<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rekordpåske for Europris

Europris fikk et lavere resultat enn forventet, til tross for et rekordhøyt påskesalg. 

Publisert 25. apr.
Oppdatert 25. apr.
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 174 ord
SVAKERE ENN VENTET: Konsernsjef Espen Eldal i Europris la frem tall for første kvartal.  Foto: Thomas Bjørnflaten

Lavpriskjeden Europris fikk en  omsetning på 2.026 millioner i første kvartal, opp 4,8 prosent fra samme kvartal i fjor. Det fremgår av selskapets kvartalsrapport. 

EBITDA endte på 281 millioner kroner, en nedgang fra 311 millioner kroner i første kvartal i fjor. Resultat  før skatt  ble på 63 millioner kroner, en nedgang fra millioner i fjor.  Det er lavere enn analytikernes forventninger på 102 millioner kroner. 

Endring i produktmiksen, mot en høyere andel forbruksvarer og økt salg fra kampanjer og den svakere norske kronen bidro til å redusere overskuddet.

 - Vi er fornøyd med nok et kvartal med solid salg,  med det beste påskesalget noen sinne. Kampanjer fortsetter å drive veksten, spesielt produktene som er på forsiden av reklamebladet, og folk forsetter å sette pris på Europris'  privatelabel-produkter, sier CEO Espen Eldal. 

Tøffe markedsforhold

Selskapet forventer at høye renter, inflasjon og lav reallønnsvekst vil føre til at forbrukerne vil være forsiktige, spesielt i første halvår. «De tøffe markedsforholdene er en mulighet for Europris med et velkjent lavpriskonsept» heter det i børsmeldingen.