<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Planlegger gigantisk batterianlegg på ferieøy i Middelhavet

Råvaregigant og resirkuleringsselskap skal sammen utforske om et gammelt blyraffineri kan gjøres om til batterianlegg.

Publisert 9. mai 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 276 ord
FOR FÅ GAMLE ELBILER: Det estimeres at tilførselen av brukte materialer bare vil fylle en tredjedel av kapasiteten for batteriresirkulering i 2025. Foto: Bloomberg

Den sveitsiske råvaregiganten Glencore planlegger å bygge Europas største anlegg for resirkulering av batterier. I den forbindelse har selskapet gått sammen med kanadiske Li-Cycle Holdings og etablert et 50/50-delt joint venture.

De to selskapene vil nå utforske hvordan et gammelt blyraffineri Glencore har på Sardinia kan konverteres til et anlegg for resirkulering av batterimetaller som litium, nikkel og kobolt, ifølge Bloomberg.

En slik gjennomførbarhetsstudie ventes ifølge Reuters å være gjennomført innen midten av 2024.

Partene ser for seg å kunne åpne et anlegg i 2026 eller 2027, med en kapasitet til å prosessere 50.000 til 70.000 tonn med forbehandlet materiale pr. år.

Det tilsvarer opp mot 36 gigawattimer med litiumionebatterier, ifølge nyhetsbyrået.

Li-Cycle opererer allerede innen resirkulering av batterier. I forbindelse med en samarbeidsavtale i fjor investerte Glencore 200 millioner dollar i Li-Cycle. Joint venture-avtalen nå åpner også for at Glencore finansierer Li-Cycles del av investeringene, ifølge Bloomberg.

For stor kapasitet

I henhold til nye regler vil europeiske bilprodusenter måtte skaffe økte volumer av resirkulerte batterimaterialer fra 2030. Dette gir aktører som Li-Cycle et sterkt incentiv til å bygge anlegg i Europa, men ettersom investeringene strømmer inn i sektoren, kan det også gå mot at resirkuleringskapasiteten overstiger de tilgjengelige skrapvolumene, skriver Bloomberg.

Ifølge konsulenter fra Circular Energy Storage vil mangelen på materiale til resirkulering trolig vare helt inn i neste tiår, i påvente av at eldre elbilmodeller havner på dynga.

Deres estimat er at tilførselen av brukte materialer bare vil fylle en tredjedel av resirkuleringskapasiteten i 2025.

For Sardinia-anlegget til Glencore og Li-Cycle nevnes det dermed som et alternativ at Glencore leverer avfall fra sin egen gruvevirksomhet frem til volumene av sluttkjørte batterier tar seg opp.