Kjempevekst i dødens marked
Alle trodde på død i handelen. Men Follestad er opp nær 100 millioner i år. – Vi trodde julehandelen skulle svikte, men vi ligger langt foran der også, sier Ola Mæle.
Seks av ti besøkende hos nettbutikker har avbrutt kjøp på grunn av dårlig design. Det viser en undersøkelse Onepoll har gjort blant 6.000 personer i USA og Europa.
Svarene fra undersøkelsen viser at 62 prosent av de som netthandler trenger under ti sekunder på å avgjøre om de vil bli eller forlate en nettbutikk.
Holder kjøp hemmelig
Design og utforming betyr mye for renommeet og om man vil fortelle hvor de har handlet. 42 prosent av de som ble spurt i USA, vedgikk at de unnlot å fortelle hvor varene var kjøpt, om et nettsted hadde dårlig fremtoning. 18 prosent av europeerne svarte det samme.
Er nettstedet dårlig designet og oppleves vanskelig, er besøket over.
20 prosent bruker under fem sekunder på å bestemme seg for å bli eller forlate en nettbutikk, mens ytterligere 42 prosent bruker under 10 sekunder.
6 av 10 har avbrutt kjøp etter dårlige brukeropplevelser og de viktigste årsakene til at nettbutikker blir forlatt sporenstreks, er dårlig design. 33 prosent svarte at trege nettsider var en viktig årsak til at de avbrøt handelen.
Julehandel
Stadig mer av julehandelen skjer i det digitale domenet og 74 prosent fortalte at de kom til å kjøpe flere eller like mange julegaver som i fjor via netthandel. Kun syv prosent oppga at de ikke skulle handle noen julegaver via nettet i år.
Oftere enn tidligere møter du en chatbot fremfor ekte mennesker i nettbutikker. Kun 27 prosent av de spurte ser på muligheten for å chatte med en bot, eller et menneske som viktig.
Funksjoner er mindre viktig enn enkel navigering, enkel design og raske sider. Samtidig var også nettstedets omtale blant bekjente en viktig faktor.
56 prosent mente at anbefalinger fra venner og familie hadde den største innflytelsen på egne kjøpsbeslutninger. I USA er sosiale medier mer innflytelsesrike enn i Europa. 48 prosent av amerikanske nettkunder anså produktplassering i sosiale medier som en viktig faktor for kjøp, sammenlignet med 35 prosent i Europa.