) har kortsiktig kursmål på 20 NOK (2 USD).

Les mer på www.kalera.com

Kom med innspill på hva dere mener kan være negativt. Per i dag er jeg bull, men vil gjerne høre andres tanker.
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Filthy Shot
24.02.2021 kl 08:54 10401

Mange gode nyheter fra KAL idag! Presentasjon har mye informasjon, og det her ser veldig lovende ut.
SilverTailFox
24.02.2021 kl 09:08 10413

Du skal lete lenger for og finne ett selskap som er mer i vekst en Kalera. det er jo helt fantastisk og alt går etter planen. Kjøp av frø på dette tidspunktet er jo en genistrek. Da har de veldig få risiko momenter i at noen andre kjøper frøene osv. Genialt. her er det bare og tenke langsiktig og følge med.
Slettet bruker
24.02.2021 kl 17:14 10236

Emisjonen ble fylt på 19 minutter.... Sier kanskje nok.

I Webcasten i dag ble det informert om at det vil komme nyheter fortløpende de kommende dager og uker. Jeg gjetter på:

1. informasjon om ny site i USA, allerede indikert info-slipp i Q1-21
2. informasjon om globale aktiviteter, anlegg ved / i Oslo ville vært moro (Jessheim...?), eller hvor i Europa blir det?
3. informasjon om SPAC-partner, og forhandlingsløp (er det SOAC, mon tro....?)
4. Tror også nye oppkjøp vil komme suksessivt parallelt med noteringsinformasjon, Noteringen vil gi tilgang til kapital selskapet vil benytte delvis til oppkjøp, delvis til global ekspansjon..
Nordalinho
25.02.2021 kl 01:19 10148

45,5- helt rått, så og si 0 i rabatt og overtegning. I morgen bikker vi 50,-! 😁
h3nphlo
25.02.2021 kl 08:58 10259

Arctic Securities höjer TP till 60 (36):

Vindara acquisition provides upside potential
Kalera’s H2 sales were soft as expected, but more importantly, its roll-out plan is intact and unit economics are on budget when adjusting for temporarily lower volumes. In our view, the announced Vindara acquisition de-risks our estimates from 2022 onwards and provides further upside potential. A potential listing on Nasdaq will be a key trigger, which would be highly supportive for valuation. We stick to Buy and raise our TP to NOK 60 (36).
Slettet bruker
25.02.2021 kl 10:16 10298

Kommer vel straks i FA om TP 60 fra arctic, går nok på den.

https://finansavisen.no/nyheter/landbruk/2021/02/25/7632784/arctic-ser-nokkeltrigger-naer-dobler-kursmalet
Redigert 25.02.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Filthy Shot
25.02.2021 kl 12:07 10228

Jeg tipper Kalera ikke sikter seg mot Europa, men heller mot land som importerer i større grad. Feks asiatiske land som Singapore eller land i midtøsten.
Det kan være så mange SPAC's, men virker som Kalera sikter seg mot Nasdaq, og de SPAC'ene du foreslår er på NYSE. HumanCo og BWAC er på nasdaq og med vertical farming connections. Uansett vanskelig å finne andre gode connections.
Redigert 25.02.2021 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2021 kl 17:29 10079

enig i Asia, men tror (håper i alle fall) det kommer en lokasjon i Norge.

Det kan være mange, det er jo riktig at Nasdaq er mest sannsynlig. AppH er for øvrig nå priset til 27,8 MRD (3,28 BUSD). Det er jo en uhorvelig mengde ledige SPAC`s der ute, men moro å spekulere likevel.
Svaret får vi uansett snart.
Prello
02.03.2021 kl 08:13 9453

Hei gode Kaleraianere. Dere som har sittet i Kalera en stund og gjort god fortjeneste. Har dere fortsatt tro på videre vekst? Kalera er nå priset til overkant 7mrd på rekordtid. Selskapet er jo absolutt i aller største grad fremtidsrettet, men til hvilken grad? Er det for sent å hoppe på? Hva er en realistisk prising om alt klaffer for Kalera?
SilverTailFox
02.03.2021 kl 08:22 9481

