Kleskjempen Hennes & Mauritz (H&M) la onsdag morgen frem et resultat etter skatt på 3.319 millioner svenske kroner, og mer enn seksdoblet inntjeningen fra 531 millioner svenske kroner i samme periode i fjor.
Resultatet før skatt gikk fra 689 til 4.373 millioner svenske kroner, etter at driftsresultatet steg fra 902 til 4.739 millioner svenske kroner. Samtlige resultatstørrelser kom inn litt over Bloomberg-konsensus (2-4 prosent).
Regnskapet ble i kvartalet belastet med engangskostnader på 2.104 millioner kroner for avviklingen av den russiske virksomheten.
Netto salgsinntekter kom inn på 60.897 millioner svenske kroner, opp fra 57.450 millioner svenske kroner i tredje kvartal 2022.
– Tar ytterligere steg
Bruttomarginen på 50,9 prosent var også litt over konsensus på 50,6 prosent, men under det DNB Markets hadde sett for seg i forkant (51,2 prosent). I tredje kvartal i fjor var den 49,0 prosent.
– Lønnsomhet og lagereffektivitet har stått i fokus i kvartalet, noe som har resultert i en sterk kontantstrøm og god resultatutvikling. Vi tar ytterligere steg mot våre mål og skaper forutsetninger for lønnsom vekst over tid, sier konsernsjef Helena Helmersson i en kommentar ifølge rapporten.
– Kostnads- og effektivitetsprogrammet skrider frem i full fart og vil fortsette å ha effekt i de kommende kvartalene. (...) Vårt mål om en driftsmargin på 10 prosent gjennom 2024 består, legger hun til.
– Uvanlig varmt vær
Driftsmarginen på 7,8 prosent i tredje kvartal var opp fra 1,6 prosent i samme periode i fjor. Kontantstrømmen fra den løpende virksomheten ble 12.257 millioner svenske kroner i kvartalet, og steg dermed 118 prosent fra 5.630 millioner svenske kroner i tredje kvartal i fjor.
H&M guider nå et september-salg (i lokale valutaer) 10 prosent lavere sammenlignet med september 2022.
«Den avviklede virksomheten i Russland står for 4 prosentpoeng av nedgangen. September-tallet skal ses i lys av uvanlig varmt vær i flere av selskapets markeder i Europa, noe som har hatt en kraftig negativ effekt på salget i løpet av måneden», skriver selskapet.
Tilbakekjøpsprogram
Konsernsjef Helmersson påpeker videre at butikkporteføljen nå har nådd et nivå der antall stengninger vil falle, samtidig som nye butikker vil bli åpnet.
«H&M har en bra utvikling i Latin-Amerika og planlegger å åpne den første butikken i Brasil i 2025, både fysisk og på nett. Vi planlegger også gradvis å gjenåpne de fleste av våre butikker i Ukraina fra november 2023», heter det i rapporten.
H&M-styret varsler samtidig at det med generalforsamlingens velsignelse har besluttet tilbakekjøp av egne B-aksjer for 3 milliarder svenske kroner med oppstart onsdag 27. september.
Etter en volatil start blir rapporten fra kleskjempen godt mottatt på Stockholmsbørsen, der aksjen er opp 4,6 prosent i 10.30-tiden onsdag. Oppgangen så langt i 2023 er over 55 prosent.