<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nytt resultatfall for Elektroimportøren

Elektroimportøren sliter fortsett med elbilladere etter problemene med Easee tidligere i år. Men håper nå at nedturen vil bli dempet etter at selskapet lanserte en nytt produkt i slutten av tredje kvartal.

Publisert 1. nov. 2023
Oppdatert 1. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 331 ord
Article lead
lead
LA FREM TALL: Konsernsjef Andreas Niss i Elektroimportøren. Foto: Jørgen Hyvang
LA FREM TALL: Konsernsjef Andreas Niss i Elektroimportøren. Foto: Jørgen Hyvang

ELIMP

Elektroimportøren fikk en omsetning på 401 millioner kroner i tredje kvartal. Det er økning på 0,6 prosent fra samme periode i fjor. Mens like-for-like salget gikk ned med 3,3 prosent, viser kvartalsrapporten deres. 

Omsetningen hvis man ekskluderer elbilladere er 374 millioner kroner, som er en økning på drøyt 7 prosent fra samme periode i fjor hvor de fikk 348 millioner kroner. 

Resultat før skatt endte på minus 9 millioner, mot å tjente 14 millioner i samme periode i fjor. Mens etter skatt kom resultatet på minus 6 millioner kroner, Ned fra 11 millioner i tilsvarende periode i fjor. 

Bruttomarginen for kvartalet ble rapportert til 35,3 prosent, ned fra 37,6 prosent i fjor, og i Norge, deres kjernevirksomhet opererer, var bruttomarginen 36,8 prosent. Også det var en liten svekkelse fra i fjor da de hadde marginer på 38,6 prosent.

EBITDA kom på 28 millioner kroner i tredje kvartal, etter å ha vært oppe i 45 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor. En nedgang på 38 prosent. 

Lanserte nytt produkt

Elektroimportøren

(Mill. kr) 3. kv./'23 3. kv./'22
Omsetning 401 398
EBITDA 28 45
Resultat etter skatt −9 14

– Elbilladere fortsetter å være kategorien som presterer langt bak salget fra fjoråret, og i tredje kvartal er dette den eneste grunnen til at salget ikke hadde større vekst, sier adm. direktør Andreas Niss.

– I september lanserte Easee sitt nye produkt, noe som førte til en økning i salget mot slutten av kvartalet, og nedgangen sammenlignet med fjoråret er synkende, legger han til. 

Ifølge Niss kompenserer salget av solprodukter delvis for tapte salg av elbilladere, men klarer ikke helt å dekke over for den totale nedgangen.

– Kostnadskontrollen er god, og vi fortsetter å nøye følge med og administrere kostnadsutviklingen vår. I september ser vi også kostnadsreduksjonene som ble implementert i mai, som kommer til uttrykk i form av lavere personalkostnader, sier Niss.

Fremover tror El-sjefen at markedsforholdene vil være utfordrende, men ser en god salgsutvikling i Sverige.