<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skuffet stort i fjerde kvartal

Orkla fikk et justert driftsresultat på 1.903 millioner kroner i fjerde kvartal, noe som var 76 millioner kroner svakere enn ventet.

Publisert 14. feb. 2023
Oppdatert 14. feb. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
TØFFERE TIDER: Konsernsjef Nils K Selte i Orkla. Foto: Eivind Yggeseth
TØFFERE TIDER: Konsernsjef Nils K Selte i Orkla. Foto: Eivind Yggeseth

ORK

Orklas driftsinntekter økte med 15 prosent til 16.077 millioner kroner i fjerde kvartal. Det justerte driftsresultatet endte på 1.903 millioner kroner, opp fra 1.871 millioner kroner i samme periode i 2021.

På forhånd ventet analytikerne en omsetning på 15.603 millioner kroner og et justert driftsresultat på 1.979 millioner kroner.

Oppgangen fra i fjor skyldes markant fremgang i Hydro Power, mens resultatet var svakere for merkevarevirksomheten.

Merkevarevirksomheten hadde et justert driftsresultat på 1.252 millioner kroner, mot 1.452 millioner kroner i samme periode i 2021.

Prisøkninger

Deler av nedgangen skyldtes periodisering og kostnader av engangskarakter. Orkla Food Ingredients og Orkla India oppnådde resultatfremgang, mens de øvrige forretningsområdene hadde resultatnedgang som følge av økte kostnader og lavere volumer.

Organisk omsetningsvekst for merkevarevirksomheten var 10 prosent, drevet av prisøkninger for å kompensere for høy kostnadsøkning for innsatsfaktorer.

– Orkla har i 2022 stått overfor en utfordrende markedssituasjon preget av betydelige kostnadsøkninger på innsatsfaktorer, store verdikjedeforstyrrelser og usikkerhet rundt den globale matvaresituasjonen. I fjerde kvartal opplevde vi økte kostnader gjennom hele verdikjeden. Økt inflasjon og stigende rente har i de fleste av våre markeder redusert forbrukernes kjøpekraft, noe som igjen har lagt press på våre salgsvolumer, sier konsernsjef Nils K. Selte.

Styret har foreslått et utbytte på 3 kroner pr. aksje for 2022.

Orkla

(Mill. kr)4. kv./224. kv./21
Driftsinntekter16.07714.027
Driftsresultat1.9031.871
Resultat før skatt1.7021.841
Resultat etter skatt1.2201.338

Har kjøpt for 3,1 mrd.

Orkla skal fremover øke investeringene innen merkevarebygging, samtidig som det vil forsterke våre kostnadsreduserende tiltak.

– Som tidligere kommunisert skal Orkla bli et ledende industrielt investeringsselskap. Rammen for virksomheten vil være merkevarer og forbrukerorienterte selskaper. Vår nye forretningsmodell vil formelt tre i kraft fra 1. mars 2023. Det er igangsatt et omfattende strategiarbeid for å sørge for full utnyttelse av potensialet som ligger i hvert porteføljeselskap, med fokus på ledende merkevarer, økt selvstendighet og sterkt entreprenørskap, sier Selte.

Orkla har i 2022 kjøpt selskaper for 3.099 mill. kroner, mens det ble solgt selskaper for 132 mill. kroner. De største kjøpene var det amerikanske iskremingrediens-selskapet Denali Ingredients, det britiske kosttilskudd -selskapet Healthspan Group, den polske pizzakjeden Da Grasso og den norske råstoff-leverandøren Vesterålen Marine Olje.