Retruktureringen - 0,4 % til dagens aksjonærer

Slettet bruker
SOFF 09.05.2020 kl 00:34 15911

https://e24.no/boers-og-finans/i/MRGJ7m/solstad-offshore-har-signert-redningsavtale

33,5 milliarder kroner- 10,9 milliarder kroner= 22,6 i gjeld / oljepris 30


Flytte grisen
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
hypotetic
09.05.2020 kl 01:46 9049

Lovverket krever likebehandling av store og små aksjonærer som i dette første utkast er uteglemt. Selskapet trenger ny kapital og krav om likebehandling fra de små vil derfor måtte godtas av de store aksjonærene. Forslaget viser at bankene er villig til å slette mye gjeld og det er veldig positivt så nå er selskapet i spill og mange kan interessenter kan komme på banen. Her blir det nok mange nye runder med resterende aksjonærer og obligasjonseiere så dette kan fort vare ut til November som er nevnt i forslaget. I mellomtiden vil det nok komme andre bedre forslag om konsolideringer, oppkjøp fra både norske og utenlandske aktører som jeg tror både långivere og aksjonærer vil være positive til. Tror derfor det kan komme til å bli enorme kursbevegelser i dette selskapet fremover når gearingen er så stor og det er en sjelden historisk mulig å overta kontrollen over et så stort selskap og potensiale med relativt liten egenkapital.
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.05.2020 kl 02:00 9038

0,4% til dagens aksjonærer er vel litt i overkant? Her var det vel forventet 0,1%? Store, pengesterke aktører står nok i kø for å få ta del i dette gjeldshuset og dets attraktive båter. Husk at Røkke og Fredriksen er noen skikkelige smartinger.
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
Fevang
09.05.2020 kl 03:52 8988

Du kan vel ikke snakke om relativ liten egenkapital når selskapet selv sier at egenkapitalen er negativ med 4 milliarder??

Men jøss - kjør kursen opp på mandag - selskapet er jo reddet fra konkurs....
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.05.2020 kl 12:06 8819

Ser ikke bort fra stigning mandag,flere Nas aksjonærer ligger nok som gjedda i sivet, selv om reel aksjekurs bør være 0,02
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.05.2020 kl 12:38 8764

Hva er dette for lureri? Kan ikke huske noe info om at aksjene jeg kjøpte skulle ha mindre verdi enn de som Røkke og Fredriksen kjøpte. Riktignok betalte jeg vesentlig mindre, men dette er likevel merkelig. Det var snakk om A og B aksjer en periode, men jeg har ikke sett det nevnt i denne forbindelse. Så hva er begrunnelsen? Og hvis det er ulovlig, hvorfor er den ingen som kommenterer det?
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
desirata
09.05.2020 kl 13:40 8701

Dessverre er det fullt lovleg.

Havila gjorde akkurat det samme ved restructuring. Søvik fikk selv bestemme hvilken pris han hadde "råd" til. Samt Aker Capital Kan alle triksa i boka & mere til.
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.05.2020 kl 17:56 8533

Er det så enkelt? Hvis en aksje ikke er en aksje (med samme verdi), må en vel i de minste kunne forvente å få en forklaring/begrunnelse for dette. Når vanlige folk oppfordres til å spare i aksjer, og gjør det, så må en vel ha samme/like rettigheter - eller kan de store og sterke bare skalte og valte som de vil? Jeg lever godt med at min SOFF investering var en fiasko, men da bør det sannelig også gjelde alle andre i samme båt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
09.05.2020 kl 19:36 8425

Hvor går kursen på mandag ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
Us Steal
10.05.2020 kl 00:07 8269

Du nevner at gearingen er stor og det er helt korrekt...alt for stor. Etter denne refinansieringen hvor det trykkes enormt mye aksjer på 0,2 øre er jo all EK i realitenen tapt....deretter kan de leve videre , men gjelden er jo fortsatt alt for høy til at den nye EK kan bli attraktiv. De sparker bare boksen videre ned i veien og når de kommer frem til boksen må samme øvelse gjøres på nytt dessverre
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
Fevang
10.05.2020 kl 00:11 8256

En aksje er en aksje. Punktum.
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
Us Steal
10.05.2020 kl 00:16 8235