Jeg kjøpte ytterligere i går, og har hatt disse siden start på 21kr. Dette er helt fantastisk mulighet til og komme inn tidlig i dette selskapet, det er absolutt ikke for sent.
Det er ett hav av triggere som kommer neste tiden. (Se siste presentasjonen samt oversikt over noterigns dokumenter.) Men største trigger er nokk notering på USA, (Hvis det skjer/Når) vil vi kunne se en god økning i etterspørsel etter aksjer og ikke minst at selskapet er priset rimelig i forhold til USA sine alternativer (Eks Appharvest) I løpet av dette året kommer flere fabrikker opp og gå og nye skall startes så masse og glede seg til her.
Prello
02.03.2021 kl 09:16 9464

Takk for svar. Jeg kjøpte meg inn nå. Får se om det er lurt =)
Strilen
02.03.2021 kl 09:58 9792

Sant. Og oppkjøpet av Vindara tror jeg har langt større betydning enn det som er priset inn nå som kursen ligger på ca 44. Kalera (og salaten) vil vokse enda raskere. Fra FA:
«Frøene Vindara tilbyr skal gi produsenter et betydelig høyere avkastningspotensiale, mulighet for økt produksjonseffektivitet og bedre produkttilpasning. I tillegg skal de redusere vekstsyklusen.
Selskapets avlsprosess forkorter utviklingstiden fra de vanlige 5-7 årene til bare 12-18 måneder og forkorter planets vekstsyklus med flere dager, ifølge børsmeldingen.»
d12m
02.03.2021 kl 10:51 9851

ABG Sundal Collier har hevet kursmålet fra 45 til 53, ifølge info på tekinvestor
MGS
05.03.2021 kl 09:50 9287

Allikevel ned (-10% nå nesten) andre dag på rad med en ellers grønn børs. Hvorfor skal vi så langt under emi-kurs uten nyheter?
Strilen
05.03.2021 kl 11:26 9231

Bare å gå gjennom Merkur-lista og se på grafer.. Frykt hos småsparere som gjør at en rekke grønne selskap har gått ned; spesielt de siste ukene. Mange som selger, og mange selger med tap. Salget grunnet usikkerhet og frykt er jo kursdrivende, i negativ forstand. Kursmål er mindre viktig for tiden. Det viktigste er nå å ha tro på det man har satt penger i og sitte i ro. Mister man troa, er jo salg alltids en utvei. I Kalera skjer det så mye spennende for tiden og selskapet vokser raskt. Velger derfor å sitte i ro.
Pervorisk
05.03.2021 kl 12:27 9204

Her blir det nok salg av diverse oljerelatert og kjøp av Kalera for min del...må bare vente på NYSE åpner.
Strålende mulighet:-)
Jumbo
05.03.2021 kl 14:21 9140

AppHarvest hadde en dårlig dag i går. Regner med det var det som startet nedsalget.
Strilen
05.03.2021 kl 15:20 9124

Meget mulig. Nå er imidlertid Kalera opp et par kroner fra starten, så blir nok ikke så vondt idag. Jeg hverken tør eller vil selge noe på lavt 40-tallet...
Slettet bruker
05.03.2021 kl 17:33 9081

Enig med siste taler :)

Holder godt på mine Kalera, og ser følgende utvikling fremover:

Annonsering av ny lokasjon: opp mot 45 - 50
Annonsering av SPAC: opp mot 60 - 90
Verifisering av vekst / produksjon medio 2021
Annonsering av internasjonale lokasjoner: over 100,- (antar dette skjer før Q3-21)

Føler meg meget trygg på at KALERA blir en vekstvinner de kommende fem år. Solid teknologisk basis, gode investorer med lange perspektiv gjør at jeg sitter i ro de neste 3 - 5 år.
MGS
09.03.2021 kl 15:23 8596

USAs tidligere landbruksminister inn i Kalera-styret

https://newsweb.oslobors.no/message/527171
Slettet bruker
15.03.2021 kl 08:46 7739

https://newsweb.oslobors.no/message/527635

Nytt anlegg annonsert i dag. Dette vil komme i St. Paul - Minnesota.

Kalera Announces Newest Vertical Farming Facility to Open in St. Paul, Minnesota
The new facility will provide fresh, hydroponically-grown produce to the western Midwest.

ORLANDO, Fla., March 15, 2021 -- Kalera (Euronext Growth Oslo ticker KAL, Bloomberg: KSLLF), one of the fastest-growing US vertical farming companies in the world and a leader in plant science for producing high-quality produce in controlled environments, today announced the purchase of a facility in St. Paul, Minnesota which they will convert to a vertical farming facility. Kalera’s Minnesota location is the eighth facility it has announced, making it one of the fastest growing vertical farming companies in the United States. This announcement comes on the heels of the news of Kalera’s appointment of Sonny Perdue, former Secretary of Agriculture and Maria Sastre to the Board of Directors, as well as its acquisition of Vindara, the first company to develop seeds specifically designed for use in vertical indoor farm environments as well as other controlled environment agriculture (CEA) farming methods.

