XXL - 2020 blir comeback året!

Placeyourbet
XXL 09.05.2020 kl 09:26 14497

2020 blir comeback året for XXL:

1. Norges beste retailer som leder? - Pål Wibe, har en meget sterk track record. Maurstad skal ha masse kred for å ha klart og hente inn Wibe.

2. Innsidekjøp - det har vært mange mindre, men at Wibe putter inn mer eller mindre hele formuen sin og gevinsten etter Europris reisen og investerer 40 mill(!) er et ekstremt sterkt signal om oppsiden XXL står overfor.

3. Dyktige eiere - i særlig Altor og Ferd. PE kompetanse er aldri feil å få inn i styret i et selskap som XXL.

4. Verdsettelse - med sluttkurs 8.mai på 10,50 er XXL verdsatt til 2,6 milliarder... Omsetningen i år kan bli 9 milliarder.. I retail har gjerne godt drevne virksomheter en verdi lik omsetningen. Et passende eksempel kan jo være Europris.. Dagens verdsettelse er med andre ord svært lav. En kan forstå det. XXL har en tid nå hatt et svakt management og en utfordrende finansiell situasjon. Begge deler er nå løst. Etterhvert som markedet forstår det så vil kursen fortsette ferden oppover. 300-400% oppside med en god risikoprofil er svært tiltalende.

5. Konkurransesituasjon/marginer fremover - Sportsbransjen er i ferd med å bli mer konsolidert. Forutsetter at KT godkjenner Intersport/Sport1. Betenkelighetene KT har med å godkjenne er at en mer konsolidert bransje normalt betyr høyere priser til sluttkunde. Det er god grunn til å tro at det vil skje. Alternativet til godkjenning er at XXL nærmest får en monopolsituasjon.

6. Kostnadsprogram - Wibe startet forberedt på jobb 1. april og lanserte umiddelbart en ny og mer effektiv driftsmodell. Det er ikke gitt så mye info om det, men 45 ansatte ved hovedkontoret i Norge alene er overflødige. Tilsv prosess skal skje i Sverige og Finland. Inntrykket er at øvrig kost base også vurderes. Er målet å redusere kost med 100m / 40 øre pr aksje pr år? Jeg tror det.

7. Markedsforhold 2020 - «stengte grenser» / hjemmeferie / gjenåpning av Norge: XXL opplever nå den perfekte stormen. Legger man til mindre kampanjetrykk så får man veldig hyggelige sorte tall fra og med 2. kvartal. Wibe har allerede bekreftet at April leverte.

8. Utbytte - XXL har en god utbyttepolitikk og betalte ut 2 kroner pr aksje i 2014, 2015, 2016 og 2017. Fra 2021 begynner utbyttene igjen å rulle.

Ta plass og spenn setebeltene. Dette caset skriker «løp og kjøp»!
Redigert 21.01.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.05.2020 kl 15:27 4166

Ser ingen grunn til det. La Ola Nordmann som fikk tildelt 2348 aksjer til 5 + 5 kroner i emisjonen få ta sin lille gevinst og selge disse. Torsdag og fredag må han kjøpe seg inn igjen for ikke å miste videre oppgang, men da på kurser mellom 17 - 20 kroner, og får kanskje ca 1300 aksjer, dvs han har mistet volum og oppgang på å skulle sikre seg en liten gevinst. Og slik holder man på, og det sikrer at vi har kjøpere på kurser både 20, 30, 40 og 50 kroner.
Redigert 26.05.2020 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.12.2020 kl 09:52 3690

Nå ser xxl til å gå mer under radaren enn før q3. Selskapet står bedre stilt finansielt enn noensinne før, og potensialet er betydelig. Når vi nærmer oss presentasjonen av fjerde kvartal, så vil fornyet interesse dra kursen opp mot gamle høyder igjen. Ettersom selskapet nå er i ferd med å kjøpe egne aksjer for hundre millioner, er det nok flere enn meg som har sett hvordan kursen holdes nede. Kjøpene er avsluttet om en ukes tid, tippet «julegaven « til aksjonærene blir et hyggelig resultatvarsel for q4, slik de ga for q3.
Tigerberget
05.12.2020 kl 10:02 3668