Det gjelder alle i samme båt...all EK er i realiteten tapt... At de store gutta får tegne masse nye aksjer på 0,2 øre er jeg enig i er meget spesielt, men der er det bankene som ønsker å gi de en gulrot for å være med videre slik at de lenger ned i veien mot boksen de sparket kan få med uvitne småinvestorer ved å markedsføre med at Fredriksen og Røkke er jo med... så da må det jo være bra...not.
For all del kjære aksjonærer... selg alle aksjene nå så kan dere kjøpe de tilbake på 0,2 øre...må jo være en nobrainer
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
Fevang
10.05.2020 kl 01:26 8189

Det er vel ikke Røkke og Fredriksen som sitter med obligasjonsgjelda - så det er nok ikke de som blir sittende med de nye aksjene??
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2020 kl 09:07 8082

EK er tapt. Det er greit, men dagens aksjonærer gis en rettighet til å eie 35% av et restrukturert SOFF svært billig, og her favoriseres Røkke, Fredriksen og fam. Solstad grovt. Med samlet godt under halvparten av dagens aksjer får de 'kjøpe' hele 33%, mens alle andre kun får kjøpe de resternde 2%. Hvis dette stemmer er ikke en aksje en aksje. Burde ikke de 35% som aksjonærene får sitte igjen med (kjøpe) fordeles likt- aksje for aksje? Hva er begrunnelsen for forskjellsbehandlingen? Jeg har ikke sett den. Det lukter vondt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
HP17
10.05.2020 kl 09:26 8078

Er dette lov da? Det er virkelig ikke bra.
Redigert 21.01.2021 kl 06:53 Du må logge inn for å svare
desirata
10.05.2020 kl 09:27 8479

EK er tapt. "Redningen" kan sammenlignes med hver gang Hellas og Italia blir reddet. De får nye lån og nedskrivninger som aldri vil betales tilbake.

Når skal Solstad betale tilbake kr.20 Mia ? Når båtene blir 20 år gamle, ikke får jobb og ikke verdt noe. Olje alder på hell hjelper heller ikke -

Som sagt studer første restrukturering i Havila vedr begunstige eierne.

Kick d can !
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
10.05.2020 kl 09:43 8444

Det sitter en del ressurssterke personer på topp 20 lista til SOFF. Jeg tror ikke de gir seg uten å få ut meste mulig. Disse har også sittet stille i båten etter betingelsene ble kjent for en god måned siden så de må oppfatte dette som en større mulighet enn å sparke boksen nedover veien.....
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2020 kl 10:13 8405

Norge er et lite land, og Karmøy er enda mindre. Det skulle ikke forundre meg om noen topp 20 snakker litt sammen. Ressurssterke personer liker heller ikke å tape penger, så noen vet mer enn andre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
10.05.2020 kl 17:22 8234

I alle fall uforståelig om kursen holder seg på 50 øre i morgen. Bør stå i 5 øre eller 5 kroner avhengig av tolkning av avtalen ...
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
hypotetic
11.05.2020 kl 00:01 7980

