<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kiwi tar innersvingen på Rema 1000

For første gang er Kiwi landets største dagligvarekjede med en markedsandel på 24,1 prosent i fjor, ifølge analyseselskapet NielsenIQ.

Publisert 20. mars
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 128 ord
Article lead
lead
STØRRE: Kiwis markedsandel var 0,3 prosentpoeng større enn Rema 1000 sin i 2023.  Foto: NTB
STØRRE: Kiwis markedsandel var 0,3 prosentpoeng større enn Rema 1000 sin i 2023.  Foto: NTB

– I fjor hadde vi en omsetning på 50 milliarder kroner, som er en vekst på 6,2 milliarder fra året før, sier kommunikasjonsdirektør i Kiwi Kristine Aakvaag Arvin til Nettavisen.

Kiwi økte markedsandelen med 1,6 prosentpoeng fra 2022. Også Extra og Rema 1000 økte sine markedsandeler, med henholdsvis 0,6 og 0,3 prosentpoeng.

Nordmenn handlet dagligvarer for 215 milliarder kroner i fjor, en økning på 6,8 prosent fra 2022, ifølge analyseselskapet. Kiwi var 0,3 prosentpoeng større enn Rema 1000 i 2023.

Meny var kjeden som mistet flest kunder. Deres markedsandel sank fra 10,2 til 9,3 prosent. Coop Megas markedsandel gikk tilbake med 0,2 prosentpoeng til 3,1 prosent.

Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi og Meny, går samlet sett fram med 0,1 prosentpoeng. Coop går tilbake 0,3 prosentpoeng, og Reitangruppen øker med 0,3 prosentpoeng.

(NTB)