St1 har siden 2015 eid og drevet de rundt 300 norske Shell-stasjonene under en merkevarelisens med Shell, men nå vil energiselskapet drive videre under eget merkevarenavn, går det frem av en pressemelding.
Mot slutten av en to års overgangsperiode vil Shell-stasjoner både i Norge, Sverige og Finland omprofileres til St1-stasjoner.
– Shell har vært en god samarbeidspartner i mange år, og mange av oss jobbet i Shell før oppkjøpet i 2015. Imidlertid mener vi nå at tiden er inne for å videreutvikle vår egen merkevare, sier markedsdirektør Erlend Føleide i en kommentar.
Merkevaren skal tas i bruk på samtlige av St1s rundt 1.270 stasjoner samlet sett, hvorav en del av stasjonene i Sverige og Finland allerede drives under St1s egen merkevare etter et oppkjøp av Shell-virksomhet i de to landene i 2010.
Den norske delen av porteføljen utgjør omtrent 300 stasjoner, med Shell Lonelier utenfor Kristiansand som det seneste tilskuddet.
I tillegg til mer tradisjonelle fornybare drivstoff som biodiesel, HVO (hydrotreated vegetable oil) og bioetanol, tilbyr St1 stadig mer biogass og lading i sitt nettverk som består av både ubemannende stasjoner og større «markedsplasser» med butikk, kafé og bilvask.