Reforhandlingsforslaget er avhengig av godkjenning fra generalforsamlingen og de kreditorer som enda ikke har godkjent forslaget. Havila har fått godkjent et konvertibelt lån tidligere så der er situasjonen litt annerledes og der har kanskje aksjonærer forspilt sin sjanse ved ikke å stemme imot den konvertible obligasjonen. Restruktureringsforslaget i SOFF bærer preg av at det kun er Røkke, Fredriksen og Lars Peder Solstad som har kommet med et ønske om at de skal forfordeles ekstremt mye i forhold til andre aksjonærer. Vi som har eid aksjer i mange år har gang på gang vært med på tegningsretts emisjoner i Solstad og ser på det som en selvfølge med likebehandling og fortrinnsrett etter almennaksjeloven § 11-4 også denne gangen. Det er viktig at alle aksjonærer i Solstad nå klager på forslaget og krever likebehandling med fortrinnsrettet emisjon og sender kopi om dette til office.skudeneshavn@solstad.com med kopi til juridiskavdeling@oslobørs.no og finanstilsynet der man må logge seg inn for å velge å klage åpent eller anonymt. Det er mange store globale investorer som nå ser en historisk mulighet til å overta dette selskapet for småpenger. Andre interessenter enn dagens har ventet på utspillene fra bankene og kan fort nå komme på banen. De fleste har ikke trodd at bankene plutselig ville gå med på å slette så mye gjeld så nyheten om sletting av nesten 12 milliarder i gjeld i SOFF var langt over forventet og vil føre til ekstremt kraftig kursøkning i både Solstad Offshore og DOF plutselig og når som helst de neste dagene. Det er innhentet enormt mye globalkapital som har ventet stille og plutselig skal inn i forbindelse med den forestående konsolideringen av supply og riggnæringen. Det mangler ikke på kapital i verden og denne kapitalen er nå sulteforet med 0% rente som tvinger dem til å ta risiko. Denne kapitalen har frem til nå vært tjent med å avvente utspill fra banker men det er fort at de nå velger å posisjonere seg og da vil kursen i disse konkursprisede selskapene stige mange hundre prosent. Jeg var med på siste emisjon på ca 20 kr sammen med Røkke, Fredriksen og Solstad i et marked som den gang var like dårlig og langt mindre lovende enn nå. Så mye sanksjonerte prosjekter som vi har sett den siste tiden vil garantert føre til manko på olje om noen måneder og ekstremt gode tider for dette og tilsvarende selskaper. Etter snart 7 dårlige år og samtidig med at den siste optimist ble pessimist vil aksjemarkedet nå plutselig snu og starte å prise inn denne forventede veksten som er i tråd med det samtlige oljeanalytikere nå spår. Dette er en mulighet man sjelden får og aldri vil få igjen. Jeg har derfor satset mye på dette og tilsvarende selskap og kommer til å kreve likebehandling etter loven og vil komme til å sitte på aksjene minst til vi er tilbake på 20kr. Jeg tror refinansieringen blir nedstemt. Bankene utsetter å gjøre noe fordi aksjemarkedet gradvis den neste tiden repriser hele sektoren. Endelig løsning godkjent av generalforsamlingen blir enighet om lavere rente på lånene og en ny avdragsprofil tilpasset markedet. Med dagens vesentlig lavere rente og gradvis økt oljeetterspørsel vil alle snart se at det ikke er nødvendig med sletting av gjeld.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2020 kl 00:20 7959

Dette er ingen restrukturering, det er steg 1 i en av flere ,
Selskapet har fortsatt 23 milliarder i gjeld, en flåte som i dag ingen vil eie/kjøpe, dvs ingen verdier over skrap pris.

Selskapet har i teorien vært konkurs i flere år, for at Røkke/Fredriksen fortsatt skal gidde å spytte inn mer i tapssluket er dette vilkårene de krever og det vil selvsagt gå i box, alternativet er dynga .

De som ikke klarte forutse dette har lite på børs å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Kristoffern
11.05.2020 kl 00:23 7955

Interessant utspill fra hypotetic til Soff -aksjonærene. Vi har vel ennå ikke sett det fullstendige forslag fra forhandlingsutvalget og de konkrete forholdene mellom konvertert gjeld, aksjebeholdning, tre industrielle aksjonærers eventuelle tegningskurs og vår egen tegningskurs
Men det ser ut som om eksisterende aksjonærer, og deres nytegning opp til 2%, vil være umiddelbart omsettelige i motsetning til Harald Espedal, Røkke, fredriksens og ikke minst kreditorenes aksjer. Vil bare påminne om at dagens market cap er 150 mill Kr. Eller 1 mill pr båt. Det er vel livbåten det, får vi håpe!
Uansett. Det skal ikke mye til for å snu markedet opp. Ikke i2020, men 2021 kan være reelt nok. Og ingen kontraheringer i sikte!
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Fevang
11.05.2020 kl 00:33 7933

hypotetic

24.12.2019 kl 16:30
1737


Jeg har ingen tro på at Røkke og Fredriksen eller de andre store vil akseptere utvanning ved gjeldskonvertering så det blir det ikke noe av. Det er bankene og obligasjonseierne som har store latente tap ikke de. Gjeldsettergivelse og mindre emisjon ja, men ikke konvertering. Da kjøper heller konkursboet.

PS
Noen kommentar???
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Fevang
11.05.2020 kl 00:58 7905


PRO, PGS, DOF, SOFF, FOE KJØP!!!