I all verden.....har du kjøpt deg inn igjen nå?😂
Slettet bruker
05.12.2020 kl 10:11 3645

Ja. Gikk ut på mellom 19 og 20, så jeg gikk glipp av mellomliggende oppgang. Men gevinsten var bra den, og ble satt i KOA. Nytt lykketreff. Tok gevinst igjen og gikk inn i xxl på omtrent samme kurs som jeg gikk ut på. Vurderer det slik at det bør komme en pen oppgang igjen, når xxl har gjort seg ferdig med tilbakekjøpene. Så får vi se.
Raspeballe
07.12.2020 kl 14:30 3236

Hmmm virker som retail vinden tar seg opp på børsen nå.
Oljen virker litt presset, mulig pengene flytter litt på seg da.
Gunnar88
09.12.2020 kl 14:44 2798

Slik denne kursen har utviklet seg, så virker det som 19 kroner er bunn. Det vil overraske meg mye om ikke denne sakte men sikkert stiger opp til 23-24 kroner frem mot neste presentasjon.
Hobby Investor
09.12.2020 kl 19:34 2619

Kjøp av egne aksjer økte til 180.000 i dag. Tipper de passer på før denne snur nordover. Var på XXL i dag, bra trykk. Håper analytikerne våkner opp snart.
Albert123
09.12.2020 kl 19:45 2600

Når er siste dag med tilbakekjøp?
Hobby Investor
09.12.2020 kl 21:03 2492

De skal kjøpe for 100 mill. De har 4,2 mill aksjer nå, så ca 6-8 dager til.
hamonrye
10.12.2020 kl 12:27 2156

15. desember - eller når de har handlet for omlag 100 millioner.
Slettet bruker
10.12.2020 kl 14:58 1991

Sundal Collier mente vel XXL burde opp i 32. Når var det? Medio oktober? Ingenting har endret seg etter det, bortsett fra at xxl har meldt om kjemperesultater og selskapet snart har kjøpt egne aksjer for hundre millioner. Hva er årsaken til at et selskap med et så godt utgangspunkt som xxl nå har, etter restrukturering og endringer i folks forbruk, har gått såpass ned? Skyldes det xxl-meglernes roboter, som øre for øre har skjøvet kursen nedover for å få flest mulig aksjer for de hundre millionene? Mens den positive nyhetsstrømmen vi så en periode, brått har stoppet?

Eller skyldes det at folk er såpass slappe med ukepengene, at de velger å hive den inn i NAS? Jeg bare spør.
Docs
11.12.2020 kl 10:11 1672

Det er nok ikke tilfeldig at man får innsidesalg, nyhetstørke og tilbakekjøp av aksjer samtidig. Tydelig at algoritmene har presset ned prisen til en bunn rundt 19. Blir spennende å se hva som skjer når de er ferdige med tilbakekjøpene av aksjer. Da blir jeg ikke overrasket om vi får innsidekjøp og rask stigning opp mot 30. Blir det en snørik vinter i tillegg, så kan det fort bli lukrativt å ha kjøpt rundt 19.
Slettet bruker
11.12.2020 kl 11:04 1585

Media - senest nrk i dag - antyder jo en voldsom julehandel blant folk, og xxl får nok helt klart sin del av dette. Før q3 kom de jo med resultatvarsel, det overrasker meg vel ikke om de kommer met et slikt rett over nyåret. Snørik vinter vil jo være positivt, men folk trener og drar på tur uansett. Varelagersituasjonen er under kontroll nå, de har bra med kurante varer. Og jeg vet at salget stort sett ligger over budsjett. Så 2020 blir et bra år, selv korrigert for q1. Ledelsen jobber langsiktig og har en bra kapitalbase for videre satsning. Regner med at xxl om ikke lenge løftes opp blant de øvrige vinnerne innen retail, og prises deretter. Da vil nok kursmålet på 32,- som siste analyse antydet, fort bli reell.

Det er nok ikke feil å flytte over eventuelle raske gevinster fra NAS og annen galskap, antagelig, vi kan fort se 50% eller mer i xxl over nyttår.