<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fransk Gucci-eier kjøper italiensk luksusmerke

Kongefamilien i Qatar betalte 600 millioner dollar for det italienske motehuset for 11 år siden. Nå selger de med milliardgevinst til franske Kering.

Publisert 29. juli 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 318 ord
Article lead
lead
MILLIARDKJØP: Kering Group, som blant annet eier Gucci, betaler 1,7 milliarder euro for 30 prosent av det italienske motehuset Valentino. Foto: Bloomberg
MILLIARDKJØP: Kering Group, som blant annet eier Gucci, betaler 1,7 milliarder euro for 30 prosent av det italienske motehuset Valentino. Foto: Bloomberg

Det franske motekonglomeratet Kering Group, som blant annet eier Gucci, Saint Laurent, Balenciaga og Alexander McQueen, smykkemerkene Boucheron og DoDo samt brillemerkene Chloè, Lindberg og Cartier, er i ferd med å sikre seg nok et luksusmerke.

Nå har Kering kjøpt 30 prosent av motehuset Valentino. Det skjer bare en måned etter at gruppen sikret seg parfymemerket Creed.

Kan overta alt

Avtalen om å kjøpe en andel av Valentino er bare første etappe i å få kontroll over hele luksusvaremerket. Franskmennene har sikret seg en opsjon for resten av aksjene innen 2028.

Valentino ble grunnlagt i 1959 av den italienske motedesigneren Valentino Garavani. I 2012 kjøpte kongefamilien i Qatar selskapet for 600 millioner dollar, skriver Wall Street Journal.

Investeringen har vært forvaltet av det qatarske selskapet Mayhoola.

Ifølge Kering Group betaler de 1,7 milliarder euro for 30 prosent av Valentino. Hva sluttsummen blir, om man utøver opsjonen innen fem år, er uklart.

64 ÅR GAMMELT MERKE: Det italienske motehuset Valentino ble etablert i 1959. Siden den gang har selskapet utviklet seg til å bli et milliardkonsern. Foto: Bloomberg

Rokkeringer

Selv om Mayhoola selger, så kan handelen faktisk føre til et tettere samarbeid mellom Kering og det qatarske selskapet, som også eier andre klesmerker.

Kilder sier til Wall Street Journal at Mayhoola vurderer å kjøpe seg inn i Kering. Sjefen for Valentino kjenner også Kering godt, da han var ansvarlig for markedsføringen av Gucci tidligere.

Gucci-sjef Marco Bizzarri måtte for øvrig ta sin hatt og gå for én uke siden, samtidig som Kering annonserte en resultatsvikt på ti prosent i første halvår mot samme periode i fjor.

Tross nedgang, kunne konsernet notere seg et overskudd på nesten 1,8 milliarder euro.