<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skoaksjer til himmels

Overraskende sterke inntjeningstall løftet Nike-kursen med 8 prosent, og i Europa gjorde rivalene Adidas og Puma det nesten like bra.

Publisert 29. sep. 2023
Oppdatert 29. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
FREMDELES POPULÆRE: Nike solgte sko og andre varer for et beløp tilsvarende nesten 140 milliarder kroner i sitt seneste regnskapskvartal. Foto: Bloomberg
FREMDELES POPULÆRE: Nike solgte sko og andre varer for et beløp tilsvarende nesten 140 milliarder kroner i sitt seneste regnskapskvartal. Foto: Bloomberg

Adidas og Puma var blant børsvinnerne fredag, med kursløft på henholdsvis 7 og 8 prosent. Oppgangen skyldtes at rivalen Nike torsdag meldte om overraskende høy inntjening i sitt første regnskapskvartal – til tross for at omsetningen ikke innfridde analytikernes forventninger. Det er verdt å merke seg at salget i Nord-Amerika svekket seg med 2 prosent, enda et tegn på at renteoppgang og inflasjon tærer på amerikanske forbrukeres kjøpekraft. Nike solgte imidlertid mer i Europa enn for ett år siden, og ved firetiden fredag var aksjen opp med 8 prosent.

På Frankfurt-børsen fikk Commerzbank en opptur på 11 prosent. Tysklands fjerde største bank lovet å utbetale minst 70 prosent av resultatet til aksjonærene neste år. Dette er opp fra 30 prosent i fjor og 50 prosent i år, og innebærer at eierne i 2023 og 2024 vil motta rundt 2,6 milliarder euro i form av utbytte og tilbakekjøp av aksjer.

På makrofronten viste et foreløpig estimat at eurosonens konsumprisvekst i september var 4,3 prosent, ned fra 5,2 prosent i august og den laveste siden oktober 2021. Økonomene hadde ventet 4,5 prosent. Også kjerneinflasjonen på 4,5 prosent var uventet lav. Overraskelsene bidro til å senke den tiårige tyske renten med 0,14 prosentpoeng, mens Euro Stoxx 600-indeksen la på seg 1,1 prosent.

Det kom dessuten inflasjonstall fra USA. «Personal Consumption Expenditures», som måler hvor mye husholdningene faktisk bruker på varer og tjenester, var i august 3,5 prosent høyere enn ett år tidligere, som ventet.  En kjerneversjon, som ekskluderer matvarer og energi, økte imidlertid med bare 0,1 prosent på en måned, mens konsensusestimatet var på 0,2 prosent.

September har uansett gitt lite grunn til høy champagneføring. Dette blir årets hittil verste måned for S&P 500, med et fall på 4,1 prosent. Siden indeksen ble skapt har den i snitt tapt 0,7 prosent i september.