<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dagligvarekrigen Norge aldri fikk

De billigste matbutikkene kaprer store markedsandeler fra de gamle kjempene.

Publisert 22. feb. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 284 ord
LIER BUSKERUD: Torsdag 23. september 2004 åpnet Lidl Norge sine første dagligvareforretninger i 10 norske byer og tettsteder: Askim. Florø, Kristiansand, Larvik, Lier, Nordfjordeid, Os, Sarpsborg, Stord og Ålesund. Her Henning Kristiansen, som var en av de første kundene i Lier.  FOTO:NTB

Den europeiske giganten Lidl ble lansert i Norge i 2004, men valgte bare tre og et halvt år senere å trekke seg ut. 

Aldri før hadde Lidl gitt opp helt i et nytt marked. 

I 2008 sikret Rema 100 seg restene av hele Lidl i Norge for 1,9 milliarder kroner.

I Storbritannia strømmer kundene til de tysk-eide lavprisbutikkene Aldi og Lidl, skriver Reuters.

Det Rema og Kiwi er i Norge, kan man forenklet si Tesco og Sainsburys er i Storbritannia. De to store aktørene tvinges nå til å kutte kostnader for å klamre seg til kunder som er rammet av levekostnadskrisen.

TESCO: En handlende hos Tesco i Manchester. Levekostnadene har skutt i været og det som før ble sett på som billigkjeder, taper kunder til enda billigere butikker. FOTO:NTB

– I løpet av juleperioden alene byttet skiftet handel for 58 millioner pund, tilsvarende 722 millioner kroner fra Tesco og Sainsburys over til Lidl, sier adm. direktør for Lidl i Storbritannia, Ryan McDonnell, til Reuters.

Aldi og Lidls desembersalg steg med henholdsvis 26 prosent og 25 prosent.

Den tyske duoen deler nå 16 prosent av det britiske markedet mellom seg. Noe analytikere og bransjeledere forventer vil dobles innen et tiår, siden de to tyske kjedene nå investerer milliarder av kroner for å utvide.

Aldi sikter mot 1200 britiske butikker innen 2025 fra dagens 990, og Lidl sikter mot 1100, fra mer enn 950.