Priser handler i bunn og grunn om forventninger. Og fremtidens priser er det ingen som vet noe om – ergo er fremtidens priser ikke noe annet enn summen av alle aktørers forventninger til hva prisen kommer til å bli.
Det er sånn alle markeder fungerer, enten det er råvarer, energi, aksjer, renter eller andre finansielle instrumenter. Og matpriser.
Prisene på norske jordbruksvarer endret seg ikke 1. februar, så den er grei. Ingen grunn til økte matpriser her, altså
Og når det egentlig ikke er noen grunn til å øke prisene, gjelder det å skape forventninger om at det er nødvendig, slik dagligvarehandelen har gjort på inn- og utpust de siste månedene.
Prisene på norske jordbruksvarer endret seg ikke 1. februar, så den er grei. Ingen grunn til økte matpriser her, altså.
Og heller ikke når vi ser på prisutviklingen på viktige internasjonale markeder, er det mye som skulle tilsi at prisene må økes i forhold til det forrige prisvinduet 1. juli i fjor. Prisene har nemlig gått ned over hele fjøla!
Det er litt som å rappe godteri fra ungene. Og det gjør de, Jan Christian Vestre! Det trenger du ikke å lure på
For prisutviklingen internasjonalt de siste seks månedene er nemlig status som følger:
Graf 1 – matvarer
Graf 2 – energi/kunstgjødsel
Graf 3 – norsk strøm
Dette viser godt det jeg har sagt i lang tid: prisene dannes ikke av kostnader. De dannes av kjøpekraft og folks forventninger til hva prisen kommer til å bli. Og for å tøye kjøpekraften, hjelper det selvsagt å skape forventninger om høye priser!
Det er litt som å rappe godteri fra ungene.
Og det gjør de, Jan Christian Vestre!
Det trenger du ikke å lure på.
Anders Nordstad
Siviløkonom og tidligere råvarehandler