With millions of heads of lettuce to be grown per year, Kalera’s St. Paul facility will provide a source of fresh, non-GMO, clean, living lettuces and microgreens to retailers, restaurants and other customers. Kalera’s location in the heart of the city will shorten travel time for greens from days to mere hours, preserving nutrients, freshness, and flavor. The facility will also generate approximately 70 jobs upon opening.

“I’m proud to be welcoming Kalera to St. Paul and the W. 7th neighborhood,” said City Councilmember Rebecca Noecker, who represents St. Paul’s Ward 2. “The facility is not only bringing millions of dollars in investment into the community but is also providing jobs and importantly, increasing access to fresh, non-GMO, clean, locally grown produce.”

Kalera currently operates two growing facilities in Orlando and last week started operations in its newest and largest facility to date in Atlanta and is building facilities in Houston, Denver, Columbus, Seattle, and Hawaii. Kalera is the only controlled environment agriculture company with coast-to-coast facilities being constructed, offering grocers, restaurants, theme parks, airports and other businesses nationwide reliable access to locally grown clean, safe, nutritious, price-stable, long-lasting greens. Once all of these farms are operational, the total projected yield is several tens of millions of heads of lettuce per year, or the equivalent of over 1,000 acres of traditional field farms. Kalera uses a closed-loop irrigation system which enables its plants to grow while consuming 95% less water compared to field farming.

“Minnesotans are all too familiar with the limitations of a challenging climate,” said Daniel Malechuk, Kalera CEO. “They also take great pride in local accomplishments, so we are extremely excited to facilitate this opportunity for Minnesotans to have fresh, high quality produce year-round, grown by the locals for the locals.”

Final project commitments, including jobs and capital investment, are contingent on final approval of state incentives.


For more information, please contact:

Daniel Malechuk, CEO
Phone: +1 407 574 2382
Email: dmalechuk@kalera.com


https://newsweb.oslobors.no/message/527635




blaffen
15.03.2021 kl 09:06 8076

Flott informasjon, men alikevel går den ned:(
SilverTailFox
17.03.2021 kl 09:11 7690

Ja veldig gode nyheter. så får man bare smøre seg med tålmodighet. tror dette er en litt glemt juvel slik prisen er nå.
Strilen
18.03.2021 kl 17:53 7365

Ja...Begredelig kursutvikling. Kalera og salaten vokser fort, mens vekstaksjer blir straffet i enda høyere tempo. At tidligere landbruksminister er kommet inn i styret, at Atlanta-anlegget er i produksjon og at et nytt anlegg skal bygges, er ikke nok til å hindre at Kalera blir med i fallet som har preget Merkur de siste ukene. Positive meldinger blir fullstendig ignorert av markedet, og det virker som om mange bare venter på at korreksjonen i Kalera tar slutt. Håper bunnen snart er nådd og at markedet nå mener at Kalera er hensiktsmessig priset. Kjedelig å overvære, men jeg er ikke bekymret for selskapets fremtid. Ei heller at ting vil snu angående kurs.
blaffen
18.03.2021 kl 23:43 7224

Ja, kanskje vi får en oppgang nå som oljen er på vei ned?🧐. Folk har glemt grønt og tror kun på verdiaksjer den siste tida. Jeg tror også at Kalera har en god sak, er bare så kjipt å se den falle. Har ikke solgt noe ihvertfall for har trua 🙌🙌
Strilen
19.03.2021 kl 09:52 7070

Snur opp nå.. Kanskje korreksjonen er over? Burde jo fylt på, men kassa er tom. Ikke solgt noe jeg heller. Bare sett på at ting har gått feil vei😂. Enig med deg; Kalera har en god sak, og representerer fremtidens landbruk på flere områder👍.
Slettet bruker
21.03.2021 kl 11:13 6802

Hvilken godbit av en nyhet ligger først i rekken fra vår venn, Malechuk, tro?

Kan det være etablering av internasjonal lokasjon, eller oppkjøp av en eller flere mindre aktører som ligger greit geografisk posisjonert i USA? Ser jo også at Kalera følger Badia Farms i De arabiske emirater (https://twitter.com/badiafarms), FarmOne (https://twitter.com/FarmDotOne) m.fl.

