<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Denne elbilen har stupt i verdi – leasingselskap tar store avskrivninger

Avskrivningene i Volkswagen Møller Bilfinans har gått rett til værs de seneste årene. Leasingselskapet hevder det kraftige verdifallet på Audi e-tron er som forventet.

Publisert 24. mars
Oppdatert 26. mars
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 841 ord
Article lead
lead
VAR NORGES MEST SOLGTE: 9.183 nye Audi e-tron ble levert til norske kjøpere i toppåret 2020, da Elin Rosnes Sinervo var Audi-sjef i Norge. Nå er hun adm. direktør i Volkswagen Møller Bilfinans, og må håndtere en stri strøm av leasingbiler i retur. Foto: Håkon Sæbø

Tesla har vært dominerende på bestselgerlisten i Norge siden 2021, men i 2020 var det Audi e-tron som lå på topp. Over 9.000 eksemplarer av den elektriske SUV-en ble levert til norske kunder det året, etter at 5.375 biler rakk å trille i land i lanseringsåret 2019.

Også i 2021 og 2022 ble det solgt et betydelig antall e-tron, før salget dabbet kraftig av i fjor.

Da hadde bruktprisene på e-tron stupt i den sterke konkurransen fra særlig Tesla Model Y, som både har lengre rekkevidde og koster mindre – selv om den også er en enklere utformet bil.

13. januar i fjor sjokkerte Tesla markedet med å økse prisen på rimeligste Model Y med 23 prosent fra 520.000 til 400.000 kroner. Også dyrere modeller ble langt billigere over natten.

BEKREFTER PRISFALL: Terje Dahlgren, forretningsutvikler i Finn.no. Foto: Privat

– At Tesla kuttet prisene på Model Y fikk store konsekvenser. Ikke bare for nye biler, men også brukte, sier Terje Dahlgren.

Han er forretningsutvikler og bilekspert i Finn.no, og sitter på omfattende data om bruktbilmarkedet.

– Det var mange produsenter som sa de skulle holde på prisene, men det går ikke når du er i et konkurrerende marked.

Markedet flommet over

Kjøpere som hadde punget ut opp mot 8–900.000 kroner for en Audi e-tron under pandemien, fikk seg en kalddusj. Plutselig begynte flere produsenter og importører å kappes om gode tilbud og leasingkampanjer. Og på bruktmarkedet ble det mye å velge mellom.

– Prisene på dyrere brukte biler gikk nedover. I deler av 2022 og 2023 var det veldig mange biler på markedet, sier Dahlgren.

Ifølge Finn.no falt den annonserte medianprisen på en brukt e-tron fra forhandler med hele 100.000 kroner bare fra første til andre kvartal i fjor – fra 549.000 til 459.000 kroner.

DÅRLIG INVESTERING: Audi e-tron har ramlet kraftig i verdi, selv om prisene nå har begynt å stabilisere seg. Foto: Håkon Sæbø

Dahlgren er tidligere sitert av TV 2 Broom på at gjennomsnittsprisen på brukt en Audi e-tron falt med 200.000 kroner fra november 2022 til november 2023.

– Prisene har nå stabilisert seg på et lavt nivå, sier Dahlgren til Finansavisen.

Får bilene i retur

Svært mange av disse Audiene ble solgt med leasingkontrakter signert Volkswagen Møller Bilfinans, som nå er i ferd med å ta mange biler i retur etter utløp av kontrakt.

Der har avskrivningene gått til himmels de senere årene.

Totalt mellom 2020 og 2022 ble det foretatt avskrivninger for operasjonell leasing på 337 millioner kroner. Bare i de tre første kvartalene i fjor ble det skrevet ned verdier for 89 millioner kroner.

Til sammenligning var avskrivningene i 2017 på beskjedne 4,5 millioner.

Adm. direktør Elin Rosnes Sinervo er tilbakeholden når Finansavisen spør om årsaken til den voldsomme økningen.

– Avskrivningene er satt til forventet realisasjonsverdi, svarer hun på e-post, og utdyper at denne verdien skal vurderes løpende.

Dette spesifiseres også i årsrapporten:

«Selskapet avsetter for tap etter IFRS 9. Selskapet avsetter for forventet tap basert på relevant informasjon som er tilgjengelig på rapporteringstidspunktet, herunder historisk, gjeldende og fremtidig informasjon.»

Sinervo vil ikke opplyse om hvor mange e-tron som er på vei tilbake fra leasingkunder. Videre hevder hun at «restverdiene har endt der vi forventet».

– Men her øker altså de årlige avskrivningene ganske dramatisk. Om restverdiene har endt der dere forventet, hva er forklaringen på dette?

– Jeg kan ikke gå i detaljer rundt våre vurderinger for avskrivninger og restverdier, men vi ser ikke noen dramatikk rundt økningene tatt i betraktning omsetningsutvikling og salgsmiks generelt, svarer hun.

– Vanskelig

– Er dette troverdig?

– Det er alltid vanskelig når man skal introdusere noe nytt. Selv om elbilene har vært på markedet i mange år, har de vært med på å disrupte hvordan kjøp og salg foregår, sier Dahlgren i Finn.no.

Han mener Tesla har rystet markedet med sin modell.

– Tesla justerer prisene etter kostnader. De setter ned prisene, men de setter også opp prisene. Det var for eksempel en periode med manko på microchips, og gikk prisene til værs.

– Tesla justerer prisene etter produksjonskapasiteten?

– Ja. Det har ikke vært vanlig i bilbransjen å agere på den måten.

I skrivende stund er det 519 salgsannonser for Audi e-tron på Finn.no. Den rimeligste bilen er en 20-modell som har rullet 158.500 kilometer. Det er snakk om billigversjonen 50, som har en teoretisk rekkevidde på rundt 30 mil. Bilen er priset til 260.000 kroner eks. omregistrering.

Billigste «normale» e-tron, altså en 55 med 40 mils oppgitt rekkevidde, er til salgs for 290.000 kroner – også den en 20-modell med omtrent lik kilometerstand.