Georges Kern, sjefen for den sveitsiske luksusklokkeprodusenten Breitling, er «ganske sikker» på at luksusbransjen har nådd bunnen, melder Bloomberg.
– Problemet for den sveitsiske klokkeindustrien, som omfatter mange merkenavn, er at noen av dem er avhengige av det kinesiske markedet, sier Kern til Bloomberg TV.
– Du må ha et fly med fire–fem motorer. Hvis én motor ikke virker, er det bare å håpe at de fire andre motorene virker, sier Breitling-sjefen.
Ser mot India
Selv har han og Breitling sett seg ut India som en slik motor, der infrastrukturen for luksusvarer er blitt styrket av mer distribusjon og åpningen av nye forhandlere. Ifølge Kern har Breitling planer om å åpne to eller tre nye butikker på det indiske markedet.
– Markedet er der, velstanden er der, sier han til Bloomberg.
– Mange luksusselskaper legger mye innsats i det markedet, inkludert oss selv.
Kern opplyser forøvrig at Kina representerer 6 prosent av Breitlings salg.