Oppkjøp kombinert med etablering av internasjonal lokasjon hadde passet godt i løpet med forhandlinger inn mot aktuelle SPAC`s

En tanke som streifet meg sist uke var at nedgangen siste uker kan skyldes shorting / press på kurs opp mot vekslingsforhold i kommende merger. Mulig dte er far fetched, men det var uansett ett pussig kontinuerlig press på aksjen.

Andre med tanker rundt dette?
Strilen
21.03.2021 kl 11:45 6790

Blir jo bare synsing, men virker som om ALLE selskap på Merkur (i større eller mindre grad) har vært rammet av en korreksjon/nedgang de siste ukene. Mulig en generell frykt for overprising og videre nedgang som har fått småsparere til å selge seg bort fra Merkur samtidig som vi har hatt en sektorrotasjon og generell flytting av kapital mot verdiaksjer..?? Har selv sittet i ro de siste ukene med like sterk tro på Kalera. Virket som om trenden snudde på fredag da kursen steg jevnt utover dagen. «Frykter» at det bare kan gå en uke før vi suser forbi 40 igjen. Enig med deg at det ligger utrolig mye spennende i Kaleras fremtid, og da er det kjedelig å være fraværende når toget går. Har likevel lært at det er umulig å forstå eller forutsi noe som helst for tiden. Økte kursmål og gode nyheter blir mer eller mindre ignorert av et marked som ikke lenger setter sin lit til det som skrives. Skepsisen er stor, og de siste månedene har vist at ulike aktører har en agenda på egne eller andres vegne, der småsparere sitter undrende igjen med papirtap. Det viktigste blir å lese og vurdere selv, for deretter å sitte i ro med tro på egne vurderinger. Kalera vokser uansett; uavhengig av det som skjer dag for dag på børsen.
Strilen
25.03.2021 kl 11:09 6209

Virker som den finner god støtte på 35-36. Kjedelige tider, men nå tror jeg at nedturen er ferdig. Våger omsider å se litt positivt på kursutviklingen fremover i et spennende selskap.
h3nphlo
26.03.2021 kl 13:43 6013

https://www.businesswire.com/news/home/20210326005074/en/AeroFarms-the-World-Leader-in-Indoor-Vertical-Farming-to-Become-Publicly-Traded-Company-through-Combination-with-Spring-Valley-Acquisition-Corp


Inomhusodlingsbolag ska noteras genom Spac-fusion, värderas till 1,2 miljarder dollar
Amerikanska inomhusodlingsbolaget AeroFarms ska noteras genom en Spac-fusion med Spring Valley Acquisition i en värdering om totalt 1,2 miljarder dollar. Det framgår av ett pressmeddelande.

AeroFarms, som beskriver sig som världsledande inom vertikal inomhusodling, tillförs totalt 357 dollar i transaktionen som väntas genomföras i andra kvartalet.

Företaget uppger att den totalt adresserbara marknaden uppgår till 1,9 biljoner dollar.
Slettet bruker
26.03.2021 kl 18:04 5954

Dette er jo noe som bekrefter at KALERA vil bli priset mellom 15 og 30 MRD NOK opp mot aktører som er kommet kortere, har færre igangsatte anlegg, og produserer smalere.

Ser frem til informasjonen fra selskapet på vekslingsforholdet i SPAC.
Strilen
28.03.2021 kl 12:41 5788

Spennende tanker. I den grad disse selskapene kan sammenlignes, så er jo Kalera priset til under halvparten av ditt laveste estimat på AeroFarms. Ser at AeroFarms har to større anlegg i drift samt et «skoleanlegg» og et «forskningsanlegg». https://aerofarms.com/farms/
De har antakelig flere anlegg under planlegging/bygging uten at jeg har undersøkt dette. Kalera har tre anlegg som nå er i full produksjon, men dette tallet øker sterkt i løpet av 2021:
Orlando 1 - I drift
Orlando 2 - I drift siden februar/mars 2020
Atlanta - I drift siden mars 2021. Ca. 75 ansatte
Huston - Meldt i Juli 2020. Større enn Atlanta og blir største vertikale veksthus i Texas. Ferdig tidlig 2021.
Denver - Meldt i oktober 2020. Åpner 2021. 60 ansatte
Seattle - Meldt i desember 2020. Åpner 2021. 60 ansatte
Columbus/Ohio - Meldt i desember 2020. Åpner 2021. 65 ansatte
Hawaii - Meldt i desember 2020. Åpnes 2021. 60 ansatte
Minnesota, St. Paul. Meldt i mars 2021. 70 ansatte.