hypotetic

31.10.2018 kl 15:05
1196


En diversifisert portefølje av disse aksjene er jeg med stor grad av sikkerhet vil gi 1000% avkastning eller mer i løpet av 3 år, kanskje før. Jeg har vært med på dette i mer enn 30 år nå og hatt latent store tap på å gå inn for tidlig men fikk også med meg oppgangen da dette skjedde sist fordi jeg sto ut nedturen. Problemet er at det er vanskelig å kjøpe hvis det snur kraftig slik det gjør i forkant av at grafen peker en vei. Man må faktisk sitte i det og ta ubehaget med å være på toget når det går. Dette er sikkert ikke bunnen men disse aksjene har falt opp mot 99% og har ikke hatt store utvannende emisjoner på kurser langt lavere enn i dag. De sitter alle på utstyr som vil være langt mer verd de neste årene med oljepris 80$ enn da de fikk nåværende kontrakter basert på oljepris under 30$. Når det gjelder FOE kan nok den falle mer men hvis det ikke blir noe emisjon er oppsiden enorm og ikke noe man bør ta sjansen på å gå glipp av. Ledelsen har gått ut og avvist konkursfare. Vi snakker om over 15000% opp til gamle nivåer over 300kr/aksje. De kan selge en rigg hvis de trenger likvider. En oppgang kan plutselig skje ved at 1-2 av de 5 riggene som er klassifiserte og derfor klare når som helst får oppdrag får jobb til rater som er bedre enn da oljeprisen var 30$. Timingen til å gå inn og sitte er der nå før bedrede utsikter reflekteres i disse aksjene med så stor gearing. Jeg vil anbefale de som bruker masse tid på trading til å sitte stille long i disse aksjene og synes det hadde vært hyggelig hvis også en del småaksjonærer på Hegnar Forum får med seg oppgangen. Lykke til alle sammen!

PS
I stedet for 1000% opp så er snart alle penga borte. Ikke lært noe??
Men lykke til skal jeg uansett ønske deg - for det kan du trenge.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
hypotetic
11.05.2020 kl 02:30 7847

Jo har lært enda en gang at jeg ikke treffer bunnen og som jeg skrev da har jeg hatt store latente tap også denne gangen ved å gå inn for tidlig men min erfaring fra tidligere er at det snur så kraftig i denne typen plasseringer at det blir veldig bra i lengden likevel. Står for det jeg skriver men de store eierne kan stjele alt på bunn, en ny Corona eller nytt oljeprisfall med mer kan komme så dette er ikke noe for utålmodige eller folk med dårlige nerver. Du vet det at aksjemarkedet er en overføring av midler fra de utålmodige til de tålmodige. Vi er vel enige i at svært få vil kjøpe eller sitte på disse aksjene nå....?
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
desirata
11.05.2020 kl 03:05 7839

Er det noen som har tilgang til Finansavisen + artikkel, som kan copy+paste her.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Fevang
11.05.2020 kl 04:50 7812

Dagens aksjonærer i Solstad Offshore blir nesten radert ut når offshorerederiet nå skal konvertere store deler av gjelden til egenkapital.
De nær 300 millioner aksjene, med en markedsverdi på 145 millioner kroner, vil etter konverteringen bare utgjøre 0,4 prosent av aksjekapitalen i offshorerederiet.
Det fremkommer av børsmeldingen med hovedpunktene i redningsplanen for rederiet – Restructuring Implementation Agreement – som ble sendt ut et drøyt kvarter før fristen gikk ut ved midnatt natt til lørdag.
Av dagens flåte på rundt 125 skip skal 37 fartøyer bort, enten ved salg eller opphugging. «Nye» Solstad får en kjerneflåte på cirka 90 skip med et nytt flåtelån på 17,2 milliarder kroner som forfaller om fire år.

PS
Det er starten på oppslaget, men det er vel prinsipielt feil å lime inn hele.


Edit hypotetic

Det man burde ha lært er vel at man ikke skal kjøpe aksjer som trender nedover over mange år. FOE er konk - så den slipper du i alle fall å tenke noe mer på.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
desirata
11.05.2020 kl 06:41 7774

Det jeg lurte på om det stod hvor mye Aker eller Røkke ville gå inn med. Antydet og/eller forpliktelse ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
kuka
11.05.2020 kl 07:10 7749

Uavhengig av tolkningen av avtalen kan en slå fast at konkursfaren, i den grad det noen gang har vært det, er over. Som aksjonær som har vært med i noen år, velger jeg å støtte meg til tolkningen hypotetic gjør seg til talsmann for. Selv om en legger det verste scenarioet til grunn, er avtalen en milepæl i prosessen med å få selskapet på fote igjen og dermed bra for alle aksjonærer. Jeg vil tro at også andre selskap i bransjen må "svelge kameler" i forhandlinger om "redningspakker" om de skal ha en fremtid. I så fall vil dette innebære restrukturering i form av "skroting" av fartøy etter samme mal som Solstad.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Fevang
11.05.2020 kl 07:57 7654

Aker har støttet selskapet i en krevende tid, og vi er med videre. Aker ønsker å opprettholde eierandelen på cirka 20 prosent, sier kommunikasjonsdirektør Atle Kigen i Aker.
Etter hva Finansavisen forstår pågår det forhandlinger om løsningen og et mulig fortsatt engasjement i Solstad Offshore fra John Fredriksens side. Fredriksen-gruppen ville søndag ikke kommentere saken.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
desirata
11.05.2020 kl 08:20 7611

Enig med Kuka , konkurs faren er over, for denne gang.

