<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Åpner bruktsalg i USA

H&M åpner digitalt bruktmarked i USA, men vil ikke bremse ned på lanseringen av nye klær.

Publisert 14. mars 2023
Oppdatert 14. mars 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 265 ord
USA-LANSERING: For H&M, ledet av Helena Helmersson. Foto: NTB

H&M har inngått et samarbeid med den digitale markedsplassen Thredup om salg av bruktklær i USA, melder Reuters. Partnerskapet markerer den svenske klesgigantens første bruktsalg i landet.

– Vi har jobbet med annenhåndsmarkedet siden rundt 2015, og virkelig testet og lært. Og det vi vet er at vi må gjøre det enklere å adoptere. Vi må gjøre det mer brukervennlig og lett tilgjengelig, sier bærekraftssjef i H&M Nord-Amerika Abigail Kammerzell.

I første omgang vil rundt 30.000 artikler være tilgjengelig på markedsplassen, og ThredUp er ansvarlig for å drive den og å etterfylle lageret med klær brukerne sender inn. Thredup har inngått partnerskap med titalls andre klesleverandører, men H&M er den hittil største.

Tidligere har Inditex-eide Zara og det kinesiske motenettstedet Shein lansert sine egne markedsplasser for bruktsalg av sine plagg, som en respons på kundenes økte interesse for bærekraftsinitiativer.

Durer på med nye klær

H&M har ifølge nyhetsbyrået foreløpig ikke planer om å bremse ned lanseringen av nye klær eller redusere antallet artikler for salg. 

– Vi er i en bransje som produserer ting, så det handler egentlig ikke om vårt produksjonsvolum. Det handler om hvordan du designer og produserer for det sirkulære, sier Kammerzell.

Det får professor Lucy Dunne ved University of Minnesota til å riste på hodet. 

– Bærekraft innen mote bør inkludere tiltak for å kutte produksjon og forbruk ved siden av andre initiativer. Hvis de faktisk ikke produserer mindre, hjelper det ingen, sier hun til Reuters.

Morningstar har anslått at markedet for bruktsalg av klær kan vokse til 300 milliarder dollar innen 2031.