SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 9.00
Komplett fikk et resultat før skatt på minus 53 millioner kroner i årets første kvartal. Til sammenligning gikk de 11 millioner i pluss samme kvartal i fjor.
Det var på forhånd ventet et resultat før skatt på minus 33 millioner kroner.
Varehandelbransjen var fortsatt preget av lavt forbrukersentiment i kvartalet, samtidig som prisene viste tegn til bedring, skriver selskapet.
– Til tross for utfordringer det siste året, ser jeg en klar og lønnsom vei for Komplett fremover. Mens vi fortsetter å utvikle våre styrker og markedsposisjoner, vil vi etterstrebe å akselerere lønnsom organisk vekst, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.
Komplett-konsernets omsetning utgjorde 3,6 milliarder kroner i første kvartal, som forventet, mot 2,6 milliarder i samme periode i 2022. Økning skyldes fjorårets oppkjøp av NetOnNet, som bidro med 1,3 milliarder kroner av omsetningen i perioden.
Lavere salg
Kompletts bruttomargin utviklet seg positivt i perioden, og nådde 14,1 prosent mot 11,8 prosent i første kvartal 2022.
«Forbedrede prisbetingelser og et sunt varelager bidro positivt på marginutviklingen og kompenserte delvis for lavere salg», skriver selskapet.
Komplett
(Mill. kroner) | 1. kv / 23 | 1. kv / 22 |
Driftsinntekter | 3.618 | 2.606 |
Driftsresultat | -4 | 20 |
Resultat før skatt | -53 | 11 |
Resultat etter skatt | -43 | 7 |
Den relativt ferske konsernsjefen sier merkevarene deres, Komplett, NetOnNet og Webhallen, har sterke vekstpotensialer.
– Dessuten er vår kostnadsposisjon fortsatt solid, med den laveste kostnadsbasen i varehandelsbransjen. Vi er trygge på at bedre innkjøpsvilkår, økt synlighet og bevissthet om våre merkevarer, økt kundeklubbdeltakelse og en mer solid prisposisjon vil gi grunnlag for fremtidig vekst og høyere marginer fremover, sier Semlitsch.