Men med denne avtale og ingen avdrag i 4 år. Så er det mulegt det blir samme øvelse i 2024 igjen. Da er kontraktene blitt mindre og båtene desto eldre. Bankene må da skrive ned glelda med nye 5 Mia.
Osv osv -
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2020 kl 08:41 7568

Kan en evt. klage på manglende likebehandling, hvis dette er berettiget, organiseres på vegne av de mange småaksjonærer? Ellers er det vel dessverre fare for at dette ikke kommer til å skje i særlig grad.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
hypotetic
11.05.2020 kl 11:06 7410

Jeg selger ikke men trolig er det mange små som nå lar seg lure. Shorterne fikk nok beskjed av utlåner av aksjene for lenge siden at det ville bli fremsatt et forslag om at småaksjonærer ikke skulle likebehandles. Trolig fikk skipsmekanikerne samme beskjed og solgte seg raskt ut. Dermed var det relativt trygt å shorte denne aksjen til så lave nivåer og kjøpe tilbake nå. Spørsmålet er om gamle aksjonærer lar seg lure og velger å selge seg ut nå når kursen stiger noen få prosent. Er omsatt veldig mye aksjer på stigende kurs så det er fort at de lykkes med å lure fra småaksjonærene aksjene på bunn og da har jo strategien vært lønnsom.... Det billigste for strategiske eiere blir nok å kjøpe resten av aksjene til konkurspris nå for småpenger for å slippe kostbare etterspill så alt kan skje nå og det kan også være andre som kjøper seg opp. Har gått hele 5,5 mill aksjer til nå på stigende kurser etter forslaget kom..... Opsjonsverdien i SOFF aksjen er nå ekstremt stor og nedsiden er relativt avklart.

Alle aksjonærer i SOFF bør sende inn en epost til selskapet der det klages på manglende likebehandling av småaksjonærer og alternativ forslag til generalforsamlingen om fortrinnsrettet emisjon og likebehandling av alle aksjonærer. Selskapet er forpliktet til å fremsette alternativt forslag på generalforsamlingen til avstemming. Selv om det ikke blir flertall for alternativt forslag om likebehandling gjør lovverket at småaksjonærer vinner frem i ettertid når det er urimeligheter. Småaksjonærene bør også danne en gruppe ja....
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2020 kl 11:10 7489

Ante meg at flere Nas aksonærer frivillig ville ta litt ekstra tap her i deg .ikke noe nytt under solen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
hypotetic
11.05.2020 kl 12:53 7387

Forundrer meg at kursbevegelsene er så små. Hadde jeg vært strategisk eier ville jeg valgt å kjøpe meg opp mye mer nå mens man kan kjøpe halvparten og få kontrollen på verdens største selskap i denne bransjen for bare 75millioner som tilsvarer prisen av en stykk eksklusiv bolig i Oslo. Den muligheten kan jo plutselig bli borte og med så mange småaksjonærer som vil ha krav på likebehandling vil dagens kostnad på 75mill fort endre seg til fremtidig kostnad på mange milliarder + årevis med ubehag. …. Tror dette caset vil gå inn i historiebøkene...., selskapet er i spill og dagens prising stabilt på akkurat 50øre kan ikke fortsette. Nedsiden er begrenset men hvis noen plutselig kjøper seg opp nå tror jeg dette kommer til å eksplodere......
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
komponisten
11.05.2020 kl 13:57 7317

Litt (!!) av en forskjellsbehandling av aksjonærer som det legges opp til her, ja! Og småaksjonærene ser jo ikke akkurat ut til å bli begunstiget - - - - - -

Var det ingen representant ved forhandlingsbordet som talte småaksjonærenes sak i restrukturerings-forhandlingene? Ingen som stilte opp for småaksjonærene??

Hva med styreleder? Føler han et særskilt ansvar for og forpliktelse til å sørge for at ALLE aksjonærer i selskapet ivaretas og likebehandles??!

Vel - i den siste børsmeldingen om restruktureringen kan vi lese: "The Chairman of the Board Mr. Harald Espedal will be offered to subscribe for shares representing 0,9% of the shares in the Company."

