<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Stopp opp nå!

Går avgiftene opp igjen, er jeg sikker på at det blir enda flere nordmenn bak svenske handlevogner. Ønsker vi det, spør VBF-leder Ingunn Jordheim.

Publisert 2. okt. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 472 ord
ALTERNATIVET: Folk som ikke liker høye priser, drar til nærmeste Systembolag og andre svenske butikker, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB

Budsjettet for 2024 legges snart frem. Går det an å håpe at Vedum og Vestre har sluttet å slepe beina etter seg og ikke øker avgifter som stimulerer til grensehandling? Det hadde vært bra for verdiskapningen i Norge at politikere i posisjon innrømmer næringsliv og prisbevisste folk på biltur over grensen bedre rammevilkår for produksjon, salg og kjøp av såkalte grensehandelsutsatte varer.

Ingunn Jordheim. Foto: VBF

Det skader ikke alkoholpolitikken heller; Vinmonopolet er en sentral brikke når det gjelder ansvarlig konsum, og lekkasjene slår rett inn på bunnlinjen, noe fellesskapet ikke tjener på. Det å inflasjonsjustere er også en økning selv om noen har prøvd å forklare meg at det ikke er det. Går alkoholavgiftene opp fra 1. januar, blir prisene høyere på Vinmonopolet. Og folk som ikke liker høye priser, drar til nærmeste Systembolag og andre svenske butikker. Hva det koster miljøet med denne bilkjøringen, kan jo også regnes litt på.

Den årlige økningen i avgifter bidrar til at prisbevisste nordmenn – som det er mange av nå – tar enda større ansvar for egen økonomi. Folk vil sitte igjen med pengene sine selv, hørte jeg en politiker si under kommunevalgkampen. En løsning er å dra dit dagligvarer er billigere enn det norske politikere sørger for at de ikke er. Resultatet av en slik politikk er at forskjellene blant folk forsterkes ytterligere; mange av de som drar, gjør det fordi de må.

Noen politikere unnskylder disse turene med at «folk liker det». Mulig det; jeg regner med at svenskene gjør det de kan for at turer til svenske handlesentra blir så hyggelige og lønnsomme som mulig. Målsettingen er selvfølgelig ikke å nekte folk og dra over grensen på handletur (under coronaperioden så vi hvor mye norsk økonomi normalt tapte på slik handling; bare Vinmonopolet hadde 40 prosent økning i salget), men ansvarlig politikk bør være å legge til rette for at nordmenn velger Norge. Det bidrar til arbeidsplasser lokalt, noe som er god distriktspolitikk, og det gir penger i felleskassen. Begge deler er viktige for velferd og trivsel.

Regjeringen svikter både egne løfter i Hurdalsplattformen og folks (slunkne) lommebøker om avgiftene øker. I tillegg blir grensehandlere ofte omtalt som harryhandlere. Men det er jo ikke harry å ta ansvar for egen økonomi, uansett fra hvilket (lovlig) nivå man gjør det! Går avgiftene opp igjen, er jeg sikker på at det blir enda flere nordmenn bak svenske handlevogner. Ønsker vi det?

Ingunn Jordheim

Generalsekretær i Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF)