– Vi samlokaliserer oss på det som skjer bak forhenget, sier Eric Sandtrø, gründer og daglig leder i nettbutikken Fjellsport.
Fjellsport beskriver seg som norske markedslederen for friluftsliv på nett.
Fjellsport er en del av Outnordic, som inkludert svenske Outnorth AB har en samlet årsomsetning på over 2 milliarder kroner. Outnordic er i sin tur en del av Egmont-konsernet.
Fjellsport
(Mill. kr) | 2021 | 2020 |
Driftsinntekter | 881,9 | 696,6 |
Driftsresultat | 99,0 | 75,6 |
Resultat før skatt | 98,7 | 74,7 |
Årsresultat | 77,0 | 58,3 |
Eier: Outnordic AB |
Slår sammen
Fra og med juli i år blir Fjellsport slått sammen med fiskespesialisten Skitt Fiske, som i likhet med Fjellsport har base i Sandefjord.
Både Fjellsport og Skitt Fiske blir beskrevet som kategorieksperter innenfor hver sine områder.
Skitt Fiske har bygget seg opp som nettbutikken for den lidenskapelige fiskeren gjennom Skittfiske.no og for jegeren gjennom Skittjakt.no.
Ambisjonen etter fusjonen er å beholde og videreutvikle merkevarenes unike identitet.
Skitt Fiske
(Mill. kr) | 2021 | 2020 |
Driftsinntekter | 162,5 | 148,3 |
Driftsresultat | 11,1 | 9,6 |
Resultat før skatt | 10,3 | 8,1 |
Årsresultat | 8,0 | 8,3 |
Eiere (før transaksjonen: Egmont (80 %), Anders Amundsen Nomme (20 %). |
– Pumpet opp varelageret
Detaljene i transaksjonen er ikke offentlige.
Egmont, som altså eier Fjellsport også gjennom Outnordic, kom inn som eier i Skitt Fiske i 2020.
Ifølge siste oppdatering i Brønnøysund har Egmont den seneste tiden eid 80 prosent av Skitt Fiske. Gründeren, Anders Amundsen Nomme, har eid de siste 20 prosentene.
– Anders Amundsen Nomme kommer inn som aksjonær i Fjellsport, men eierandelen kan jeg ikke si noe om, sier Sandtrø.
Tanken er at økt kompetanse og ressurser under samme tak skal gi videreutvikling på flere områder.
– Vi samlokaliserer oss på noen områder, spesielt på det som skjer bak forhenget. Bortsett fra det skal de to virksomhetene fortsette på hvert sitt område, sier Sandtrø.
Sandtrø vil ikke si noe om Fjellsport-tallene for 2022, bortsett fra at bransjen generelt er preget av etterspillet av corona.
– Vi pumpet opp varelageret i forbindelse med pandemien, og så dabbet etterspørselen av. Vi var klar over at det ville bli ubalanse, men ikke så mye ubalanse, sier han.