– I fjor hadde vi en omsetning på 50 milliarder kroner, som er en vekst på 6,2 milliarder fra året før, sier kommunikasjonsdirektør i Kiwi Kristine Aakvaag Arvin til Nettavisen.
Kiwi økte markedsandelen med 1,6 prosentpoeng fra 2022. Også Extra og Rema 1000 økte sine markedsandeler, med henholdsvis 0,6 og 0,3 prosentpoeng.
Nordmenn handlet dagligvarer for 215 milliarder kroner i fjor, en økning på 6,8 prosent fra 2022, ifølge analyseselskapet. Kiwi var 0,3 prosentpoeng større enn Rema 1000 i 2023.
Meny var kjeden som mistet flest kunder. Deres markedsandel sank fra 10,2 til 9,3 prosent. Coop Megas markedsandel gikk tilbake med 0,2 prosentpoeng til 3,1 prosent.
Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi og Meny, går samlet sett fram med 0,1 prosentpoeng. Coop går tilbake 0,3 prosentpoeng, og Reitangruppen øker med 0,3 prosentpoeng.
(NTB)