<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ingen tegn til løsning i historisk streik

De amerikanske bilkjempene tilbyr bare halvparten av hva fagforeningen krever, og nå kommer permitteringsvarslene. 

Publisert 17. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 466 ord
STREIK: For første gang i historien blir det gjennomført en streik hos alle de tre store Detroit-baserte bilprodusentene Ford, General Motors og Stellantis. De ansatte krever blant annet automatisk justering for økte levekostnadene (Cola - Cost-Of-Living Adjustment). Foto: Bloomberg

Ifølge representanter for fagforeningen United Auto Workers (UAW) har de hatt produktive møter med ledelsen i Ford, etter at de tok ut 12.700 ansatte ut i det som er en historisk streik for bilindustrien fredag, melder Reuters. 

Dette er første gang i historien at fagforeningen gjennomfører en streik hos alle de tro store Detroit-baserte bilprodusentene Ford, General Motors (GM) og Stellantis (tidligere Fiat Chrysler). De representerer halvparten av den amerikanske bilindustrien.

Ingen tegn til gjennombrudd

Forhandlerne fra fagforeningen og representanter fra General Motors, Ford og Stellantis holdt på hele lørdagen ut tegn til noen gjennombrudd i forhandlingene. 

Imidlertid var UAWs kommentar om tonen i samtalene med Ford mer positiv enn de var før streikene startet. I forkant av streiken, på torsdag, gikk Fords-sjef Jim Farley ut og sa at UAWs forslag ville føre til at selskapet gikk konkurs, samtidig hevdet GM at UAWs forslag ville koste dem 100 milliarder dollar. 

– Slik vi alltid har sagt det, har Ford satset på UAW mer enn noe annet selskap. Vi er forpliktet til å nå en avtale med UAW som belønner våre arbeidere og lar Ford investere i fremtiden. Vi må vinne sammen, sier Mark Truby, kommunikasjonssjef i Ford, nå i en kommentar.

Hos Stellantis hevder de at de har økt sitt tilbud ved å foreslå lønnsøkninger på 20 prosent over en kontraktsperiode på fire og et halvt år, inkludert en umiddelbar økning på 10 prosent. Dette samsvarer med forslag fra GM og Ford, skriver Reuters. 

Bilprodusentene sier at forslagene ville utgjøre en samlet økning på 21 prosent i perioden, men det er likevel langt unna UAWs krav om en lønnsøkning på 40 prosent innen 2027 – som inkluderer en umiddelbar økning på 20 prosent. 

I tillegg krever fagforeningen kortere arbeidsuker og å få tilbake pensjonsrettigheter samt bedre betingelser for nyansatte. De vil også ha tilbake regulert økning av lønnen når levekostnadene øker og sterkere jobbsikkerhet for de ansatte. 

Ford permitterer 

Streikene har stanset produksjonen ved tre anlegg i Michigan, Ohio og Missouri som produserer blant annet Ford Bronco, Jeep Wrangler og Chevrolet Colorado.

Bilprodusentene hevder at de må gi de ansatte «konkurransedyktige» arbeidskontrakter på grunn av den store og kostbare overgangen til elektriske kjøretøy. Samtidig påpeker arbeiderne og fagforeningene at de amerikanske bilprodusenter har hatt solide overskudd de siste tiårene og lønnene til toppsjefene i bransjen har økt med 40 prosent i snitt siden 2019.

På fredag kunngjorde Ford at de midlertidig permitterte 600 arbeidere ved en fabrikk i Michigan på grunn av streiken ved anlegget, mens GM informerte deres ansatte ved en bilfabrikk i Kansas at anlegget sannsynligvis vil bli stengt neste uke på grunn av mangel på deler, som skyldtes en streik ved en fabrikk i Missouri.

Stellantis sa på lørdag at de ikke forventer at noen andre fabrikker vil bli forstyrret av streiken ved Jeep-anlegget deres i Toledo, Ohio.