<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Komplett snudde pluss til minus

Omsetningen gjorde et milliardhopp på grunn av NetOnNet-oppkjøpet, men bunnlinjen viser røde tall.

Publisert 27. apr. 2023
Oppdatert 27. apr. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 246 ord
I MINUS: Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch, tidligere Orkla-sjef, legger frem sin første kvartalsrapport for Komplett torsdag. Foto: NTB

 

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 9.00

Komplett fikk et resultat før skatt på minus 53 millioner kroner i årets første kvartal. Til sammenligning gikk de 11 millioner i pluss samme kvartal i fjor.

Det var på forhånd ventet et resultat før skatt på minus 33 millioner kroner.

Varehandelbransjen var fortsatt preget av lavt forbrukersentiment i kvartalet, samtidig som prisene viste tegn til bedring, skriver selskapet.

– Til tross for utfordringer det siste året, ser jeg en klar og lønnsom vei for Komplett fremover. Mens vi fortsetter å utvikle våre styrker og markedsposisjoner, vil vi etterstrebe å akselerere lønnsom organisk vekst, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

Komplett-konsernets omsetning utgjorde 3,6 milliarder kroner i første kvartal, som forventet, mot 2,6 milliarder i samme periode i 2022. Økning skyldes fjorårets oppkjøp av NetOnNet, som bidro med 1,3 milliarder kroner av omsetningen i perioden.

Lavere salg

Kompletts bruttomargin utviklet seg positivt i perioden, og nådde 14,1 prosent mot 11,8 prosent i første kvartal 2022. 

«Forbedrede prisbetingelser og et sunt varelager bidro positivt på marginutviklingen og kompenserte delvis for lavere salg», skriver selskapet.

Komplett

(Mill. kroner)1. kv / 231. kv / 22
Driftsinntekter3.6182.606
Driftsresultat-420
Resultat før skatt-5311
Resultat etter skatt-437

Den relativt ferske konsernsjefen sier merkevarene deres, Komplett, NetOnNet og Webhallen, har sterke vekstpotensialer.

– Dessuten er vår kostnadsposisjon fortsatt solid, med den laveste kostnadsbasen i varehandelsbransjen. Vi er trygge på at bedre innkjøpsvilkår, økt synlighet og bevissthet om våre merkevarer, økt kundeklubbdeltakelse og en mer solid prisposisjon vil gi grunnlag for fremtidig vekst og høyere marginer fremover, sier Semlitsch.