Vi venter da nå på melding om at Kaleras største anlegg (Texas) står ferdig og starter produksjon. Ut fra børsmeldingene vi har fått siste halvår, så skjer ting i høyt tempo; både meldinger om nye lokaliteter og ferdigstilling av igangsatte anlegg.
Redigert 28.03.2021 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
Strilen
30.03.2021 kl 15:49 5519

Er en «nisse» som ca 30 ganger i dag har «gitt bort» 1 aksje hver gang kursen har gått opp. Et slags forsøk på å holde kursen nede?
Redigert 30.03.2021 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
SilverTailFox
31.03.2021 kl 09:25 5594

Ja jeg har brukt tiden til og kjøpe med begge hender. Har fått aksjer ned på 34 tallet er jo helt fantastisk. Tenk de hadde emisons kurs på 30kr, og som du skriver alt som har skjedd i q4 og planene for dette året. I tillegg så hadde de jo en perfekt emisjon på 45.5kr hvor de hentet 262 mill og brukte kun halvpartn på og kjøpte selskap og har derfor masse cash til kjøpte flere fabrikker. liker og det de skreve i q4, med bare 1 fabrikk oppe og gå generee de jo masse penger. Skulle det bli noe av SPAC programmet så kan det virkelig ta av.

Revenue grew 715% YOY in Q4 2020
despite continued challenges due to
COVID-19 and the conclusion of the
temporary state government food
program during Q3 2020
Slettet bruker
31.03.2021 kl 10:04 5590

JA,KALERA må være nære SPAC nå,da kan kursen gå kraftig opp.
SilverTailFox
31.03.2021 kl 13:14 5504

Jeg har gjort research nå: trenger litt hjelp om dette stemmer folkens.

Kalera får 2.29 Dollar per pakke, hver pakke inneholder 85g. Det er (8.5 kr x 2.29$ = 19.6kr per pakke eller 23 øre per gram. x 1000 er 230kr per kilo) Så hvis vi sier de selger til butikk for 100kr per kio så har butikkenen 130% margin. klare de og produsere 10 000 tonn eller 10 000 000 kilo x 100kr blir jo det 10 000 000 000 kr i omsettning fra og med Q2 2022. klarer de 25% margin på sikt er jo det 2.5 mrd earnings og det er 164 mill aksjer i selskapet. 15kr EPS. Her må jeg ha gjort noe feil , det er for godt til og være sant…

Pe på 20x er jo 300kr per aksje...


https://www.foodnavigator-usa.com/Article/2020/12/09/Kalera-expands-indoor-vertical-farming-footprint-We-re-going-to-take-a-lot-of-market-share#:~:text=%22We've%20taken%20a%20very,for%20approximately%20%242.29%20per%20package

Redigert 31.03.2021 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2021 kl 13:21 5503

TIME for KALERA! ,RED LOBSTER,EGET KORN/frø eksklusivt,VERTIKAL FARMING inne/ved storbyene,ZERO GIFT,12 innhøstinger,OSV..
Strilen
31.03.2021 kl 14:54 5436

Med fare for «å trakke i salaten» tør jeg ikke å uttale meg om regnestykket ditt, men gidder ikke å krangle om en fremtidig kurs på 300😉 Har lest gjennom hele denne tråden. Ser at Kalera tidligere meldte at de ville ha 5 anlegg i kommersiell drift i 2021. Der var de litt beskjedne. Med den veksten de nå viser, vil ÅTTE anlegg stå ferdig innen utgangen av 2021 (jfr deres egne børsmeldinger). Dagens omsetningen vil jo øke utover inneværende år etter hvert som Huston blir ferdig i vår, og Denver ferdigstilles i høst. De tre siste (Seattle, Ohio og Hawaii) skal stå ferdig først i slutten av 2021. En ytterligere boost i omsetningen er derfor å vente allerede i Q1 2022.
SilverTailFox
01.04.2021 kl 08:14 5239

Jeg gikk litt dypere i materien og ser at det er en 0 for mye. Det er mer realistisk med 1mrd innen 2023/2024. Men alt i alt ser det meget bra ut.
Og nedbetaling av fabrikker på 3.2 år er jo helt fantastisk bra.