<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Olav Thon Gruppens kjøpesentre omsatte for 75 milliarder

– Vi er godt fornøyde med at omsetningen har holdt seg bra i 2022, sier direktør Thomas E. Rønning i Olav Thon Gruppen.

Publisert 5. jan. 2023 kl. 12.27
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 208 ord
FORNØYD: – Det er god grunn til fortsatt å tro på fysisk handel, sier direktør Thomas E. Rønning i Olav Thon Gruppen. Foto: Olav Thon Gruppen

I 2022 omsatte Olav Thon Gruppens kjøpesentre for 75 milliarder kroner, en økning på 3,3 prosent i forhold til 2021.

– Det er god grunn til fortsatt å tro på fysisk handel. Vi er godt fornøyde med at omsetningen har holdt seg bra i 2022, men vi regner med at veksten i forbruket flater noe ut i 2023, sier Thomas E. Rønning, direktør for kjøpesenter i Olav Thon Gruppen.

Gruppens egne tall ligger på linje med bransjen for øvrig. Servering, klær og sko, samt service- og tjenesteyting øker, mens brune- og hvitevarer og kategorier innen hus og hjem, som gikk godt under pandemien, har gått noe ned.

83 kjøpesentre i Norge

Åtte av de ti største kjøpesentrene i Norge, basert på omsetning, er enten eid eller forvaltet av Olav Thon Gruppen. I kjøpesenterporteføljen i Norge er det 83 kjøpesentre totalt, hvorav 49 profilerer seg som AMFI. I tillegg eier Olav Thon Gruppen ti kjøpesentre i Sverige.

I 2022 var det 7,2 prosent flere besøkende enn 2021, og fem prosent høyere sammenlignet med 2019. Samtidig går gjennomsnittlig kjøp per besøkende noe ned. Ledelsen registrerer at grensehandelen og besøkstallene på grensesentrene er på nivået fra før pandemien.

Olav Thon Gruppen hadde lav ledighet på lokaler til leie på kjøpesentrene i 2022 og få konkurser blant leietagerne.