Når krever revisor at NAS nedskriver verdien på balansen?


Norwegian har bokført flyene sine til 60 milliarder kroner. Der er det mye luft, gitt.

Verdien av Norwegians fly har selvfølgelig falt som en sten – det kan utradere bokført egenkapital.

https://www.dn.no/borskommentar/koronaviruset/norwegian/verdien-av-norwegians-fly-har-selvfolgelig-falt-som-en-sten-det-kan-utradere-bokfort-egenkapital/2-1-805490

Det var jo ikke noen bombe akkurat. Det regnes vel på harde livet fra til Q1-rapporten som kommer i slutten av mai.

Nå som nas er så kraftig forsinket med Q1-20 rapporten, så får vi se hvor realistiske de vil være da, eller om de fordeler nedskrivningen i både Q1 og senere i Q2.

Den nye konverterte egenkapitalen skal jammen meg få kjørt seg..

https://www.borsen.no/nyheter/norwegian-sjefens-brev-til-ansatte---hjerteskjaerende/72447215

SVFJWO kontrollerte Norwegian må ikke tro at de kan presse og sutre seg til statsstøtte.

Nytt flyselskap er et alternativ som lever. Det beste alternativet som burde vært igangsatt allerede.

Godt de har flyttet Q1 rapporten til etter at emisjonspengene er betalt, trist om NAS bryter lånebetingelsene og kreditorene må ta over selskapet.

Mer elendighet for Norwegian Høie: Truer flyselskapene med tvang om de ikke skjerper smittehygienen, kanske de siste 7 flyene også blir parkert?

NAS er redder i mange dager med denne emisjonen. Gribber i dress tok riktignok en tredel av pengene med en gang. Men husk at dette er flinke folk.
Redigert 08.05.2020 kl 21:44 Du må logge inn for å svare

Sannheten: Er det fortsatt Stinky Air du viser til? Med folk fra forumet i toppledelsen? Dere er jo snart blakke og uaktuelle som eiere.

Dere forrædere i PST burde ligge unna dette.

Super Airline kommer, under norsk kontroll.
Redigert 08.05.2020 kl 21:47 Du må logge inn for å svare

Både Sannheten og Stinky har et anstrengt forhold til landets overvåkingstjenester. Mon tro hva som er grunnen til det?


Er glad jeg ikke er revisor i NAS!

Q1 blir en test på hvor uavhengig en revisor egentlig er. Tør revisor å kreve at eiendelene skal nedskrives til virkelig verdi??


Nei. De finner løsninger med hjelp fra Bahr. Verdien av slots i Gattvika skal nok snarere opp. Viktig å få til før hele flyplassen legges ned. Jeg skal bare lese nøkkeltall og fotnoter i dette regnskapet. Fotnoter først.
Redigert 08.05.2020 kl 21:52 Du må logge inn for å svare

Hvis revisor er lei oppdraget, så gjør han det. Men han er kanskje blant prioriterte utgifter...

Sitter dere sammen å skriver?
Hjelmpussere hele gjengen.!

Sjonkel Rolf, jo. Tatt deg fri fra runkesirkelen 'kun for aksjonærer i NAS'? Hører at stadig flere av yppersteprestene der har solgt seg ut. Men dere er vel fortsatt mange nok til å få tatt noen tak.
Redigert 08.05.2020 kl 22:46 Du må logge inn for å svare

Du følte deg truffet ja..
Har sjeldent ‘sett’ slik pussing dere bedriver.
Fra morgen til kveld. Dag ut og dag inn. Kanskje mere enn å bare pusse hjelmen?
Stakkars vesen
Zaih
09.05.2020 kl 17:14 570

Der er fast nedskrivning av driftsutstyr så hva mener du at det skal endres på pga corona da må alle bedrifter som er rammet gjøre det samme med biler osv hvor er logikken din.
Et fly koster det samme i dag som før krisen å produsere mulig at produsentene må øke og ikke senke priser i fremtiden som bilprodusentene og må.

Det er avskriving som er "fast". Ledelsen skal også vurdere om verdien av eiendelene er lavere enn bokført. Er verdien lavere skal den nedskrives til markedsverdi.
Det er vel grunn til å tro at markedsverdien av fly har gått ned, spørsmålet er om tidligere avskrivninger er så store at det ikke trengs nedskriving.
Revisors ansvar er å kontrollere at ledelsen har gjort denne øvelsen. "Problemet" for revisor i NAS er at det er et marked for fly, slik at det er ikke bare-bare å vri seg unna nedskrivingsplikten
Zaih
09.05.2020 kl 17:36 533

I utgangspunktet er det samme regler som tidligere og ser man på flyene til NAS vil de være de enkleste å vurdere kontra eldre fly som har mange timer i luften som i SAS
Nas har handlet fly gunstig og dermed vil verdien holde seg bedre da det er kjøpssummen som er verdigrunnlaget før driftstid som trekker fra i tillegg til alder.

Fantasien løper løpsk, wait for the Q1 figurens, they are bloddy red 🙈
pedro1
09.05.2020 kl 17:47 500

Stakkars Burgundy ....sånn går dagene dine. Jobber du eller er du NAVer? Syntes litt synd på deg. Det siste du gjør før du legger deg er kaste drit i forumet ....og jaggu meg er det det første du gjør når du våkner også. Har lagt merke til at du gjør det uken gjennom....derav litt interesser i hvilket liv du egentlig har ?
Zaih
09.05.2020 kl 17:52 486

Du virker som at du har litt kunnskap men du oppfører deg som en syk person slik du opptrer her på forumet
Faktisk kan man ikke se hva du ønsker av dette.
Er det sant at du var obligasjonseier så ville jeg i den situasjon bare hold kjeft.
Om du var Short så burde du ha stoppet
Slik det nå virker så er du ute etter aksjer å må mulig kjøpe de i markedet da du ikke har tegningsretter.

Du er helt i ubalanse slik jeg ser det nå.

Trøste er at de som ikke får kjøpt aksjer i denne emisjonen kan delta i neste som må komme før NAS kan sette flere fly i produksjon.

Du kan ikke drive flyselskap med syv fly. Det blir ikke noen penger av det.
Zaih
09.05.2020 kl 18:48 405

Hvilken flyselskaper har noe særlig mer i luften for øyeblikket?

Du får ringe rundt til de ulike selskapene så får du kanskje svar, nu er det dags å nyte sin DP 1985

De blir blodrøde ja. Nå var det kanskje bare 14 dager corona påvirket det operative driftsresultatet mye i Q1 men assetnedskrivning må gjøres. Skjer det ikke i Q1 så blir det bare mer i Q2.

Også vet vi at de i Q2 brenner oppimot en halv milliard pr mnd.

10% ekstraordinær assetnedskrivning=minus 5-6 mrd I redusert EK. Halvparten av den nye konverterte egenkapitalen kan være vekk allerede på en slik assetnedskrivning.

Hedgetapet i Q1 var ca. 1 milliard, NOK svekket seg ca 15 %, spørsmålet er hvor negativ EK er?

Konverter EK dekker kanskje opp valuttasvekkelsen i Q1
Redigert 09.05.2020 kl 19:52 Du må logge inn for å svare