Mens de mange småaksjonærene skal få lov til - samlet! - å eie hele 2,0%!! - forutsatt at de kjøper seg ytterligere opp i den planlagte emisjonen! Hvis ikke blir småaksjonærene utvannet til en eierandel på bare 0,4% (altså under halvparten av planlagt eierandel for styrelederen og bare en bitte liten brøkdel av dagens industrielle aksjonærers planlagte eierandel etter fullført restrukturering!!)

Vil det så nytte å kjempe imot en slik forskjellsbehandling av aksjonærer?

Ikke vet jeg. Kanskje noe usikkert? I og med at egenkapitalen pr. nå er tapt, ja, negativ og blant annet prisgitt kreditorers vilje til delta i restrukturering for eventuelt å kunne bli positiv igjen, så er jo ikke akkurat forhandlingskortene de aller beste. I verste fall kan kanskje et eventuelt nei til restruktureringsforslaget på generalforsamlingen fra opprørske småaksjonærer - om enn aldri så velbegrunnet og berettiget som reaksjon på forskjellsbehandlingen - i realiteten eventuelt kunne klusse til og velte det hele, med konkursfare som fornyet realitet.

But - who knows?
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
11.05.2020 kl 17:53 7134

Re hypotetic

Hvordan kan du mene at nedsiden er relativt avklart? Mener du med det at aksjen ikke kan falle lenger enn til 50 øre? De private aksjonærene her har like stor sjanse til å lykkes med et opprør som de private aksjonærene i NAS, altså 0 chance. Alternativet for selskapet er konkurs.

Jeg tør å påstå at når eksisterende aksjonærer (altså alle aksjene i selskapet i dag) blir sittende med 0,4% av det nye selskapet er absolutt ikke nedsiden avklart. Jeg eier ikke aksjer i SOFF og jeg shorter ikke aksjer så jeg har agenda for å si det jeg sier bortsett fra å advare naive aksjonærer mot å tro på slikt sludder.

Nå er det ingen som vet emisjonskurs her, men det vi vet er at dagens aksjonærer sitter igjen med nada når støvet legger seg. Å kunne være med å kjøpe seg opp til 2% legger et lite plaster på såret, men da må man ha cash tilgjengelig og være klar til å låse disse lenge for at det skal gi noe uttelling.

Nei, her kan kursen variere mellom 1 øre og 1 krone. Ingen kan spå kursen, heller ikke hypotetic som heller burde bytte nick til hypnotic :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
kuka
11.05.2020 kl 20:19 7034

Nå foreligger det en løsning som innebærer at selskapet fortsetter. Er det slik at du JUICEitUP anbefaler de aksjonærene som har vært med i noen år bør selge seg ut, eller er ditt engasjement et uttrykk for "gammelt nag" ettersom du hverken eier aksjer-. eller er short i selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Us Steal
11.05.2020 kl 20:52 6970

Her må alle aksjonærer være ytterst forsiktige med å høre på hypotetic og forstå en viktig ting: Det vil trykkes ca 73 milliarder nye aksjer på 0,2 øre. Mao og som klart beskrevet blir dagens aksjonærer totalt vannet ut. At aksjen fortsatt ligger på 50 øre er helt galskap. Når refinansieringen er i boks og alle aksjene er i omløp vil aksjen falle til under 1 øre....
Synes det er trist å se på at så mange småaksjonærer ikke forstår at de må få ut fingeren og selge SOFF aksjene sine
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2020 kl 22:47 6855

Tenker at mange småaksjonærer gir blaffen og heller ser hva som skjer. Med kurs på 0,50 er det uansett bare småpenger å hente på å selge. Det meste er tapt allerede. Kjøpte en for noen år siden til helt andre kurser, så fikk en jo ikke mange aksjene for noen lapper. En skal rett og slett ha investert ganske mye for at det er noe særlig verdi igjen. Spørmålet er heller hvorfor topp 20 ikke selger. Her sitter jo millioner av aksjer på proffe hender.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
hypotetic
12.05.2020 kl 00:42 6765

Småaksjonærene i NAS ble likebehandlet med store aksjonærer. Bjørn Kjos prøvde seg aldri på noen form for forfordeling av strategiske store aksjonærer. Alle aksjonærer store som små ble behandlet likt i NAS.

Det som er avklart er at bankene godkjenner og nedskrive 11.9Milliarder i gjeld og får aksjer for 130 millioner som finansavisen skriver.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare