<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Resultatfall etter rekordår for Bertel O. Steen

Mercedes-Benz bidro til et godt år for Bertel O. Steen i fjor, som likevel fikk et resultatfall på 25 prosent fra rekordåret 2021.

Publisert 7. mars 2023
Oppdatert 7. mars 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 562 ord
SOLGTE FÆRRE BILER: Konsernsjef Harald Frigstad og Bertel O. Steen. Foto: Bertel O. Steen

Med et resultat før skatt på 750 millioner kroner ble 2022 et godt år for Bertel O. Steen, selv resultatet falt med over 250 millioner kroner fra året før, kommer det frem i årsrapporten til bilimportøren tirsdag. 

Omsetningen for bilvirksomheten til Bertel O. Steen endte på 22.717 millioner kroner, ned fra 22.775 millioner i 2021. Mens driftsresultat før ned- og avskrivninger kom på 1.059 millioner kroner, ned fra 1.355 millioner året før. 

– 2022 ble ikke fullt så sterkt som da vi slo alle rekorder i 2021, men jeg synes organisasjonen har all ære av resultatet med tanke på at det har vært et år preget av betydelig uforutsigbarhet på leveranser av biler, sier konsernsjef Harald Frigstad.

Bertel O. Steen

(Mill. kr)20222021
Driftsinntekter22.71722.775
Driftsresultat1.0591.355
Resultat før skatt7511.003

82 prosent elbiler

Til tross for at det ikke ble et nytt rekordår for Bertel O. Steen, ble det et historisk godt år for Mercedes-Benz i Norge. Totalt ble det 15.538 nybilregistreringer for tyskerne, noe som gjør det til det beste året i historien i landet. 

Av de drøyt 15.500 bilene var 10.500 personbiler, mens 5.038 var varebiler. 

– Vi har importert Mercedes-Benz til Norge siden 1929, og har tett kontakt med fabrikken og er imponert over den voldsomme satsningen de gjør på elektriske biler. Gode modeller sammen med et dyktig forhandlernett har skapt sterke resultater, sier Frigstad.

ELEKTRISK SALG: EQC var den Mercedesen som Bertel O. Steen solgte mest av i fjor, med 3.385 registrerte biler. Foto: Håkon Sæbø

I 2021 var elbilandelen til Bertel O. Steen på 69 prosent, men i 2022 sto elbilene for hele 82 prosent av salget til bilforhandleren. I tillegg til Mercedes solgte Bertel O. Steen også en del biler fra Kia og Stellantis. 

– Kia ble for første gang det tiende mest kjøpte personbilmerket i Norge på OFVs registreringsstatistikk. De ligger helt i front på elektriske biler, og treffer det norske markedet godt, kommenterer Frigstad.

Til sammen registrerte Bertel O. Steen 34.391 nye kjøretøy, noe som er 3.006 færre biler enn i 2021. 

Svak start på 2023

Etter at det ble et rush med bilkjøpere i Norge i desember, for å unngå avgiftsøkninger fra nyttår, har starten på 2023 vært svak, erkjenner bilforhandleren. Antallet registrerte biler i januar endte på 1.860 biler – det laveste januartallet for førstegangsregistrerte nye personbiler i Norge på 61 år.

Selv om ordreinngangen har vært relativt lav for selskapet på denne siden av nyåret, har salgstakten att seg noe opp utover i februar, og salget av brukte biler har gått bra.

– Det er mange som merker økte kostnader knyttet til strøm, mat og renter. I tillegg har nye avgifter økt prisen på biler. Alt dette bidrar til en lavere salgstakt av nye biler enn tidligere, sier Frigstad.

Bilforhandlersjefen tror personbilmarkedet for 2023 vil ende i området på mellom 120.000 og 140.000 registreringer i Norge, altså godt bak rekordårene 2021 og 2022.

– Et lyspunkt er at produksjonssituasjonen virker å være i bedring, noe som betyr at vi raskere kan få levert ut bil til alle de kundene som har bestilt og som venter på sin nye bil med forventning. Transport og utlevering av bestilte biler har høy prioritet for oss nå, legger han til.